Een paar maanden geleden kwam ik ergens een aanbieding tegen van de keertreinset met een BR 23. Ik was geïnteresseerd en daarom zocht ik naar meer informatie. Vooral Stummiforum was heel nuttig. Zo ontdekte ik dat ik de informatie van de Märklin site niet goed had gelezen; ik dacht dat de Silberlinge in die set ingebouwde verlichting hadden maar dat was dus niet zo: de leds zitten er nog niet in.
Dat maakt de prijsvergelijking iets anders:
2018 BR 65 (39650) ? 419,99
Silberlinge (41275) ? 299,99
Totaal ? 719,98.
2010 Keertreinset BR 23 met Silberlinge (26543), adviesprijs ? 499,95 (prijslijst februari 2010)
Zes ledstrips (73400/73401), adviesprijs ? 9,95 per stuk (prijslijst februari 2010)
Totaal ? 559,65.
Reken er over die ruim 8 jaar iets meer dan 10% inflatie bij en het wordt zo'n ? 625. Overigens heb ik de indruk dat de prijzen van Märklin producten harder zijn gestegen; de adviesprijs voor de ledstrips bijvoorbeeld is nu ? 12,49 ofwel 25% hoger.
? 719,98 of ? 625, dat scheelt nog bijna ? 100. Wat krijg je daar dan extra voor?
+ Een heleboel Preisertjes in de rijtuigen.
+ De verlichting is al ingebouwd. Dat scheelt weer tijd, en tijd is geld
.
+ De BR 65 heeft een mfx+/DCC decoder, de BR 23 een mfx.
+ De BR 65 heeft wat meer functies (of véél meer als je ook de '+'functies meetelt).
+ De BR 65 heeft rode sluitseinen (had de BR 23 niet).
+ Op de BR 23 zat een speciale stroomvoerende koppeling die lastig te ontkoppelen was; hopelijk heeft Märklin hiervan geleerd en zit er op BR 65 een betere. Ik kon het niet achterhalen.
Maakt dit het allemaal waard? Wel, dat moet iedereen voor zichzelf bepalen, maar als je toch een completere trein wilt en zelf overal verlichting en Preisertjes in stopt, is het verschil al veel kleiner dan wat het in eerste instantie lijkt. En uiteindelijk gaat het helemaal niet om het verschil, het gaat er gewoon om of je het er voor over hebt. Ik vermoed dat die Silberlinge hier over een tijdje wel zullen rondrijden. Over de BR 65 denk ik nog even na.