Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

C-rails wissels schakelen niet jofel

Gestart door Petrus maandag 04 juni 2018, 14:58:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
C-rails wissels schakelen niet jofel
Beste allen,

Een vraag over c-rail wissels: ik schakel op mijn baan tien wissels met een U* schakelmodule. Voorheen deed ik dat met M* 72710 knoppendoosjes. De wissels zijn aangesloten op een M* 32 VA transformator. Ik gebruik de wisselaandrijving M* 74491. Over deze aandrijvingen lees je van alles op het forum en op het internet.

Met twee wissels heb ik een probleem: een Engelsman en een bochtwissel. Ze schakelen niet jofel. Gedemonteerd schakelen de aandrijvingen zonder problemen. Gemonteerd gaat dat gepaard met een trillend bijgeluid. De aandrijvingen zijn niet te strak vastgeschroefd in de rails.


Ik ga er nu vanuit dat het probleem bij de wissels ligt. Beide zijn tweedehands aangeschaft. Is er een manier om de werking van deze wissels te verbeteren? Zij ze te reinigen? Is smering een optie?

Bij voorbaat dank voor meelezen en meedenken.


Petrus
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
Hallo Petrus,

Een trillend/zoemend geluid heb ik ook eens gehad met mijn bochtwissels. Toen ik vanaf de aansluitrail naar een rail voor de wissel de aansluitdraden had doorverbonden, was het probleem over. Ik weet niet of dit je helpt. Mij in ieder geval wel.
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
Het lijkt op mechanische weerstand. Je kan proberen de handbediening te demonteren. De suggestie om direct spanning toe te voeren is ook zeker het proberen waard.

Succes!
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
Beste Gerrit, beste Robert.

Dank voor het meedenken. Toch kan ik mij nog geen beeld vormen van de aansluiting waar jullie op doelen. Een schemaatje zou handig zijn. De handschakelaar heb ik al eerder verwijderd.


Groet, Petrus
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
Hallo Petrus,

Wat bedoeld wordt is een soort van ringleiding. Ergens op je baan heb je de aansluiting van je gleisbox/voeding. Een rail heeft aansluitmogelijkheden aan beide kanten. Dan vanaf de ongebruikte kant twee verbindingsdraden naar de rail bij de wissel. Deze draden overbruggen dus de tussenliggende rails.
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
Je hebt een ringleiding en geen ringleiding niet een soort van dat geeft alleen maar verwaring.
Een ringleiding betekend niks meer dan dat beide zijde aan de voeding hebt liggen en dan niet + en - voor de grapjassen.
Heb je niet beide draden aan de voeding liggen noem het dan een parallel leiding of als je vanuit een punt meer kanten op gaat een sterverbinding.
Het voordeel van de eerste is dat je meer meters kunt maken zonder veel spanning verlies.
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
 @citaat: Noem het zoals je wil. Ik hoop alleen, dat het probleem van Petrus hiermee opgelost is. Bij mij werkte het dus. Tekening maakt wel duidelijk, wat ik bedoel.
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
ik begreep van de experts hier op dit forum dat het aansluiten van een voeding aan beide zijde voor problemen zou zorgen.
lieg ik...dan lieg ik in commissie  :-)
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
 @citaat @citaat: Dit is niet het aansluiten van een voeding aan beide zijden. Eerder het overbruggen van een aantal railverbindingen om zoals Robert het ook verwoord de mechanische weerstand te verkleinen.
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
 @citaat Met mechanische weerstand wordt bedoeld de weerstand die de aandrijving ondervind bij de beweging. Dat los je niet op met extra draadjes. Petrus heeft Uh* decoders, niet die dingen die onder het wissel zitten.
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
 @citaat: Dan kunnen mijn bijdragen de prullenbak in. Dat wist ik niet.
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
Maakt niet uit, de bedoeling is goed.

