Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

DR4018 schakelen Faller motor

Gestart door Kees van Veen donderdag 03 mei 2018, 18:19:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
DR4018 schakelen Faller motor
Hallo mensen,
heb sinds kort een kolenkraan met Faller motor die ik af en toe wil laten draaien.
Omdat ik nog een DR4018 niet helemaal (alle adressen) gebruikt heb, dacht ik deze te gebruiken.
Hij was al geprogrammeerd voor wissels en seinen en dacht de overgebleven adressen te gebruiken om de kraan te schakelen.
Heb nog problemen om permanente schakelfuncties te adresseren, maar het eerst vrije adres op de DR4018 schakelt permanent een lampje.
Dat lampje vervangen door de kolenkraan geeft geen resultaat, een enkel klikje en verder niks.
De kolenkraan werkt wel als ik 'm op de ringleiding van de verlichting zet.
Dezelfde ringleiding op de POWER ingang van de decoder zetten, geeft geen resultaat.
Weet nu niet of de CV-instellingen van de DR4018 niet juist zijn, of dat de DR4018 sowieso niet rechtstreeks een faller motor kan aansturen.
Re: DR4018 schakelen Faller motor
Staat op die ringleiding soms wisselspanning?
En welke Fallermotor is het?
Ik geloof dat Faller sinds kort een veelzijdiger motor levert, maar lange tijd had Faller een motor die alleen op wisselstroom kon werken. En de decoder levert alleen gelijkstroom.

De oplossing is dan om de decoder een relais te laten schakelen dat weer wisselspanning op de motor zet.
Re: DR4018 schakelen Faller motor
Ja Henk, inderdaad staat op die ringleiding wisselspanning.
Het is een Faller 180629.
Ik snapte er al geen bal van dat de input voor de decoder 13.4 volt was en dat er op de uitgang 34.5 volt stond,
volgens mijn meter (maar ik ben ook geen electronica-kenner).
Heb jij een voorbeeld van zo'n relais dat ik zou moeten gebruiken ?
Re: DR4018 schakelen Faller motor
Bij conrad even zoeken op Relais Printplaat bij Conrad. Zoiets kan je gebruiken. Moet je er één nemen met een voedingsspanning van 12V mogelijk dat 24v ook werkt maar dat durf ik zo niet te zeggen.

Groet Ronald.
Re: DR4018 schakelen Faller motor
Ja, zoiets. Deze ziet er handig uit, compleet met schroefklemmen klaar voor gebruik. Helaas voorlopig niet leverbaar.
Maar ieder relais dat op pakweg 12 volt werkt en voldoende stroom kan schakelen is goed.
Re: DR4018 schakelen Faller motor
ok, bedankt Henk en Ronald.
Die levertijd van Conrad, daar word je niet vrolijk van.
Zal ook eens uitzoeken of die 24V versie die wel leverbaar is, ook gebruikt zou kunnen worden.

Groeten, Kees
Re: DR4018 schakelen Faller motor
Nog even bij Conrad gekeken en zijn broertje (twee aansluitingen, beetje duurder) is sneller leverbaar (6 weken).
https://www.conrad.nl/p/relaisprintplaat-gevuld-1-stuks-tru-components-rel-pcb2-1-2x-wisselcontact-12-vdc-1571265
Als ik niet snel iets beters zie, gaat dit 'm worden.
Re: DR4018 schakelen Faller motor
ik zou lekker dat kleinere 24v type nemen. Die direct leverbaar is.
Is sterk genoeg voor je motortje.
Hier schakelen ook probleemloos 24v relais op Digikeijs decoders mocht je daar nog over twijfelen.

Robin
Re: DR4018 schakelen Faller motor
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: DR4018 schakelen Faller motor
bij ali kosten die dingen amper 2 euro.Wel 3 weekjes levertijd.
Re: DR4018 schakelen Faller motor
Je kan ook even je adres per pb mailen. Stuur ik je deze voor niks. Ligt hier toch maar te liggen.

Re: DR4018 schakelen Faller motor
Printje met relais is onderweg naar Kees. Nog even een aansluitschema.

Links wordt de decoder aangesloten. Linksonder moet positief zijn. Op de 4018 is dat een C-aansluiting. Linksboven dan een van de functieaansluitingen 1-16.
De klemmen rechts zijn met de schakelcontacten van het relais verbonden.

