Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Centrale voor PC-besturing

Gestart door Felix maandag 07 mei 2018, 07:32:12

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Centrale voor PC-besturing
Lid sinds: 2016

offline
Centrale voor PC-besturing
Hallo!

Ik ben mij aan het oriënteren in de wereld van modelbanen met pc-besturing en ik ben plannen aan het maken voor een testbaantje. Ik gebruik C-rails en op het moment heb ik een Mobile Station 1.
In de toekomst wil ik gaan experimenteren met een door de PC aangestuurde modelbaan, ik heb inmiddels een beetje een overzicht van wat daar allemaal bij komt kijken, alleen kom ik niet helemaal uit welke centrale ik het best kan aanschaffen. Mijn budget is beperkt, dus een dure Central Station of EcoS is helaas geen optie.

Ik heb een extra laptop beschikbaar voor de baan, nu ben ik alleen nog op zoek naar een goedkope centrale die ik via USB kan hierop kan aansluiten... Iemand suggesties?
Re: Centrale voor PC-besturing
Ben den Hollander
gast

Re: Centrale voor PC-besturing
https://www.modeltreinexpress.nl/webshop/article.xhtml?articleid=329996

En als je met terugmelding aan de gang gaat zorg dragen voor galvanische scheiding van baanspanning en terugmelding, bijvoorbeeld via LocoNet of met S88 opto, zie ook hier: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=59662.0

Gr, Ben.
Re: Centrale voor PC-besturing
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Centrale voor PC-besturing
Alleen werkt de DR5000 die Ben voorstelt helaas niet met MM-locomotieven.

Mijn suggestie voor een goedkopere centrale zou een Intellibox Basic zijn.
Die kan zowel MM als DCC. Echter nog geen MFX.

John
Re: Centrale voor PC-besturing
Ben den Hollander
gast

Re: Centrale voor PC-besturing
 @citaat Ik zie het meer als een goed moment om van oude MM protocol af te stappen. Dat kun je financieren door te bezuinigen op de centrale.
Re: Centrale voor PC-besturing
Lid sinds: 2016

offline
Re: Centrale voor PC-besturing
De DR5000 vind ik een interessante optie, de Intellibox Basic is boven de 300 euro, dat valt helaas buiten mijn budget. Dat de DR5000 bepaalde protocollen niet ondersteund betekent dat hij bijvoorbeeld MFX locs helemaal niet kan aansturen? Of alleen de speciale functies?

Ik heb zelf al zitten kijken naar een tweedehands M* Interface of de CS 1. Zijn dit misschien goede opties? Ik las iets over een update om de CS 1 te veranderen in een zogenaamde CS 1 reloaded, is dat nodig voor pc besturing?
Re: Centrale voor PC-besturing
Roco z21start,werkt met MM en DCC,en via de router direct aansluitbaar aan je laptop;
Re: Centrale voor PC-besturing
Altenatief

Nooit gebruikte CS 1 met update 2.04
100 euro
Gekocht en na drie maanden kwam de CS 2 uit

Groet Peter

Re: Centrale voor PC-besturing
Lid sinds: 2008

offline
Re: Centrale voor PC-besturing
Een CS1 is uitsluitend bruikbaar voor  MM of MFX, maar NIET voor DCC .
Een CS1R is wel bruikbaar voor DCC, de versie die je dan koopt, heeft dan minimaal versie 3.01.
Verder kan je niet meer opgraden van een CS1 naar een CS1R; dat is al tijden niet meer leverbaar.

grv Huub
Re: Centrale voor PC-besturing
Lid sinds: 2016

offline
Re: Centrale voor PC-besturing
Citaat van: huub op maandag 07 mei 2018, 10:22:31
Een CS1 is uitsluitend bruikbaar voor  MM of MFX, maar NIET voor DCC .

Als ik het goed begrijp betekend dat dus, dat ik geen artikelen op mijn baan kan hebben die gebruik maken van het DCC protocol. Zijn dit er veel?(welke merken bijv.) Ik let bij aanschaf eigenlijk nooit op het protocol dat de decoder gebruikt, dat zal dan dus wel moeten.

