Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?

Gestart door pitsar zaterdag 12 mei 2018, 23:29:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
dag,
op internet bied iemand deze lok aan: Märklin 3326 E LOK BR 1736 Gilze en Rijen. Is dit naar jullie mening een mooie getrouwe uitvoering?

Puntje twee: het bijzondere van dit aanbod is dat het onderstel van deze lok is Marklin 37261. Maakt zo'n combi de lok minder waard?

Ik ben een beginneling, vandaar deze vragen. Ik zoek een natuurgetrouwe, mooie 1700 of 1800 om mijn hobby mee te beginnen. Is er misschien ergens een overzichtspagina van de 17/1800's die door Märklin in de markt gezet zijn?

Veel dank bij voorbaat! Vriendelijke groet, Patrick 
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
De beschrijving staat hier op de wiki: https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_3326.4

Wat mij betreft een goede en mooie uitvoering. Helemaal niets mis mee.

Dat het onderstel van de 37261 is kan je op verschillende manieren bekijken:
positief: de loc is digitaal en heeft (eenvoudig) geluid
negatief: niet origineel, dus mogelijk wat minder waard. Maar als jij er vooral lekker mee wilt rijden dan zou ik hem gewoon kopen.

Koen

Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
Het is een nieuwer onderstel dat maakt de lok alleen maar duurder,denk ook niet dat deze loks ooit een hoge verzamelwaarde gaan krijgen niet bijzonder en veel van gemaakt.
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
Natuurgetrouw? Jazeker! De roco versie is iets fijner gedetailleerd maar naar mijn bescheiden mening smoelt de marklin versie Veel beter. En ja,hij is van metaal en dat geeft voor Veel mensen een stukje meerwaarde.  De verre voorvader van deze loc,de 1631 snort bij mij al sinds 1985 vrolijk z'n rondjes.
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
Gaat het hier over Roco dan? Misschien toch even het draadje over de Railogix 1619 doornemen Ascona. Bij het Railogix kleurenschema hebben foutjes in het basisontwerp onontkoombaar gevolgen. Ik denk dat het een beetje passen en meten is geweest. Dat hebben ze dan overigens nog knap gedaan.

Het ontwerp is 35 jaar oud en dat zie je. Het blijft een wat eenvoudig model. Wat je daarvan vindt, moet iedereen vooral zelf weten, maar veranderd is het nooit. Wel is het grijs bij deze variant aan de lichte kant, zoals Märklin dat bij de vroege producties deed. Bij latere geel-grijze producties is een realistischer kleur grijs gebruikt.
Zo modern mogelijke techniek lijkt mij alleen maar een pluspunt.
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
Naar mijn bescheiden mening heb je nu een digitale loc met een hele goede decoder.
Oké,  het is geen mfx oid, maar die hebben ook wel eens kuren.
Maar t.o.v. De standaard versie kan nu bij stilstaande loc het licht branden en je hebt een 5-polige in plaats van een 3-polige motor  en de rangeermode/massasimulatie ter beschikking. Geluid reken ik even niet mee, want dat is persoonlijk, en voor mij heeft alleen een fullsound meerwaarde.
Geen idee wat de vraagprijs is, maar ? 100-120 voor zo een loc in nieuwstaat met verpakking is realistisch.
Succes met je aankoop.
Mvg  Marcel
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
dank allen voor de reacties, daar heb ik echt iets aan. groet, patrick

ps: ik zag op
een esu loksound. Is die in te bouwen in dit model? dan heb je een hoop meer geluiden erbij
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
Hallo Patrick.
Dat is inderdaad te doen.
Dan dien je een ESU geluidsdecoder met dit geluid te nemen.
Geen idee wat het geluid kost, maar voor de decoder wordt ca ?100 gerekend.
De juiste motor zit al in je loc.
Met de decoder kan je de rijeigenschappen nog meer verbeteren, en met de nog 4 fysiek beschikbare extra functies kan je (mits aangebracht) oa sluitlichten schakelaar maken voor trek-duwbedrijf.
Mvg  Marcel
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
ok, bedankt! dat is nu nog hogere wiskunde voor mij, maar goed om te weten. 100 euro is overigens best een bedrag voor volledig geluid zeg.

Ik heb een bod uitgebracht trouwens.

Deze zag ik ook staan: Märklin 3526 NS 1601. Hoe wordt deze door jullie beoordeeld als ik vragen mag?
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
Maar je kan natuurlijk ook de 1773 kopen.
Die heeft al sluitlichten en een airco op het dak, wat een hoop werk scheelt.
Of één met het marklin fullsound, wat weer afwijkt van de andere fullsound.
Succes met je keuze.