Mij lijkt dat de aandrijvingen mechanisch slecht bewegen eens ingebouwd, het is dan zoeken waardoor er wrijving is. Schoonmaken en bewegende delen voorzien van heel klein beetje siliconen spray of zoiets helpt mogelijk.
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
Toen ik een aantal jaren als herintreder begon met een testbaantje, ontdekte ik dat het schakelen van wissels leidde tot een dipje in de lichten van een loc ( v90 ) die nog gloeilampjes heeft. Hoewel ik alle decoders ( behalve 3weg wissel) in de wisselbedding heb, sluit ik ze allemaal op en separate boosterkring aan (samen met seinen, etc.). Hiermee los ik het ? knipperlichtprobleem ? op en stel ik zeker dat iedere wisslaandrijving vanuit een centraal verdeelpunt optimaal gevoed wordt.

Voor mechanische weerstand in de wissel is siliconenspray zeker aan te raden.

Los van de problematiek war dit draadje over gaat, overbrug ik ook alle eindschakelaars. Met digitaal rijden / bedienen vanaf Cs2 gaat dat prima. In CS2 kies wik 200 ms schakeltje. In Windigipet zelfs maar 100 ms (mogelijk maakt cs2 daar gewoon toch weer 200 ms van).

Kortom: veel zorg voor wissels, anders wisselend succes......
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
@ Allen: Top! Wederom dank voor meedenken. Bij deze bied ik een virtuele kop koffie aan; ik zou dat graag in de werkelijkheid willen doen. Kaakje erbij!

Ik zal de bodemplaten van de wissels voorzichtig losmaken, reinigen en voorzien van een beetje smeersel; zien of dat helpt.

Zomerse groet, Petrus.
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
Hi Petrus,
ik ken jouw schat van de situatie.
Dat kende bij mij een onverwacht andere oplossing/uitwerking.
Wellicht heb je wat aan mijn situatieschets.

De Engelsman had ik zelf ook voorzien van de aandrijving van M* en vervolgens liep een kant de lip van de wissel niet goed over bij het aansturen van de wissel met CS3. Het was overigens een splinternieuwe wissel met dito aandrijving. Van alles geprobeerd: handbediening eraf. wissel uit elkaar en zoeken naar wrijving etc.
Geen passende oplossing kunnen vinden.

Even later toen ik CS3 had aangesloten met besturingssoftware was het euvel onverwacht verholpen. Hoe en wat? Eigenlijk geen idee! Maar wellicht resulteert de aansturing via de CS3 met de software toch tot een andere kracht op de wisselaandrijving? Vanuit mijn eigen ervaringen een wilde suggestie: kun - gelijksuggestie van Robert - je de impuls/schakeltijd voor de wisselaandrijving aanpassen om te zien of dat werkt?
Met overbruggen van de eindschakelaars heb ik nog geen ervaring, maar is iets dat ik wel zal gaan doen wanneer ik mijn baan verder uitbouw.

Grtz, Arjan
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
Dag Arjan,

Dank voor je reactie.

Op dit moment studeer ik op dit draadje: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=32346.0 In dit draadje staat ook de bijdrage waar Robert het over heeft. Kunst is om steeds het juiste trefwoord te gebruiken om dergelijke draadjes te vinden: 'schakeltijd'.
Ik heb mijn wissels open gehad en kan niets ontdekken. Het haperen blijft. Het is niet zozeer haperen maar een luid trillend geluid. De wissels gaan wel over.

En zo puzzelen we voort. Misschien heeft het toch met schakeltijd te maken. In iTrain kun je per wissel gebruik maken van 'toestandsvertraging'. Maar dat heeft hier niets mee te maken, volgens mij. Dat gaat erom een ander effect te bereiken: 'de extra tijd die voorbij moet gaan voordat een accessoire als omgezet wordt beschouwd nadat een instructie is gegeven.' (Berkhout, 2018).

Collegiale groet, Petrus.
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
Dag Petrus,

Is het een idee om bij de twee probleemwissels de elektrische aandrijving te vervangen en kijken wat er dan gebeurt. Dan weet je waar het aan ligt: de wissel zelf of de aandrijving.

