Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

CS 3 plus knippelicht

Gestart door josje40 zondag 25 februari 2018, 16:55:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CS 3 plus knippelicht
Lid sinds: 2007

offline
CS 3 plus knippelicht
Na het aanschaffen van alle benodigde boosters, de CS 3 aangesloten.
Net zoals bij de CS 2 loop ik weer tegen hetzelfde probleem aan.
De wissellantaarns en seinlichten KNIPPEREN. Ze geven geen stabiele verlichting.
Bij de CS 2 had ik dit ook, maar in mindere mate.
Als ik mijn baan buiten de CS 3 om rechtstreeks voed met een 60 VA trafo, is de verlichting van de wissels en seinlichten wel stabiel.
Op een of andere manier zal ik wel iets verkeerd doen, maar wat.
Jos
Re: CS 3 plus knippelicht
Lid sinds: 2006

offline
Re: CS 3 plus knippelicht
Ik denk dat Je doelt op het ritmisch Flakkeren!
Dat is de digitale info die in Signaal verwerkt is!
En dat word minder Zichtbaar als Je met meerdere locs gaat Rijden en er dus meer signalen door de Rails gaan!

Andere Oplossing De wissel en Sein Verlichting voeden vanuit een aparte Trafo!

Alexander.
Re: CS 3 plus knippelicht
Lid sinds: 2007

offline
Re: CS 3 plus knippelicht
Hoi
Het flakkert wel heel erg.
Het begint heel licht en na plm 10 tellen is het heel fel.
Daarna begint de cyclus weer opnieuw.
De wissels en seinen heb ik via de K 83 decoders aangesloten op de baan.
Als ik ze apart voed kan ik ze, mijn inziens, niet via de CS 3 plus digitaal besturen
Jos
Re: CS 3 plus knippelicht
Lid sinds: 2008

offline
Re: CS 3 plus knippelicht
Hoi Jos,

Een wissellantaarn van C-rails heeft twee aparte draden, welke via een aparte trafo gevoed kunnen worden.
Welke seinen gebruik je?

Groeten,
Ton.
Re: CS 3 plus knippelicht
Lid sinds: 2007

offline
Re: CS 3 plus knippelicht
Ik rij met M rails. Daarbij krijgen de wissels en seinen de massa via de rails.
Maar het flakkeren moet toch op een of andere manier te verhelpen zijn??
Jos
Re: CS 3 plus knippelicht
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS 3 plus knippelicht
Ja, met een gelijkrichter eraan gaat dat aardig. In ieder geval bij mij met C rail. Met de M rail gloeilampen nooit geprobeerd.
Echter, daarvoor zul je alles moeten ontkoppelen intern. De massa en de plus moeten aan je gelijkrichter hangen.
Re: CS 3 plus verlichting wissels flakkert
De CS 3 plus is het nieuwste van het nieuwste
Alles  bij elkaar heeft het bijna ? 1000,-- gekost.
Dan mag je toch wel verwachten dat het goed werkt.
Vergeleken met de CS 2 is  jet flakkeren erger geworden.
Zoiets moet toch op een of andere manier op te lossen zijn.
Jos
Re: CS 3 plus knippelicht
Lid sinds: 2008

offline
Re: CS 3 plus knippelicht
De CS3 is niet zoveel anders dan de CS2, het knipperen zou niet zoveel mogen verschillen.  Heb je misschien meer protocollen aanstaan?  Als je bv DCC uit zou kunnen zetten, zou dat al flink kunnen schelen.

Ik heb bij mijn M wissels het gele draadje naar de lampjes los gehaald van de spoel, en daar een aparte draad naartoe getrokken zodat ik ze met een stabielere voeding kon voeden.  Scheelt je ook een boel (dure) digitale stroom.  Gelijk een 3 mm warmwitte LED inbouwen scheelt een boel gepiel als de boel in elkaar zit...
Re: CS 3 plus knippelicht
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: CS 3 plus knippelicht
Beste Jos,

Märklin heeft lang geleden de verzorgingseenheid 60822 in het leven geroepen voor dit probleem.
De eenheid moet wel apart gevoed worden met een 66361. De eenheid heeft een aparte aansluitklem
voor de K83 decoders. Om het digitale signaal naar de K83 decoders te krijgen moet de eenheid ook aangesloten
zijn aan een M83 of M84 decoder. Deze decoder(s) zijn wel aangesloten op de digitale railspanning.

