Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Marklin spoor 1 in de tuin

Gestart door Flodder450 dinsdag 15 mei 2018, 18:18:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin spoor 1 in de tuin
Hallo!
Hoewel het met geen mogelijkheid een permanente baan word, vroeg ik mij af of Spoor 1/Maxi treinen en wagons er tegen kunnen als ze met zonnig weer buiten op een grasveldje kunnen worden gebruikt, ivm UVstraling en mogelijk vuil/gras tussen de wielen etc, heeft iemand hier enige ervaring mee?

alvast bedankt!

//Flod
Re: Marklin spoor 1 in de tuin
AntwerpenDam
gast

Re: Marklin spoor 1 in de tuin
Af en toe bekijk ik op youtube van die tuinspoorbaan filmpjes. Meestal zijn die wel in USA, maar die modellen denderen daar winter en zomer over de rails.
Vermoed als er niet gereden wordt, dat ze binnen staan. Zijn allicht geen Marklin modellen, maar niettemin zijn de omstandigheden voor alle merken wel hetzelfde.
Zon,water, koud, zelfs sneeuw......
Zullen toch een redelijke graad van bestendigheid hebbentegen dit alles.

Guy
Re: Marklin spoor 1 in de tuin
Goedenavond,

Vorig jaar heb ik ok gras op een camping een baan gelegd met Lgb-spoor.
Onder bomen, aan de oevers van de Westerschelde, heeft deze baan 7 weken buiten gelegen.
De ondergrond was erg hobbelig en het gras groeide in mijn ogen te snel.

Soms met een paar dagen rustpauze, onder protest van vooral jonge campinggasten, reeds de loc keurig zijn rondjes. De baanlengte was ongeveer 7 meter. Één aansluitpunt met lichte trafo (0,5 A) leverde vele uurtjes rijplezier op.

Af en toe wat al te lang gras wegtrekken tussen de rails was genoeg. Na regenbui op natste stukken eerst een doekje over de rails en treinen maar.

Ik zou dus zeggen: niet te lang nadenken en gewoon gaan proberen.

Succes verder,

Groetjes Wim

PS met forumuitje komt men binnenkort naar Hoedekenskerke, daar ligt een leuke baan op grote schaal binnen. Meegaan dus!!!
Re: Marklin spoor 1 in de tuin
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Marklin spoor 1 in de tuin
LGB en spoor 1 is wel een heel verschil!

Spoor 1 (met name oudere modellen en volgens mij ook maxi modellen) heeft geen gesloten tandwieloverbrenging. Als daar zand en vuil tussen komt dan slijt de lok zo weg.

LGB is veel meer gemaakt voor buiten. Tandwielen e.d. zitten veilig verborgen waardoor het beter kan tegen zand en vuil.

Maar... op een zonnige dag kun je best een tijdelijke buitengaan neer leggen.

Ter info... Bovenstaande heb ik van horen en zeggen... Niet uit eigen ervaring :D