Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

BR95 (39095 insider) loc programmeer problemen

Gestart door louis.verhagen dinsdag 15 mei 2018, 19:45:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR95 (39095 insider) loc programmeer problemen
Ik had nog niet met mijn BR95 gereden vanwege het ontbreken van een baan op dit moment. Maar ik kan binnenkort bij en vriend rijden, echter die rijdt op DCC (wel 3 rail) en loconet.
Loc adres MM = 20.
Dus ik heb gekeken met mijn IB of de BR95 DCC spreekt. En ja hoor, netjes adres 3 (cv 1), CV17 en CV18 geven aan dat het lange adres 128 is. CV29 staat op 6.  CV 29 aangepast om een lang adres in te voeren, CV17 (=206) en CV 18 (=69) aangepast zodat het adres 3653 wordt.

ik krijg een "fout" boodschap op de IB bij het invoeren. Echter bij het uitlezen waren wel waarde ingevoerd. Op een stuk rails gezet op te proberen DCC 3653 . Geen beweging F0 geen licht.  Ok nogmaals MM protocol adres 20 proberen. Tot mijn verbazing doet de loc het ook niet meer op dit adres (het  staat op Marklin nieuw protocol).

Weer op de programmeerrails. Alles staat zoals ingesteld. Ok tijd voor een reset. 8 naar CV8 schrijven. CV29 is hierna weer 6. CV 17 en 18 weer terug op de originele waarde (192 en 128).
Helaas doet de loc nog niks, niet op MM 20 niet op DCC 3, niet op DCC 128.

Ik kan wel de CV veranderen. Je hoort de decoder schakelen. Ik kan de decoder lezen en veranderen op DCC. .

Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe krijg ik de BR95 weer aan de gang?  Laat me raden ik heb een CS3 nodig :-( of de nieuwe programmer (60971) Of doe ik iets suf?

Louis
Re: BR95 (39095 insider) loc programmeer problemen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: BR95 (39095 insider) loc programmeer problemen
daar zit toch een MFX marklin decoder in ?
Re: BR95 (39095 insider) loc programmeer problemen
Hoi Louis,
Als je de decoder gereset hebt kan hij ook op de de fabrieksinstelling (MM-MFX) op 78 (Stoomlok) staan.
Denk er aan dat een MFX lok altijd start in de MFX - MM - en dan pas DCC.
"Praat" de centrale MFX of MM dan luistert hij daar eerst na.
Pas als hij op het ingestelde DCC adres opdrachten krijgt volgt hij die.
Bij een mfx centrale krijgt de lok altijd een willekeurig adres na aanmelden.
Dus 78 proberen anders na de reset, op de centrale MFX en MM modes uitschakelen en dan adres 3 proberen.
succes digibert   
Re: BR95 (39095 insider) loc programmeer problemen
@bellejt
Ja er zit een MFX decoder in, maar al geruime tijd kunnen de decoders meerdere protocollen aan. Dus MFX, MM, en DCC (en het zal mij niet verbazen als selectrix ook nog kan, zeker op de esu types). Bij ESU heet mfx trouwens M4.

@digibert
Inderdaad de volgorde is MFX, MM, DCC. Die had ik door.
Helaas deed adres MM 78 het ook niet. Nogmaals DCC 03 geprobeerd. Hé.. het licht gaat aan, geluid doet het toeter doet het :-) Joepie decoder nog niet (helemaal) overleden :-) :)

Ok kijken of lange adressen het doen.... CV 29 staat nog op 6 => naar 38. Default lang adres is 128. Hé hij doet het alweer. Toppie. Ok nu lang adres veranderen eerst CV17 (=>206)en daarna cv 18 ( => 69) naar 3653. Licht, toeter geluid, rijdt... Top :-)

Van het programeerspoor op het gewone spoor. Blijft het doen. Toch weer adres MM 20 proberen, niks nada noppes. MM 78 idem niks nada noppes.

Op dit moment doet het er niet toe want ik wil met loconet /DCC rijden dit weekeinde. Maar ik ben toch benieuwd hoe ik het MM adres terug krijg. Waarschijnlijk via een MFX reset ???

Waarom het nu de eerste keren mis ging begrijp ik nog steeds niet. Het ging pas goed nadat ik MM adres 78 één keer geprobeerd had. Of dat er iets mee te maken heeft weet ik ook niet.

Als er nog meer tips en of hints zijn hoor ik ze graag.
Louis
p.s. wanneer houdt Märklin nu eens op met hun eigen decoders.....  :(
p.s.2  ik wordt helemaal gek van Märklin eigen decoder printplaatjes met alle functies erop zoals in de railbusjes.... :-( :-(
Re: BR95 (39095 insider) loc programmeer problemen
Volgens de specs ondersteunt de decoder in de 39095 géén DCC ===> klik
En de volgorde is (volgens Märklin) MFX, DCC, MM.
Zie afbeelding uit gebruiksaanwijzing van de Märklin 37118 (wiens decoder wél DCC verstaat ... )
En CV 50=4.
Re: BR95 (39095 insider) loc programmeer problemen
Wim

Ik had het ook gelezen. Echter ik geloof niet altijd meteen alles wat ik lees :-) Ben niet voor niks wetenschapper geworden
Door een simpele test kwam ik er achter dat de decoder toch DCC spreekt. Al zegt het boekje anders.
Enne dit is natuurlijk een dead give away;


https://www.trix.de/produkte/details/article/22295/

De volgorde MFX DCC MM was ik ook tegengekomen. Echter dacht ik ook MFX MM DCC. Dus het zal aan de decoder liggen vrees ik.
Het kan inderdaad zijn dat omdat de IB DCC uitstuurt (en MM) de loc alleen naar DCC luistert en helemaal niet naar MM. Dus dan moet ik opzoeken welke SO ik op de IB moet instellen om puur MM signaal het spoor op te sturen. Misschien doet dan MM 20 het weer ???

