Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Gebruik van schuim plaat als ondergrond

Gestart door Flix zaterdag 05 mei 2018, 01:06:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gebruik van schuim plaat als ondergrond
Binnenkort ga ik beginnen met het bouwen van mijn eerst modelbaan.
Daarvoor ben ik mij nu goed aan het inlezen en informeren.

Ik heb hier en daar gelezen dat men een schuimplaat (bijvoorbeeld XPS) gebruiken.
Deze word direct op het hout bevestigd en dan komt daarop de baan.
Dit lijkt mij een interessante techniek om toe te passen gezien je dan ook met je ondergrond kan spelen door wat hoogte verschil met heuvels en kuilen te doen.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Is het aan te raden dit te gebruiken?
Wat zijn dingen waaar je op moet letten?

Ik hoor het graag!
Re: Gebruik van schuim plaat als ondergrond
XPS van Hornbach:



Snijden met een groot breekmes, zagen, raspen, schuren etc..  Lijmen met PU lijm (die linkse pot).







Re: Gebruik van schuim plaat als ondergrond
Dat bedoel ik ja!

Heeft uw baan ook meerdere niveaus?
Zo ja, hoe pak u het dalen/stijgen van de baan aan?
Re: Gebruik van schuim plaat als ondergrond
De XPS-platen worden meestal alleen gebruikt voor de zichtbare niveau. De onderste niveaus kan je bereiken met bijvoorbeeld een klimspiraal of helling: Hellingen / Klimspiralen

Groet Ronald.
Re: Gebruik van schuim plaat als ondergrond
Citaat van: ronaldk op zaterdag 05 mei 2018, 13:08:38
De XPS-platen worden meestal alleen gebruikt voor de zichtbare niveau. De onderste niveaus kan je bereiken met bijvoorbeeld een klimspiraal of helling: Hellingen / Klimspiralen

Groet Ronald.
dat is wel mijn plan ja.
Maar wat ik dan denk, niveau 1is de plaat 18mm. De xps 30mm(bv)
Dan wil je nog minimaal 100mm hoogte voor je trein hebben dus zul je 148 moeten stijgen. Of is hier een andere manier voor.
Re: Gebruik van schuim plaat als ondergrond
Ik denk,dat er even iets verduidelijkt moet worden. De dikke XPS-platen gebruiken velen als vulmateriaal voor hellingen. Niet als materiaal om de tafel van de maken. Er zijn ook modelbouwers die de dunnere platen van XPS (3-5 mm) gebruiken als isolatie, maar over de isolerende werking zijn de meningen verdeeld. XPS is geen elastisch materiaal en zal mechanische trillingen doorgeven. Op het zichtbare niveau kun je gebruik maken van materiaal, zoals isolatiekurk, neopreen oid. Dit is in variabele dikten te verkrijgen.
Re: Gebruik van schuim plaat als ondergrond
Mijn gehele baan bestaat uit deze platen.
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71280.0

Als je wil spuiten met spuitbusverf, geen motip gebruiken die vreet de pyrofoam op.
Ik gebruik geen mdf onder deze platen omdat ik begin met platen van 5cm dik.
Dit geeft je de vrijheid om overal waar je wil een opening te maken en te doen wat je wil.
Lees men topicje even door, ik heb zo een "kijkgat" van de 0 tot op de -1.

Ik ben begonnen met een plaat van 5 cm dik als nulpas bovenop men houten frame, zo heb ik direct een val van 5cm waar ik met bruggen kan werken zonder dat men trein een klim moet maken.
Daar nog bij dat je een schaduwbaan her en der kan laten zichtbaar worden en je ineens een klif kan maken van om en beide 15cm hoog.
Het hangt er ook vanaf wat je wil bereiken met je baan, een natuurbeeld met veel bergen en bomen en valleien of eerder pur sang de baan en af en toe een berm met wat grind.

