Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Verlichting in onze V160

Gestart door Peter.v.L dinsdag 22 mei 2018, 01:23:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verlichting in onze V160
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Verlichting in onze V160
Ha medespoorders??

Coming soon   :D, nieuwe verlichting in onze V160.


Nieuwsgierig?
https://youtu.be/-Zle5HYGD4I
Re: Verlichting in onze V160
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Verlichting in onze V160
Mooi filmpje.
Re: Verlichting in onze V160
Ik zie dat er op 0.23 ook een sluitsein heel licht brand als het rangeer sein word aan gezet.
Verder ziet het er prima uit  :thumbup:
Re: Verlichting in onze V160
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: Verlichting in onze V160
Ha Mark,

Ja, ik zag het ook, lichtlekkage (spanning is onmogelijk met deze schakeling), ik heb zwarte acrylverf tussen de leds gedaan, denk dat er toch ergens nog een streepje doorschijnt....
Ik had ook lichtlekkage op andere plekken (interierverlichting op de toplamp), vandaar dat ik de kwast al ter hand had genomen  :D
Op de baan zie je het eigenlijk niet. Een goede heldere camera en filmen in een redelijk donkere omgeving versterkt het effect ook nog eens.
Kortom, een goede leer voor de volgende verbouwing..... houdt rekening met lichtlekkage..... Verder ben ik er zelf erg tevreden over  ;)
Re: Verlichting in onze V160
Is de licht geleider wel onderbroken?
John(looney tunes)had dat probleem ook met de NS 6400/6500.
Ik heb het filmpje nog eens gekeken maar ik vermoed toch dat er spannings lekkage is op het moment dat de rangeer led word gevoed ;)
Re: Verlichting in onze V160
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: Verlichting in onze V160
Lichtgeleiders zitten er niet meer in, wat je ziet zijn directe leds (toren-leds 2mm). Die zitten stijf tegen elkaar aan  :D
Ga ik toch een preview geven van het schema....... ik moet alles nog even netjes om mijn site zetten, maar plaatjes zeggen meer dan woorden......
De leds zijn door dioden gescheiden en de functie licht (F0) wordt uitgeschakeld in de ESU decoder in rangeerstand (F6), deze kunnen niet tegelijk gestuurd worden...... van die kant verwacht ik geen lekkage....
Aan de andere kant..... de verf was nog nat bij het maken van het filmpje........... dat zou dus wel een lekkage kunnen zijn.....

Hoe dan ook..... het ziet er in "real life" minder heftig uit hoor.....
Re: Verlichting in onze V160
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Verlichting in onze V160
Knap gemaakt, Peter  :thumbup:

Maarre, sluit de kap wel goed aan op het chassis, of zie ik dat niet goed ?

Grtz Tony
Re: Verlichting in onze V160
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: Verlichting in onze V160
Ha Tony,

Dank je voor de opmerking, inderdaad sluit de kap nét niet zag ik later :D  Ik moet nog een héél klein stukje van het chassis af dremelen ter hoogte van de leds (of van de leds zelf als daar nog ruimte voor is)?.. deze zijn redelijk groot en de ruimte is beperkt. er zit ook als bescherming een redelijk dik stukje tape onder, daar kan ik ook nog wel wat op winnen denk ik...?..
Re: Verlichting in onze V160
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Verlichting in onze V160
Interessant project. Wellicht iets om komende winter ook eens uit te gaan voeren.
Ik zou dan echter wel de sluitlichten apart willen kunnen schakelen. Dat zou moeten kunnen met de nieuwe 21MTC adapterplatine3 (51957) van ESU, waar de AUX-en 3 t/m 6 ook versterkt worden. Zou binnenkort moeten uitkomen vlgs. de website (Q2/18).
Dan is deze schakeling ook eigenlijk niet meer nodig, realiseer ik me nu, behalve misschien het rangeerlicht-gedeelte. Al is ook dat dan wellicht via de functionmapping te realiseren.
Maar toch tof zoals je het gedaan hebt. Heeft me in ieder geval op een idee gebracht.

Groet, Paul
Re: Verlichting in onze V160
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Verlichting in onze V160
Ziet er leuk uit Peter!

Naast de lichtlekkage die Mark al had genoemd, valt mij wel op dat de lichtsterkte van de leds bij inschakelen van sommige standen (o.a. bij cabinelicht) wel veranderd.
Dat vind ik zelf wel jammer.

