Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Ombouw HAG gelijkstroom lok naar wisselstroom

Gestart door sbbmarklin woensdag 02 januari 2008, 15:48:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw HAG gelijkstroom lok naar wisselstroom
Hallo,

Wat komt er bij kijken om een HAG lok om te bouwen van gelijkstroom naar AC Digitaal.

Gr Arnout.
Re: Ombouw HAG gelijkstroom lok naar wisselstroom
Sleper er onder (geen probleem 2-rail stroomafnemers er afschroeven en sleper er onderschroeven), decoder er in karren maar. Met decoder inbouwen wijzig je ook even de massa afname naar beide railstaven en de maat van de wielen controleren (van 14.3 mm naar 14 mm tussen de flenzen).
Ik heb het meerdere malen gedaan, geen probleem.

Owwwwe let even goed op, als de 2-rail nog analoog is, haal het ringetje weg onder de koolborstelhouder. Hiermee maakt één van de koolborstelhouders kontakt met het huis van de motor en dus kontakt met het chassis. Bij digitaal moet dat weg!!!!!

Succes, Johan
Re: Ombouw HAG gelijkstroom lok naar wisselstroom
Hallo Johan,

Druk je de Flenzen naar binnen.

Jij hebt toch ook wel eens 2 loks op 1 Decoder rijden?

Gr Arnout.
Re: Ombouw HAG gelijkstroom lok naar wisselstroom
Met bankschroef waar aluminum bekjes zitten druk ik heel voorzichtig de wielen naar elkaar toe als dat nodig is. Let goed op dat de druk gelijk verdeeld wordt over het wiel (anders druk je scheef)
Ja ik heb enkele dubbeltractie met één decoder rijden waaronder van HAG deze loks:


Mvg, Johan
Re: Ombouw HAG gelijkstroom lok naar wisselstroom
IK heb 1 Re 465 die ik een paar keer met de zelfde Re 465 zien rijden. Met een beetje mazzel kan ik die andere kopen ( de gelijkstroomlok). En wil ze dan samen laten rijden.
Re: Ombouw HAG gelijkstroom lok naar wisselstroom
BLS Re 465 kan zonder moeite in dubbeltractie rijden met: SBB Re 4/4 II&III, Re 6/6, Re 460, RM Re 4/4 III, BLS Ae 4/4, Re 4/4 en naruurlijk met soortgenoten Re 465
Uitgezonder BLS Ae 4/4 heb ik in de loop der jaren alle combinaties zien rijden.
Ae 8/8 is natuurlijk ook mogelijk alleen deze zijn buitendienst gegaan bij de komst van de Re 465. Later zijn de Ae 8/8 wel weer indienst gekomen maar dan uitsluitend voor de NEAT Aushub treinen.

Er zijn dus nog wat combinatie mogelijkheden  :)

Mvg, Johan.
Re: Ombouw HAG gelijkstroom lok naar wisselstroom
Het moeten de 465-004 en 465-008 worden. Ik heb de 465-008 van Roco bestelt maar heb toch liever de HAG om gelijkenis te houden.
Re: Ombouw HAG gelijkstroom lok naar wisselstroom
Re 465 004 heb ik van HAG gewoon in blauw zonder Werbe van Wallis.

Mvg, Johan.
Re: Ombouw HAG gelijkstroom lok naar wisselstroom
Re 465-004 met Wallis reklame. Ik wil hem combineren met de 008 Golden pass. Ik heb ze 4x samen gezien en dat lijkt me leuk in combinatie met een goederenwagens. Als het niks word met de HAG word het de nieuwe Roco 008. Ik weet alleen niet of er veel verschil zit tussen de HAG en Roco. Behalve dat de een metaal is en de ander kunstof.