Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

4 slanke wissels

Gestart door haels zondag 06 mei 2018, 17:34:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
4 slanke wissels
Lid sinds: 2014

hallo

offline
4 slanke wissels
geachte lezer,

Ik gebruik 4 slanke wissels  van c-rail.  zie bijlage.

mijn vraag:

Welke passtukjes van Marklin heb ik nodig om het stuk tussen de twee wissels aan de open kant dicht te maken?

Bij mijn probeersels  is het of te krap of te groot.

Hopelijk heeft iemand goede raad?

mvgr

Hans

Re: 4 slanke wissels
Lid sinds: 2010

online
Re: 4 slanke wissels
Zitten het linker en rechter spoor direct aan elkaar of heb je daar 24071 stukken aan je wissels zitten.
Re: 4 slanke wissels
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: 4 slanke wissels
De bedoeling is volgens het bijgevoegde schema, met twee rails 24229.

De 24071 is een speciale rail, aan de zijkanten kan namelijk een stukje van de bedding afgenomen worden. Dat is nodig, want het afbuigende spoor van de wissel zit zó dicht bij het rechtdoorgaande, dat normale rails niet zomaar past (al kun je natuurlijk de zaag pakken). Aan elke slanke wissel horen dan ook twee 24071's. Als je er, zoals in dit geval, twee parallelsporen mee wilt verbinden, zijn er voor twee wissels drie nodig. Bij de 24071 die tussen de twee slanke wissels ligt moeten aan beide kanten de stukjes verwijderd worden, voor de andere maar aan één.

De slanke wissel wordt geleverd inclusief een speciaal klein stukje railbedding dat precies tussen de twee 24071's past. De foto's laten zien hoe dit moet.
Re: 4 slanke wissels
Lid sinds: 2017

offline
Re: 4 slanke wissels
Passtukjes 071 gebruik ik niet; wel een zaag.
Met als resultaat dat de hart op hart afstand bij zichtbare parallen sporen slechts 53 mm bedraagt.
Bijna zoals in de werkelijkheid.

Cees
Re: 4 slanke wissels
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 4 slanke wissels
Klinkt goed Kees.
Zou je eens een foto kunnen plaatsen?
Mvg. Marcel
Re: 4 slanke wissels
Lid sinds: 2017

offline
Re: 4 slanke wissels
Foto

Cees
Re: 4 slanke wissels
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 4 slanke wissels
👍
Re: 4 slanke wissels
Lid sinds: 2014

hallo

offline
Re: 4 slanke wissels
heren, ik bedoelde het onderste verbindingsstuk rails. Ik heb het provisorisch aan elkaar geknoopt.
zie bijlage.

Er moet toch een betere manier zijn?

mvgr

Hans
Re: 4 slanke wissels
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: 4 slanke wissels
Nee Gerrit, zo niet. Je mist nog steeds de 071's aan je bovenste wissels.

Hans, er zijn betere manieren. En dat is gewoon de geometrie volgen. Aan ieder spoor van de open kant van het wissel, moet een 071er komen. En als je dan weer op lengte wil komen, plaats je daaraan een 229. Beetje gelijk aan de normale wissels, waar je contra van ieder wissel een 172 plaatst.  Zie de posting van Hans (speeltmettreintjes), die heeft als eerste plaatje een keurige schets hoe je zo'n stukje moet aanpakken neergezet.

Zoals wellicht bekend is, is het bij C rails heel belangrijk de geometrie strak te volgen (of je moet graag willen zagen). Niet voor niets doet Märklin bij ieder wissel een boekje met diverse mogelijkheden en hoe je die moet opbouwen, met welk railstuk en op welke positie deze moet.

Re: 4 slanke wissels
Gerrit-1959
gast

Re: 4 slanke wissels
 @citaat: klopt. Ze zitten in het midden en moeten naar de wissel toe.

