Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Decoders

Gestart door stephan99 donderdag 17 mei 2018, 23:05:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Decoders
Lid sinds: 2015

offline
Decoders
Hallo allemaal,

Ik heb op mijn modelbaan een stam van een loc(wisselstroom) met zeven rijtuigen. Ik wil die rijtuigen voorzien van binnenverlichting met functiedecoder  (esu 50703). Waar ik niet zoveel zin in heb is als ik ergens met mijn trein naar toe ga is dat mijn zeven rijtuigen steeds 1 voor 1 moeten worden uitgelezen. Je kan ze niet allemaal het zelfde adres geven, want dan gaat de centrale aangeven dat een andere decoder dat adres al heeft en je een ander adres moet instellen. Ik heb gelezen dat je de decoders wel kan laten samenwerken met CV 19 (alleen mogelijk voor dcc). Maar je moet dan alsnog je decoders aparte adressen geven. Weet iemand of je die decoders kan laten koppelen dat de centrale alle decoders als het ware uitleest als 1 decoder.

Groetjes Stephan 
Re: Decoders
Lid sinds: 2006

offline
Re: Decoders
Je kan ze allemaal hetzelfde adres geven hoor. In je centrale voer je gewoon 1 loc/rijtuig in niet alle 7 apart.

Koen
Re: Decoders
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Decoders
Gewoon alle decoders op hetzelfde adres zetten, en op je centrale ze onder 1 adres aansturen. Je hebt dan alleen 1 item in je centrale staan, waarmee je de stam bediend.

Even terzijde, je weet dat de benoemde ledstrips bedoeld zijn voor spoor G/1?
Re: Decoders
Lid sinds: 2015

offline
Re: Decoders
Hallo koen

Als het zo is wat u verteld moet ik dan nog steeds de CV 19 (consist adres) gebruiken of hoef dat dan ook niet?

Groetjes Stephan
Re: Decoders
Lid sinds: 2010

offline
Re: Decoders
Nee, Dat hoeft niet. Gewoon de decoders op het zelfde adres zettten en je kan gewoon alle decoders tegelijk aan en uit zetten.

Citaat van: stephan99 op donderdag 17 mei 2018, 23:05:59
Je kan ze niet allemaal het zelfde adres geven, want dan gaat de centrale aangeven dat een andere decoder dat adres al heeft en je een ander adres moet instellen.

Wie of wat dat je verteld heeft...

Citaat van: stephan99 op donderdag 17 mei 2018, 23:05:59
Ik heb gelezen dat je de decoders wel kan laten samenwerken met CV 19 (alleen mogelijk voor dcc).

Inderdaad voor alleen DCC.

Groet Ronald.
Re: Decoders
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Decoders
waarom gebruik je geen stroomvoerende koppelingen ?
Re: Decoders
Lid sinds: 2006

offline
Re: Decoders
Citaat van: ronaldk op vrijdag 18 mei 2018, 07:44:34
Citaat van: stephan99 op donderdag 17 mei 2018, 23:05:59
Je kan ze niet allemaal het zelfde adres geven, want dan gaat de centrale aangeven dat een andere decoder dat adres al heeft en je een ander adres moet instellen.
Wie of wat dat je verteld heeft...

Er zijn centrales die het niet leuk vinden als je meerdere locs invoert met hetzelfde adres. De Mobile Station 1 bijvoorbeeld. Dus het kan best kloppen voor de centrale van de vraagsteller.

Koen
Re: Decoders
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Decoders
Je moet in ieder geval geen decoder gebruiken die terugkoppeld, zoals M4 of mfx.

Mvg. Marcel
Re: Decoders
Lid sinds: 2010

offline
Re: Decoders
hoi,

Citaat van: KNed op vrijdag 18 mei 2018, 07:55:26
Er zijn centrales die het niet leuk vinden als je meerdere locs invoert met hetzelfde adres. De Mobile Station 1 bijvoorbeeld. Dus het kan best kloppen voor de centrale van de vraagsteller.

Mobile Station 1 heeft geen DCC.... En ook onder MM zou het ding geen probleem moet geven. Programmeren is gewoon de boel op de baan zetten en programmeren. Dan heeft alles hetzelfde adres :) En bij märklin heeft nog veel oude decoders met dipswitches, daar is het ook geen probleem.

Groet ROnald.
Re: Decoders
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Decoders
Als je nog geen decoders zou hebben, zou je de 60760 als functiedecoder kunnen gebruiken. Is een fx-decoder; op afstand te programmeren met meerdere tegelijk. Dan kan je de hele stam gelijk programmeren en als je stam wordt opgesplitst in andere stammen is het zo weer te veranderen.
Nadeel is wel dat je onder elk rijtuig een sleper hebt zitten.
Geeft veel bijgeluiden.

