Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ombouwen oude Marklin loks

Gestart door jandeboer zaterdag 02 juni 2018, 13:44:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwen oude Marklin loks
Lid sinds: 2013

offline
Ombouwen oude Marklin loks
Ha,
Ongetwijfeld voor velen van jullie een simpele vraag, maar ik kan het antwoord niet 123 vinden: hoe monteer ik de ontstoor-spoeltjes op het motortje?

Ik ben momenteel druk bezig met het ombouwen van de delta- Marklin 3460 en het is mijn eerste ombouw. Dus ik heb geen last van enige ervaring:).

Ik beschik over twee stuks: spoeltjes met aan beide kanten een lange spriet. Dank!


Edit Frenkievee: link ingekort en aangepast
Re: Ombouwen oude Marklin loks
De spoelen solderen tussen motoraansluitpunt aan de motor en die van de decoder.
Zie hier ===> klik
Re: Ombouwen oude Marklin loks
Ben den Hollander
gast

Re: Ombouwen oude Marklin loks
Citaat van: jandeboer op zaterdag 02 juni 2018, 13:44:14

hoe monteer ik de ontstoor-spoeltjes op het motortje?


Niet, lekker weglaten. In het ongunstigste geval beïnvloeden ze de motorregeling van de decoder. Slechts het condensatortje tussen de polen is van belang.

Gr, Ben.
Re: Ombouwen oude Marklin loks
Hallo

Hallo Nobody typen verleerd?  :)

Voor Jan:
De spoelen (richting is onbelangrijk) zo dicht mogelijk op de motor monteren.
De foto waarnaar wordt verwezen via de "klik" geeft een niet echt goed beeld hoe het eigenlijk zou moeten.

Je kan ook het advies van Ben volgen, misschien een betere

Succes met de ombouw

Groeten van teunis

PS kijk ook eens bij minicursus ombouwen lok naar digitaal:
minicursus
Re: Ombouwen oude Marklin loks
Dank jullie voor de reacties! De spoelen kan ik solderen met een klein stukje van die sprieten he?

Volgens mij ga ik er wel uitkomen!
Re: Ombouwen oude Marklin loks
Citaat van: Ben den Hollander op zaterdag 02 juni 2018, 14:02:19
Niet, lekker weglaten. In het ongunstigste geval beïnvloeden ze de motorregeling van de decoder. Slechts het condensatortje tussen de polen is van belang.
Ik heb het eens zonder ontstoorspoelen gedaan maar dan kun je niet meer tv kijken via digitenne dit was trouwens met een lopi4.
Re: Ombouwen oude Marklin loks
 @citaat Oók WiFi communicatie kan er last van ondervinden.
Re: Ombouwen oude Marklin loks
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: Ombouwen oude Marklin loks
Ha Jan,

Ik heb ze er ook tussen laten zitten bij de ombouw naar een Loksound decoder, op één van mijn vragen op de forums werd als antwoord gegeven, laat ze gewoon zitten, tenzij er in de handleiding staat dat ze er uit moeten.

Re: Ombouwen oude Marklin loks
Ik heb in de marklin 3326 (1700 Ik trok de langste trein) heb ik een decoder, ook een 5 polige motor in laten zetten, en daar zijn ook die 2 spoeltjes aan gezet.
Die kwamen in de verpakking al mee, dan zullen ze er wel tussen moeten.

Mvg,
Arnold

Re: Ombouwen oude Marklin loks
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouwen oude Marklin loks
Ziet er goed uit op de foto.
Vergeet niet een extra massa draad van het soldeerlipje aan je draaistel naar je soldeerlipje van de (oorspronkelijke) decoder bevestigingsplaats. (Zwarte draad)
Mvg. Marcel
Re: Ombouwen oude Marklin loks
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: Ombouwen oude Marklin loks
Ha Marcel,

Was een foto tijdens de ombouw om te laten zien hoe de spoeltjes zitten, later heb ik de massa doorgezet naar de lokmassa en de decoder idd. :thumbup:
Re: Ombouwen oude Marklin loks
Ha mannen,
Ik ben weer een klein stapje verder, maar nu ben ik tot het punt 'decoder' aangekomen.

De oude situatie was een delta-decoder met een verlichtingsplaatje, maar dat lijkt nu niet meer nodig. Maar als ik de draden bekijk met handleiding dan heb ik volgens mij maar 1 draadje voor koplampen en 1 draadje voor sluitlichten..

Wat is jullie advies?
Re: Ombouwen oude Marklin loks
oeps, ondersteboven. Maar jullie zien het vast wel:)
Re: Ombouwen oude Marklin loks
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Ombouwen oude Marklin loks
FL is voor het witte licht (lampje) voor
RL is voor het witte licht (lampje) achter

Sluit verlichting heb je dan 2 opties:
Aan sluiten op Aux1 (bv sluitlicht achter) en Aux2 (sluitlicht voor), dan is de sluitverlichting apart schakelbaar.
Alternatief is parallel aan de front verlichting, aan te sluiten en naar de overstaande zijde te brengen. (FL samen met sluitlicht achter)
Er zijn nog meer alternatieven, als je gaat kloten met FET's, Dual-FET's, optocouplers etc..

Jan-Peter
Re: Ombouwen oude Marklin loks
Tnx!
Re: Ombouwen oude Marklin loks
Ik kom er toch niet goed uit... Willen jullie eens meekijken met deze aansluitingen..

Ik probeer het schema van de wiki te volgen https://wiki.3rail.nl/index.php?title=ESU_Lokpilot_V4.0_M4_/_mfx (dus zonder stekker, maar met inklik-decoder).

Dank en groet!

Re: Ombouwen oude Marklin loks
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ombouwen oude Marklin loks
Jan, om te beginnen gebruik je errrrug veel tin.
De solderingen bij de motor en op de printjes voor de verlichting zitten hele grote klodders op. Ze zijn ook niet mooi uitgevloeid.

Daarnaast, zo te zien zitten er ledjes op die lichtprintjes, als je die leds direct op de decoder hebt aangesloten (zonder weerstanden), dan zijn die leds kapot.