Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

verf verdunnen voor de airbrush

Gestart door Svenson donderdag 03 januari 2008, 12:50:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
verf verdunnen voor de airbrush
Blijkbaar zijn er hier wel mensen die met een airbrush werken, dus zullen hier wel antwoorden op komen.

Ik heb voor mijn kerst een airbrush van Revell gekregen (hoera). Dus deze vlug even uittesten op een namiddag. Ik wou toch mijn marklin bruggen in een ander kleurtje steken.

1ste probleem: wat een stank heeft het om met de airbrush te werken. Ligt het nu aan het drijfgas of aan de white spirit waarmee ik verdund heb, ik weet  het niet. Waar gebruiken jullie de airbrush eigenlijk? buiten? of is de geur beter met een luchtcompressor?

2de probleem: de verf loopt gewoon van mijn brug af. Duidelijk teveel verdund dus. Ik werk met verf van Humbroll. Hoeveel verdunnen jullie de verf? Of hebben jullie trucjes om te zien of de verf net genoeg verdund is?


Bijkomende tips over het gebruik van een airbrush zijn uiteraard ook welkom.
Re: verf verdunnen voor de airbrush
De stank heeft waarschijnlijk te maken met de terpentine waar je mee verdunt.
Als je een bus met drijfgas gebruikt doe de bus dan in een emmertje warm water dan hou je meer druk.
Ik zelf spuit met waterbasis verf en heb geen last van geurtjes de verf meng ik tot een dikte van dunne pap dus een beetje yoghurt achtig.
Ik spuit binnen in een grote doos daar zet ik het voorwerp in zodat niet alle verf door de kamer vliegt.

Succes
MVG Frans
Re: verf verdunnen voor de airbrush
Heb je ook een trukje om te zien of jouw verf genoeg (of teveel) verdund is? Ik denk dat dat mijn grootste probleem is op dit moment.
Re: verf verdunnen voor de airbrush
Het moet net zo dik zijn als melk. Kopje melk ernaast, kwast erin en een druppel laten lopen. Dat vergelijken met je eigen mengsel en klaar.
Re: verf verdunnen voor de airbrush
buckfast_beekeeper
gast

Re: verf verdunnen voor de airbrush
Een gewone compressor is altijd beter dan een bus met drijfgas. Met een goede regelaar inclusief vocht en olie afscheider kan je de druk vrij constant houden. Wel lang geleden dat ik de airbrush nog eens heb bovengehaald. Ik dacht dat ik ongeveer 2bar druk gebruik. De beste resultaten had ik met de normale Tamiya verf. Deze diende ook niet verdund te worden. Mengelingen van verf, maakte ik steeds voldoende zodat er maar éénmalig diende gemengd te worden. Dit om kleur verschillen te vermijden. Revell heeft ook speciale airbrush verven

Als het te veel verstuift, is of de druk te hoog of is de verf te dun. Met een juiste verf en druk kan je spuiten met een minimale verstuiving. Hoe zouden de airbrush artiesten anders zo'n mooie zaken kunnen maken.

Ook het type airbrush pistool maakt een groot verschil. Is het een gewoon venturi systeem waar de verf uit een potje wordt gezogen. Zoals dit. Daar heb je meer verstuiving en is minder precies te gebruiken.

Een dubbele actie pistool zoals dit, is veel nauwkeuriger. Er kunnen ook verschillende koppen op met verschillende diktes. Er hangt natuurlijk een prijskaartje aan vast.

Om grote vlakken te spuiten is de eerste goed bruikbaar. Voor het wat fijnere werk zoals weatheren is het 2de toch wat handiger.

Wil je een compressor? Zorg dat deze of van het membraamtype is of een goede kwaliteit gewone compressor met voldoende debiet. Het membraamtype is onderhoudsvrij, geen olie, maar een flink stuk luidruchtiger. Op een gewone compressor zeker een vocht en olie afscheider zetten. Meestal wordt dit gecombineerd met een drukregelaar. Zet deze een eind van de compressor weg zodat deze alleen koele lucht binnen krijgt. Pas dan kan het voldoende vocht verliezen.
Vraag ook steeds dat de compressor een keer kan draaien. Een luidruchtige compressor bederft snel de feestvreugde als deze enkele uren naast je staat te rommelen.
Re: verf verdunnen voor de airbrush
Nog een tip maak eerst een proefstukje en dan pas met het onderwerp wat je echt wil spuiten.

MVG Frans
Re: verf verdunnen voor de airbrush
voor veel vragen die met dit onderwerp te maken hebben :www.modelbrouwers.nl

De verf moet de dikte hebben van melk, dat is ong een verdunning van 1 op 3.
Als verdunner voor enamelverf gebruik ik wasbenzine of terpentine (white spirit).
NOOIT thinner gebruiken.
Voor de meeste acrylverf isopropanol (ruitenwisservloeistof)
Werk vanuit je elleboog en niet vanuit de pols en spuit dunne laagjes.

