Hallo allen,
Een enige tijd geleden heb ik ooit eens en topic bij de buren gelezen van Jeroen uit Den Helder waarin hij beschrijft hoe hij een Trix Big Boy met roadnummer 4011 om heft gebouwd naar 3 rail.
Toen ik laatst er een op internet tegen kwam had ik het idee om dat ook te gaan doen. Zeker doordat ik in het verleden al 3 Trix Mikado?s met succes heb omgebouwd dacht ik ?dat moet mij ook gaan lukken?.
Met het artikel over de BB conversie uitgeprint ben ik begonnen aan de taak. In feite ging het vrij makkelijk.
Nadat ik de tender en de ketel had losgemaakt ben ik direct naar het voorste printplaatje gegaan en heb een rood draadje verplaatst. Dit is van de wiel pick-up waar straks de sleper onder moet gaan komen.
De andere rode draad is daardoor een loze verbinding geworden met het achterste plaatje. (foto Trix BB 01)
Vervolgens heb ik de massa scheiding op het achterste printplaatje in de tender teniet gedaan door het grijze kabeltje te verplaatsen.
(foto Trix BB 02)
Een 2 rail slepertje vervangen door de middensleper.
(Trix BB 03 en 04)
?Daarna de lok op de baan gezet en rijden maar!??.dacht ik?..
Blijkt dat de Trix Big Boy, in tegenstelling tot de Trix Mikado?s, problemen heeft met het rijden over M-rail wissels en de wat ouder type K-rail wissels!
Het ontsporen op deze wissels ben ik tegen gegaan door de wielen 1mm naar elkaar toe te drukken.
Dit heeft geholpen voor de lok, alleen met achteruit rijden heeft de tender nog steeds moeite. Daar kon ik 2 wielen niet dichter op elkaar krijgen omdat een koper wiellager het verder samenpersen tegen gaat. Dus voor de tender ga ik Märklin wielen bestellen.
Helaas moet ik ook een paar loopwielen bestellen omdat ik er met al mijn lompheid 2 assen heb verbogen!
Gelukkig zijn het niet de wielen op de 3de positie van voren van de aandrijving, want deze zijn niet meer te krijgen!!!
Op de 5de foto is duidelijk het verschil te zien tussen het lager van Trix (voor) en Märklin (achter)
Nadat ik alle door mij bestelde wielen heb vervangen heb ik alleen nog bij de voor en achter trucks een van de wielen omgedraaid. Hierdoor ontstaat een links-rechts verbinding via de koperen bladveer kan ontstaan ivm terugmelding via de rails. Daarna rijden maar!!!