CS 1 kan gebruik maken van S88 terugmeld modules? En ik kan dan bijv. Koploper mijn baan aan laten sturen via de CS?
Re: Centrale voor PC-besturing
Lid sinds: 2008

offline
Re: Centrale voor PC-besturing
De CS1 moet versie 2.03 of 2.04 hebben, dan kan je S88 terugmelding aansluiten.
Koploper kan je wel met de CS1(R) gebruiken, maar niet bij een CS2 of CS3.

Re: Centrale voor PC-besturing
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Centrale voor PC-besturing
@ Felix,

ik denk dat je eerst jezelf de vraag moet stellen: Wat heb ik al? Loks met MM-decoders, loks met DCC-decoders of Loks met MFX-decoders.
Als je al MM-loks hebt, dan moet je een centrale zoeken die dit kan of de dekoders vervangen.
Heb je al MM-wisseldecoders dan moet jouw nieuwe centrale dit ook aankunnen of ook hier vervangen.

Persoonlijk zou ik nu ook eerder de DR5000 kiezen als ik al niet zoveel MM-spul zou hebben.
Voor de nieuwste Märklin-loks kun je DCC gebruiken in plaats van MFX of MM, maar je mist bij de MFX wel de extra MFX-functionaliteiten.
Maar helaas zijn er ook nog heel veel niet-DCC-loks van Märklin in omloop.

Omdat je centrale voor PC-besturing vooral een doorgeefluik zal zijn, moet je hier naar kijken.

De DR5000 en de Z21 (grote Z) vereisen overigens wel dat je ofwel met de PC bestuurt of een Multimaus of dergelijke aansluit.
Alle MS-spullen van Märklin zullen niet meer passen.

Naast Koploper is er nog een tweede "gratis" programma dat ook prima met CS2/CS3 om kan gaan en dat is RocRall.

John

Re: Centrale voor PC-besturing
Lid sinds: 2016

offline
Re: Centrale voor PC-besturing
Ik heb een paar treinen: een delta locje, een ICE, een omgebouwde 3034 en er komt nogeen M* 36830 aan. Ik denk dat ze allemaal MM of MFX gebruiken. Door mijn beperkte budget koop ik vooral materiaal op veilingen of tweedehands, geen splinternieuw materiaal dus... Kans is klein dat ik dan te maken krijg met DCC neem ik aan..

Citaat van: Peter R. op maandag 07 mei 2018, 09:07:29
Nooit gebruikte CS 1 met update 2.04
Is er software die hiermee om kan gaan? (Ik begrijp dat Koploper alleen de CS 1R wil?)
Re: Centrale voor PC-besturing
hoi,

Citaat van: VT601 op maandag 07 mei 2018, 12:15:22
De DR5000 en de Z21 (grote Z) vereisen overigens wel dat je ofwel met de PC bestuurt of een Multimaus of dergelijke aansluit.

Deze twee centrales werken ook via de Wifi of netwerk. Dus je kan met een slimme telefoon of tablet je baan besturen. Daar heb je geen PC voor nodig. Dit kan ook met de z21(start) (kleine z). Daar kan je ook via de app werken. De z21(start) kan je ook via een netwerkkabel rechtstreeks aansluiten op een PC.

Groet Ronald.
Re: Centrale voor PC-besturing
Lid sinds: 2016

offline
Re: Centrale voor PC-besturing
Ik voel veel voor centrales als de DR5000 of de Z21, echter is het voor mij denk ik niet handig dat de DR5000 geen ondersteuning biedt voor het MM protocol. Ik zie dat de Z21 wel MM en DCC ondersteunt, maar die heeft dan weer geen MFX? (dus niet Marklins' duurdere modellen met geluiden etc.)

Edit: Zie hier dat je nog steeds wel MFX locs kunt aansturen, je verliest alleen wat functionaliteit. Ik verwacht niet dat ik veel dure MFX locs ga kopen dat ze meer functies dan F0-F8 gebruiken... Als ik het goed begrijp zal het dus weinig problemen opleveren als mijn centrale geen MFX ondersteuning heeft..

