Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Märklin 3322 rijdt steeds langzamer en stopt

Gestart door RonaldJan dinsdag 08 mei 2018, 20:41:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 3322 rijdt steeds langzamer en stopt
Hallo
Ik heb laatst een oude Märklin 3322, Duitse Krokodil, op de kop getikt. Op mijn testbaan reed ie een paar rondjes, ging steeds langzamer rijden en stopte. Vijf minuten later reed ie weer prima, maar dan weer langzamer en stopte. Natuurlijk is bedacht om de motor uit elkaar te halen en schoon te maken, evenals het tandradstelsel, en weer te voorzien van een druppie olie. Maar het probleem bleef zich ook daarna hardnekkig voordoen. Op andere fora gehoord over mogelijk verouderde condensatoren. Dit model bleek ook nog een oud printje te hebben. Op de onderdelenlijst van de Märklin 3322 zie ik een volledig elektronische rijrichtingschakelaar met tweepootsteeklampjes. Mijn model heeft echter een mechanische rijrichtingschakelaar met elektronische voorschakeling en 1,5 V schroefdraadlampjes..... Nog ouder???? Ik zag deze combinatie van mechanische rijrichtingschakelaar en voorschakeleling wel bij andere lokmodellen in de onderdelenlijsten van Märklin. Andere hobbyïsten met vergelijkbare problemen zag ik deze oude IC-print uit wanhoop er uit slopen. Hoewel sommigen spreken over ?die goede oude degelijke elektronica? hebben anderen het weer over ?die oude rotzooi?. Het zou echter mogelijk moeten zijn om oude condensatoren (m.n. elco?s ) weer nieuw leven in te blazen door ze stapsgewijs over een langere periode steeds meer spanning te geven... Aldus geprobeerd. De eerste dag de 3322 alleen met verlichting aan laten staan, de volgende dag heel langzaam urenlang laten rondrijden, de daaropvolgende dag nog meer spanning, en de dag daarop reed de 3322 probleemloos urenlang rondjes op topspanning. Probleem opgelost!!! Na nog even twee nieuwe veertjes in de pantograaf aangebracht te hebben, was ie klaar voor de grote baan. Dit model kostte me 100 euries incl OVP. Geleerd: regelmatig rijden is het beste onderhoud?
Met groetjes
Ronaldjan
Re: Märklin 3322 rijdt steeds langzamer en stopt
...en weer op de grote baan....
Ronaldjan
Re: Märklin 3322 rijdt steeds langzamer en stopt
Nog ter aanvulling, het betreft de Märklin 3322 model 194-091-5
De artikelcode van de elektronica is Märklin 258910
Groet
Ronaldjan
Re: Märklin 3322 rijdt steeds langzamer en stopt
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 3322 rijdt steeds langzamer en stopt
Hoi Ronald,

Als je een schema nodig hebt. ==> Klik
Ik vind je uitleg over de oude condensatoren wel frapant. ;)
Ik denk dat het eerder aan de motor ligt, dan aan de condensatoren.
Als het elektroliet van een elco namelijk opgedroogd, is deze niet meer te reanimeren, simpelweg omdat er geen elektroliet meer in de elco zit.
Het enige middel dat nog rest is vervanging.
Bij jouw 3322 zijn de elco's waarschijnlijk nog niet uitgedroogd, anders had de elektronica niet (goed) gewerkt.
Veel plezier met je mooie duitse krokodil. :thumbup:
Re: Märklin 3322 rijdt steeds langzamer en stopt
bedankt voor je reactie, en helemaal mee eens, echt kapot is kapot. Voor een tientje zijn er inderdaad (gebruikte...) vervangingsprintjes te vinden. Maar ik vraag me dan inderdaad ook af of daar de elco's dan nog wel goed zijn....
Hoewel ik vroeger aardig wat gesoldeerd heb op printjes vind ik het tegenwoordig toch een erg grote uitdaging en bedenk me nog een paar keer voordat ik daar aan ga beginnen, dan moet er echt geen alternatief meer zijn....
Met vriendelijke groet
Ronaldjan
Re: Märklin 3322 rijdt steeds langzamer en stopt
Defecte elco's kun je herkennen doordat ze aan de bovenkant bol staan of open gebarsten zijn.  Dit was een jaar of 10 geleden een actueel probleem.

Re: Märklin 3322 rijdt steeds langzamer en stopt
Hallo

Bij deze schakeling worden de elcos alleen maar gebruikt om de omschakelpuls wat op te peppen.
Voor het rijden op zich doen ze helemaal niks.

Lok is waarschijnlijk gewoon verharst. Hebben veel loks uit die tijd last van.
Door wat verse olie en een beetje rijden zal hij wel weer enigszins losgekomen zijn.

