Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

ModelSpoorOpZolder - Kleine module voor onder schuine gedeelte gemaakt...

Gestart door EKdesign woensdag 02 mei 2018, 21:31:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ModelSpoorOpZolder - Kleine module voor onder schuine gedeelte gemaakt...
Hallo allemaal,

Zoals jullie hebben kunnen lezen had ik mijn baan volledig afgebroken wegens gezondheidsproblemen en een lekkage bij het dakraam. Inmiddels alles prima in orde en toch weer besloten om een baan te gaan maken, ging toch weer kriebelen mede omdat het zo`n fijne ontspannen hobby is waar je al je fantasie in kan stoppen en de kunst om het zo realistisch mogelijk te maken. Al weer een tijdje met een baanplan aan het stoeien geweest wat ik hieronder laat zien. De grootste fout voor mezelf bij mijn vorige baan was dat er op bijna elk niveau allemaal platen multiplex lagen en je er dus van onder niet bij kon, dit heeft best wat frustratie af en toe opgeleverd en zal me niet meer gebeuren, ook veel te dicht bij de grond begonnen destijds. Het wordt dus een open frame bouw met een start van 65 cm vanaf de vloer. Dit heb ik getest en is voor mij werkbaar en dus acceptabel.

Ik heb toch een redelijk station weten te creeren met rangeer mogelijkheden, loopbrug, perrons en overkappingen komen weer op de baan. De rij mogelijkheden en variatie is flink verbeterd t.o.v. mijn vorige baan, iets wat een must was voor mij, tevens een bergstation, bergdorp, bergen en een hout overslag. Veel bruggen en tunnels en alle zichtbare gedeeltes worden uitgevoerd met bovenleiding.
Ook een belangrijk onderdeel was een knutselhoek waar ook de besturing staat, dit heb ik aan de smalle kant van de kamer gemaakt, bureau staat inmiddels, is ook het enige  :) Daar staat de airbrush, radio, computer, kastje en soldeer apparaat e.d.

Als je alle sporen tegelijk ziet denk je wat een warboel maar valt best wel mee  :) :) Station en dorp zal als module worden gebouwd, dit door schuine dak, net als de 2 hoeken waar bergen komen, de tijd zal het leren hoe ik dit ga aanpakken. Ik kan er nog veel meer over vertellen maar eerst maar eens een goed baanplan. Al jullie feedback is welkom, positief en negatief, dan wel opbouwend met tips. :thumbup:

Hieronder wat foto`s en 3D opnames, het plan is nog steeds in concept vorm en voor de liefhebber die het plan voor me wil controleren heb ik als laatste het wintrack bestand erbij gezet, V9.0.


Dit zijn de opstelsporen met best veel variatie en zelf opstelsporen met stootblok voor korte treinen.


Niveau 1 met wat opstelsporen, ligt totaal 11 cm hoger, donkerblauw zijn de sporen in het zicht.


Niveau 2 waar station en stad komt, donker geel is in het zicht.


Niveau 3 gaat de bergen in, zal splitsen in een enkelspoor, donker paars is in het zicht.


niveau 4 gaat via een keerlus omhoog rechts richting station links en dan weer naar beneden, donker rood is in het zicht.


Niveau 5 is het bergstation niveau en het spoor dat richting de hout overslag gaat, donker bruin is in het zicht.


Opstelsporen iets vergroot om het iets beter te laten zien. :)


Alle zichtbare sporen, i.v.m. schuine dak zie je rechts en links geen rails, wordt lastig  8o


Dit is de onderkant van de kamer met de knutselhoek en besturing, was niet op de foto te krijgen met de niveau`s, anders is het helemaal zo klein.

Nog even 2 3D plaatjes, het station en stad is lang niet klaar, puur als basis voor een eerste indruk ;-)






Tot slot het Wintrack bestand, LET OP V9.0

http://www.modelspooropzolder.nl/images/baanplan/Oberndorf2018-v16-6.tra


Ik hoor graag jullie opmerkingen en of suggesties.


Met vriendelijke groet,
Erik
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0
-Erik:
Als ik de link onderaan aanklik krijg ik een ander plan in Wintrack, dan dat er afgebeeld staat in je post, zou het kunnen zijn dat dit je oude sporenplan is?
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0
He Erik, een nieuw plan, mooi.
dit gaan we volgen, sucsez
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0
Lid sinds: 2011

ben blij dat ik M rij

offline
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0
Hallo Eric
Ik ben heel bij dat je gelukkig weer inspritatie gevonden hebt

Eerste indruk.   Geweldig
Tweede indruk.  Je beschikbare ruimte heb je helemaal gevuld en deze ruimte is al groter dan een normale zolderkamer
Als ik het 3D plaatje ziet heb ik de neiging om ook helemaal opnieuw te beginnen alleen wat een werk
Veel plezier gewenst met je nieuwe baan :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Grt
John
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0
Gerrit-1959
gast