Voor isolatie werken ze wel maar niet voor te zeggen wow.
Waar ik nu mee aan het experimenteren ben is die grijze marklin berm op te vullen met een laag sculptamold of papier-maché met natuurlijk een plastiek laagje tussen om oxidatie te voorkomen.
Gewoon de onderzijde van de berm in de sculpta duwen en dan krijg je een isolerend effect. (per toeval ontdekt)
Re: Gebruik van schuim plaat als ondergrond
 @citaat: op welke wijze heb jij deze platen dan ondersteund?
Re: Gebruik van schuim plaat als ondergrond
 @citaat

Citaat van: Meeus op zaterdag 05 mei 2018, 15:46:36
.......bovenop men houten frame...

Op XPS kun je overigens prima direct rail leggen:


Bron: Nols/Miropa
Re: Gebruik van schuim plaat als ondergrond
hoi,

Citaat van: Flix op zaterdag 05 mei 2018, 15:33:13
Dan wil je nog minimaal 100mm hoogte voor je trein hebben dus zul je 148 moeten stijgen. Of is hier een andere manier voor.

Inderdaad je zal moeten nadenken over hoeveel "landschap" je nodig hebt. Een slootje en zo is al een cm of 1 - 2 diep, dan heb je de 5cm wel nodig ;)

Groet Ronald.
Re: Gebruik van schuim plaat als ondergrond
Citaat van: Gerrit-1959 op zaterdag 05 mei 2018, 15:49:09
@citaat: op welke wijze heb jij deze platen dan ondersteund?

Als je de plaat neemt dat 50cm x100cm x 5cm neemt dan moet je weinig of niets ondersteunen als er gewoon spoor op komt.
Indien je toch wil kan je altijd een dwarsbalk bijsteken als extra steun of platen nemen die een dikke aluminium folie laag hebben aan één kant.

Frame opbouw is 2m x2m witte den
Re: Gebruik van schuim plaat als ondergrond
 @citaat: Heeft het ook voldoende draagkracht om erop te leunen?
Re: Gebruik van schuim plaat als ondergrond
Maakt dat wat uit? Je zorgt gewoon voor een baan dat je er op moet leunen... Dus minder breed bouwen. In delen bouwen. Enzovoort.... Dat zie je ook bij de foto's van Ben. De breedte is niet zo heel groot en je kan aan beide zijden erbij doordat ze los te halen zijn.

Trouwens al eens zo'n plaat in handen gehad? Dan weet je dat ze behoorlijk stevig zijn.  :)

Groet Ronald.
Re: Gebruik van schuim plaat als ondergrond
Ik weet niet of het wat uitmaakt. Voor mij in ieder geval niet, maar misschien voor anderen. Wat je bedoeld met een baan in delen bouwen is mij niet duidelijk. Bedoel je hier een modulebaan mee of heb je iets van 600 x 600 mm vlakken voor ogen? Ben heeft een hele mooie baan, maar is lang en smal. Anderen zullen breder willen en dat betekent dat je wel moet kunnen leunen op de platen. De topicstarter heeft een baan, die 1250 mm breed is, dus ik denk dat smal en breed hem niet helpt.

Wat het in handen hebben van zo'n plaat, daar kan ik positief op antwoorden. Ik heb ze inderdaad in handen gehad. Ik heb ze namelijk gebruikt als isolatiemateriaal voor een wand. Ik moet wel bekennen, dat het wel 5 jaar geleden is, maar de stevigheid viel mij toen tegen. Vandaar ook mijn vraag over het leunen op de platen.
Re: Gebruik van schuim plaat als ondergrond
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Gebruik van schuim plaat als ondergrond
De platen zijn er in verschillende stevigheid en dus op sommige kun je makkelijker leunen als anderen.
Ik heb een plaat overgehouden van de bouw van het zwembad. Deze was voor de bodem en is erg drukstevig.
Ik weet helaas het type niet meer. Ik ga er mijn station op bouwen.

Groet,
Bert
Re: Gebruik van schuim plaat als ondergrond
Citaat van: Gerrit-1959 op zondag 06 mei 2018, 09:53:00
Wat je bedoeld met een baan in delen bouwen is mij niet duidelijk. Bedoel je hier een modulebaan mee of heb je iets van 600 x 600 mm vlakken voor ogen?