Mvg, Marcel
Re: Decoders
Lid sinds: 2015

offline
Re: Decoders
Hallo allemaal

Bedankt voor de vele reacties op mijn vraag. Ik heb thuis zelf een ecos 50200 en heb een stuurstandwagen met een functiedecoder. Toen ik die uitlas via de ecos gaf die gelijk de mededeling dat er een zelfde adres is stond. Maar dat was een locdecoder die het zelfde adres had. Maar voor functiedecoders maakt dat niks uit dus (als ik dat goed begrijp van jullie)

Groetjes stephan
Re: Decoders
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Decoders
Dat mag niet uitmaken nee. Ik heb mijn Railjet stuurstand ook op hetzelfde adres zitten als de lok. In de stuurstand zit een Lokpilot (gewoon normale), in de lok zit een Zimo decoder. Functies van de LoPi zo omgezet dat die niet overlappen met functies van de lok, op front/sluitseinen na, en dat draait prima op zowel het programmeerstukje aan de Lokprogrammer als op de CS3 als op een IB met Daisy eraan.
Re: Decoders
Lid sinds: 2006

offline
Re: Decoders
Beste Stephan,

Je moet de decoders met dezelfde adres programmeren maar ze NIET telkens door de Ecos laten uitlezen.
Want het is dan dat de Ecos ziet dat er al een decoder dit adres heeft.
Dus gewoon hetzelfde adres programmeren en op de baan zetten.
Mvg
Olivier 77
Re: Decoders
Lid sinds: 2015

offline
Re: Decoders
Gewoon de railcom functie uitzetten in de decoders.
Re: Decoders
Aliebengalie
gast

Re: Decoders
Stephan.

Zoals hierboven al meerdere malen gezegd is dat het geen probleem oplevert als je ze allemaal het zelfde adres geeft.

Maar als je een stam hebt van 7 rijtuigen , ga je daar toch niet 7 functie decoders in plaatsen lijkt mij.
Want wanneer komt het voor dat je de rijtuigen splits in bv 2 stammen ?

Uiteraard is het jouw keuze , maar ik zou dan proberen 2 stammen ervan te maken , want ga je dan ook overal sluitlichten maken in elk rijtuig?
Bij functie decoders met het zelfde adres geeft dit dan toch weer problemen.
Bij het afkoppelen van bv 1 rijtuig kan je de decoder niet apart schakelen , zodat de verlichting uit is.

Gebruik van bv stroom voerende koppelingen zou hier wel uitkomst brengen bij het ontkoppelen.
Overigens hou er rekening mee dat elke decoder ook nog is stroom verbruikt , ook al brand er niets.
En je bij je 7 rijtuigen 6x zoveel kans hebt op problemen met slepers en zoals eerder vermeld met de herrie.

Het blijft wel jouw keuze....... :thumbup:
Ik zou hier toch nog maar is een nachtje over slapen .....  :D :D :D

Mvg: Alex
Re: Decoders
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Decoders
Stephan,
het is inderdaad niet altijd handig om met de ECoS de wagondecoders eenzelfde adres te geven als locdecoders, zeker als de locdecoders Mfx of Railcom hebben, dan kan je inderdaad meldingen krijgen. Bovendien kunnen de functies dan die van de loc in de weg zitten.
Ik heb inmiddels de meeste van mijn rijtuigen van een eigen functiedecoder voorzien, zodat ik bijvoorbeeld 8 4-assige Umbau-rijtuigen apart aan en uit kan schakelen. Dan kan ik nog eens een andere combinatie rijden (4 en 4, of 3 en 5 rijtuigen etc.). Stroomtoevoer via één sleper per "stam" en doorgevoerd via de kortkoppelingen; per rijtuig takt dan de toevoer af naar de decoder, en de massa gaat per rijtuig.
Ik gebruik momenteel veel Digikeijs DR80015 decoders (ca. ?15) die op 8 functietoetsen geprogrammeerd kunnen worden. Helaas zijn deze momenteel af fabriek niet leverbaar. Ik heb nu bij Conrad een paar Tams functiedecoders besteld, die tot F12 programmeerbaar zijn. Hoewel ik in het verleden veel problemen had met Tams, wil ik het er wel weer eens mee proberen, vooral ook om binnen de adresnummers die ik voor rijtuigen gebruik meer mogelijkheden te hebben.
Groet, Paul