Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

3753

Gestart door Ed van Nimwegen zondag 27 mei 2018, 21:22:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
3753
Lid sinds: 2016

offline
3753
Hallo allemaal
Ik als beginner die nu 2 jaar bezig ben wil nu graag mijn loc's gaan ombouwen om er ook geluid uit te laten komen ,maar weet totaal niet waar te beginnen en er is vast iemand die mij daar een beetje in kan begeleiden.
de eerste waar ik aan wil beginnen is de "Märklin H0 - 3753 - E-loc BR 120 AEG Innovative Technik die Umwelt zuliebe van de DB"
welke sound decoder moet ik aanschaffen en wat moet ik nog meer vervangen??

Ik rij met een cs3 en wil binnenkort via itrain gaan rijden.

alvast bedankt
Ed
Re: 3753
Lid sinds: 2008

offline
Re: 3753
Hallo Ed

Kijk eens bij de volgende link:
link naar minicursus

Groeten van teunis
Re: 3753
Lid sinds: 2016

offline
Re: 3753
Hallo

Is deze curses alleen op woensdag avond of kan deze ook eens in een weekend?
I.v.m. werk en de afstand is het niet te doen op een doordeweekse dag

Gr Ed die geinteresseert is
Re: 3753
Lid sinds: 2016

offline
Re: 3753
maar even 2 foto's erbij gedaan....pf weet iemand een website waar dit beschreven staat????
Re: 3753
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: 3753
Ed,

Dit is een C6090 van Marklin.
Je kan er een Esu loksound (multiprotocol of MFX) inzetten.
Ook kun je je de geluidmodules van marklin erinzetten (heb ik geen ervaring mee)

Ik wil bij de volgende stamtafel wel het eea uitleggen (of eerder)

Meine
Re: 3753
Lid sinds: 2014

offline
Re: 3753
Kijk gewoon op YouTube er staat van begin tot einde wat je moet doen of het nu om het ombouwen gaat of aanpassen van sound alles is er te vinden.
Re: 3753
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 3753
Hoi Ed,

Eigenlijk is de 3753 een heel makkelijk om te bouwen loc.
Er zit al een 5 polige motor in, dus die kan blijven zitten, maar kan je wel het best eerst goed reinigen.
Verder moet je twee van de drie kleine condensatoren op het motorschild verwijderen.
De middelste condensator tussen de twee koolborstelhouder kan blijven, de andere twee tussen de koolborstelhouder en locmassa (soldeerlip onder schroef motorschild) moeten worden verwijderd.

Eigenlijk is je loc dan al klaar voor decoder inbouw.
Welke decoder je daarvoor wilt gebruiken is geheel aan jou.
Met een CS3 kun je het beste een Märklin msd3 decoder nemen, omdat je die met de CS3 kunt programmeren en het geluid ook kunt aanpassen.
De msd3 decoder stuurt de 5 polige motor zeer fijn en zijdezacht aan.
Op de site van Märklin kun je het sound project van de Br 120 downloaden en met de CS3 in de decoder schrijven.
Re: 3753
Lid sinds: 2016

offline
Re: 3753
bedankt voor het mee denken

@Meine
mooi onderwerp voor de stamtafel.
@hmmglaser
daar staat zoveel op , maar niks kunnen vinden wat op mijn lokje lijkt
@Kappa
Hier heb ik wat aan, Houten komt er aan en ga daar op zoek naar een msd3 , kan niet wachten om er aan te beginnen :)
Re: 3753
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 3753
Kan je ook gelijk op zoek naar een klein regelbaar soldeerboutje en andere benodigdheden als je dat nog niet hebt.  (Krimpkous)

Mvg. Marcel
Re: 3753
Lid sinds: 2017

offline
Re: 3753
Hallo Ed,

Niet zo lang geleden heb ik zelf mijn eerste loc omgebouwd en dit in het volgende draadje beschreven: Ombouw V200.

Daarin staat ook een opsomming van benodigdheden en e.e.a. dat aansluit op je vraag.

Groet en succes!
Jorrit
Re: 3753
Lid sinds: 2016

offline
Re: 3753
bedankt Jorrit

ga het zeker doorlezen

Gr Ed