Bart
Re: Märklin 3322 rijdt steeds langzamer en stopt
Beste Bart,
Bedankt voor je reactie, maar ik betwijfel het of ik het met je eens zijn, en wel om het volgende:

Ten eerste is natuurlijk verharsing, vervuiling, slijtage, etc. het eerste waar je aan denkt, en de gebruikelijke werkwijze om dit te verhelpen. Bij mijn 3322 heeft dit niet geholpen, vandaar dat ik vervolgens verder ben gaan zoeken.

Ten tweede doet de elektronica wel degelijk meer dan alleen maar de rijrichting omschakelen. De elektronica stuurt ook de twee 1,5 Volt !!!! lampjes aan, en schakelt die afhankelijk van de rijrichting aan en uit. En als je de spanning van de trafo langzaam opvoert, dan zie je dat eerst de lampjes helder gaan branden, en bij verder opvoeren pas vervolgens de loc mooi langzaam begint te rijden. De elektronica heeft wel degelijk invloed op de rijeigenschappen, om deze wat natuurgetrouwer te maken, dat is het mooie van deze elektronica! Ook bij de andere modellen met deze elektronica zie je deze rij-eigenschappen. Je kunt die loks dus met helder brandende lichten bij lage trafospanning toch stil laten staan....

Met vriendelijke groet
Ronaldjan
Re: Märklin 3322 rijdt steeds langzamer en stopt
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 3322 rijdt steeds langzamer en stopt
Hoi Ronaldjan,

De 1,5 Volt lampjes staan elk in serie met één van de veldmagneet spoelen.
En omdat de motor al snel 4 Volt nodig heeft om te gaan draaien, zullen de lampjes inderdaad eerder gaan branden dan dat de motor zal gaan draaien.
De elektronica stuurt alleen het relais aan en het relais schakelt de motor op de aloude manier, met dat verschil dat de lampjes in serie staan met de veldspoelen.
Er is dus geen invloed van de elektronica op de rijeigenschappen. ;)
Re: Märklin 3322 rijdt steeds langzamer en stopt
Hoi Ad,
tja dan zal het wel zo zijn, maar dan is mijn probleem onverklaarbaar, en de oplossing tovenarij. Wat maakt het uit, hij rijdt weer als de beste, en ik ben tevreden, groetjes
Ronald Jan
Re: Märklin 3322 rijdt steeds langzamer en stopt
......maar als de lamjes in serie staan met de veldmagneetspoel dan doet die spoel het niet als de lampjes het niet doen.....???
Re: Märklin 3322 rijdt steeds langzamer en stopt
De lampjes staan ook nog parallel aan 2 stuks diodes en het defect raken van lampjes zal daarom geen effect hebben op het rijden.
Ik heb ooit ergens een schemaatje vandaan gehaald (ik ga er even van uit dat dit klopt), zie hier:
Re: Märklin 3322 rijdt steeds langzamer en stopt
Hallo Huub
bedankt voor je mooie schema, ik had wel een ander schema, maar dit is veel duidelijker. Je ziet inderdaad de parallelle schakeling van de lampjes met de diodes. Maar als ik dit mooie schema zo bekijk, heeft deze elektronica niet alleen invloed op de rijrichtingschakelaar, maar ook op de rij-eigenschappen van de motor? Anders zou het wel simpeler kunnen.
Met vriendelijke groet
RonaldJan
Re: Märklin 3322 rijdt steeds langzamer en stopt
Zoals Ad (Kappa) ook al zei, heeft de elektronica geen invloed op het rijden, het werkt als voorheen met het oude relais.
Er is alleen een voorziening gemaakt dat je tijdens het omschakelen geen sprong meer kan krijgen.

grv Huub
Re: Märklin 3322 rijdt steeds langzamer en stopt
hierbij het schema van de 34680 module, mvg, Alain
@ Huub: de elektronica heeft wel invloed op het rijden, de spanning voor de motor wordt aangestuurd door de transistor op het printje
mvg,
Re: Märklin 3322 rijdt steeds langzamer en stopt
Het is precies zoals ik schreef.......
Die transistor is bij normaal gebruik volledig in geleiding en zal slechts tijdens het omschakelen van de rijrichting sperren.
Je hebt hiermee een onderdrukking van het beruchte ´weg schieten´ tijdens het omschakelen van de rijrichting.
Maar verder wordt er niks geregeld of zo, het is slechts aan of uit voor de motor.
Als je dit bedoelt, dan heb je gelijk  :)

grv Huub
Re: Märklin 3322 rijdt steeds langzamer en stopt
Inderdaad, als alles goed werkt zal die zijn volle spanning uitsturen, dus ALS ....
Re: Märklin 3322 rijdt steeds langzamer en stopt
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 3322 rijdt steeds langzamer en stopt
 @citaat Ik begrijp niet zo goed waar je heen wilt.
De enige invloed van de transistor is dat de motor iets langzamer draait, vanwege de spanningsval over de collector-emitter overgang van de transistor.
Hierdoor krijgt de motor iets minder spanning.
Alle vormen van electronische motoraansturing gaat middels transistor(en) die in serie staan met de motor.
Wil je in het analoge bedrijf geen transistoren, dan moet je terugvallen op het aloude relais en de bokkensprongen bij het omschakelen voor lief nemen.
Re: Märklin 3322 rijdt steeds langzamer en stopt
Citaat van: Northlander op maandag 30 juli 2018, 18:40:03
Inderdaad, als alles goed werkt zal die zijn volle spanning uitsturen, dus ALS ....

