Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Wielstellen VIRM

Gestart door finne dinsdag 29 mei 2018, 22:46:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wielstellen VIRM
Lid sinds: 2017

Märklin C/M/K-rails, Intellibox IR, Sprog II

offline
Wielstellen VIRM
Sind ik zelf een Rivarossi IRM heb let ik meer op de hoe het grootspoor in elkaar zit  :P

Nu heb ik het idee dat bij de echte VIRM niet alle draaistellen even groot zijn - en niet op dezelfde plek onder het rijtuig zitten... zie foto's.

Wie zou hier meer van af weten/hoe kom je aan de bouwtekeningen van de echte VIRM  :) :)

mvg.
Re: Wielstellen VIRM
Lid sinds: 2018

offline
Re: Wielstellen VIRM
Het kan natuurlijk het verschil zijn dus een aangedreven draaistel en een niet aangedreven draaistel.

Verder kan de positie van de deur vertekenend werken. Want volgens mij zitten de draaistellen wel op hetzelfde draaipunt vast.

Ik kan thuis eens kijken of ik nog tekeningen heb liggen. Ik heb ze destijds voor MS Train Sim in 3d getekend.
Re: Wielstellen VIRM
Lid sinds: 2017

Märklin C/M/K-rails, Intellibox IR, Sprog II

offline
Re: Wielstellen VIRM
Ik ben benieuwd. OP de onderste foto zie je het chassis? nummer staan op beide bakken: dat is even lang (even groot afgedrukt), en loopt links tot over het wielstel, en rechts niet... Maar ik had idd ook bedacht dat een aangedreven stel een andere maat kan hebben.
Re: Wielstellen VIRM
Lid sinds: 2018

offline
Re: Wielstellen VIRM
Het antwoord al online gevonden:

Bron: beneluxspoor.net

Het scheelt een halve meter inderdaad met de stuurwagon.


Bron: beneluxspoor.net
Het lijkt alsof het met de positie van de stroomafnemers te maken heeft. Want de wagon met de stroomafnemers heeft dezelfde "afwijking".
Maar het links aangrenzende rijtuig ook.


Bron: beneluxspoor.net
Re: Wielstellen VIRM
Lid sinds: 2017

Märklin C/M/K-rails, Intellibox IR, Sprog II

offline
Re: Wielstellen VIRM
Nice!

dank.
Re: Wielstellen VIRM
Lid sinds: 2008

offline
Re: Wielstellen VIRM
De motordraaistellen hebben een grotere afstand tussen de assen (radstand) dan de loopdraaistellen.
Verder zijn de draaistellen van de kopbakken ontwikkeld en gebouwd door de Nederlandse firma RMO, nazaat van Werkspoor.
De draaistellen van de tussenrijtuigen van de oorspronkelijk IRM drie- en vierwagenstellen, werden geleverd door SIG.
Dit had iets te maken met het geplande enorm hoge levertempo van de eerste bouwserie IRM van maarliefst 290 bakken in anderhalf jaar.
En inderdaad is de overstek van de kopbakken groter dan van de tussenbakken.
Dit was om binnen de toegestane maximale lengte zo veel mogelijk capaciteit te creëren.