Groet,
Johan
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
-Petrus:
Heb je al eens gemeten of er op de plaats van de wissel genoeg spanning toekomt?
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
Hallo Petrus,

Om het idee van Jørg (en mij) uit te testen, kun je ook even met een wel goede wissel kijken op de plek van de slechte wissel of die dan ook het probleem heeft. Als die dan ook het probleem heeft, is het een vermogenskwestie.
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
@ Johan: Dank voor jouw reactie. De elektrische aandrijving vervangen heb ik gedaan. De eerst ingebouwde kreeg richting afbuigen niet om. Zijn vervanger lukt dat wel, maar met het 'trillen' als gevolg. Het euvel doet zich voor sinds de wissel is aangesloten op de U* schakelmodule. Alle andere wissels doen het wel goed, m.u.v. de 'Engelsman'. Die heeft dat van begin af aan gedaan.

@ Jørg: Dank voor meedenken. Ik meet geen verschil (contactklemmen schakelmodule vs. magneetartikel).

@ Gerrit: Ik kan de wissels verwisselen en zien wat er dan gebeurt. Dat is dan iets voor het weekend. Ik laat het maar even zo. Per slot van rekening werkt het, zei het dan met een bijgeluid. Misschien een zwaardere trafo. De oude M* 32 VA transformator die er nu aan hangt is wellicht toch niet krachtig genoeg...


En nu asperges klaarmaken. Misschien de laatste keer dit jaar! Petrus
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
Petrus,

als je wissel "fladdert" kan hij niet voldoende vermogen opbouwen om de kern van de wisselspoel voldoende snelheid mee te geven door de microswitch heen te drukken. Dat kan je oplossen door je wisselaandrijving van voldoende vermogen te voorzien. Ik heb het in het begin opgelost door van de microswitch en het raakvlak van het kunststof binnenwerk in de aandrijving iets af te vijlen. Daardoor schakelt deze een fractie later pas de spanning van de spoel af en is de massa door het dode moment heen.
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
@ Laurent: Top! Fladderen! Dat is een treffende omschrijving. Ik zal zien dat ik een 52 VA lichttransformator opduikel. 'That should do the job.'

Petrus
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
 @citaat en  @citaat @citaat: Mee eens, maar eerst even met andere wissel checken, lijkt mij. En dan is een doorverbinding - zie mijn reactie 5 - ook nog een optie en voordeliger, dan een nieuwe voeding. Maar goed, doe hetgeen je goed lijkt.
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
Citaat van: Petrus op vrijdag 08 juni 2018, 10:25:31
Ik zal zien dat ik een 52 VA lichttransformator opduikel.
Ik ben erg tevreden over deze trafo ===> klik
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
Of de Märklin 60052, een stevige 60 VA. Is nog wel voordelig aan te komen bij de diverse 2e hands sites als MP en Ebay. Of via ons eigen forum een oproep natuurlijk.
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
@Ton
Ik had al de indruk dat M geen trafo?s meer heeft in het assortiment, anders dan de voeding voor apparatuur als CS en boosters. Met jouw opmerking over 2e hands lijk je dat te bevestigen.