De nieuwe locs gebruiken nu meestal het DCC protocol? Of worden er ook nog steeds veel nieuwe MFX-modellen uitgebracht?
Re: Centrale voor PC-besturing
Alle nieuwe modellen met MFX decoder, ondersteunen óók DCC. (Volgens de nieuwe catalogi ...)
Re: Centrale voor PC-besturing
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Centrale voor PC-besturing
Ook al eens naar de cc-schnitte gekeken? Kun je de kosten van aanschaf verspreiden en in stappen naar volledig computer gestuurd uitbouwen. De cc-schnitte werkt met alle protocollen.
Neem eens een kijkje op mijn Blog. Daarin staat uitleg, links,  kosten en schema?s. Ik ben er zeer te vreden over.
Re: Centrale voor PC-besturing
Citaat van: Felix op maandag 07 mei 2018, 13:28:53
Ik voel veel voor centrales als de DR5000 of de Z21, echter is het voor mij denk ik niet handig dat de DR5000 geen ondersteuning biedt voor het MM protocol. Ik zie dat de Z21 wel MM en DCC ondersteunt, maar die heeft dan weer geen MFX? (dus niet Marklins' duurdere modellen met geluiden etc.)

Wat achtergrond info:MFX(+) is een protocol dat bijna exclusief voor Märklin is. Er zijn wat fabrikanten die het ondersteunen in de vorm van M4 zoals Esu en TAMS. Esu heeft het ooit ontwikkeld voor Märklin. Die samenwerking is opgehouden bij de CS1. Alle ontwikkelingen na die periode zijn dus puur op conto van Märklin. Märklin geeft het protocol (bijna) niet vrij voor andere fabrikanten, dus daarmee feitelijk een gesloten protocol.  DCC is een open protocol in beheer bij een onafhankelijke organisatie.

Citaat van: Felix op maandag 07 mei 2018, 13:28:53
Edit: Zie hier dat je nog steeds wel MFX locs kunt aansturen, je verliest alleen wat functionaliteit. Ik verwacht niet dat ik veel dure MFX locs ga kopen dat ze meer functies dan F0-F8 gebruiken... Als ik het goed begrijp zal het dus weinig problemen opleveren als mijn centrale geen MFX ondersteuning heeft..

Veel MFX-loks praten ook Motorola (MMII-protocol) en veel centrales praten naast DCC ook Motorola. Daarmee zijn de MFX-loks aan te sturen. Märklin heeft ook een tijdje MFX-loks met alleen MFX-protocol uitgebracht. Deze loks zijn dus niet te gebruiken bij centrales die geen MFX hebben. Dat blijft opletten bij tweedehands locomotieven.

Citaat van: Felix op maandag 07 mei 2018, 13:28:53
De nieuwe locs gebruiken nu meestal het DCC protocol? Of worden er ook nog steeds veel nieuwe MFX-modellen uitgebracht?

Veelal wel hebben nieuwe loks naast MFX ook DCC. Dit heeft deels te maken met het feit dat Märklin in 1997 het merk TRIX overgenomen heeft. Dat was een zelfstandig 2-rail merk. Het is nu het tweerail merk van Märklin. Het is goedkoper om één variant van decoders te hebben dan iedere keer aparte varianten te hebben.

Märklin zal ook steeds meer MFX en MFX+ modellen uitbrengen. De MFX+ modellen krijgen c.q. hebben meer mogelijkheden. Bijvoorbeeld dat je vanuit een cabine kan rijden en dat je moet tanken en/of kolen moet laden om je treintje überhaupt kan laten rijden. Märklin heeft dat bijvoorbeeld nu ingebouwd in zijn CS3 en CS3+ en een upgedate CS2. Je wordt daarmee wel helemaal gebonden aan centrales van het merk Märklin. De extra speelmogelijkheden en de gebondenheid aan het merk Märklin moet je leuk vinden.

