Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Enorme beginnersvraag: hoe automatiseer je je baan nu eigenlijk?

Gestart door tryshasla donderdag 10 mei 2018, 13:54:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Enorme beginnersvraag: hoe automatiseer je je baan nu eigenlijk?
Hey allemaal,

Nou er zijn vast een heleboel verschillende manieren om je baan te kunnen automatiseren, maar ik kom er niet helemaal uit wat ik nu allemaal aan apparatuur nodig heb. Ik heb inmiddels een Ecos 2 in huis en daarop aangesloten een S88 kloon van Digikeijs. Ik begrijp dat je baanvakken moet maken voor massadetectie en snap ook hoe ik dat kan bewerkstelligen, maar volgens mij is er nog meer nodig om uiteindelijk treinen zelf te laten rijden en op bepaalde punten te laten stoppen.

Voor mijn gevoel haal ik hier 2 dingen door elkaar maar ik kom er niet helemaal uit, stel: je detecteert dat een trein over baanvak 1 rijdt. Je weet dan toch niet welke trein dat is, dus hoe programmeer je dan dat trein 1 moet stoppen als ie over baanvak 1 rijdt? Want als ie dan weer weg is gereden en er rijdt een andere trein over baanvak 1, dan stopt de eerste trein toch ook weer, want de s88 geeft alleen maar door dat de baan bezet is, maar niet welke trein erop staat.

Hoe regel je de centrale dan precies in als eenmaal alle baanvakken liggen? Ik mis hier iets volgens mij, of ik begrijp de techniek erachter gewoon nog niet helemaal. Zou iemand mij dat kunnen uitleggen?

Alvast bedankt!
Re: Enorme beginnersvraag: hoe automatiseer je je baan nu eigenlijk?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Enorme beginnersvraag: hoe automatiseer je je baan nu eigenlijk?
Je stelt een zeer uitgebreide vraag, waarop heel veel mensen een stukje antwoord zullen geven. Ik hoop dat de daarna nog het bos ziet.

Maar even concreet. De melders, die we voor het gemak maar even s88 blijven noemen, hebben elk een eigen adres in de centrale of het besturingsprogramma. Weer even heel simpel houdend, dat we alleen met een CS1/2 of 3 werken, dan breng je in de centrale rijwegen aan. Die bevatten de informatie over gewenst lokgedrag, wissel- en seinstanden.
Je geeft zelf aan waar welke lok staat. De automatisering kan je lok van blok A naar Blok B sturen. De centrale ziet welk s88 die in een rijweg ook opgenomen kan zijn, of de lok op bestemming is. De lok kan dan zelf bijvoorbeeld de volgende rijweg voor zichzelf maar ook voor een andere trein starten.

Bij het gebruik van een besturingprogramma worden de mogelijke rijwegen vaak door het programma geanalyseerd en omdat jij hebt aangegeven waar welke lok staat, kan het programma jouw treinen laten rijden.

Tot zo ver de eerste basis.

Joh
Re: Enorme beginnersvraag: hoe automatiseer je je baan nu eigenlijk?
Bedankt voor je heldere uitleg :) Ik heb inmiddels even met een demo-versie van iTrain zitten spelen en het lijkt allemaal niet heel ingewikkeld om ingesteld te krijgen. De handleiding daarvan beschrijft idd ook hoe je routes kunt aanmaken voor locomotieven en dat iTrain zelf bij houd in welk baanvak trein x zich dan moet bevinden.

Erg tof om mee te spelen. Dan ga ik de komende tijd op mijn test-baan maar eens even wat bloksecties inrichten om alles goed uit te vinden voordat ik aan mijn baanontwerp ga beginnen.

Nogmaals bedankt.
Re: Enorme beginnersvraag: hoe automatiseer je je baan nu eigenlijk?
Een simpel testbaantje bouwen om iTrain onder de knie te krijgen is het beste om met het programma vertrouwd te geraken.