@Wim
Die van Conrad heb ik ook op het oog en wellicht de sterkere versie daarvan. Goed te vernemen dat je tevreden bent.
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
 @citaat Die trafo levert 70 Watt, lijkt me ruim voldoende ...
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
Het gaat niet alleen om vermogen vanaf de trafo hè. Het gaat ook om vermogen dat daadwerkelijk bij de aandrijving kan komen. Ik heb het fladderen onder andere gehad toen ik net met digitaal begon: wissels lagen ver weg van de centrale. Tegenwoordig met een modulaire ringleiding kom ik bij alle wisselstraten eenvoudig in de buurt met een voedingspunt.
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
Vermogen is in dit vraagstuk niet relevant. Mechanische weerstand of een te lange weg van spanningsbron naar het spoeltje ( elektrische weerstand ) zijn de  ? vijanden ?.
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
 @citaat: Ooit heb ik geleerd: Elektrische weerstand bemoeilijkt de verplaatsing van elektrische lading, hetgeen betekent dat de spanning daalt, omdat er meer energie nodig is om de weerstand te overwinnen.
In de formule P = U x I ligt de relatie vast tussen spanning en stroomsterkte. Bij een dalende spanning zal de stroomsterkte stijgen. Echter is het ook, dat daardoor de elektrische weerstand stijgt, aangezien de elektrische stroom zijn ontstaan tegenwerkt.
Ergens zal dit du invloed moeten hebben op het beschikbare vermogen aan het eind.
Jij zegt dus dat dit niet klopt en dus heb ik iets geleerd, wat niet waar is. Dan ben ik wel heel benieuwd naar hoe het dan wel zit. Mogelijk zie jij kans, dit uit te leggen.
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
Beste Gerrit,
je slaat een stukje over: de basis wet van ohm: U=I x R, ofwel, I=U / R.
Hierbij zie je dat wanneer de weerstand R toeneemt, de stroomsterkte I afneemt (bij gelijkblijvende spanning U).
Met P=U X I zie je dus dat het opgenomen vermogen van de wissel afneemt met het toenemen van de weerstand.
De weerstand van de spoel blijft gelijk, maar die van de draden neemt toe met de lengte.
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
 Sorry Petrus voor het 'vervuilen' van je draadje.

@citaat: Het licht gaat steeds verder uit. De wet van Ohm (R=U/I) is mij bekend. Ook is mij bekend, dat geleiders een zogenaamde 'soortelijke' weerstand kennen. Ik heb ooit geleerd, dat elektrische stroom een bewegende lading is en dat des te meer lading er per tijdseenheid passeert, de stroomsterkte hoger is. Daarbij geleerd dat deze bewegende lading elektronen zijn. Aangezien elektronen fysieke deeltjes zijn, kan het dus niet zijn, dat deze onderweg verdwijnen, dus het aantal elektronen dat een draad ingaat, moet er dus ook weer uitkomen. Dat betekent in mijn beleving, dat de stroomsterkte dus niet afneemt.
De spanning daarentegen is de energie, die de lading meekrijgt. Deze energie moet ingezet worden om de elektronen naar de 'andere' kant te krijgen. De weerstand binnen het materiaal zorgt er dus voor, dat er energie 'gebruikt' moet worden om deze weerstand te overwinnen. Dit betekent dan, dat de hoeveelheid energie, die de lading heeft, gedurende de rit afneemt en dus daalt de spanning.

Vanuit deze kennis redeneer ik dan, dat het vermogen, naarmate de af te leggen afstand groter wordt, afneemt. Dit, omdat I gelijk blijft en U kleiner wordt. Dus als wissels verder van het aansluitpunt liggen is er dus sprake van meerdere contacten en is er dus ook een grotere kans op slechte contacten en dus een grotere weerstand en daardoor een groter verlies van vermogen.

De aandrijving komt dan - lijkt mij - vermogen tekort om zijn taak goed te doen en gaat dus, zoals Laurent het beschreef, fladderen. Dus redeneer ik dan: Al deze contacten via rails overslaan en een direct verbinding maken met de bron, in dit geval de aansluiting op de rails.

Maar zoals al eerder geschreven, denk ik misschien wel onzin en heb ik niet goed opgelet.
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
Kort gezegd wordt de sterkte van een magneetspoel bepaald door het aantal wikkelingen van de spoel en de stroomsterkte (ampère).

Mocht dus de wissel mechanisch in orden zijn, dan is het een voedings probleem. Kan een te lichte voeding zijn, te dunne en/of te lange bedrading. Voeding die al te zwaar belast is door andere zaken zoals verlichting en dergelijke.