De manier om zoiets te voorkomen is om, zoals Paul al aangaf, een MTC decoder i.c.m. een adapter die t/m aux 6 versterkt heeft. (Die zijn overigens bij ESU, maar ook elders, al verkrijgbaar).
Of een plux decoder i.c.m. met een adapter voor dat type.
I.c.m. met functiemappen zijn alle lichtbeelden dan eenvoudig te creëren.
Re: Verlichting in onze V160
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: Verlichting in onze V160
Goedenavond,

Bedankt voor al jullie reacties. :thumbup:

Inderdaad zie je verschil in sterkte, dit komt omdat ik later de weerstandwaarde nog iets heb aangepast. Op lagere stroomsterkte worden de leds wat gevoeliger op sterkte. een mA of twee verschil zie je bij lage waarden zneller als bij hogere waarden..... Ik vond de leds in de eerste opzet iets te sterk dus heb ik de voorzet weerstand van 680 Ohm toegevoegd.
Het is mijn eerste licht/led project, ervaring was er niet. En, niet om het te bagataliseren, maar in "real life" is het niet storend (voor mij), de camera in het donker vangt meer dan het oog bij normaal licht.......
Een andere decoder, tja..... ik ben een AdHoc bouwer (en ook het budget wil ik een beetje in de hand houden  :D :D), had een oude loc gekocht voor ?50 en besloot daar een Esu Loksound in te zetten..... Tijdens het ombouwen vond ik het zonde om de functie-uitgangen niet te gebruiken, idee verlichting was ontstaan..... hij had één bolletje voor en één bolletje achter, daar wilde ik meer van maken..... had ergens de rangeerverlichting gezien, dat vond  ik gaaf..... zo groeit de loc steeds verder naar mijn zin.....
Ik weet niet wat de nieuwe Esu decoder doet in de prijs, maar ik ga hem niet nog een keer ombouwen :D :P

Kortom, een hoop geleerd van dit project en als je niet te veel wilt uitgeven is het het proberen waard.......

Inderdaad kun je met functiemapping een enorme hoeveelheid schakelvoorwaarden creëren voor de diverse uitgangen, ben dus wel benieud naar de nieuwe decoder! :thumbup:


Re: Verlichting in onze V160
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Verlichting in onze V160
Waarschijnlijk heb je die decoder nu ook al :D B) :-)
Je hebt de loksound decoders met meerdere connectoren. Ik denk dat je die met NEM652 nu hebt gebruik, en raad zelf diegene aan met MTC connector.
Re: Verlichting in onze V160
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Verlichting in onze V160
Hoi Peter,

Ik denk dat de lichtlekkage bij het rangeerlicht wordt veroorzaakt door de lage weerstand van 82 + 330 Ohm, terwijl bij het normale frontsein dezelfde led een weerstand van 510 + 330 Ohm in serie heeft.

Is je sluitlicht ook apart schakelbaar van het frontsein?
Re: Verlichting in onze V160
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: Verlichting in onze V160
Ha Ad,

Ok?.. ik had de stroomsterktes uitgerekend middels de Falstad Circuit Applet, hierin de schakeling gebouwd en getest..... En nee, het sluitlicht is niet apart schakelbaar, met 4 uitgangen en 5 schakelingen (licht vooruit, licht achteruit, rangeerlicht en interieur verlichting in rijrichting (en beide cabines als je de rijverlichting uitschakelt) werd het voor mijn idee te krap om daar nog een schakeling bij te bedenken... :D

@John...? i see?.. had ik dat geweten  :|
Re: Verlichting in onze V160
Lid sinds: 2017

PvL Modelspoor

offline
Re: Verlichting in onze V160
Ha medespoorders,

Bij deze mijn video over de ombouw van onze verlichting.

https://youtu.be/K2UdrONhFOs

We hebben een hoop geleerd, wat ons betreft een geslaagde missie. Het werken met directe leds geeft veel licht en vereist lage stroomsterkten waardoor de beïnvloeding in verschillende schakelstanden te zien is. Voor ons niet storend, maar wel iets om in het vervolg rekening mee te houden. Kortom, al doende leert men  ;)

De link naar het schema: https://pvlmodelspoor.files.wordpress.com/2018/06/aansluitschema-verlichting-v160.jpg
De link naar de basisprint: https://pvlmodelspoor.files.wordpress.com/2018/06/basisprint-kap-v160.jpg
De link naar de connectorprint: https://pvlmodelspoor.files.wordpress.com/2018/06/connector-lokframe-v160.jpg