Edit: Aangepast en vorige post, waarop Laurent terecht reageerde, verwijderd. Was incorrecte afbeelding. Tevens in de afbeelding, hoe je weer op de railafstand kunt komen voor de 24611/12. Het verschil in wisselbeeld is daardoor ook zichtbaar.
Re: 4 slanke wissels
Lid sinds: 2014

offline
Re: 4 slanke wissels
Daarom is het ook zo makkelijk om een programma als anyrail of wintrack te hebben dan kun je net zolang prutsen totdat het past ;)
Zagen in rails is wel het laatste wat ik doe,heb wel eens een hapje uit een bocht gehaald ivm een wissel die uitstak maar aan wissels ga ik niet zagen want doe je dat dan kun je er bij een aanpassing niks meer mee.
Re: 4 slanke wissels
marklinmanus
gast

Re: 4 slanke wissels
Citaat van: Pt2/3 op zondag 06 mei 2018, 18:37:29
Passtukjes 071 gebruik ik niet; wel een zaag.
Met als resultaat dat de hart op hart afstand bij zichtbare parallen sporen slechts 53 mm bedraagt.

Wat stop jij TUSSEN je wissels om aan deze hart afstand te komen?
Ik kom namelijk met de wissels strak tegen elkaar op 50mm.
Re: 4 slanke wissels
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: 4 slanke wissels
Vind dit er voor een beginneling met Wintrack niet slecht uit zien   :D ;)
Re: 4 slanke wissels
Gerrit-1959
gast

Re: 4 slanke wissels
Als je de geometrie wil volgen van de c-rail, dan betekent het eigenlijk ook, dat de slanke wissels toegepast horen te worden in de R4-bogen (24430) en R5-bogen (24530). Voor de R1, R2 en R3 gebruik je de 24611 en 24612.

Bijgevoegd een compilatie van de diverse soorten geometrie voor de c-rail.

@Laurent: Klopt de geometrie volgens bijgevoegde afbeelding?
Re: 4 slanke wissels
Gerrit-1959
gast

Re: 4 slanke wissels
@ Mark: De ontwerpsoftware geeft niet altijd aan, dat de slanke wissels aan de takken altijd een 24071 moeten hebben. Die fout heb ik al meermalen gemaakt bij het ontwerpen. Dat is toch echt wel een weetje.
Re: 4 slanke wissels
Lid sinds: 2017

offline
Re: 4 slanke wissels
Zoals gezegd: ik stop er niets tussen: de wissels zitten "koud"tegen elkaar.
Nog maar even nagemeten met de schuifmaat: tussen de puko's 51 mm; buitenzijde puko's 53 mm ofwel h.o.h. = 52 mm

Cees
Re: 4 slanke wissels
marklinmanus
gast

Re: 4 slanke wissels
Ok, zo zie je maar wintrack en praktijk verschillen wel eens.
Re: 4 slanke wissels
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: 4 slanke wissels
 :D

Dat zag ik ook Herman, Wintrack klopt eigenlijk altijd wel.

Ik was gewoon nieuwsgierig en ben meteen begonnen met wintrack, resultaat zie je in mijn post  >:-D
Re: 4 slanke wissels
Lid sinds: 2014

hallo

offline
Re: 4 slanke wissels
herren,

bedankt voor jullie inbreng.
Ik ga de rails aanschaffen en toepassen.

bedankt!

Hans
Re: 4 slanke wissels
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: 4 slanke wissels
 @citaatToppie :). Ik ben wel benieuwd hoe ze je bevallen. Kun je tezijnertijd een update geven?

En misschien overbodig om nog een keer te zeggen, maar als je niet wilt zagen, hou dan in de gaten dat je voor elk paar slanke wissels minimaal drie rails 24071 nodig hebt, en, afhankelijk van hoe je ze wilt gebruiken, ook wat rails 24229 en 24236. Ik heb bij het plannen gemerkt dat die laatste twee sowieso prima bruikbaar zijn, daarom heb ik inmiddels meerdere van elk, onder het motto beter een paar te veel dan één te weinig. Als ik iets aan mijn baan verander en ik heb ze niet allemaal nodig, gaat de rest gewoon in de zijsporen.
Re: 4 slanke wissels
Lid sinds: 2014

hallo

offline
Re: 4 slanke wissels
zal ik doen.

mvgr

Hans