Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Baanbouw epoche 1, in Ho 2-rail

Gestart door brutes maandag 31 augustus 2020, 16:10:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanbouw epoche 1, in Ho 2-rail
Beste mensen,

Ik wil een modelbaan gaan uitwerken in de 1e periode, maar dan echt overeenkomend met de soorten rails uit die tijd.
Nu probeer ik na te gaan wat er wel en wat niet voorkwam uit die tijd. Een normale wissel bestond, maar wat van een slanke- engelse- bocht- driewegwissel??
Het gaat erom dat wat er zichtbaar is dat dat overeenkomt uit die 1e periode. Wat er in het schaduwstation komt te liggen vind ik niet belangrijk.
Momenteel heb ik alles nog in dozen, zowel de rails als de locs/wagons. De rails waarmee ik ga werken is: Roco Line, zonder bedding.
Even een kleine aanvulling: ik ga deelstaten rijden, daar bedoel ik mee het vroegere (heel oude) Duitsland. Ik heb van alle staten locjes.

Alvast bedankt voor jullie reactie's

Groet Bert
Re: Baanbouw epoche 1, in Ho 2-rail
Hoi Bert,

Tijdperk I, altijd leuk!

Wat rails betreft: je geeft aan dat je met Roco Line gaat rijden, maar dergelijke rails had men destijds niet. Zelfs Weinert's Mein Gleis heeft wissels welke "slechts" terug gaan tot de DRG-tijd, en dat is Tijdperk II.

Even neuzen in Laenderbahn Report laat zien:

- Slank: lijkt me zeker van wel, met name bij de grote stations. Neem een S2/6 of een S9: die zullen amper over een normale wissel hebben kunnen rijden, of dan toch héél langzaam...
- Drieweg: lastig te zien. Bedoel je een speelgoed-driewegwissel zoals bij -rails, of één die iets versprongen is? Die laatste in ieder geval wél.
- Gebogen wissels: ja.
- Engelse wissel: die kom ik eerlijk gezegd niet tegen, dus het zullen er verdomd weinig geweest zijn.

Is dit een baan voor erbij, of ben je helemaal overgestapt naar 2-rail?

Ik blijf je in ieder geval volgen, dat moge duidelijk zijn, en waar ik kan helpen zal ik dat doen!

Groeten,
William

Re: Baanbouw epoche 1, in Ho 2-rail
@Zilte,
Bedankt voor je reactie, en het filmpje :thumbup:

@William,
Bedankt voor je reactie.
Overstappen op een ander rail type/merk zie ik op dit moment niet zitten. De collectie Roco rails die ik heb vertegenwoordigd een aardig bedrag. Tenzij ik een op een kan omruilen.... B)
Re: Baanbouw epoche 1, in Ho 2-rail
Periode I omvat bijna een eeuw; Märklin definieert de periode van 1835 tot 1920. De diversiteit aan rails is enorm te noemen. De vorm van de spoorstaaf is in die periode uitgevonden en een heel eind geperfectioneerd. Bevestiging van de spoorstaven aan de bielzen of zelfs aan blokken steen verschilde enorm van de moderne fixatie. Ook de verbinding tussen de staven werd steeds verder ontwikkeld. Wissels waren aanvankelijk soms bizarre bouwsels voordat ze hun uiteindelijke vorm kregen.

Ballast bestond aanvankelijk niet overal en vervolgens is men op vrij grote schaal kiezel gaan gebruiken en daarna pas de moderne, 'hoekige' ballast bestaande uit gebroken stenen. Die schuift minder snel.

En dan is er de spoorbreedte. Breedspoor was aanvankelijk min of meer mainstream, maar tegelijk vrijwel onbegonnen werk uiteraard in modelspoor bij gebreke van geschikt materieel.

Blijf je het dichtst bij het einde van periode I dan kun je relatief moderne rails gebruiken, op bielzen, met alle gebruikelijke wissels. En je kunt met vrij oud stoommaterieel uit de 19e eeuw rijden - behalve de Patent en Longboilers van Stephenson uit de eerste helft van de 19e eeuw, hebben sommige vroege series nog best lang dienst gedaan al was het maar als rangeerloc.

Groet,

Peter
Re: Baanbouw epoche 1, in Ho 2-rail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

online
Re: Baanbouw epoche 1, in Ho 2-rail
Citaat van: brutes op maandag 31 augustus 2020, 16:10:19Een normale wissel bestond, maar wat van een slanke- engelse- bocht- driewegwissel??

Wat bij modelspoor een slanke wissel genoemd wordt, komt in het beste geval slechts bij benadering in de buurt van een gewone wissel bij grootspoor. En wat bij modelspoor een normale wissel genoemd wordt, bestaat al helemaal niet bij grootspoor. Dat ze bij modelspoor niet alleen bestaan maar zelfs verreweg de meest voorkomende wissels zijn, is een noodzakelijk compromis om op een beperkte ruimte toch een modelspoorbaan te kunnen maken met interessante rijmogelijkheden.

Een 'gewone' wissel bij grootspoor heeft tegenwoordig een radius van 195 m en een hoekverhouding van 1:9 (bron: Wikipedia). Vertaald naar H0 is dat een radius van 2241 mm. Zelfs de slanke Rocoline wissels halen dat niet: als ik het goed heb opgezocht, hebben die een radius van 1946 mm. In periode I was er nog maar weinig standaardisatie en waren er ook wel wissels die sterker afbogen dan tegenwoordig. Dat betekent dat de slanke Rocoline wissels wel realistisch zijn. Je kunt je echter afvragen of dat ook geldt voor de normale Rocoline wissels.