Groeten Ronald.
Re: Centrale voor PC-besturing
Lid sinds: 2016

offline
Re: Centrale voor PC-besturing
Citaat van: brietdijk op maandag 07 mei 2018, 17:08:47
Ook al eens naar de cc-schnitte gekeken? Kun je de kosten van aanschaf verspreiden en in stappen naar volledig computer gestuurd uitbouwen. De cc-schnitte werkt met alle protocollen.
Neem eens een kijkje op mijn Blog. Daarin staat uitleg, links,  kosten en schema?s. Ik ben er zeer te vreden over.

Barry, ik heb eerder vandaag er wel even op gezocht maar kon er zo snel niet veel over vinden, ik zal de blog eens checken. Ben benieuwd!

Ronald, bedankt voor de informatie! Het is me allemaal wat helderder nu! Bij het aanschaffen van materiaal zal ik kijken welke decoder in de loc zit, en hoe vindt ik dan uit wat voor protocol die gebruikt? Ik had al even gezocht op de decoder uit een van mijn locs maar de wiki vertelde mij niet welk protocol de decoder gebruikt...

Mijn keuze gaat steeds meer naar de z21 van Roco, heb net even gekeken naar Rocrail (bijpassende software) en ik moet nog even onderzoeken hoe het zit met de z21 en bezetmelding. Als iemand hier mij meer uitleg over kan geven, graag!  :D
Als ik het goed begrijp moet je de detectie-rails aansluiten op bijvoorbeeld een S88 module en die moet dan weer in een andere interface die met het xPressNet werkt, en die gaat dan weer in de z21.
Re: Centrale voor PC-besturing
Ben den Hollander
gast

Re: Centrale voor PC-besturing
Citaat van: Felix op maandag 07 mei 2018, 17:36:43

Mijn keuze gaat steeds meer naar de z21 van Roco......

Als ik het goed begrijp moet je de detectie-rails aansluiten op bijvoorbeeld een S88 module en die moet dan weer in een andere interface die met het xPressNet werkt, en die gaat dan weer in de z21.


Correct als je ook MM van belang vindt, je hebt een kastje nodig om de boel met elkaar te laten praten: S88XPressNet interface van Rosoft, http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-117874107/s88XPressNetLI_USB.html.

Voordeel: je kunt met je z21 Start met Muis plus interface en terugmelding direct aan de gang. Nadeel: je beperkt je tot dit systeem en je investeert nog eens ?40.

Gr, Ben.
Re: Centrale voor PC-besturing
Citaat van: Ben den Hollander op maandag 07 mei 2018, 18:00:25
Citaat van: Felix op maandag 07 mei 2018, 17:36:43

Mijn keuze gaat steeds meer naar de z21 van Roco......

Als ik het goed begrijp moet je de detectie-rails aansluiten op bijvoorbeeld een S88 module en die moet dan weer in een andere interface die met het xPressNet werkt, en die gaat dan weer in de z21.


Correct als je ook MM van belang vindt, je hebt een kastje nodig om de boel met elkaar te laten praten: S88XPressNet interface van Rosoft, http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-117874107/s88XPressNetLI_USB.html.

Voordeel: je kunt met je z21 Start met Muis plus interface en terugmelding direct aan de gang. Nadeel: je beperkt je tot dit systeem en je investeert nog eens ?40.

Gr, Ben.
Ben,op de r-bus kan je de Digikeijs DR4088rb-opto aansluiten,geen interface nodig,
je moet wel de z21 start vrijschakelen met een code om deze te kunnen gebruiken met wifi of computer;
https://www.digikeijs.nl/dr4088rb-opto-16-kanaals-r-bus-terugmeldmodule.html
Re: Centrale voor PC-besturing
Lid sinds: 2016

offline
Re: Centrale voor PC-besturing
Citaat van: Ben den Hollander op maandag 07 mei 2018, 18:00:25
Correct als je ook MM van belang vindt, je hebt een kastje nodig om de boel met elkaar te laten praten: S88XPressNet interface van Rosoft, http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-117874107/s88XPressNetLI_USB.html.

Voordeel: je kunt met je z21 Start met Muis plus interface en terugmelding direct aan de gang. Nadeel: je beperkt je tot dit systeem en je investeert nog eens ?40.