Voor deze oplossing moet je helaas nog wat geld uitgeven maar je verbruikt dan geen kostbare digitale stroom
en je hebt nog een extra decoder voor wissels en of seinen.
Re: CS 3 plus knippelicht
Lid sinds: 2007

offline
Re: CS 3 plus knippelicht
Ik heb even gegoogled en geprobeerd het me eigen te maken.
Maar enige verdere uitleg is wel wenselijk voor ik weer geld ga uitgeven.
Heb ik bij iedere K 83 decoder  zo'n eenheid en een m83 decoder nodig?
En ik zie eigenlijk geen verschil tussen een M83 en een K83 decoder.
Jos
Re: CS 3 plus knippelicht
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: CS 3 plus knippelicht
Beste Jos,

Je hebt maar één eenheid nodig, daar sluit je alle K83 decoders op aan. Parallel dus.
Het verschil tussen de K83 en M83 is o.a. het knipperen. De M83 heeft daar geen last van.

Kijk even op de Märklin website naar de handleiding van de 60822. Dan is het op slag duidelijk.
Re: CS 3 plus knippelicht
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS 3 plus knippelicht
Citaat van: josje40 op maandag 26 februari 2018, 10:38:28
De CS 3 plus is het nieuwste van het nieuwste
Alles  bij elkaar heeft het bijna ? 1000,-- gekost.
Dan mag je toch wel verwachten dat het goed werkt.
Vergeleken met de CS 2 is  jet flakkeren erger geworden.
Zoiets moet toch op een of andere manier op te lossen zijn.
Jos
De CS3+ is dan wel hypermodern, maar de rest van je spullen, als ik zo even in je posthistorie kijk, is behoorlijk achterhaald. M-rails zijn alweer 17 jaar geleden uit het assortiment verdwenen, het CS3 behoort tot de 3e generatie van het nieuwerwetse digitaalsysteem. Je moppert toch ook niet omdat je nieuwe caravan niet achter je Renault 4 mag?

De rails en seinen zijn gewoon verouderd, niet eerlijk om daar het CS3 de schuld van te geven.
Re: CS 3 plus knippelicht
Lid sinds: 2007

offline
Re: CS 3 plus knippelicht
C rails ben ik mee bezig geweest, maar ik vind die vergeleken met de M rail niet mooi.
Het uiterlijk van de M rail en de daarbij horende seinen vind ik mooier dan het nieuwerwetse spul.
En daarbij het is niet voor niets om zo maar effe nieuwe rails, wissels en seinen aan te schaffen.
Jos
Re: CS 3 plus knippelicht
@citaat

Ben ik mee eens. De rails mag niet de oorzaak zijn. Je mag van een centrale van 1000 euro verwachten dat het goed werkt. Dat je allemaal dingen er bij moet kopen is in mijn optiek alleen maar om de kas van tante M te spekken.

Of het ontwerp zou beter moeten.
Re: CS 3 plus knippelicht
Lid sinds: 2023

offline
Re: CS 3 plus knippelicht
Was dat niet een van de doelstellingen ?  Geen draden meer, maar alles aan de rail aansluiten ?
Re: CS 3 plus knippelicht
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS 3 plus knippelicht
Oh, dat kan hoor... Zorgen dat de rails niet de oorzaak is. Koop een analoge trafo en ga alles weer analoog besturen. Dan heb je geen gepulseerde gelijkspanning op de baan staan dat continu protocollen door blijft sturen.

Met een IB1 en 2 heb ik exact hetzelfde gezien, daar staan de lampjes ook gewoon te flikkeren. Of de LEDs, in mijn zelfbouw afschakelrails. De oudste systemen hebben daar minder last van omdat die niet multi protocol zijn. Inherent aan de in het verleden gemaakte keuzes. De centrale werkt goed, je randapparatuur is over zijn innovatieve houdbaarheid heen. Zelfde als waarom je geen 6017 booster aan je CS3 kan hangen. Verouderd.