Re: DR4018 schakelen Faller motor
Bedankt Henk,
schema is duidelijk en de motor is zojuist met de post binnengekomen.
Alleen is het vandaag niet op zolder uit te houden met die hitte, dus ik wacht even met uitproberen.
Laat zo snel mogelijk het resultaat weten.

Groeten, Kees
Re: DR4018 schakelen Faller motor
Hoera,
na een korte elektronica-cursus van Henk heb ik 'm aan de praat gekregen.
Ga 'm nu aansturen vanaf Koploper, kraan moet even draaien nadat de trein gestopt is
en uiteraard stoppen voordat de trein weer gaat rijden.
Zal later een poging doen om een filmpje ervan op het forum te zetten.
Allemaal bedankt nog en Henk nog speciaal uiteraard.
Re: DR4018 schakelen Faller motor
Dat is mooi Kees. Ben benieuwd.
Re: DR4018 schakelen Faller motor
Hallo mensen, hier alvast een indruk van die kolenkraan.
https://www.youtube.com/watch?v=jO2U76umC2c
Landschap is zo'n beetje klaar, als straks de treinen rijden dan laat ik nog wat zien.
Eerst nu even Koploper inrichten voor dit nieuwe stuk, met de treinen erbij en automatisch
geschakelde kraan, zal het nog wel wat leuker worden.
Re: DR4018 schakelen Faller motor
Hoi Kees,

Ziet er goed uit. Wel een vraagje: Kun je de rotatiesnelheid ook regelen in Koploper? Als hij namelijk iets langzamer kan, wiebelt de bak ook niet zo. En als de bak te verzwaren is met bv. kleine visloodjes, dan scheelt dat ook weer.

Verder mooie scenery.
Re: DR4018 schakelen Faller motor
Hoi Gerrit,
in Koploper kan ik alleen sturen, wanneer en hoe lang de kraan draait.
Snelheid is normaal te regelen met ander tandwieltjes die standaard bij de motor worden bijgeleverd.
Door twee onderdelen te verwijderen kun je ook de kraan willekeurig (in beide richtingen) laten draaien.
Re: DR4018 schakelen Faller motor
Ben den Hollander
gast

Re: DR4018 schakelen Faller motor
Citaat van: Kees van Veen op woensdag 23 mei 2018, 13:41:45

in Koploper kan ik alleen sturen, wanneer en hoe lang de kraan draait.


Misschien heb je een oude lokdecoder liggen? Als je daar je Faller motortje aan hangt kun je het toerental regelen en natuurlijk ook linksom / rechtsom draaien. En via Koploper aansturen als fictieve locomotief.
Re: DR4018 schakelen Faller motor
 @citaat En kraanverlichting aan/uit schakelen.
Re: DR4018 schakelen Faller motor
OK Ben, mocht de snelheid me niet aanstaan, dan is dat een idee.
Dan moet het wel mogelijk zijn om met Speciale Acties een lok aan te sturen.
Re: DR4018 schakelen Faller motor
Wim, ik het even overwogen, maar toch maar geen verlichting in de kraan.
Was bang dat met het draaien, ik die draden zou vast draaien.
Als ik straks alleen een vast draaischema heb, dan kan ik dat nog overwegen.
Re: DR4018 schakelen Faller motor
Leuk om te zien Kees.  :thumbup:
Mooie mijn ook.

Een locdecoder gaat helaas niet werken, want levert ook alleen gelijkstroom. Misschien kan je een lagere wisselspanning proberen.
Re: DR4018 schakelen Faller motor
Ben den Hollander
gast

Re: DR4018 schakelen Faller motor
 @citaat Ah, natuurlijk. Goed opgemerkt.
Re: DR4018 schakelen Faller motor
IS het toerental misschien te regelen met een variabele weerstand (potmeter)?
Re: DR4018 schakelen Faller motor
Even proberen met een oude regeltrafo van Märklin als die nog in huis is. Kijken hoe laag de snelheid eigenlijk kan worden zonder de overbrenging aan te passen.
Re: DR4018 schakelen Faller motor
Ja, Henk, dat lijkt eenvoudig, als ie te snel draait, ga ik dat proberen.