Dan heb je dus de interface met de achterhangende bezetmelders die je verbindt met de PC en los daarvan is de z21 ook met de PC verbonden? Bij andere centrales zie ik dat de S88 modules op de centrale worden aangesloten ipv direct naar de PC, dat is hier dus niet het geval? Of wordt de interface verbonden met de PC én de z21?

En wat zouden nadelen zijn van xPressNet? (Ik weet nog niet goed wat Loconet of xPressNet precies zijn..)

Citaat van: ramdani op maandag 07 mei 2018, 18:16:58
Ben,op de r-bus kan je de Digikeijs DR4088rb-opto aansluiten,geen interface nodig,
je moet wel de z21 start vrijschakelen met een code om deze te kunnen gebruiken met wifi of computer;
https://www.digikeijs.nl/dr4088rb-opto-16-kanaals-r-bus-terugmeldmodule.html

Dan heb je dus de opto als "tussen-module" en worden daarachter weer de overige S88-modules in serie aangesloten? Met als voordeel dat de opto zelf ook een S88-module is?
Re: Centrale voor PC-besturing
 @citaat2
aan die opto kan je andere opto's aansluiten of S-88 modules,de opto is geen s-88 module maar geeft terugmeldingen (net als een s88);
bij de z21 kan je die terugmeldingen zien op je smartphone of tablet;
Michel
Re: Centrale voor PC-besturing
Lid sinds: 2016

offline
Re: Centrale voor PC-besturing
Dus dan sluit ik zo'n S88-opto aan en als ik daarna nog meer blokken met detectie heb kunnen daar gewoon normale S88s aan. (op de IN poort)

Ik denk dat ik het inmiddels begrijp, bedankt iedereen voor de hulp!

Als ik een keer tijd heb zal ik een schema maken van alle modules etc. en die hier posten. :)
Re: Centrale voor PC-besturing
Ben den Hollander
gast

Re: Centrale voor PC-besturing
Citaat van: Felix op maandag 07 mei 2018, 18:24:33

Dan heb je dus de interface met de achterhangende bezetmelders die je verbindt met de PC en los daarvan is de z21 ook met de PC verbonden? Bij andere centrales zie ik dat de S88 modules op de centrale worden aangesloten ipv direct naar de PC, dat is hier dus niet het geval? Of wordt de interface verbonden met de PC én de z21?


Het laatste: de interface laat de z21 praten met de PC / het treinbesturingsprogramma en op de interface zit een S88N aansluiting voor terugmelding. De LAN verbinding van de z21 wordt niet gebruikt.

Plaatje (de bron is me ontschoten):



Wat je ziet is USB van PC naar interface, de X-bus aansluiting van interface naar z21 en de Roco handregelaar aangesloten op de X-bus van de z21.

Gr, Ben.
Re: Centrale voor PC-besturing
Lid sinds: 2016

offline
Re: Centrale voor PC-besturing
Dan communiceert de PC dus met de z21 via de interface? Interface geeft bezetmeldingen door aan PC en stuurt commando's van PC naar z21?

Al met al is de S88-opto een goedkopere oplossing toch? Want de opto is ongeveer net zo duur als de interface die je anders nodig hebt, en opto functioneert zelf ook nog als bezetmelder.
Re: Centrale voor PC-besturing
Ben den Hollander
gast

Re: Centrale voor PC-besturing
 @citaat Kijk maar even hier voor al je vragen: http://www.z21.eu/en/FAQ-Support/FAQ Kies z21 dus niet Z21.
Re: Centrale voor PC-besturing
 @citaat
het hangt er ook vanaf welke samenstelling van z21 je koopt;

ik heb een losse z21start gekocht met een router,zonder handregelaar;

:important:niet vergeten om de code te kopen om hem vrij te schakelen,anders kun je hem niet via de pc bedienen;
Re: Centrale voor PC-besturing
Ben den Hollander
gast

