Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ombouw Marklin 3029

Gestart door Mathieu donderdag 12 april 2018, 19:29:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Marklin 3029
Mathieu
gast

Ombouw Marklin 3029
Ik heb hier (ook) nog een gave Marklin 3029 loc liggen. Kan ik die ombouwen/aansturen met de 54620 ESU LokPilot Fx V4.0 MM/DCC/SX Functiedecoder?
In combinatie met een ESU 51961 permanente magneet. Dan kan 'ie voor 36 euro weer de baan op. ;-)
Ik hoor het graag! Bedankt!
Re: Ombouw Marklin 3029
Gerrit-1959
gast

Re: Ombouw Marklin 3029
Dat moet volgens mij wel kunnen voor functies.
Re: Ombouw Marklin 3029
Ben den Hollander
gast

Re: Ombouw Marklin 3029
Citaat van: Mathieu op donderdag 12 april 2018, 19:29:51

Ik heb hier (ook) nog een gave Marklin 3029 loc liggen. Kan ik die ombouwen/aansturen met de 54620 ESU LokPilot Fx V4.0 MM/DCC/SX Functiedecoder?


Ja dat kan. Maar dan heb je alleen licht op je lokkie want een functiedecoder heeft geen motorsturing. ;)
Re: Ombouw Marklin 3029
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ombouw Marklin 3029
Dat gaat niet werken, een locomotief (met motor) gaat niet rijden als je een functiedecoder inbouwt.
Functiedecoders zijn juist voor motorloze (rail)voertuigen zoals stuurstanden/bijwagen
Re: Ombouw Marklin 3029
Goed dat er grondig wordt meegedacht, want het is mijn eerste ombouw locje. Gewoon een ESU 4.0 54610 decoder erin zetten?
Of deze: 76320 Uhlenbrock H0 locdecoder multiprotocol met NEM 652 stekker. (gunstig geprijsd)
Re: Ombouw Marklin 3029
Neem de ESU maar.
Re: Ombouw Marklin 3029
Nu bij Lippe de mLD decoder en hoogvermogen-ombouwsetjes in de aanbieding, wellicht ook het overwegen waard?
Re: Ombouw Marklin 3029
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ombouw Marklin 3029
Citaat van: Looney Tunes op donderdag 12 april 2018, 19:41:56
Dat gaat niet werken, een locomotief (met motor) gaat niet rijden als je een functiedecoder inbouwt.
Functiedecoders zijn juist voor motorloze (rail)voertuigen zoals stuurstanden/bijwagen

Niet helemaal waar.  ;)

Een bepaalde generatie functiedecoders van Märklin kon je ombouwen naar een volwaardige C90 decoder. Maar of deze nog te krijgen zijn?

Anyhow, voor dit draadje, ik zou een ESU nemen.
Re: Ombouw Marklin 3029
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ombouw Marklin 3029
 @citaat

Ik ga er vanuit dat je niks aan de decoder verbouwd / geen extra elektronica toevoegt.
En als je dan een functiedecoder uit z'n doosje haalt en inbouwt werkt het niet hoor ;)
Re: Ombouw Marklin 3029
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ombouw Marklin 3029
Is wel met een kleine verbouwing, maar niets dramatisch eigenlijk. In ieder geval geen ingewikkelde componenten, alleen passieve componenten. Eigenlijk praat je meer over een toevoeging van componenten op een klein extern printje.

Maar zoals aangegeven, dat werkt alleen voor een bepaald type IC.

Ik heb twee locs rondrijden op een "functiedecoder". Dit was een probeersel en werkte boven verwachting. Maar toen waren de decoders in verhouding een stuk duurder dan tegenwoordig. En de kwaliteit en mogelijkheden zijn in de loop der jaren ook nog veel beter geworden.
Re: Ombouw Marklin 3029
Ben den Hollander
gast

Re: Ombouw Marklin 3029
Citaat van: Olav op vrijdag 13 april 2018, 08:12:34

...een volwaardige C90 decoder.


Volwaardig en C90 in één zin?  :D :D
Re: Ombouw Marklin 3029
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ombouw Marklin 3029
Voor zover je de Märklin decoders zo kan noemen, ja.  >:-D

In de geest van de tijd wel natuurlijk.  ;)
Re: Ombouw Marklin 3029
Heb nog een vraagje over het buslager in het chassis. Erboven zit een kleine opening  waarin 'iets' moet wat olie opneemt en dus het asje smeert.
Wat voor materiaal is dit? Zie foto.
Re: Ombouw Marklin 3029
Ben den Hollander
gast

Re: Ombouw Marklin 3029
Stukje van een spons.
Re: Ombouw Marklin 3029
Heb nog een vraag omtrent het aanmelden van de 3029 op de MS1. In de handleiding van de decoder staat loc 36850 kiezen. Die werkt inderdaad prima en alle instellingen worden getoond, zoals optrek- en remvertraging en het instellen van de CV's. Alleen het icoon klopt niet (een DE-loc). Ik heb zitten zoeken naar het nummer van een stoomlocje die ook alle instellingen heeft, maar vind die niet. Wie helpt me hiermee? Volgens mij kun je in de MS1 niet naderhand het icoontje veranderen.
Dank!!!
Re: Ombouw Marklin 3029
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ombouw Marklin 3029
Dat is inderdaad niet nadien te wijzigen, je zou de 30000 of 36240 kunnen proberen.
Re: Ombouw Marklin 3029
Locnummer 30000 is de 'gouden greep'! Precies wat ik zocht. Hij rijdt zelfs met de standaard instellingen perfect!
Leuk, zo'n locje van 45 jaar oud, nu als digitaal speeltje ;-)
Re: Ombouw Marklin 3029
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ombouw Marklin 3029
Kijk, altijd leuk om te zien dat het gelukt is  :thumbup:
Veel rijplezier met je "digitale speeltje" :D
Re: Ombouw Marklin 3029
Goedemorgen!

Ik zoek voor een tweede exemplaar van de 3029 (gereinigd en opnieuw geschilderd) een tandwielsetje. Wie weet waar ik zoiets nog kan vinden? In Houten heb ik het niet aangetroffen.
Alvast mijn dank!
Re: Ombouw Marklin 3029
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Ombouw Marklin 3029
Ik heb nog een half gestript frame liggen (wielen eraf voor andere loc's en electronika e.d. eruit) tandwielen zitten er volgens mij nog op. Ik zal zo eens kijken en dan stuur ik wel een pb.
Re: Ombouw Marklin 3029
Fijn! 
Alvast bedankt, Tim