Mvg. Marcel
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
Hoi Patrick.
Vertel eens wat meer over jezelf.
Ik was nl benieuwd naar je leeftijd en woonplaats, zodat ik iets meer gerichte informatie kan geven.
Wie weet woon je in de buurt...
Mvg. Marcel
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
De 3526 is een analoge lok, reken voor ombouw naar digitaal nog op een decoder en motorombouwset, rond 60 - 70 euro (ongeveer 35 decoder en 25 motorombouwset).
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
Hi Marcel,

:) dank je! ik had al gekeken naar waar jij woont. ik zit in omgeving Utrecht. Ik heb vroeger een m-rail treinbaan gehad. een paar jaar geleden kocht ik het een en ander bij, maar ik deed er niks mee. Toen verkocht ik alles. Maar nu, weer drie jaar verder, ga ik toch het eea aan NS materieel kopen, uit sentimentele overweging: treinen die ik zelf mooi heb gevonden of waar ik veel in reisde (Hondekop, Apekop, 1200, 1600, 1700, 1800, Koploper, VIRM). Misschien niet voor een baan, maar voor in een vitrine. Ik vind die nieuwe ontwikkelingen met geluid wel erg gaaf. In een vitrine hoor je het geluid niet , maar wie weet bouw ik toch wel een baantje. 

bedankt voor de tips.

bedoel je met de 1773 deze: Märklin H0 - 37269 ?
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
bedankt Frank. Ik denk dat ik die laat staan dan. heeft ie wel een 5* motor?
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
Citaat van: pitsar op zondag 13 mei 2018, 14:20:42100 euro is overigens best een bedrag voor volledig geluid zeg.

Zo moet je het ook niet zien, want je betaald niet alleen voor het geluid maar voor de hele decoder. Het "voordeligst" is zo'n decoder inbouwen in een volledig analoge loc omdat je dan minder voor de loc betaald. Als je een loc ombouwt die al digitaal is dan haal je de decoder (die de loc duurder maakt in de aanschaf) eruit. Maar analoge locs hebben vaak weer een oude 3-polige motor die je dan ook graag wil vervangen. Al met al ben je zo tegen de 150 euro kwijt om een analoge loc goed om te bouwen. Je moet dus echt afwegingen gaan maken. Betaal je 75 euro voor een tweedehands analoge loc dan ben je in totaal rond de 225 euro kwijt als je klaar bent. Je hebt dan een digitale loc met full-sound en een betere motor. Vind je een tweedehands loc met een nieuwe motor en full-sound reeds ingebouwd onder de 225 euro dan haal je het er niet uit door het zelf te doen.

De 1601 leid aan dezelfde "gebreken" als die al eerder genoemd zijn. Te licht grijs (en ik vind het geel vaak wat flets). Ik heb nu een 1607 en een 1650 met te licht grijs rondrijden naast een 1652 en een 1711 met de juiste kleur grijs. Dat valt op.
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
Citaat van: henkv op zondag 13 mei 2018, 13:10:53
Misschien toch even het draadje over de Railogix 1619 doornemen Ascona. Bij het Railogix kleurenschema hebben foutjes in het basisontwerp onontkoombaar gevolgen. Ik denk dat het een beetje passen en meten is geweest.

Hallo

Dit is zo'n totale onzinbewering dat ik hierop wel moet reageren.

Vorm van de kap is gewoon goed.
Wat ze fout hebben gedaan is de omlopende zilveren bies te laag aanbrengen, en iets te smal uitvoeren.
Had dit goed geweest dan had er een prima model gestaan waar niks op aan te merken was.

Is dus gewoon een "drukfout", en geen vormfout.

Bart
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
Citaat van: Bahn-AG op zondag 13 mei 2018, 18:10:02Is dus gewoon een "drukfout", en geen vormfout.

@citaat Zo zie ik het ook.  :thumbup:
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
Wat is te flets als je naar de loks kijkt die nu nog rijden zijn deze nog lichter(door weers invloeden)dan de door marklin gekozen kleur op de oudere modellen ;)
En de 3526 werd zo ver ik het weet met een 5 polige geleverd.
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
Citaat van: Hans Biere op zondag 13 mei 2018, 18:33:38
Citaat van: Bahn-AG op zondag 13 mei 2018, 18:10:02Is dus gewoon een "drukfout", en geen vormfout.

@citaat Zo zie ik het ook.  :thumbup:

Ik niet, er zitten meer verschuivingen in de belijning die door de plaatsing van het rooster, de lampen/looprooster en de knik in de neus zijn te verklaren. Maar dat heb ik in het betreffende draadje al aangegeven.
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
Citaat van: hmmglaser op zondag 13 mei 2018, 19:16:16
En de 3526 werd zo ver ik het weet met een 5 polige geleverd.

Inderdaad wel 5 polig maar nog wel een wisselstroom magneet.
Als je deze naar digitaal om gaat bouwen moet je er dus nog wel een permanent magneet in zetten

Koen
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
Citaat van: henkv op zondag 13 mei 2018, 19:21:01
Citaat van: Hans Biere op zondag 13 mei 2018, 18:33:38
Citaat van: Bahn-AG op zondag 13 mei 2018, 18:10:02Is dus gewoon een "drukfout", en geen vormfout.

