Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Een nieuw ontwerp, compacter

Gestart door tryshasla dinsdag 08 mei 2018, 15:56:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Een nieuw ontwerp, compacter
Hey all,

De eerste ontwerpen die ik een paar maanden terug heb gemaakt waren wellicht als begin een brug te ver voor mij, dus ik ben terug naar de tekentafel gegaan. Heb inmiddels qua verzamelen van materieel niet stil gezeten, dus ik hoop binnenkort echt te kunnen gaan bouwen, op een wat bescheidere tafel dan eerst :)

Op mijn baan gaan eigenlijk alleen maar kleine korte locomotieven rijden, en gezien de veranderingen in de ruimte die ik heb zijn veel bochten dus wat krapper geworden. Maar hey, er moet ergens geschipperd worden toch :)

De basis van mijn baan is een beetje leentjebuur van iTom zijn schitterende St. Barabara baan, maar zelf wilde ik graag minimaal 2 treinen onafhankelijk van elkaar kunnen laten rijden (zodat mijn zoontje als hij de Ecos aanraakt geen treinen kan laten crashen :P). Dus de bovenlaag is anders geworden. Nou komt ie:

Re: Een nieuw ontwerp, compacter
Mooi sporenverloop,  :thumbup:
En bij elkaar afkijken daar dient het forum toch voor,  :-)
Re: Een nieuw ontwerp, compacter
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Een nieuw ontwerp, compacter
leuk plan maar welke stijgings en dalings percentages heb je dan wel niet ? 10 cm dalen op 1 meter = 10 % .Zelfs wat veel voor superkorte treinen en kleine lokjes
Re: Een nieuw ontwerp, compacter
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Een nieuw ontwerp, compacter
netjes hoor  :thumbup:
Re: Een nieuw ontwerp, compacter
Citaat van: bellejt op dinsdag 08 mei 2018, 16:22:54
leuk plan maar welke stijgings en dalings percentages heb je dan wel niet ? 10 cm dalen op 1 meter = 10 % .Zelfs wat veel voor superkorte treinen en kleine lokjes

Valt mee, het is meer dan de aangeraden 3%, maar ik kom nergens boven de 4,5% uit. Idd zal dat voor lange treinen nog steeds fors zijn, maar ik dacht, op zo'n kleine baan met max 3 wagonnen moet dat wel lukken. En uiteraard is dat meer hopen, want ervaringsdeskundige ben ik er zeker niet in :)
Re: Een nieuw ontwerp, compacter
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Een nieuw ontwerp, compacter
wagonnetjes gaat lukken.Enkele wagonnen van 28 cm ga je niet moeten laten rijden want je zal volgens mij overal in de problemen komen door de kleine boogstraal.
Re: Een nieuw ontwerp, compacter
Citaat van: bellejt op dinsdag 08 mei 2018, 16:43:33
wagonnetjes gaat lukken.Enkele wagonnen van 28 cm ga je niet moeten laten rijden want je zal volgens mij overal in de problemen komen door de kleine boogstraal.

Lange treinen en wagonnen zullen idd niet echt werken met die korte bogen. Ziet er denk ik ook niet zo mooi uit, maar gewone standaard locs en wagonnen is alles wat ik nu in mijn kast heb staan, en dat rijd allemaal gelukkig prima over de kleine straal.
Re: Een nieuw ontwerp, compacter
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Een nieuw ontwerp, compacter
Pas op voor kleine locs ( licht / weinig wielen ); deze zijn het meest kritisch (bv. DHG500 of BR98). Wat zwaarder locs trekken zich weinig van de helling aan. Zelfs een BR89 kan al veel hebben.

Mvrgr
Robert