Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Inbouwen verlichting Marklin NS 1200

Gestart door flyerman donderdag 17 mei 2018, 14:30:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Inbouwen verlichting Marklin NS 1200
Ik liep al een tijdje rond met het idee om sluitsein en rangeer verlichting in mijn 1200's te gaan bouwen. Nadat ik mijn 1600/1700 serie loc's van Marklin succesvol had voorzien van sluitverlichting etc. zijn  dan de 1200's aan de beurt.

Voor de 1600 had in een printje ontworpen met daarop smd led's. Ik wilde eigenlijk hetzelfde doen voor de 1200 en had via Marcel (Loc1200) wat testprintjes gekregen daarvoor.
Helaas, Marcel. Ik heb ze niet gebruikt.

Wat heb ik dan wel gedaan. Het voordeel van deze loc is dat ie een stevige metalen kap heeft en daar gebruik van gemaakt.

De lichtgeleiders eruit gehaald en dan blijven er een aantal gaten over. De kap is op dit punt ruim 4 mm dik.

De bovenste twee gaten zijn voor het sluitlichten het L sein. Deze heb ik vanaf de binnenkant opgeboord tot ongeveer 1 mm van de rand. Met een 2 mm boor.
Dan past er een "towerled" van 2 mm in. Vast gezet met Cristal Clear.

De gaten voor de frontverlichting heb ik vanuit de binnenkant opgeboord tot 3 mm, ook tot ongeveer 1 mm van de rand, Daar past dan een 3 mm led in. Ook vastgezet met Cristal Clear.

Aan de buitenkant met Cristal Clear lensjes gemaakt.

Tevens heb ik aan de voorkant van de loc een interieur gezet, waardoor het wat echter lijkt. Helaas gaat dat aan de achterkant niet door de grote motor.
Het interieur is van het nieuwe 1211 model van Marklin.

Hieronder wat foto's. Zijn met de telefoon genomen, de kleuren komen niet zo goed uit. Maar ik heb gekozen voor gele verlichting. Uiteraard niet voor het sluitsein, dat is rood.


     

                               L-Sein                                                             Rangeersein                                                                Sluitsein                                                              Cabineverlichting                 
Re: Inbouwen verlichting Marklin NS 1200
 :thumbup: :thumbup:

Het kan ook zo (iets naar onderen scrollen)
Ik ga dan wel stukjes van de originele lichtgeleiders hergebruiken in de 4 'oude' gaten, in het derde centrale frontsein past een lichtgeleider van ø 1,5 mm.
Re: Inbouwen verlichting Marklin NS 1200
 @citaat Dat kan inderdaad ook.