Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Marklin M en C rail bruggen + stijgingspercentage - hulp gevraagd

Gestart door Flodder450 donderdag 31 mei 2018, 19:28:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin M en C rail bruggen + stijgingspercentage - hulp gevraagd
Hallo!
Ik wil graag een brug toevoegen op mijn baan,we hebben nog een paar M brugdelen (2x boog, 1x vakwerk) (en persoonlijk vind ik het geluid van deze echt fantastisch!)

Nu wil ik graag weten welke brugdelen er zijn voor zowel M als C rails, zodat ik kan kijken wat ik verder nog wil aanschaffen, had gezien dat er bijvoorbeeld in C rail R1 én R2 bochten zijn, maar in M rails niet (?)

Ook zit ik met het stijgingspercentage, ik heb gelezen dat dat max 3% is (1 cm per meter toch?) Is er een goede manier om dit uit te vogelen, of moet ik even gaan passen en meten met bijvoorbeeld lego plaatjes? (2x8 oid) En in welke maten zijn de pijlers te vinden of moet ik daar zelf wat voor knutselen?

Alvast bedankt!

//Flod
Re: Marklin M en C rail bruggen + stijgingspercentage - hulp gevraagd
3% stijging = 3 cm meter
Re: Marklin M en C rail bruggen + stijgingspercentage - hulp gevraagd
Als je even op Google kijkt onder Marklin 7163 en dan naar afbeeldingen zie je een heleboel Marklin bruggen van het oude type, uitsluitend passend aan M- rails.

Als je kijkt onder Marklin 7263 en dan naar afbeeldingen zie je kunststof bruggen, geschikt voor M- en K- Rails. De opritten heb je voor de boogstralen 5200 en 5100.

Groet,
Roel
Re: Marklin M en C rail bruggen + stijgingspercentage - hulp gevraagd
@RoelMarklin, thanks heb ze gevonden idd!
Re: Marklin M en C rail bruggen + stijgingspercentage - hulp gevraagd
In de Märklin produktdatabase kun je zien welke brugdelen er allemaal zijn, en ook welke pijlers: https://www.marklin.nl/producten/spoor-h0/accessoires/bruggen/. Of je zelf moet knustelen hangt er onder andere van af welke stijging je precies wilt. Hier is een overzicht van de C-rails bochten met de lengte en hoogteverschillen in mm per 30° bij 3% stijging:


BochtLengteHoogteverschil
R1
188,5
5,65
R2
229,1
6,87
R3
269,7
8,09
R4
303,3
9,10
R5
337,0
10,11

Zoals je uit de tabel kunt afleiden levert een pijler van 6 mm bij R1 net iets meer dan 3% op, bij R2 blijf je er net onder. R3 t/m R5 heb ik voor de volledigheid in de tabel opgenomen; er zijn geen Märklin brugdelen voor.