Ik spuit met een druk van ong 1,5 bar
Heb een goedkope membraam DHZ compresor (95db) die ik aan de andere kant van het huis zet
Je wordt wild van de herrie en nog erger ,je schrikt je lam als dat ding aanslaat.
Een zuiger (piston) compressor is vele malen stiller.

Als glanslak , kun je parketplus gebruiken (Colruyt , AH etc.)
Als matte lak , vernis mat
Revell pipetten zijn ook bij de hobbywinkel en sommige apotheken los te krijgen voor een fractie van de prijs.

Voor je kunt gaan spuiten eerst je onderdelen ontvetten in een sopje,
afspoelen en laten drogen.
Sommigen zweren bij een grondlak, anderen niet.
Voordeel zou zijn dat de laklagen beter hechten op de primer/ grondlak.

Methode om decals aan te brengen met de minste kans op glinsterende randjes (silvering) :glanslak decals en dan nogmaals aflakken (glans/mat)
Laklaag wel eerst goed laten uitharden

Voor een redelijk en goedkoop pistool kun je hier eens kijken:www.macaja.nl

Een wondertool om je moeders juwelen en jouw pistool echt schoon te maken is een ultrasoonreiniger. (conrad 860001 of 825187)
Re: verf verdunnen voor de airbrush
bedankt voor de reacties, dit moet ik toch gauw eens in de praktijk gaan omzetten  :wink:
Re: verf verdunnen voor de airbrush
als  je speciale vragen hebt over verf mail dan eens naar het airbrush forum
doe ik ook krijg altijd antwoord
en nog een kleine tip om je spuitwerk goed en stofvrij te laten drogen .
je haalt een oude koekast [tafel model, hij hoeft het niet meer te doen en de compressor heb je ook niet nodig]
onderin monteer je een plankje met een of twee gloeilampen en aan de buitenkant een dimmer dan kun je de temp. ook nog regelen werk perfekt
Re: verf verdunnen voor de airbrush
Hallo,

Ik ga binnenkort ook met een airbrush aan de gang. Lees hierboven wel een vrij standaard druk, 1,5 bar om van uit te gaan (ik ga uiteraard verschillende drukken proberen om zelf het effect te zien).

Maar het verdunnen naar melk-achtig; waar kan ik ongeveer op mikken bij de kleine potjes olieverf van Humbrol/Revell?
1:3 1:5 1:10 ? (verf/wasbenzine)
Re: verf verdunnen voor de airbrush
ongeveer 1 op 3 .
niet teveel spuitverf aanmaken, Airbrush is nogal zuinig met verf.
Re: verf verdunnen voor de airbrush
Gebruik je primer: denk dan eens aan een spuitbus van bijvoorbeeld Motip (in de kleur wit).

Boor in die bus twee kleine gaatjes bovenin de wand (180 graden tegenover elkaar) en je hebt heel veel witte primer die gelijk op de juiste dikte is.

Boor die gaatjes van 0,5 mm wel buitens huis in de bus dus niet binnen (alles op eigen risico).

De rest van je verf, zeker als je een paar kleuren heel veel gebruikt zou ik zeker in een spuitbus laten mengen (als je over de twee gaatjes een stukje tape doet kun je er zeer lang gebruik van maken).

Succes met luchtspuiten.

Kees-jan
Re: verf verdunnen voor de airbrush
Citaat van: Rees-Cees op zondag 13 juli 2008, 00:07:03
Gebruik je primer: denk dan eens aan een spuitbus van bijvoorbeeld Motip (in de kleur wit).

Boor in die bus twee kleine gaatjes bovenin de wand (180 graden tegenover elkaar) en je hebt heel veel witte primer die gelijk op de juiste dikte is.

Boor die gaatjes van 0,5 mm wel buitens huis in de bus dus niet binnen (alles op eigen risico).
Boren in een spuitbus? Klinkt levensgevaarlijk, dus ik zal het wel verkeerd begrijpen...

Dus... Leg uit?!

Groet,
EgMaf
Re: verf verdunnen voor de airbrush
Bril opzetten, accu boor pakken, boortje 0,5mm erin, bus rechtop houden, gaatje boren bovenin (bij de rand), gas er uit laten lopen, zo'n zelfde gaatje aan de andere kant boren en de bus rustig een tijdje laten staan*.

Als al het drijfgas er uit is dan de gaatjes pas opboren naar 2-3 mm.

Verf bewaren: stukje tape over de gaatjes.

Zoveel verf op de juiste dikte voor zo'n lage prijs heb je nog nooit gehad.

Kees-Jan

* alles op eigen risico, ik neem geen verantwoording