Precies wat Ben en ik hebben. Gewoon netjes in delen die uit elkaar te halen zijn. Dan kan je gemakkelijk bouwen, geen last van onder de baan kruipen om een draadje te solderen, enzovoort ;)

Citaat van: Gerrit-1959 op zondag 06 mei 2018, 09:53:00
Anderen zullen breder willen en dat betekent dat je wel moet kunnen leunen op de platen.

Als je van alle zijden erbij kan hoef je niet bij een wat bredere baan op de baan te leunen.

Citaat van: Gerrit-1959 op zondag 06 mei 2018, 09:53:00
De topicstarter heeft een baan, die 1250 mm breed is, dus ik denk dat smal en breed hem niet helpt.

Goed, die breedte hoeft geen probleem te zijn. Als je maar van beide zijden erbij kan. Dan hoeft een breedte van 1250mm geen probleem te zijn. Alleen bij de meeste mensen kan je niet aan beide zijden van de baan komen. Of heel moeilijk. Dit omdat ze graag zo groot mogelijke baan willen bouwen.

Groet Ronald.
Re: Gebruik van schuim plaat als ondergrond
Waar ik met name mee zit, is dat ik niet heel veel ruimte heb; 2.5x2.1 in L formaat met hondenbot koppen.
Ik heb dus niet heel veel ruimte om te dalen en stijgen.
Als ik dan bv 5cm dikke XPS platen ga gebruiken, dan heb ik bijna 2 meter extra baan nodig om dit te overbruggen.
Dit zal het wat lastig maken, dus ik ben benieuwd hoe andere dit gebruiken.
Re: Gebruik van schuim plaat als ondergrond
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Gebruik van schuim plaat als ondergrond
CiteerIk heb een plaat overgehouden van de bouw van het zwembad. Deze was voor de bodem en is erg drukstevig.
Ik weet helaas het type niet meer.

de meest drukvaste xps is floormate 500 (blauwplaat), wordt wel gebruikt onder op staal
gefundeerde kelders. (dus een baantje zal ook wel lukken  :D)
Re: Gebruik van schuim plaat als ondergrond
Citaat van: Flix op zondag 06 mei 2018, 22:54:33

Waar ik met name mee zit, is dat ik niet heel veel ruimte heb; 2.5x2.1 in L formaat met hondenbot koppen.
Ik heb dus niet heel veel ruimte om te dalen en stijgen.


Het alternatief is het verdiepte schaduwstation opgeven. Je kunt ook opstelsporen maken door deze bijvoorbeeld op hetzelfde nivo te leggen maar achter een schot en werken met natuurlijke verdwijnpunten als bebouwing, een geluidswal of bosschages.

Gr, Ben.
Re: Gebruik van schuim plaat als ondergrond
Citaat van: Ben den Hollander op maandag 07 mei 2018, 08:30:43
Citaat van: Flix op zondag 06 mei 2018, 22:54:33

Waar ik met name mee zit, is dat ik niet heel veel ruimte heb; 2.5x2.1 in L formaat met hondenbot koppen.
Ik heb dus niet heel veel ruimte om te dalen en stijgen.


Het alternatief is het verdiepte schaduwstation opgeven. Je kunt ook opstelsporen maken door deze bijvoorbeeld op hetzelfde nivo te leggen maar achter een schot en werken met natuurlijke verdwijnpunten als bebouwing, een geluidswal of bosschages.

Gr, Ben.

Daar is helaas de ruimte niet voor.
Wellicht dat ik de spoorbaan dan op kurk leg, en dan het landschap iets verhoog met 2cm XPs plaat.
Dat geeft dan nog iets de mogelijkheid tot landscaping.
Re: Gebruik van schuim plaat als ondergrond
Ik gebruik geen schuimplaten omdat ongewenst er toch soms druk op komt dat ze niet aankunnen en scheuren vertonen. Eigen ervaring. Gewoon dus framestructuur als basis, neopreen voor de geluidabsorptie en dan de rails. Bij bepaalde scenery gebruik ik wel restanten van schuimplaten, werkt snel. Maar niet onder de rails.
Groet Ton