Re: Centrale voor PC-besturing
 @citaat De router en vrijschakelcode heb je niet nodig als je de Xpressnet interface toepast.
Re: Centrale voor PC-besturing
Citaat van: Ben den Hollander op dinsdag 08 mei 2018, 11:30:24
@citaat De router en vrijschakelcode heb je niet nodig als je de Xpressnet interface toepast.

dat klopt,Ben ;

maar,er zijn zoveel verschillende aanbiedingen dat ik het toch maar even vermeldt, >:-D

groetjes,
Michel
Re: Centrale voor PC-besturing
Lid sinds: 2016

offline
Re: Centrale voor PC-besturing
Kun je die router ook aansluiten op je thuis netwerk? Of zit ie helemaal dicht getimmerd en is hij exclusief te gebruiken voor de z21? Anders kan ik er ook gelijk een WiFi access point van maken ofzo.. (dat ga ik sws al doen, dan sla ik dus twee vliegen in één klap)

Of is het zo dat je gewoon elke willekeurige router ervoor zou kunnen gebruiken?
Re: Centrale voor PC-besturing
Hoi,

Citaat van: Felix op dinsdag 08 mei 2018, 12:21:44
Kun je die router ook aansluiten op je thuis netwerk? Of zit ie helemaal dicht getimmerd en is hij exclusief te gebruiken voor de z21? Anders kan ik er ook gelijk een WiFi access point van maken ofzo.. (dat ga ik sws al doen, dan sla ik dus twee vliegen in één klap)

Dat kan. Geen enkel probleem. Hij is niet dichtgetimmerd. Je kan het wifi-accesspoint daarvoor gebruiken. Het is niet de beste variant maar voldoet waarschijnlijk wel.

Citaat van: Felix op dinsdag 08 mei 2018, 12:21:44
Of is het zo dat je gewoon elke willekeurige router ervoor zou kunnen gebruiken?

Zie ook dit bericht Gebruik z21 in eigen netwerk

Groet Ronald.
Re: Centrale voor PC-besturing
Lid sinds: 2016

offline
Re: Centrale voor PC-besturing
Fijn om te horen, die link is ook handig! Danku :D

Voor bezetmelding zou dit dus het schema kunnen zijn:

z21 (met router en multimaus) || R-bus <===> R-bus || DR4088RB-Opto || S88N IN <===> | (serie van overige S88n modules)

Hoe zit het met wissel-aansturing? Daar heb ik nog niet veel aandacht aan besteed..



Magneetartikeldecoders ontvangen dus hun signaal gewoon via het spoor? En bij een externe AC/DC adapter, waar moet ik dan aan denken?
Re: Centrale voor PC-besturing
Citaat van: Felix op dinsdag 08 mei 2018, 22:05:00
Voor bezetmelding zou dit dus het schema kunnen zijn:

z21 (met router en multimaus) || R-bus <===> R-bus || DR4088RB-Opto || S88N IN <===> | (serie van overige S88n modules)

Dat is een optie. Alleen je hebt dan te maken met dat niet alle programma's overweg kunnen met de terugmeldingen via de R-bus. Dus dan zal je daar even naar moeten kijken, bijvoorbeeld itrain en volgens mij RocRail (pin mij daar niet op vast)

Citaat van: Felix op dinsdag 08 mei 2018, 22:05:00
Magneetartikeldecoders ontvangen dus hun signaal gewoon via het spoor? En bij een externe AC/DC adapter, waar moet ik dan aan denken?

Ja, dat ligt een beetje aan de decoder. Bij veel nieuwe decoders kan je een externe adapter (c.q. voeding) gebruiken, zie ook dit bericht Voeding van decoders. Dat is gewoon een trafo die 12 tot 14 volt aan spanning geeft. Dan vreet de decoder geen dure "digitale" stroom.

Trouwens de DR4018's hebben een uitgebreide handleiding c.q. daar zijn nog wel wat voorwaarden aan het gebruik. Het zijn goedkope decoders en ook goede decoders maar voor een beginner kunnen deze decoders moeilijk in te stellen zijn. Ze vergen bijvoorbeeld een voeding van minstens 14 Volt die minimaal 2A kan leveren. Anders werken ze niet goed.

