Aan alles is ooit gedacht op dit forum, dus ook aan demagnetisering van de metalen wisseltongen van de M-rails wissels. Reed contacten voor M-rail en neodym magneten zijn ook meerdere malen besproken geweest.
De vraag is altijd of je de juiste draadjes kunt terug vinden als je ze nodig hebt.
Bij computer crashes zijn altijd als eerste de opgeslagen links zoek.
Dus opnieuw googlen naar
http://www.eijlander.nl/neodymium-magneten.htmlhttps://www.supermagnete.de/dut/ (
https://www.supermagnete.nl/ )
e.d.
Zelf heb ik hele kleine, vrij platte rechthoekige neodym magneetjes,
300 gram trekkracht is werkelijk meer dan genoeg.
Wat betreft de reedcontacten. Die zijn in de loop der jaren steeds kleiner geworden.
Ik heb zelf een aantal dat evenwijdig aan en tussen de bielsen in past, en ongeveer 500 mA kan schakelen, en dat is voor monostabiele relais meer dan genoeg (10x teveel), maar voor sommige elektronische bistabiele relais kritisch weinig (sommige bistabiele relais met 2x om schakelen pas op 600 mA).
Tegenwoordig heb je hallsensors, nog veel kleiner, schakelen meestal 5 ipv 12 volt, maar zijn vooral veel minder kwetsbaar, en vrijwel onzichtbaar, ook op M-rails.
Daarmee raak ik een paar punten aan die belangrijk zijn:
- wat wil je gaan schakelen?
- waarmee stuur je de logica aan: wisselstroom trafo of gelijkstroom trafo?
- gebruik je gelijkrichters, buck-converters of een aparte AT-voeding?
- ac of dc (wisselstroom of gelijkstroom) relais?
- ga je monostabiel of bistabiel schakelen?
- relais of flipflops?
- 5, 12 of 24 volt?
- hoeveel stroom (mAmpere) vreet je schakellogica?
- hoe onzichtbaar en hoe onkwetsbaar moet het schakelcontact zijn?
Alles hangt samen. Als je besluit dat een reedcontact genoeg moet hebben aan 0,5 A, dan heeft dat gevolgen voor de keus van de overige componenten die je aanschaft voor je schakelingen.
Over de hallsensor (alleen toegevoegd om ideeën los te weken):
Is allereerst vooral in digitale banen in gebruik genomen.
Analoog gebruik vergt een transistor om schakelvermogen te leveren voor relais toepassing:
http://www.modellbahnwelt.de/spur-h0/der-hallsensor-tle-4905l-im-maerklin-metall-gleisbron van deze plaatjes:
www.modellbahnwelt.de1. in het railbed
2. onder het railbed
http://www.modellbahn-community.net/forum/threads/hallsensor-platzierung-im-m-gleis.15077/