Ik beschreef zonet dat de transistor in verzadiging gestuurd wordt.
Hij stuurt niks uit en regelt ook niet, maar maakt een verbinding tussen collector en emitter; zie het als een elektronische schakelaar.
De restspanning over de transistor is maximaal 0,5 Volt, bij een collectorstroom van 3 Ampere, dat zal in de praktijk nog lager zijn en is in principe verwaarloosbaar.

De verbinding gaat pas ¨open¨ als de toegevoerde spanning op de ingang via de diodes boven de 24 Volt uit komt: de zenerdiode en ook de BC337 gaan dan geleiden.
De wisselspanning van 24 Volt kent echter een topwaarde van bijna 34 Volt, waardoor er geen overgangsproblemen ontstaan en de BC337 krijgt direct voldoende sturing.
De spanning op de collector van de BC337 is op dat moment zeer laag en het relais schakelt om.
De BD437 zal daardoor op zijn beurt sperren.

Wanneer er nog een probleem is, zal men moeten uitzoeken waar en wat er fout gaat.
Dat is maar een kleinigheid bij zo´n simpele schakeling  :)

Re: Märklin 3322 rijdt steeds langzamer en stopt
Hoi allemaal
bedankt voor jullie bijdragen. Het lijkt me zover wel allemaal duidelijk hoe het werkt als het goed gaat. Ik ben dit item echter begonnen met de vraag of de elco in de schakeling slecht functioneerde, dus wat zou het effect van een slecht functionerende elco in deze schakeling zijn. Verklaarde dat het iedere keer stoppen van de loc? Het lijkt er ergens wel op, maar  mijn kennis van elektronica is ondanks de simpele schakeling helaas ontoerijkend. Bij voorbaat dank
RonaldJan
Re: Märklin 3322 rijdt steeds langzamer en stopt
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin 3322 rijdt steeds langzamer en stopt
Mare...
Rijdt die loc nu naar wens?
Mvg. Marcel
Re: Märklin 3322 rijdt steeds langzamer en stopt
Hoi Marcel
sinds "mijn behandeling" een paar maanden terug rijdt de loc weer helemaal probleemloos, een genot om dit ouwe lokje zo te zien rijden. Met broet
Ronaldjan
Re: Märklin 3322 rijdt steeds langzamer en stopt
eeeh, met Groet
Re: Märklin 3322 rijdt steeds langzamer en stopt
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Märklin 3322 rijdt steeds langzamer en stopt
Fijn dat je er weer van kan genieten.

Mvg, Marcel
Re: Märklin 3322 rijdt steeds langzamer en stopt
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Märklin 3322 rijdt steeds langzamer en stopt
Citaat van: RonaldJan op donderdag 02 augustus 2018, 09:20:42
Ik ben dit item echter begonnen met de vraag of de elco in de schakeling slecht functioneerde, dus wat zou het effect van een slecht functionerende elco in deze schakeling zijn.

Daarop heb je zelf geantwoord, en niemand sprak dat tegen:
Citaat van: RonaldJan op zondag 10 juni 2018, 20:21:19
En als je de spanning van de trafo langzaam opvoert, dan zie je dat eerst de lampjes helder gaan branden, en bij verder opvoeren pas vervolgens de loc mooi langzaam begint te rijden. De elektronica heeft wel degelijk invloed op de rijeigenschappen, om deze wat natuurgetrouwer te maken, dat is het mooie van deze elektronica! Ook bij de andere modellen met deze elektronica zie je deze rij-eigenschappen. Je kunt die loks dus met helder brandende lichten bij lage trafospanning toch stil laten staan....

Dat elco's gebruikt worden om verlichting te laten opgloeien (voor start) of nagloeien (na stoppen) klinkt logisch, maar waar moet die elco dan zitten in het schema om dat te kunnen veroorzaken?
Wat doen de elco's en wat doet de rest van de elektronica ten behoeve van de rijspanning?
Wat zou een slechte elco doen? Die slaat of niets op of hij geeft niets door; in het beroerdste geval is het een weerstand.

Als je het tekeningetje uit de doos van Huub neemt:

Welke elco bedoel je dan? Want ik zie er daarin 2 afgebeeld.