Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

aansluiting Viessmann 5552

Gestart door RoelMarklin maandag 07 mei 2018, 17:57:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
aansluiting Viessmann 5552
Ik heb een paar keer vragen over het aansluiten van het Viessmann relais 5552, het schakelkastje en de schakelrails gekregen. Om deze te beantwoorden heb ik eerst een beetje ?theorie? uitgelegd. Misschien is het al bekend, maar met dit overzicht  zijn eventuele vragen gemakkelijker te beantwoorden.

Kleurcodes Märklin
Kleur draad   Kleur stekker   Betekenis
Rood            Rood                   Stroomtoevoer naar middengeleider (trein)
Geel             Geel                   Stroomtoevoer naar seinen, wissels, relais
Bruin            Bruin                  Massa (=stroom afvoer)
Blauw           Rood                  Sein Rood (=stop), wissel Rond
blauw           Groen                 Sein Groen (=veilig), wissel rechtdoor
Je mag NOOIT twee kleuren draad direct met elkaar verbinden. Dit geeft kortsluiting.

Werking sein
Een enkelvoudig sein (7039) heeft 5 draden: 2 blauwe, 1 gele en 2 rode draden. De gele draad dient voor (1) het lampje en (2) de stroomtoevoer voor het schakelrelais, dat in het grijze kastje zit.

zie foto 1

Als een trein de schakelrail bedient, of als je zelf op het knopje drukt wordt de openstaande schakelaar gesloten: de stroom kan van de trafo via gele draad, via de blauwe draad en via de bruine draad weer terug naar de trafo lopen. Het schakelrelais in het grijze kastje wordt door de electro-magnetische spoel in de andere stand gelegd. Zodra de trein de schakelrails verlaten heeft of je het drukknopje los laat, is de stroomkring weer onderbroken.

Er zijn twee blauwe draden, die je op twee verschillende schakelrails of drukknopjes moet aansluiten.

Afhankelijk van de stand van de electro-magnetische spoel is er een schakelaar in de rode draad ofwel geopend (= de rode draad is onderbroken, de trein krijgt geen stroomtoevoer en staat stil) ofwel gesloten (= de rode draad is verbonden, de trein krijgt stroom en gaat rijden).

Schakelen relais 5552
Ik hoop dat de werking van het sein wel duidelijk is. Ik vertaal dit plaatje nu naar het Viessmann relais 5552. Omdat het Viessmann relais geen draadjes heeft, heb ik er voor de duidelijkheid maar stekkers ingestoken.
Ik heb een witte en een blauwe stekker gebruikt. Als je kijkt naar het plaatje op het relais zie je verschillende bolletjes: een dichte (zwarte) en een open (witte). Het relais heeft ? net als het sein ? twee standen : wit en zwart.

zie foto 2

Als je het relais in de stand WIT wilt schakelen moet je de schakelrail aan de linkerkant van het schema activeren en als je het relais in de stand ZWART wilt schakelen gebruik je de schakelrail aan de rechterkant van het schema.

Tot zover is het schakelen van dit relais gelijk aan het schakelen van een sein (rood ? groen) of van een wissel (links of rechts).

Werking relais 5552
Aan de linkerkant van het relais zie je een schakelschema, ook weer met witte en zwarte bolletjes.
We nemen even aan dat het relais via de blauwe stekker is geactiveerd en dus in de stand ZWART staat. Dat betekent dat aan de linkerkant de stroomtoevoer (via de middelste rode stekker) door de rode stekker bij het zwarte bolletje loopt en dat dus draad 1 stroom krijgt.

zie foto 3

Als het relais in de stand WIT geschakeld wordt, zijn alle streep-stippellijnen actief geworden. De stroomtoevoer via de middelste rode stekker gaat dan naar draad 2.

Nog drie opmerkingen bij de werking van dit relais.
Opmerking 1:
De verbinding via de gele naar de witte en blauwe stekkers is een puls verbinding. Dat betekent dat in ?ruststand? er geen stroom loopt.
De verbinding via de rode stekkers is een schakelaar die slechts twee standen heeft : of via de zwarte bol naar draad 1 ofwel via de witte bol naar draad 2. Deze stroom blijft net zo lang lopen als de schakelaar actief is.

Opmerking 2:
Aan de rechterkant heb je ook een schakelaar met witte en zwarte bolletjes. Die werkt precies zoals de schakelaar aan de linkerzijde. Alleen zijn de schakelaars links en rechts NIET met elkaar verbonden: je hebt dus twee gescheiden stroomkringen. En daar heb ik gebruik van gemaakt, bijvoorbeeld aan de linkerkant een rode draad (stroomaansluiting) en aan de rechterkant een blauwe draad (bediening van een wissel via een schakelrail).

Opmerking 3:
Het relais 5552 bestaat uit TWEE ? geheel onafhankelijk van elkaar werkende ? relais. Je kunt elk relais apart aansturen. Vandaar dat ik de namen R1 en R2 gebruik.


hartelijke groeten,
Roel
Re: aansluiting Viessmann 5552
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: aansluiting Viessmann 5552
Heel herkenbaar Roel. Hiermee Kun je hele leuke dingen doen icm schakelrails. Analoge baanautomatisering  :thumbup:
Re: aansluiting Viessmann 5552
Dag Roel, bedankt voor je uitleg welke ik nu pas heb gevonden, ik ben digi-leek.
Mvg
Re: aansluiting Viessmann 5552
Dit heeft niets met digitaal te maken, dit is gewoon analoge ouderwetse schakeltechniek.
;) ;)

Groetjes
Re: aansluiting Viessmann 5552
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: aansluiting Viessmann 5552
De bijdrages van forumlid Jan22 zijn verplaatst naar een apart draadje. KLIK

Reden is dat daarin onder andere een overweg schakeling wordt behandeld en dat de essentie van de beschrijving van de topic starter volledig ondersneeuwt.
Re: aansluiting Viessmann 5552
vraagje over schakelen schaduwstation met Viessmann 5552.
Heb een schaduwstation met 3 sporen ( c rails ). bedoeling is onderling schakelen met schakelrails 24994 en Viessmann 5552: trein komt binnen op spoor 1: stopt en trein opspoor 2 vertrek.Zo verder : trein stopt op spoor 2: trein spoor 3 vertrek, trein op spoor 3 stopt: trein op spoor 1 vertrek.
heel de namiddag verschillende schakelingen uitgetest, maar niets werkt.
Wie kan hier helpen?
Frubel
Re: aansluiting Viessmann 5552
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: aansluiting Viessmann 5552
Via deze link wordt er in de wili het e.e.a. uitgelegd. De viessmann werkt als een sein en de schakelrail schakelt 2 relais.

Dus schakelrails 1 zet spoor 1 op rood en spoor 2 op groen. Schakelrails 2 zet 2 op rood en 3 op groen etc
Re: aansluiting Viessmann 5552
Ik heb zo?n schakeling in bedrijf, zie hier in de wiki en dan met name onder punt 5.2

Ook heb ik het recent uitgewerkt voor Harrie klik hier

Groeten,
Roel
Re: aansluiting Viessmann 5552
Bedankt. Veel lectuur om te lezen.