CV50 staat bij mij op 15 . Hoe kom jij aan 5? Of is dat de standaard waarde?
CV 47 t/m cv64 zijn leverancier afhankelijk volgens de NMRA :-(

Bij de vrienden van ESU kan je met cv47 de protocollen instellen. Op deze decoder werkt dat helaas anders dan bij ESU.
CV50 bij ESU is analoog (AC en DC) aan of uit. Ik zet het meestal meteen uit = 0

Heeft iemand de Marklin/Trix CV tabellen? met name de leveranciers afhankelijke? In de trix handleiding staan alleen de basis CV's

Louis
Re: BR95 (39095 insider) loc programmeer problemen
Doe wat Wim zegt: CV50 = 4 (en geen 5)
De loc luistert dan alleen nog naar DCC en MM
Vervolgens NN in je centrale (IB) uitschakelen en klaar.
Eigenwijs zoals tante M gebruikt men "eigen "CV's en volgt niet de gangbare normering

Cees
Re: BR95 (39095 insider) loc programmeer problemen
Ik zal vanavond cv=50 op 5 zetten.
Kan iemand mij de andere opties van CV50 uitleggen? Kan ik b.v. ook alleen MFX, DCC of MM kiezen met dit CV?

Cees en Wim
Is het iets in de volgende denk trend?
MFX uit 0
MFX aan 1
MM uit 0
MM aan 2
DCC uit 0
DCC aan 4

Dus => DCC aan = 4?
Oh nee dat klopt niet met wast Cees schreef. Ok I am lost :?

Louis
Re: BR95 (39095 insider) loc programmeer problemen
Ga naar de website van tante m.
zoek naar artikel 26922 en klik op "Anleitungen"
Pagina 25 geeft het verlossende antwoord.

Cees
Re: BR95 (39095 insider) loc programmeer problemen
Dit dus ...
Nu goed lezen wat er staat ... En dat dan geloven. Als wetenschapper ...
Bij mij werkt 't prima, met gebruik van de Intellibox IR.
Re: BR95 (39095 insider) loc programmeer problemen
Nog ter aanvulling en mogelijke correctie.
Volgens de "Anleitung" zit er een zuivere mfx decoder in
Die luistert alleen nar MM en MFX en hoogstwaarschijnlijk niet naar DCC
Programmeren van mfx decoders met de IB:
https://www.uhlenbrock.de/de_DE/service/faq/maersys/I7891C43-001.htm!ArcEntryInfo=0004.1.I7891C43

Cees
Re: BR95 (39095 insider) loc programmeer problemen
Citaat van: nobody op woensdag 16 mei 2018, 07:52:51
Volgens de specs ondersteunt de decoder in de 39095 géén DCC ===> klik
En de volgorde is (volgens Märklin) MFX, DCC, MM.
Zie afbeelding uit gebruiksaanwijzing van de Märklin 37118 (wiens decoder wél DCC verstaat ... )
En CV 50=4.
Had 'k reeds gemeld ...
Re: BR95 (39095 insider) loc programmeer problemen
Allemaal bedankt voor jullie hulp

@nobody. inderdaad in gebruikshandleiding staat alleen MFX en MM. Echter de decoder rijdt heel goed onder DCC :-)

@Wim en Cees
CV50 = 4 gezet.  Geen verschil. Maar goed dat Analoog (DC en AC) uitstaat

Reset IB. Hee MM20 doet het terug naar DCC3653. Niks
Reset IB. Eerst DCC 3653 werkt goed, Geen MM response
Etc.

Het lijkt er dus op dat bij het opstarten de IB een reset geeft aan de decoder (idle signaal).  Daarna schakelt de decoder naar het protocol waar het eerste valide adres geeft. DCC of MM. Het (even) van de baan afhalen van de loc heeft geen effect.

Ik heb trouwens nog wat documenten gevonden van Märklin/trix CV op de trix site. Heel verhelderend. Maar die hadden jullie vast al.
https://www.trix.de/service/technische-informationen/

Bedankt voor jullie hulp. Ik weet nu hoe ik de loc moet aanspreken. :-) Al denk ik toch dat ik 99% dcc ga rijden.

Nog een constatering. De loc moet in DCC modes staan om via het programmeerspoor van de IB de DCC CV te veranderen. Als je via het MM protocol hebt gereden lukt het niet om op het programmeerspoor de DCC cv te veranderen.
Via de link van Cees kan het vast ook anders

Louis
p.s. Wim & Cees waar hebben jullie je SO van de IB 22, 25 en 907 op staan?
Re: BR95 (39095 insider) loc programmeer problemen
 @citaat Ik heb de volgende opties aangepast:

(De waarden tussen haakjes zijn default instellingen)
  25 = 2 (  0)
  27 = 0 (  1)
  29 = 0 (  1)
  31 = 1 (  0)
  53 = 4 (20)
907 = 5 (  1)
Re: BR95 (39095 insider) loc programmeer problemen
Louis,

Geen IB bij mij maar een ECos II.
Ben wel een bedachtzame en aandachtige lezer waardoor ik veel wijsheid en wetenswaardigheden opdoe.

Cees