@citaat Zo zie ik het ook.  :thumbup:

Ik niet, er zitten meer verschuivingen in de belijning die door de plaatsing van het rooster, de lampen/looprooster en de knik in de neus zijn te verklaren. Maar dat heb ik in het betreffende draadje al aangegeven.

Foutje. Trap ik er toch weer in.
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
Patrick,
Ik zag dat je al een bod had uitgebracht, maar wellicht heb je aan onderstaande nog iets. 2-3 jaar geleden heeft Marklin nog een Nederlandse starterset uitgebracht met daarin een 1652 met het stadswapen van Utrecht. De meeste winkeliers willen die loc, rails en wagens uit zo'n set wel los verkopen. Omdat de loc uit de starterset komt, scheelt je dit veel geld ten opzichte van een nieuwe locomotief is originele verpakking. Voordeel van deze versie is dat er al sluitseinen op de loc zitten en Marklin de juiste kleur grijs heeft gebruikt.

Groeten,
Herman
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
Is zeker een mooie loc. Waar wel rekening mee gehouden moet worden is dat ook deze alleen een tweetonige tyfoon heeft. Het gaat dan om de set met het artikelnummer 29256 "Nederlandse werktrein."

Citaat van: hmmglaser op zondag 13 mei 2018, 19:16:16
Wat is te flets als je naar de loks kijkt die nu nog rijden zijn deze nog lichter(door weers invloeden)

Heb je een punt, maar dan zou het dus eigenlijk om "geweatherde" modellen gaan? :D
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
Citaat van: KNed op zondag 13 mei 2018, 22:34:53
Citaat van: hmmglaser op zondag 13 mei 2018, 19:16:16
En de 3526 werd zo ver ik het weet met een 5 polige geleverd.

Inderdaad wel 5 polig maar nog wel een wisselstroom magneet.
Die is nieuw voor mij wisselstroom magneet?
Mijn was fabrieks af met een permanent magneet geleverd.
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
Bij een 3526 moet je de hele motor wisselen.
Voor zover ik weet ga je het niet redden met alleen een Hamo, of ESU permanentmagneet.
De weerstand over de motorwikkelingen is iig lager dan de vervangingsmotor.

Mvg. Marcel
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
 @citaat
Wat gebeurt er als je toch het originele 5 polige anker gebruikt?
(Ben namelijk met een ombouw met esu magneet en decoder bezig maak krijg hem niet goed afgeregeld. :?)

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
Wat er precies gebeurt, weet ik niet maar de weerstand over de spoel is aardig wat lager. Misschien dat je er een weerstand voor kan zetten, maar ik zou dan wel een zwaardere nemen van 1/2 of 1 Watt. Je kan de weerstand met elkaar vergelijken en dan weet je de vervangingsweerstand. Misschien kan je deze motoren gunstig in serie zetten.

Mvg. Marcel
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
Thanks, ga het eens uitproberen.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
Let wel op de warmteproductie.
Zeker als je een kunststof kap hebt.
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
Ik heb toen destijds ook mijn 1652 omgebouwd met setje 60760, later heb ik mijn 1139 omgebouwd met een ESU permanentmagneet en het 5 polig anker uit de 1652, dit liep als een zonnetje !! Ik had er een locpilot V4.0 in zitten btw
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
 @citaat @citaat

Probleem lijkt opgelost. :D
Heb het anker gewisseld met een uit ombouwset 60941 (had geen goede weerstanden voorhanden) want originele anker had inderdaad een veel lagere weerstand als het anker uit het ombouwset.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
Citaat van: hmmglaser op maandag 14 mei 2018, 11:10:27
(...)
Mijn was fabrieks af met een permanent magneet geleverd.

Die van mij zeker te weten niet. Het was mijn eerste ombouw die ik zelf gedaan heb dus ik weet het nog heel goed.
Ik heb toen setje 60760 gebruikt. Wel heb ik later de decoder (Rampending :exclaim:) vervangen door een ESU.

Wel interessant om hier te lezen dat het blijkbaar toch een ander anker is. Ik heb hem nog liggen, dan ga ik hem niet gebruiken voor een eventuele toekomstige ombouw.

Koen
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin 1700 lok: natuurgetrouw?
Anker uit een 35xx is ook 2mm groter qua diameter dan die uit de ombouwset.
Daarnaast dien je bij de oude vijf polige motor ook het motorschild te gebruiken wat daarbij zit, en een veldspoel met dezelfde dikte. De genoemde onderdelen bij de vervanging?s motor zijn anders qua inbouwmaten en kan je dus niet appart uitwisselen.

Mvg. Marcel