Groet Ronald.
Re: Centrale voor PC-besturing
 @citaat
Itrain en Traincontroller werken met de R-bus (eigen ervaring);

Re: Centrale voor PC-besturing
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Centrale voor PC-besturing
Citaat van: ronaldk op woensdag 09 mei 2018, 07:50:27

Dat is een optie. Alleen je hebt dan te maken met dat niet alle programma's overweg kunnen met de terugmeldingen via de R-bus. Dus dan zal je daar even naar moeten kijken, bijvoorbeeld itrain en volgens mij RocRail (pin mij daar niet op vast)


Het trein besturingsprogramma ziet toch niet met wat voor bus er gewerkt wordt? De z21 geeft de ontvangen signalen van de bussen door naar het besturingsprogramma. Het gaat erom dat het besturingsprogramma met de centrale kan communiceren. iTrain en Rocrail kunnen dat.
Re: Centrale voor PC-besturing
hoi,

Citaat van: brietdijk op woensdag 09 mei 2018, 09:48:07
Het trein besturingsprogramma ziet toch niet met wat voor bus er gewerkt wordt? De z21 geeft de ontvangen signalen van de bussen door naar het besturingsprogramma. Het gaat erom dat het besturingsprogramma met de centrale kan communiceren. iTrain en Rocrail kunnen dat.

Daar heb je gelijk in. Het is de verbinding tussen Koploper en de z21 (kleine z) die de problemen geeft. Via de netwerkaansluiting ziet Koploper de z21 niet. De combinatie van Koploper en Z21 (grote Z) kan dat wel omdat deze via Loconet kan communiceren.

Groet Ronald.
Re: Centrale voor PC-besturing
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Centrale voor PC-besturing
Verder vraag ik me af of het echt verstandig is om de z21 te gebruiken icm met massa detectie/3-rail. Ik kan zo snel niet echt veel vinden over het gebruik van massadetectie en hoe deze dan toe te passen. We lopen volgens mij dan tegen dezelfde problemen aan als bij de DR5000.
Er zijn dan misschien wel mogelijkheden de massa tussen trackout en massadetectie optisch te scheiden, maar blijft gevaarlijk qua storingen in detectie, verkeerd aansluiten, sluitingen en andere zaken met als gevolg een defecte z21.
Re: Centrale voor PC-besturing
Ben den Hollander
gast

Re: Centrale voor PC-besturing
Wie met angst leeft zal bang sterven.
Re: Centrale voor PC-besturing
Citaat van: brietdijk op woensdag 09 mei 2018, 11:07:09
Verder vraag ik me af of het echt verstandig is om de z21 te gebruiken icm met massa detectie/3-rail. Ik kan zo snel niet echt veel vinden over het gebruik van massadetectie en hoe deze dan toe te passen. We lopen volgens mij dan tegen dezelfde problemen aan als bij de DR5000.
Er zijn dan misschien wel mogelijkheden de massa tussen trackout en massadetectie optisch te scheiden, maar blijft gevaarlijk qua storingen in detectie, verkeerd aansluiten, sluitingen en andere zaken met als gevolg een defecte z21.

ik gebruik de z21 met massadetectie,verkeerd aansluiten kan je bij iedere centrale;
op Youtube zijn er tientallen filmpjes over de z21 met massadetectie;
gewoon doen zoals in de handleiding staat (ook al zijn die bij Digijkeijs niet altijd even duidelijk)

