Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Heizkraftwerk Frankfurt - Deel 2

Gestart door Eric-Paul donderdag 24 mei 2018, 23:44:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Heizkraftwerk Frankfurt - Deel 2
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Heizkraftwerk Frankfurt - Deel 2
De locatie
Vanwege renovatie van het kantoorgebouw waar ik begonnen ben, zitten wij met onze afdeling sinds 1 mei op een andere locatie.
Waar ik bij de oude locatie (Adlerwerke) voornamelijk zicht had op een Köfje van het DB Museum,
heb ik vanaf de nieuwe locatie zicht op o.a. een warmtekrachtcentrale, de sporen daar naartoe en in de verte ook op de sporen naar Frankfurt Hbf.


[1] De Köf bij de Adlerwerke


[2] 3D Streetview overzicht - mijn werkplek is bij de rode ovaal, waarbij ik precies in die hoek zit en ook aan de voorkant ramen heb.


[3] Deel uitzicht richting voorterrein Frankfurt (Main) Hbf

Aanvoer van kolen
Regelmatig komt een trein aan met 16 kolenwagens, getrokken door een Krauss-Maffei MH 05.


[4] D9 van HFM: 98 80 0505 013-9 D-HFM

De 16 kolenwagen worden per 4 naar de warmtekrachtcentrale gebracht, waar ze worden geleegd.
Meer dan 4 gaat niet vanwege de capaciteit in de centrale en bij het rangeren wil men ook niet steeds het wegverkeer hinderen.
Er passen dan precies 1 loc en 4 wagens voor de rijbaan, daarnaast bieden de 2 sporen voor de volle en lege wagens ook niet meer ruimte.


[5] Precies 1 loc en 4 wagens passen tussen de wissel en de rijbaan

De volle wagens worden naar binnen gereden, gelost en vervolgens op een tweede spoor geplaatst.
Hierna worden de volgende 4 beladen wagens gehaald.


[6] Loc met wagens bij losplaats

 
[7] 4 lege wagens worden weggereden                     [8] volle wagens staan te wachten, de lege worden op het spoor er naast geplaatst


[9] Ze zijn leeg

Beveiliging
De wissel en engelse wissel die vanwege het vele rangeren vaak worden bereden, zijn sleutelbediende wissels.
De overige wissels (zie bijvoorbeeld foto [6]) zijn handbediend en worden niet vaak omgelegd.

De stand van de sleutelbediende wissels wordt door lampen in de statische wissellantaarns aangegeven.

     
[10] Afbuigend                                                      [11] Rechtdoor

In het 'normaal' bedrijf wordt een rijweg ingelegd en de wissels worden vergrendeld.
Zij blijven dit tot de de trein compleet voorbij is, of de treindienstleider de wisselstraat weer vrijgeeft (onder zeer strenge restricties).
Op een dergelijk emplacement zijn de machinist en de rangeerder hier zelf voor verantwoordelijk.
Het vergrendelen gebeurt automatisch en is voor de machinist te herkennen aan het blauw worden van de lampen.

     
[12] Niet vergrendeld                                        [13] Vergrendeld

Het vergrendelen gebeurt automatisch op het moment dat een as voorbij een bepaald punt komt.
Dit punt wordt aangeduid met een witte 'paddenstoel' met een blauw pijl richting het spoor waarvoor het geldt.
Het meten zelf gebeurt door een assenteller.


[14] Markering + assenteller

Bij foto [12] kun je nog net de assenteller aan de linkerkant onderscheiden en is de wissel nog niet vergrendelt.
Bij foto [13] is de kolenwagen net ver genoeg gereden om de teller te activeren waardoor de wissel wordt vergrendeld.
De terugkoppeling komt dus zoals gezegd aan de hand van de kleur van de lampen.

De wissel wordt weer ontgrendeld zodra de assenteller aan de andere kant van het wissel evenzoveel assen voorbij heeft zien komen.
Bij de volgende (iets wazige) foto ([15]) van boven zie je dat de wagens bij zo'n punt worden ontkoppeld.
Zou men de wagen nog iets verder en voorbij dit punt trekken en ontkoppelen, dan is deze as meegeteld en wordt het wissel niet vrijgegeven: er ontbreekt dan nog een as.


[15] Kolenwagen net voor de markering

In het volgende filmpje kun je zien dat tijdens het rijden de wissel wordt vergrendeld en even later ook ontgrendeld.
Helaas was ik net iets te snel met stoppen van de opname om in de andere richting te draaiien, daardoor is net niet te zien dat het wissel al weer wordt omgelegd.
Daarom gaat de verlichting even uit (mijn opname ook).



De uitleg van de beveiliging heb ik de voorgaande dag gekregen van de behulpzame machinist en rangeerder.


Re: Uitzicht Heizkraftwerk Frankfurt + kolenvervoer + beveiliging
Eric-Paul,

Bedankt voor deze mooie fotoreportage begeleid met duidelijke teksten van hoe en wat er gaat gebeuren. :) :thumbup:
Ondanks dat je te snel de camera stopte is het toch een leuk videootje geworden volgende keer maar wat langer blijven staan. ;)
Prachtig tijdelijke werkplek heb je gekregen. :)

Groet Michel
Re: Uitzicht Heizkraftwerk Frankfurt + kolenvervoer + beveiliging
Leuke bonus van deze locatie en iets wat in model ook redelijk na te bouwen is.
Ik stond er wel wat langer, maar net te vroeg omgeschakeld.
Hoewel ik natuurlijk nog langer had kunnen blijven en de volgende 4 wagens weer opnemen.
Ach, wie weet komt dat nog een keer.
Re: Uitzicht Heizkraftwerk Frankfurt + kolenvervoer + beveiliging
Mooie werkplek! Kom je nog wel aan werken toe, met al die treinen in je buurt?
Re: Uitzicht Heizkraftwerk Frankfurt + kolenvervoer + beveiliging
Wow, dat zou mij erg afleiden ;P
Re: Uitzicht Heizkraftwerk Frankfurt + kolenvervoer + beveiliging
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Uitzicht Heizkraftwerk Frankfurt + kolenvervoer + beveiliging
Bedankt !  :thumbup:
Heizkraftwerk Frankfurt - Deel 2
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Heizkraftwerk Frankfurt - Deel 2
Graag gedaan!

Citaat van: dp op maandag 28 mei 2018, 09:16:42
Wow, dat zou mij erg afleiden ;P
Citaat van: Schienenbus2012 op vrijdag 25 mei 2018, 18:15:00
Mooie werkplek! Kom je nog wel aan werken toe, met al die treinen in je buurt?
Klopt, is wel eens lastig.
Had vanmorgen zo'n moment toen ik voor 7 uur op mijn werk was en ze weer, zoals elke week, de kolenvoorraad op peil aan het brengen waren.
Later nog eens naar buiten geweest.

Het resultaat van vanmorgen is een tweede filmpje van het geheel:
Re: Heizkraftwerk Frankfurt - Deel 2
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Heizkraftwerk Frankfurt - Deel 2
Eric-Paul,

Bedankt voor het plaatsen van dit mooie filmpje. :) :thumbup:

Groet Michel
Re: Heizkraftwerk Frankfurt - Deel 2
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Heizkraftwerk Frankfurt - Deel 2
HI Eric-Paul,

Die plaatjes zijn allemaal erg interessant.

groet
Harald
Re: Heizkraftwerk Frankfurt - Deel 2
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Heizkraftwerk Frankfurt - Deel 2
Dit draadje had ik even gemist. Ook weer mooie foto's, en erg interessante info. Bedankt voor het plaatsen. :arrow: :thumbup: :thumbup: