Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Wie wil meedenken over het banenplan voor mijn dioramabaan H0 tijdperk 3

Gestart door Barry1983 donderdag 17 mei 2018, 19:15:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wie wil meedenken over het banenplan voor mijn dioramabaan H0 tijdperk 3
Beste mede modeltrein piloten,

Zoals ik had aangegeven in het voorstelhoekje ben ik bezig met een banenplan voor mijn dioramabaan.
mijn toegewezen kamertje is ziet er als volgt uit:



de muur aan de onderzijde is de buitengevel en is voorzien van een raam en deur naar het balkon (ik kon ook op de zolder beginnen maar daar is het me te warm in de zomer en te koud in de winter).
Verder heb ik er al een bureautje ingetekend waar ik mijn hobbywerkzaamheden kan uitvoeren en de geplande modelbaan layout.

Ook heb ik al een paar avonden liggen stoeien met Anyrail en het onderstaande plan samengesteld uit Märklin K- rails.



Ik heb er bewust voor gekozen om geen cirkel te maken omdat ik zo'n 180graden bocht altijd een beetje nep vind uitzien omdat ik in het echt ook nog nooit een trein een 180graden bocht heb zien maken.
Ik wil eigenlijk twee eindstations maken en in de midden bij de berg een goederen laadplaats, haventje of iets dergelijks.

Verder heb ik al een klein station aangeschaft van Noch (Noch 66001) en een märklin loc met een paar goederenwagons ook ben ik inmiddels in bezit van een mobilestation 2.








Ik ben zeer benieuwd wat jullie ervan vinden en alle kritiek is welkom zodat ik er iets mee kan doen.

Met vriendelijke groeten, Barry
Re: Wie wil meedenken over het banenplan voor mijn dioramabaan H0 tijdperk 3
De BR 56 is een beauty. Die heb ik namelijk ook. Misschien ook even de .any posten, dan kunnen foristen met Anyrail ook eens kijken.
Re: Wie wil meedenken over het banenplan voor mijn dioramabaan H0 tijdperk 3
Heb de .any in de bijlage van dit bericht gezet, geen idee of dat zo werkt. :|
Re: Wie wil meedenken over het banenplan voor mijn dioramabaan H0 tijdperk 3
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Wie wil meedenken over het banenplan voor mijn dioramabaan H0 tijdperk 3
Je opstel- en uithaalspoortjes zijn wel erg kort en er zit ook nog een bocht in.
In een bocht kun je niet aan- en afkoppelen, waardoor er feitelijk maar 1 raillengte over blijft. Daar kun je net 1 wagon of 1 lok kwijt.

Het idee van een pendelbaantje vind ik altijd leuk.. Dat houd je lekker bezig  ;)
Re: Wie wil meedenken over het banenplan voor mijn dioramabaan H0 tijdperk 3
Hoi Barry, een leuk idee om een dioramabaan te maken en het baanplan leent zich daar goed voor  :thumbup:.
Om het spannender te houden, zou ik een aantal kleine veranderingen doorvoeren.
Je zou de beide stations op verschillende niveaus kunnen brengen door in het middengebied de sporen met een spiraal van 1 of 2 windingen te laten stijgen.
Het voordeel is dan dat deze stations opties van elkaar worden gescheiden, het landschap gevarieerder wordt en de (korte) treinen langer onderweg zijn.
Je zou zelfs in die spiraal een dubbelspoor kunnen leggen, zodat treinen elkaar kunnen passeren.
Eventueel zou je ook een trein een tijdje kunnen parkeren.
Verder moet je die rare kronkels in de verticale poot verwijderen. Die zit vol S-bochten en dat is niet fraai en realistisch.
Re: Wie wil meedenken over het banenplan voor mijn dioramabaan H0 tijdperk 3
Ik krijg een foutmelding bij het openen. Kan dus niet 'meedenken'.
Re: Wie wil meedenken over het banenplan voor mijn dioramabaan H0 tijdperk 3
Zal hem straks na het werk nog eens erop zetten. Maar ben gisteren weer een met een nieuw plan begonnen. Jullie mogen ook totaal andere plannen bedenken, als het maat op de L opstelling van 2900x3100 en 600 diep past.

Mvg, Barry
Re: Wie wil meedenken over het banenplan voor mijn dioramabaan H0 tijdperk 3
Citaat van: Tjoekedoris op donderdag 17 mei 2018, 21:42:51
Verder moet je die rare kronkels in de verticale poot verwijderen. Die zit vol S-bochten en dat is niet fraai en realistisch.
Dat zou je op kunnen lossen door flexrails te gebruiken.
Re: Wie wil meedenken over het banenplan voor mijn dioramabaan H0 tijdperk 3
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Wie wil meedenken over het banenplan voor mijn dioramabaan H0 tijdperk 3

Hoi Barry,

Je kunt ook nog een verdieping lager maken met jouw ontwerp.
Ik heb zoiets ook gedaan bij een van mijn banen. Daar daal ik zo'n 15cm en heb zo 2 niveaus.

Ik heb het schetsmatig in je tekening gezet.

Grtz Tony
Re: Wie wil meedenken over het banenplan voor mijn dioramabaan H0 tijdperk 3
Foutmelding ontstaat, doordat de gebruikte versies van Anyrail te ver uit elkaar liggen. Hier versie 6.12.3
Re: Wie wil meedenken over het banenplan voor mijn dioramabaan H0 tijdperk 3
He Barry  :)

Wellicht heb je er nog niet bij stilgestaan,  maar wellicht zijn er nog x aantal potentiële mee-denkers die niet beschikken over Anyrail, waardocr de omvang van je denktankje beperkt wordt?
Re: Wie wil meedenken over het banenplan voor mijn dioramabaan H0 tijdperk 3
Citaat van: Ludo1957 op vrijdag 18 mei 2018, 16:18:24
He Barry  :)

Wellicht heb je er nog niet bij stilgestaan,  maar wellicht zijn er nog x aantal potentiële mee-denkers die niet beschikken over Anyrail, waardocr de omvang van je denktankje beperkt wordt?
Jullie mogen ook in jullie eigen programma een voorstel doen hoor :P, als het maar op mijn tafel past natuurlijk dan teken ik het wel over in anyrail.


Citaat van: Tony op vrijdag 18 mei 2018, 13:42:55

Hoi Barry,

Je kunt ook nog een verdieping lager maken met jouw ontwerp.
Ik heb zoiets ook gedaan bij een van mijn banen. Daar daal ik zo'n 15cm en heb zo 2 niveaus.

Ik heb het schetsmatig in je tekening gezet.

Grtz Tony
dit is ook zeker een leuk idee om met hoogtes te werken ik zal zometeen eens wat gaan rotzooien in anyrail.
Re: Wie wil meedenken over het banenplan voor mijn dioramabaan H0 tijdperk 3
 @citaat @citaat: Iedereen werkt toch met het Nederlands programma Anyrail?  8)  >:-D
Re: Wie wil meedenken over het banenplan voor mijn dioramabaan H0 tijdperk 3
Hier ook een idee.
Re: Wie wil meedenken over het banenplan voor mijn dioramabaan H0 tijdperk 3
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Wie wil meedenken over het banenplan voor mijn dioramabaan H0 tijdperk 3
De ruimte die je hebt biedt veel mogelijkheden. Mijn advies zou zijn om:

op beide einden met een klimspiraal te werken
een schaduwstation te creëren
in het zichtbare deel met hoogteverschillen te werken
een rangeeremplacement en hoofdstation langs de verschillende zijden te creëren

Groeten
Robert
Re: Wie wil meedenken over het banenplan voor mijn dioramabaan H0 tijdperk 3
Citaat van: Robert op vrijdag 18 mei 2018, 19:14:56

De ruimte die je hebt biedt veel mogelijkheden.


Inderdaad. Maar dan wel voor een pendelbaan van kopstation naar kopstation. Een klimspiraal vreet ruimte die helemaal niet aanwezig is.

Citaat van: Gerrit-1959 op vrijdag 18 mei 2018, 18:08:45

Hier ook een idee.


Kijk er nog eens naar: waartoe dienen al die wissels? Het klikt in Anyrail lekker weg op je computerscherm maar je kunt onmogelijk een lok met 7 kolen karren of 6 ketelwagens ergens laten stoppen om voorts weg te zetten.
Re: Wie wil meedenken over het banenplan voor mijn dioramabaan H0 tijdperk 3
 @citaat @citaat

Ik zou juist het omgekeerde doen: minder rails, minder wissels, minder sporen, zodat het station iets langer kan worden. Aan de andere zijde een fiddleyard, en dan een mooi landschap waar de BR56 op z?n gemak doorheen kan akkeren.

Als het dan toch 2 niveaus mogen zijn:

http://docplayer.org/62889858-Vor-nunmehr-zehn-jahren-entwarf-h0-anlage-nach-einem-knipper-klassiker.html

Maar ik zou het simpel houden. Uiteraard: jouw keuze.

Met vriendelijke groet,
William
Re: Wie wil meedenken over het banenplan voor mijn dioramabaan H0 tijdperk 3
  @citaat @citaat @citaat: Een harde eis is een diepte van 600 mm. Een klimspiraal met k-rail kan met de 2210 (R=295,4 mm) zou dan kunnen maar dan heb je met een helling van 3% maar 55 mm hoogte verschil. Je hebt 64 mm alleen al nodig voor rijdend materieel, dus dat gaat niet goed komen. De 2221 geeft al een diameter van 720 mm en dat gaat hem ook niet worden. Blijft alleen een daalspoor over en dan kun je alleen in 1 van de poten van de L wat opstelsporen kwijt.
Re: Wie wil meedenken over het banenplan voor mijn dioramabaan H0 tijdperk 3
@ Ben: Er waren geen eisen gesteld aan aantal wagons. In het ontwerp van Barry zijn de spoortje nog korter. De enige eis was twee eindstations. Dus misschien kan Barry wat meer input geven over het materiaal, waar hij mee wil rijden.
Re: Wie wil meedenken over het banenplan voor mijn dioramabaan H0 tijdperk 3
@ William: Mooi voorbeeld.
Re: Wie wil meedenken over het banenplan voor mijn dioramabaan H0 tijdperk 3
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Wie wil meedenken over het banenplan voor mijn dioramabaan H0 tijdperk 3
Hallo Barry,

Ik denk dat je op de voor jou beschikbare ruimte een hele mooie volwassen, niet eens zo?n hele kleine, baan kunt bouwen. Er zijn legio voorbeelden van geweldig mooie banen op een vaak nog veel kleiner oppervlak. Mooie voorbeelden zijn er in de modelspoorbladen te vinden van bijvoorbeeld zo?n meester als Karl Gebele.

Je beperkt jezelf heel erg met de maximale breedte van 60 cm. Is die echt keihard? De K-rail industriecirkel is prima te gebruiken en als je die bocht te klein vindt hoeft die niet zichtbaar te zijn. Je kunt in dat geval ook rond rijden, een schaduwstation maken, een keercirkel. (Bijna) Alles is dan mogelijk. Een klimspiraal kan overigens ook een klimovaal worden dan is ook de hellingshoek op 3 graden te houden. Het is wel wat William aangeeft: minder is meer!

Je moet gewoon rustig nadenken wat je eigenlijk wilt. Maar er is meer mogelijk dan alleen heen en weer rijden. Ik heb er een snel ontwerpje bijgedaan. Dat kan veel beter maar het gaat om het idee.

Succes met nadenken, plannen en bouwen!

Re: Wie wil meedenken over het banenplan voor mijn dioramabaan H0 tijdperk 3
Dat laatste ontwerp van Narwal spreekt me ook wel aan.
In mijn ontwerpen heb ik inderdaad wat korte rangeer eindes, ik hoef ook niet perse met 12 wagons te rijden. want ik haal denk ik meer voldoening uit het bouwen dan met een treintje te rijden.
voor dat ik al jullie reacties las heb ik dit plan nog even gemaakt, ik heb de gekke kronkel eruit gehaald en een beetje met de hoogte gespeeld.
(het linker station ligt 10cm hoger als het rechter en het middelste goederenstation ligt weer 4 cm lager als het rechter).

 

ik ben er voorlopig nog niet uit denk ik

Groetjes barry
Re: Wie wil meedenken over het banenplan voor mijn dioramabaan H0 tijdperk 3
Deze is ongeveer wat William aandroeg.
Re: Wie wil meedenken over het banenplan voor mijn dioramabaan H0 tijdperk 3
Merci Gerrit  :thumbup:
Re: Wie wil meedenken over het banenplan voor mijn dioramabaan H0 tijdperk 3
Hoi, dit zit in mijn archief misschien een idee.
De rode sporen liggen achter de achterwand.
Re: Wie wil meedenken over het banenplan voor mijn dioramabaan H0 tijdperk 3
Citaat van: marklinmanus op zaterdag 19 mei 2018, 11:24:32
Hoi, dit zit in mijn archief misschien een idee.
De rode sporen liggen achter de achterwand.

Opzicht een leuk idee maar ik zit in een beetje vast aan mijn 60cm omdat anders de doorgang bij de deur erg krap wordt.

Ik blijf toch een beetje met mijn eerste ontwerp in mijn hoofd, vandaar dat ik er nog een een alternatief op heb gemaakt maar dan met langere stations zodat ik toch wat meer wagons kan rangeren en de rest van de baan wordt gewoon een mooi landschap denk ik. ik wil het immers ook niet te druk maken, minder is meer vind ik wel een goeie.
ben zelfs aan het denken om het industrie in de midden weg te laten.

Re: Wie wil meedenken over het banenplan voor mijn dioramabaan H0 tijdperk 3
 @citaat

Ziet er al beter uit, complimenten!

Ter verdere inspiratie, nu van Stummi:

https://stummiforum.de/viewtopic.php?f=64&t=126993&sid=a305fb81b2e26dc4eebcfcaafbdcf77b

Met vriendelijke groet,
William
Re: Wie wil meedenken over het banenplan voor mijn dioramabaan H0 tijdperk 3
Hallo Barry,

Als je het plan van Herman bekijkt, dan zie je dat in de hoek wel een ruimte gemaakt kan worden voor een helix. IS er ook een reden, waarom je het bureau niet onder het raam kunt zetten, zodat de doorgang bij de deur iets minder kritisch is?

Re: Wie wil meedenken over het banenplan voor mijn dioramabaan H0 tijdperk 3
Citaat van: Barry1983 op zaterdag 19 mei 2018, 14:22:49
Opzicht een leuk idee maar ik zit in een beetje vast aan mijn 60cm omdat anders de doorgang bij de deur erg krap wordt.

Kan ook met 60 cm
Re: Wie wil meedenken over het banenplan voor mijn dioramabaan H0 tijdperk 3
Citaat van: Laenderbahn027 op zaterdag 19 mei 2018, 14:41:28
@citaat

Ziet er al beter uit, complimenten!

Ter verdere inspiratie, nu van Stummi:

https://stummiforum.de/viewtopic.php?f=64&t=126993&sid=a305fb81b2e26dc4eebcfcaafbdcf77b

Met vriendelijke groet,
William
Bedankt voor de mooie link, dit is precies wat ik voor ogen heb alleen denk ik toch meer aan een 2e eindstation in het zicht in plaat van een fiddleyard wat even veel plaats gebruikt.

Citaat van: marklinmanus op zaterdag 19 mei 2018, 14:55:46
Citaat van: Barry1983 op zaterdag 19 mei 2018, 14:22:49
Opzicht een leuk idee maar ik zit in een beetje vast aan mijn 60cm omdat anders de doorgang bij de deur erg krap wordt.

Kan ook met 60 cm

ik snap het voordeel van de rail achter de wand niet zo, je ziet niet wat de treinen doen en als er iets mee is kom je er ook niet eens (makkelijk) aan.

denk dat ik met mijn laatste plan goed in de richting zit wat ik wil.
Re: Wie wil meedenken over het banenplan voor mijn dioramabaan H0 tijdperk 3
Jou trein vertrekt uit station en is binnen een paar tellen in het andere, bij mijn plan rijd hij naar het rode spoor ( uit het zicht dus) en vervolgens komt er een andere trein de tunnel uit gereden naar je station.
Je trein doet dus langer over het traject, en is het steeds weer een verrassing welke trein uit welke tunnel komt.
Het is maar een idee, doe er mee wat je wilt.
Re: Wie wil meedenken over het banenplan voor mijn dioramabaan H0 tijdperk 3
 @citaat
Dat idee had ik ook bij jouw plan Manus. Alleen al daarom top bedacht!
Re: Wie wil meedenken over het banenplan voor mijn dioramabaan H0 tijdperk 3
Hier een idee met een beetje van iedereen en misschien teveel van mij.  8) (blokjes zijn verborgen, maar kun je gemakkelijk doen met afneembare spoordijk en boven de 'schaar' en plateau.
Re: Wie wil meedenken over het banenplan voor mijn dioramabaan H0 tijdperk 3
Ten eerste hartstikke bedankt voor alle reacties.
Ik heb gisteren via mijn mobiel alles gevolgd vanuit de dierentuin  :o), ik ben erover eens dat ik het station niet parallel met de tafelrand moet leggen en dat 2 kopstations inderdaad wat druk word op zo'n kleine tafel. ik denk dat ik als extra toch een klein fiddle yard ga maken in de vorm van een soort bak die ik met een klep kan afsluiten zodat mijn treintjes toch veilig staan als het raam wordt gelapt. misschien maak deze zelfs demontabel zodat ik hem kan wegnemen als het moet.
Het onderstaande ontwerp begint me toch aardig te kriebelen nu, wellicht nog wat kleine finetuning.





In de berg stap ik over naar c rail zodat ik deze kan gebruiken in mijn fliddle yard.
Re: Wie wil meedenken over het banenplan voor mijn dioramabaan H0 tijdperk 3
Hallo Barry,

Misschien een idee om voor het gedeelte onder het raam een soort van modulebak te maken? Je kunt dan de bak weghalen als de ramen gelapt moeten worden, maar je hebt ook de mogelijkheid om er eens een andere module aan te koppelen.
Re: Wie wil meedenken over het banenplan voor mijn dioramabaan H0 tijdperk 3
 @citaat

Dat is ook de bedoeling dat deze afneembaar wordt.
Re: Wie wil meedenken over het banenplan voor mijn dioramabaan H0 tijdperk 3
Hoi Barry,

Als je toch van het stuk onder het raam een modulebak wil maken, is het dan geen optie om deze wat breder te maken? Je zou dan een module station en/of rangeren en/of draaischijf kunnen maken.
Re: Wie wil meedenken over het banenplan voor mijn dioramabaan H0 tijdperk 3
Citaat van: Gerrit-1959 op dinsdag 22 mei 2018, 08:39:35
Hoi Barry,

Als je toch van het stuk onder het raam een modulebak wil maken, is het dan geen optie om deze wat breder te maken? Je zou dan een module station en/of rangeren en/of draaischijf kunnen maken.

Dat is zeker een optie, ga dit in de praktijk toch nog wat aanpassen denk ik. Zoiets groeit meestal als je er mee bezig bent. Heb de rail wat ik nodig heb net besteld.  :thumbup: