Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Eerste zolderbaan(tje)

Gestart door Martin87 vrijdag 25 mei 2018, 23:32:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Eerste zolderbaan(tje)
Martin87
gast

Eerste zolderbaan(tje)
Hallo modelbouwfans,

Binnenkort ga ik starten (weer) starten met modelbouw (na z'n 12 jaar).
Ooit eens een minitrixspoorbaan gehad, maar deed hier later weinig mee.
Nu ik een zoontje heb van 4 jaar die erg graag met Marklin My world speelt en ik (helaas :p) steeds mee moet doen, gaat een nieuwe spoorbaan toch kriebelen.

Geinformeerd, rondgekeken en uitgekomen op startset 29240 en hierbij 2 uitbreidingssets (C2+C3)

Deze wil ik opbouwen en krijg dan een leuk startbaantje die ik later eens ga uitbreiden.

Planning voor nu:
- Enkel spoor boven door een berg wat uitmond op een stationsgebied, 2 stations (1 boven en 1 onder) met 2 doorrij mogelijkheden voor andere treinen
Re: Eerste zolderbaan(tje)
Gerrit-1959
gast

Re: Eerste zolderbaan(tje)
Hallo Martin,

Voor een beginbaantje niets mis mee. Een C1 erbij en je hebt ook al een rangeerspoortje. In dit ontwerp heb je waarschijnlijk op de stationssporen 2 x 24188 liggen. Volgens mij heb jij nog wat rails over, want ik heb de sets ook even in Anyrail gezet en kan wat langere sporen in de stations krijgen. Is wel handig, als je er wat wagonnetjes bij krijgt.
Maar heel veel spoorplezier.
Re: Eerste zolderbaan(tje)
Klopt. Had nog niet op de materiaallijst alles geteld hoeveel ik alles heb gebruikt dus zal op de baan zelf kijken wat voor rails ik over hou en plak ik er nog even bij wat kan.

Daarnaast gaf u aan over nog 1x een c1 baan erbij dan heb ik een ramgeerbaan erbij, zou u dit voor mij kunnen tekenen?

Ik heb namelijk hier 2x een c1 liggen die nu gebruikt worden door marklin my world maar deze kunnen tzt wel naar zolder en kan ik hem aanvullen.

Ben wel benieuwd hoe u dit had gezien
Re: Eerste zolderbaan(tje)
Gerrit-1959
gast

Re: Eerste zolderbaan(tje)
Hallo Martin,

Hier zijn we allemaal jij en jou hoor, ook voor de Vlamingen. :D
Met rangeerbaan kom je op de bijlage. Iets meer spelen.
Re: Eerste zolderbaan(tje)
Zoet er goed uit.

Terugkomend over mijn uitspraak...
Van huis uit geleerd andere met u aan te spreken dus kan 😁
Re: Eerste zolderbaan(tje)
Gerrit-1959
gast

Re: Eerste zolderbaan(tje)
Maar dan voel ik mij zo oud :?
Re: Eerste zolderbaan(tje)
Gerrit-1959
gast

Re: Eerste zolderbaan(tje)
Maar even zonder gekheid: Met dezelfde rails is ook dit mogelijk en heb je een verrassingselement door het verborgen spoor
Re: Eerste zolderbaan(tje)
Dank U wel 😁🤣 Gerrit.

Dit is zeker een stoere baan met allerlei elementen.
Zat later nog even te denken over de c1, maar die heb ik (nog) niet.

Dacht dat c1 een normaal rondje was maar naderhand bij nakijken hiervan bleek dat ook een uitbreiding te zijn 🤔

Bedenkt je de baanplannen zelf of haalt u ze ergens vandaan?
Zit wel vaak te google etc voor ideeen
Re: Eerste zolderbaan(tje)
Gerrit-1959
gast

Re: Eerste zolderbaan(tje)
Goedemorgen Martin,

De plannetjes komen gewoon uit de 'little grey cells', om het maar zo te zeggen. Maar ik ben er ook nog maar een beginner in. Er zijn er, die veel verder zijn. Het is gewoon een kwestie van aanklikken, passen en meten en vooral opnieuw durven beginnen. Mijn eigen baanplan kent ondertussen versie 56 en of dat hem wordt?

Wat ik zelf wel handig vind in Anyrail is het ontwerpen met de hartlijn aangevinkt. Je kunt de onderdeelnummers dan gemakkelijker lezen en de baan goed positioneren, net als railstukken.

Als je de C1 niet hebt, dan valt alleen het rangeerspoortje weg.
Re: Eerste zolderbaan(tje)
Het is even stil geweest, maar hierbij enkele mededelingen...

Ik heb aangeschaft:
- Marklin digitaal 29240
- Uitbreiding C2
- Uitbreiding C3
- Uitbreiding C5

Hiermee ga ik de volgende baan starten.

Bovenin wil ik een leuke tunnel maken, en verschillende mogelijkheden station onder

Dit is even een ruwe schets qua baanstukken,
Ik weet dat ik nog over heb dus hij zal iets langer worden

*Schets naar eigen inzicht en forumlid Gerrit
Re: Eerste zolderbaan(tje)
Lid sinds: 2018

later is allang begonnen

offline
Re: Eerste zolderbaan(tje)
Martin, mooie opzet! Ben benieuwd hoe je baan zich uiteindelijk zal ontwikkelen. Ik lees op dit forum zoveel leuke en vooral interessante draadjes dat ik bijna geneigd ben diverse ideeen alsnog in mijn eigen baantje te verwerken. Maar ik heb mezelf een grens gesteld dus het blijft bij lezen. Veel plezier met de verdere opbouw.
Nog een vraagje; is dit h0 of N?

Gr, Robert
Re: Eerste zolderbaan(tje)
Citaat van: traveller op maandag 18 juni 2018, 14:08:19
Nog een vraagje; is dit h0 of N?
Märklin maakt geen schaal N. Zie openingspost. 8o
Re: Eerste zolderbaan(tje)
Lid sinds: 2018

later is allang begonnen

offline
Re: Eerste zolderbaan(tje)
Wim,
Ik had die startset even moeten opzoeken. Dacht dat Marklin ook N maakte na de overname van Trix..  🙄