De 32va voeding puur voor het schakelen van wisselaandrijvingen (1 voor 1) volstaat prima.
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
misschien een stom antwoord

maar haal hem eens helemaal los en zet hem rechtstreek op een trafo (voordeel geen spanningsverlies)
kijk of hij het zo wel goed doet
is dit het geval dan weet je dat je de wissel kan uitsluiten

dan kan je focussen op de stroom toevoer


Gr Ed
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
 @citaat Is idd de snelste weg naar een oplossing :thumbup:
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
 @citaat en @citaat @citaat: Dit voorstel is al eerder aangedragen en bij Petrus in overweging.
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
Sorry Gerrit

dat had ik even over het hoofd gezien, maar schijnbaar is daar geen reactie op gekomen want ik heb zo gauw niet gelezen dat hij dat al geprobeerd heeft


gr Ed
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
 @citaat: Reactie 21.  :D
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
ik heb je reactie gelezen maar er staat niet expliciet hoe dus heb ik dit zo even voor gesteld zo kan hij proberen wat e wel en niet werkt


Gr ed
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
Beste allen,

Gezellige drukte hier. Ik stel het zeer op prijs.

Ik denk dat ik het probleem getackeld heb. Met dank aan het Beneluxforum. https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=54222.0

De U* schakelmodule 63410 heeft een aansluiting voor afgevlakte gelijkspanning en een aansluiting voor een niet afgevlakte gelijkspanning. 'Deze laatste is beter geschikt voor magneetspoelaandrijvingen', lees ik. En inderdaad het probleem lijkt uit de wereld te zijn, nu ik de aansluiting van de voedingsdraad heb aangepast.

Neemt niet weg dat ik de bedrading van de wissels naar de schakelmodule kritisch moet bezien. Ik gebruik veel 'Wago-klemmen' voor de tien gele voedingsdraden van de wissels. En het zal niet voor niets zijn dat uitgerekend de oude Engelsman en de verst weg gelegen bochtwissel niet meer mee deden.

Samenvattend: Petrus heeft zijn draden niet goed aangesloten. De trafo levert voldoende vermogen. De bochtwissel deugt. De oude Engelsman? Het zal de Brexit zijn.

Dank voor meedenken. Goed weekend.

Petrus
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
Hou ons op de hoogte of het inderdaad de oplossing is.
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
om toch nog even terug te komen op de theorie, lange, dunne draden hebben weerstand.
Deze weerstand komt dus bij de weerstand van de spoel.
In de praktijk valt het allemaal wel mee, maar bij erg lange dunne draden zal dit resulteren in een spanningsverlies.
De 16 V voedingsspanning zal dalen, de weerstand over de spoel blijft gelijk, dus zal de stroomsterkte ook dalen.
Het opgenomen vermogen van de wisselspoel zal dus ook dalen en dit vermogen is nou net belangrijk voor de kracht die de wissel nodig heeft bij het omzetten.
Het gebruik van een trafo met meer vermogen heeft dus geen enkele zin, de wissel neemt dit toch niet af.
Een oplossing zou zijn de spanning verhogen, maar dat gaat natuurlijk niet, een betere oplossing is de weerstand van de draden te verlagen (dikkere draden).
Toch zijn er gevallen waarbij het inzetten van een zwaardere trafo wel helpt.
Dit is bv het geval als de trafo maar net krachtig genoeg is voor het normale gebruik, treinen, verlichting etc.
Als dan het maximum van de trafo eigenlijk al bereikt is en je probeert dan een wissel om te zetten, raakt de trafo overbelast en zal de spanning inzakken, het gevolg is hetzelfde, de stroomsterkte over de wissel zal dalen, je zal ook een dipje in de verlichting zien.
Dat zoiets optreedt is gemakkelijk te meten, als de spanning onder de 15 V komt is er iets mis. In dat geval is een zwaardere of extra trafo aan te raden.
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
Mooi dat het weer werkt!!

Citaat van: Petrus op zaterdag 09 juni 2018, 14:16:24
Ik gebruik veel 'Wago-klemmen' voor de tien gele voedingsdraden van de wissels.

Als je draden gaat verlengen/koppelen kun je beter solderen dan lasdoppen, kroonstenen en degelijke te gebruiken. Met solderen heb je een veel betere geleiding.
Re: C-rails wissels schakelen niet jofel
Draadje afhechten

Wissels zijn weer onder controle. Dank en groet. Petrus