Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Modelontwerp Mariaberg

Gestart door Wesleyk vrijdag 04 mei 2018, 10:50:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Modelontwerp Mariaberg
Wesleyk
gast

Modelontwerp Mariaberg
Hallo Allemaal,

Ik heb eindelijk weer de mogelijkheid om een baan te gaan bouwen, ik heb al wat getekend in WinTrack met als basis idee Mariaberg welke op de Brawa stand stond op de Intermodellbau in Dortmund. https://stummiforum.de/viewtopic.php?t=136716

Wat vinden jullie er van.

Re: Modelontwerp Mariaberg
Gerrit-1959
gast

Re: Modelontwerp Mariaberg
Hallo Wesley,

Baan ziet er indruk wekkend uit met veel verrassingen. Dat is het leuke van deze baan. Top.

Wat het eerst bij mij opkomt is de bereikbaarheid van de verborgen sporen.
Het tweede is, dat ik veel relatief korte opstelsporen zie en daaruit de conclusie trek, dat je met korte treinen wil rijden.
Als je met wat langer materiaal wil rijden zijn er zeker mogelijkheden.
Re: Modelontwerp Mariaberg
Hallo Gerrit,

Ja de bereikbaarheid word wel een dingetje, de tafel komt niet vast te staan en het idee is wel dat deze geschoven kan worden.
Het jammere inderdaad van dit ontwerp is dat er inderdaad niet met lange treinen gereden kan worden, de langste wat mogelijk is met dit ontwerp is 1 meter.
Re: Modelontwerp Mariaberg
Gerrit-1959
gast

Re: Modelontwerp Mariaberg
Hallo Wesley,

Mogelijk kan er met een wat ander hoek met iets langer materiaal gereden worden. Beetje uitzoeken of het kan.
Re: Modelontwerp Mariaberg
Hallo Gerrit,

Ik wil graag dubbelspoor, en daar moet ik waarschijnlijk langere treinen voor op offeren.
Re: Modelontwerp Mariaberg
Gerrit-1959
gast

Re: Modelontwerp Mariaberg
Hallo Wesley,

Heb even gekeken met Anyrail. Ik vermoed, dat jij SCARM gebruikt. Dit is klaarblijkelijk erg tolerant, want de toplaag in Anyrail sloot niet. Dit ging pas goed, toen ik de rode railstukken veranderde. En ik denk, dat Anyrail gelijk heeft, want de bogen van de wissels 24611 en 24612 worden 30 graden met de 24206. De 24224 is juist de tegenboog voor deze wissels om de sporen weer parallel te krijgen.
Re: Modelontwerp Mariaberg
Gerrit-1959
gast

Re: Modelontwerp Mariaberg
Hallo Wesley,

Vind je het goed, dat ik even meekijk. Ik denk, dat er wel mogelijkheden zijn binnen de maten, die jij hebt.
Re: Modelontwerp Mariaberg
Gerrit,

Bedankt voor het uitzoeken, ik gebruik WINTRACK voor het berekenen voor de sporen. Ik ga dit er is inzetten.
Re: Modelontwerp Mariaberg
Gerrit,

Als ik het zo tekenen in WINTRACK gaat dit niet passen zoals jij aangeeft.
Re: Modelontwerp Mariaberg
Gerrit-1959
gast

Re: Modelontwerp Mariaberg
Ook als je alleen de 24224 vervangt door de 24206? Volgens de geometrie van de c-rail moet dit correct zijn. De rechte stukken kan wat variatie zijn, maar de hoek moet correct zijn, als de 24224 vervangt door de 24206.
Re: Modelontwerp Mariaberg
Gerrit-1959
gast

Re: Modelontwerp Mariaberg
Is het straktrekken van het station een optie?

Of met een kleine knik?
Re: Modelontwerp Mariaberg
marklinmanus
gast

Re: Modelontwerp Mariaberg
Of met wat extra wissels het middelste spoor 2 richting maken
Re: Modelontwerp Mariaberg
Gerrit-1959
gast

Re: Modelontwerp Mariaberg
Ook een mooi idee, maar dan misschien geen perron aan dit spoor? Dus alleen perrons aan de buitenkant.
Re: Modelontwerp Mariaberg
marklinmanus
gast

Re: Modelontwerp Mariaberg
Is geen probleem
Re: Modelontwerp Mariaberg
Citaat van: marklinmanus op vrijdag 04 mei 2018, 17:13:18
Of met wat extra wissels het middelste spoor 2 richting maken

MarklinMaus,

Hier was ik inderdaad naar op zoek, thanks. heb je misschien ook het plaatje met de type nummers er bij?
Re: Modelontwerp Mariaberg
Citaat van: Gerrit-1959 op vrijdag 04 mei 2018, 17:22:45
Ook een mooi idee, maar dan misschien geen perron aan dit spoor? Dus alleen perrons aan de buitenkant.

Ik vind zelf het eerste idee het mooist met een persoon in het midden.
Re: Modelontwerp Mariaberg
marklinmanus
gast

Re: Modelontwerp Mariaberg
Hij is iets anders dan de eerste.
Door met de rode rails te wisselen kun je de tussen afstand veranderen.
Re: Modelontwerp Mariaberg
Ik heb dit er van kunnen maken, want op niveau 2 heb ik nog een 094 stuk er tussen zitten.

Ik ben echt blij met de ideeën van iedereen hier.
Re: Modelontwerp Mariaberg
marklinmanus
gast

Re: Modelontwerp Mariaberg
Ik weet niet hoe hoog jij je toleranties hebt staan?
Re: Modelontwerp Mariaberg
Gerrit-1959
gast

Re: Modelontwerp Mariaberg
Dat heb ik mij ook al afgevraagd. Zie reactie 6. In het ontwerp van Wesley kon een 24224 op de plaats van een 24206. Dat is meer dan 15 graden verschil.
Re: Modelontwerp Mariaberg
Citaat van: Gerrit-1959 op vrijdag 04 mei 2018, 18:37:46
Dat heb ik mij ook al afgevraagd. Zie reactie 6. In het ontwerp van Wesley kon een 24224 op de plaats van een 24206. Dat is meer dan 15 graden verschil.
Citaat van: marklinmanus op vrijdag 04 mei 2018, 18:32:05
Ik weet niet hoe hoog jij je toleranties hebt staan?


Die stond nog default op 5 mm en 5 graden, deze nu aangepast ik ga hem even opnieuw intekenen. Thanks!