Dus inderdaad, wat je zegt Martin, het ontwerp van je baan en bijbehorende electronica zal beter moeten.
Re: CS 3 plus knippelicht
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: CS 3 plus knippelicht
Jos: kun je de decoders niet voorzien van een aparte voeding middels bv een oude lichttrafo? Ik gebruik zelf de DR4018 voor het schakelen van mijn M wissels met lantaarns en die krijgen power van een 6002 en signaal van de centrale (ECoS) geen geflikker van de lampjes bij mij. Wel even de massa van de 6002 aan de ringleiding massa (bruin) aansluiten om het cirkeltje rond te krijgen.
Re: CS 3 plus knipperlicht
Citaat van: Laurent op maandag 26 februari 2018, 15:19:59
Met een IB1 en 2 heb ik exact hetzelfde gezien, daar staan de lampjes ook gewoon te flikkeren.
De lampjes in mijn M-rail wissels en seinen flikkeren niet.
Lampjes worden gevoed door de rijstroom van analoge trafo's (dimbaar).
Loc- en wagendecoders worden aangestuurd door de IB-IR (MM1 & 2 en DCC)
en 3 daaraan gekoppelde Control 80f's (alleen motorola).
Re: CS 3 plus knippelicht
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: CS 3 plus knippelicht
Wim, de lampjes van de topic starter direct hangen aan de baanspanning. Dat de jouwe niet flikkeren is dan ook compleet logisch, die voed je nog analoog, daar zit geen gepulseerde gelijkspanning op.
Re: CS 3 plus knippelicht
 :thumbup: ;)
Re: CS 3 plus knippelicht
Lid sinds: 2007

offline
Re: CS 3 plus knippelicht
Hoi
Als ik het allemaal goed begrijp zal ik toch nog een keer geld uit moeten geven aan een 60822 + voeding 66361 en een M 83 decoder.
En aangezien ik mijn baan middels boosters in 4 delen heb verdeeld, zal dit dan ook 4 keer aangeschaft moeten worden.
Of zie ik het verkeerd
Re: CS 3 plus knippelicht
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: CS 3 plus knippelicht
Misschien toch maar even de handleiding van de cs3+ bekijken, zie blz 38 https://www.muilwijkmodelbouw.nl/images/media/2017/Central_Station_3_NL.pdf

Mij ontgaat de zin van een 60882, die is toch bedoeld voor 2-rail banen ? zie https://www.maerklin.de/en/products/details/article/60882/
Re: CS 3 plus knippelicht
Lid sinds: 2023

offline
Re: CS 3 plus knippelicht
Dick,

Het is een 60822 en geen 60882.
1 cijfertje verschil, heel ander apparaat.  :D

Re: CS 3 plus knippelicht
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: CS 3 plus knippelicht
Beste Jos,

Je hebt de voedingseenheid + voeding + M83 maar eenmaal nodig.
Plaats deze drie eenheid ergens centraal en trek naar elke K83 drie draadjes.
Je boosters zorgen op elk deel van je baan voor hetzelfde digitale signaal + bijbehorend vermogen van je booster.

En Alphons bedankt voor de correctie op het antwoord van Dick.
Re: CS 3 plus knippelicht
Lid sinds: 2007

offline
Re: CS 3 plus knippelicht
Dag Leen
Hartstikke bedankt voor de informatie.
Ik ga het bestellen en waag me eraan.
Jos
Re: CS 3 plus knippelicht
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: CS 3 plus knippelicht
Citaat van: fonzo999 op maandag 26 februari 2018, 16:48:06
Dick,

Het is een 60822 en geen 60882.
1 cijfertje verschil, heel ander apparaat.  :D
Oeps, foutje, bedankt voor melding.
Re: CS 3 plus knippelicht
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: CS 3 plus knippelicht
Beste Jos,

Mijn advies: in plaats van weer geld uit te geven zou ik een dagje bij Wim/Nobody op bezoek gaan om te leren hoe je de wissellantaarn aansturing kunt veranderen.

Groet, Anne W
Re: CS 3 plus knippelicht
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: CS 3 plus knippelicht
Volgens mij zou je als externe voeding voor de M83/M84 ook een voeding van een MS2 of MS1 kunnen (her)gebruiken.