groetjes,
Michel
Re: Centrale voor PC-besturing
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Centrale voor PC-besturing
Was zelf ook aan het rond kijken voor een tweede interface en kwam ook de z21 tegen. Alleen liggen bij mij alle massa?s aan elkaar vast. Van zowel de interface (cc-schnitte) als de analoge voedingen. Daarnaast gebruik ik een loconet interface met s88-n modules van Rosoft. Ik denk dat ik te veel moet aanpassen om de z21 te kunnen gebruiken.
Re: Centrale voor PC-besturing
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Centrale voor PC-besturing
Als ik dit zo allemaal lees, kun je volgens mij het beste een CS1R of Ecos 1 kopen ben je rond de 150 eurie klaar. Kun je alle kanten op, wat je maar wilt met je besturingssysteem, en je hebt alle protocollen (DCC,Railcom,MFNIKS,MM)
Re: Centrale voor PC-besturing
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Centrale voor PC-besturing
Voor wbt protocollen hou ik het bij dcc, mfx geeft alleen maar gezeik ;). Het gaat bij mij om een tweede interface voor een toekomstig test/onderhouds baantje. Voor de hoofdbaan blijf ik waarschijnlijk dan bij de cc-schnitte.
Re: Centrale voor PC-besturing
Ben den Hollander
gast

Re: Centrale voor PC-besturing
De scheiding van bus en baan zit bij Michel (ramdani) ingebakken in de opto versie.
Re: Centrale voor PC-besturing
 :) er komt nergens rook uit  >:-D

Re: Centrale voor PC-besturing
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Centrale voor PC-besturing
Kan je dan aan de s88n aansluiting van de DR4088RB gewoon de s88-n massadetectie modules aansluiten en waar komt dan de massa vandaan die de s88-n module nodig heeft?
Re: Centrale voor PC-besturing
Citaat van: brietdijk op woensdag 09 mei 2018, 20:28:45
Kan je dan aan de s88n aansluiting van de DR4088RB gewoon de s88-n massadetectie modules aansluiten en waar komt dan de massa vandaan die de s88-n module nodig heeft?
kijk anders is bij Digikeijs zelf : https://www.digikeijs.nl/dr4088rb-opto-box-complete-rbus-startset-met-32-terugmeldpunten.html

en https://www.digikeijs.nl/dr4088opto-16-kanaals-s88n-terugmeldmodule-met-optische-ingangen.html
ik heb maar 1 module en wil je geen verkeerde info geven;bij mij is de opto aangesloten zoals in het 2de plaatje;
Re: Centrale voor PC-besturing
 @citaat2
je kan natuurlijk ook gewoon andere optos aanluiten aan de eerste module;
Re: Centrale voor PC-besturing
Lid sinds: 2016

offline
Re: Centrale voor PC-besturing
Michel, hartelijk bedankt voor de plaatjes! Ik heb nu door hoe ik alles zou moeten aansluiten etc.

Ik heb ondertussen ook even gekeken naar wisselaansturing en ik snap nog niet helemaal hoe het zit met adressen van decoders.. Zijn dit dezelfde adressen als locs? dus als ik een loc met adres 1 heb kan ik niet ook nog een decoder op adres 1 hebben, correct?

En zijn de protocollen hierbij van elkaar gescheiden, kan ik bijvoorbeeld wel een MM loc via adres 1 aansturen en een DCC decoder via adres 1?
Re: Centrale voor PC-besturing
adressen voor locs en decoders zijn gescheiden;
:arrow: dus je kan een loc met adres 1 hebben en een decoder met adres 1;protocol maakt niks uit
@citaat2 een loc met adres 1 in DCC en andere loc met adres 1 in MM gaat niet;hetzelfde geldt voor decoders ook;
bij mij worden mijn locs aangestuurd met MM en mijn schakeldecoder met DCC;
groetjes,
Michel
Re: Centrale voor PC-besturing
Citaat van: Ben den Hollander op maandag 07 mei 2018, 08:22:19
@citaat Ik zie het meer als een goed moment om van oude MM protocol af te stappen. Dat kun je financieren door te bezuinigen op de centrale.
Ben nou de enigste die dit niet de juiste oplossing vind van een centrale heb je er meestal 1 van lok of ander rijden materiaal 10 tallen of zelfs honderden dit betekend naar mijn mening dat je meer kosten zult maken als je modellen hebt die geen DCC ondersteunen.
Dus is het naar mijn idee altijd verstandiger zeker als je oude modellen heb om voor een multi protocol centrale te gaan.
En wat betreft slechte ervaringen met MFX heeft naar mijn idee meer met de gebruiker te maken dan met het protocol.