John

Re: CS 3 plus knippelicht
Lid sinds: 2007

offline
Re: CS 3 plus knippelicht
Hallo
Na een hele lange levertijd uiteindelijk gisteren de voedingseenheid + adapter en de M 83 decoder items ontvangen.
Meteen uitgeprobeerd bij 1 K 83 decoder waarop 4 wissels zijn aangesloten.
DE m 83 aangesloten op de rails en de k 83 aangesloten op de voedingseenheid.
Ik zal wel iets verkeerd doen, maar kortsluiting.
Alles 2 keer opnieuw gedaan met hetzelfde resultaat.
Wat doe ik fout.
Jos
Re: CS 3 plus knippelicht
Lid sinds: 2014

offline
Re: CS 3 plus knippelicht
De beste manier om kortsluiting op te zoeken is door onderdeel voor onderdeel af te koppelen maar controleer eerst het bedrading schema of je niet iets verwisselt hebt.
Re: CS 3 plus knippelicht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: CS 3 plus knippelicht
 @citaat  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Een tijdje terug kwam ik een interessante thema special tegen over de m83: klik hier en scroll naar "Der neue Digital-Decoder m83". Nieuw is relatief, de artikelen zijn inmiddels ruim vier jaar oud. Voor het geval ze er later niet meer staan, heb ik ze gedownload want ik vind ze heel verhelderend. Misschien heb je er ook iets aan.

Nadat ik ze een keer had doorgelezen, heb ik er twee aangeschaft. Ik gebruik (voorlopig) de digitale stroom om te schakelen, ik heb dus geen separate voeding. Ook geen k83's trouwens. Van de thema special heb ik geleerd dat de m83 de opvolger is van de k83, een opvolger met meer mogelijkheden. Het staat er niet met zoveel woorden, maar daaruit concludeer ik dat het niet direct de bedoeling is om k83's aan te sluiten op een m83, maar dat een m83 de taak van een k83 kan vervullen, en meer. Ik begrijp dat je, als je al k83's hebt, deze natuurlijk graag wilt blijven gebruiken. In de serie artikelen staat dat je een aantal m83's kunt koppelen en dat kan haast niet eenvoudiger. Ik heb echter niet gelezen hoe je een k83 aan een m83 kunt hangen, al betekent dat natuurlijk niet dat het niet kan. Misschien kan het wel gewoon, misschien heb ik er zelfs gewoon overheen gelezen.

Nadat ik mijn m83's binnen had en ze had aangesloten op de digitale stroom, werkte het meteen. Geen kortsluiting, en de twee ontkoppelrails die ik als eerste had aangesloten reageerden bij de eerste poging.
Re: CS 3 plus knippelicht
Lid sinds: 2007

offline
Re: CS 3 plus knippelicht
Tja, als je een modelbaan hebt met plm 60 seinen en wissels en zo'n 20 k 83 decoders, wil je ze toch graag blijven gebruiken.
Om alle wissellantaarns en seinverlichting apart te voeden zou ik ze allemaal moeten ombouwen. Dan kan ik net zo goed mijn baan afbreken en opnieuw opbouwen. Aangezien ik nog niet pensioen gerechtigd ben, ontbreekt mij daar momenteel de tijd voor.
Ik denk dat ik het flakkeren maar voor lief neem.
Jos
Re: CS 3 plus knippelicht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: CS 3 plus knippelicht
Volkomen logisch dat je je bestaande decoders wilt blijven gebruiken, dat zou ik in jouw geval ook willen. Je zou Märkllin nog eens kunnen vragen hoe je de m83 kunt koppelen aan een aantal k83's, waarbij je de m83 een eigen voeding wilt geven die ook de gekoppelde k83's van stroom moet voorzien. Ze zijn niet al te snel daar in Göppingen, maar tot dusver heb ik altijd antwoord gekregen als ik iets vroeg.
Re: CS 3 plus knippelicht
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: CS 3 plus knippelicht
Omdat de k83 decoders geen gebruik maken van mfx zou je een oudere booster kunnen gebruiken, die je aansluit via rode/bruine draden van de spoor aansluiting, bijvoorbeeld zoals de booster voor de ms1 gemaakt van een oude deltacontrol.
Een beschrijving staat denk ik wel in de wiki.

John