Re: ModelSpoorOpZolder 3.0
Wauw, een stukje MiWuLa. Dit gaat echt een levenswerk worden. Mooi!
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0
Alvast succes met de baan Erik  :thumbup: Ik blijf je volgen  ;)
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0
Dank voor jullie positieve reacties zover  :thumbup:

Ook 1 van de veranderingen zal zijn dat ik niet meer met tempex ga werken om bergen te maken, dit kost ruimte en kan je er minder goed bij vanaf de onderkant baan.
Ik ga gebruik maken van heel fijn vliegengaas met reepjes gips die je even in water moet dompelen, laten drogen en dan afwerken met gips. Ik heb er nog geen ervaring mee maar veel modelspoorders doen dit zo en ziet er altijd perfect uit, nieuwe ronde nieuwe kansen en uitdagingen.  :D
Ik zit nog te twijfelen of ik I-Train ga gebruiken of Koploper, de eerste is geheel nieuw voor me en Koploper niet, ik moet goed uitzoeken of met I-Train hetzelfde resultaat te behalen is wat mogelijkheden betreft als Wintrack, misschien hebben jullie wat tips, kan nu nog de keuze maken tenslotte.

Ook sta ik open voor draadkeuze en waar kan ik het aanschaffen, de standaard rolletjes draad die ik altijd heb gebruikt zijn me te duur ;-)
Het gaat om de diameter, kleuren weet ik al voor mezelf.

Volgende week lekker een weekje vrij en geeft me zeker de mogelijkheid te gaan starten met de onderbouw maar bij super mooi weer zit deze jongen lekker aan de waterkant te hengelen, ook een hobby en zeker ontspanning.

Met vriendelijke groet,
Erik
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0
Hoi Erik,

leuk dat je weer een nieuwe baan gaat bouwen. Je plan ziet er in ieder geval ambitieus uit.

Ikzelf gebruik het draad van Mecktronics, prima draad voor een prima prijs.
https://www.meekeren.nl/index.php?item=montagedraad&action=page&group_id=8&lang=NL

Voor wat betreft koploper of itrain, kan ik alleen maar zeggen waarom veel geld betalen voor een programma wat hetzelfde kan als een gratis programma. Daarnaast is koploper al een stuk verder qua ontwikkeling.

Succes met de bouw en ik blijf je volgen.

Groeten Sander
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0
Hoi Sander,

Even geleden maar leuk je weer te zien op mijn "nieuwe " draadje.  :thumbup:

Dank voor je reactie en ga de link even bekijken zo. De vraag over koploper of I-Train heb ik gesteld omdat ik best veel mensen met I-Train in de weer zie en dus was ik benieuwd. Inderdaad weet ik veel van het gebruik met koploper en werkt voor mij perfect.  :D

Nogmaals dank en we speken elkaar zeker weer.

Gr. Erik

Citaat van: Jørg op woensdag 02 mei 2018, 21:57:16
-Erik:
Als ik de link onderaan aanklik krijg ik een ander plan in Wintrack, dan dat er afgebeeld staat in je post, zou het kunnen zijn dat dit je oude sporenplan is?

@Jørg, klopt, was een foutje maar is hersteld ;-)
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0
Hoi Erik,

Je baanplan ziet er weer top uit zoals we van jou gewend zijn.

Ik gebruik kabel van Tasker, misschien niet het goedkoopste maar wel mooie soepele kabel.
Als je in de buurt bent kom je maar eens kijken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0
Erik,

Prachtige baanplan en zeker met de 3D voorbeeld erbij. :thumbup:
Zelf gebruik in net als Sander draad van Mecktronics prima draad voor een leuke prijs.

Succes met je baanbouw plannen en ik blijf je volgen.

Groet Michel
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0
Mooi Baanplan Erik.
Daar is over nagedacht.
Succes met bouwen.
Grtz, Arjan
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0
Lid sinds: 2017

offline
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0
Wow

Chris.
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0
ha Erik! Leuk dat je toch weer aan de gang gaat. Super plan heb je. Wat me wel opvalt is dat je zegt er van onderaf niet zo goed bij te kunnen bij je vorige baan. Maar nu heb je toch ook onderaan een vrij massief schaduwstation waardoor je de bovenliggende lagen alsnog moeilijk kan bereiken? of zie ik dat fout?

Heb je wel een aan een treinlift als opslagruimte gedacht?
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0
Citaat van: ernstcramer op vrijdag 04 mei 2018, 17:24:19
ha Erik! Leuk dat je toch weer aan de gang gaat. Super plan heb je. Wat me wel opvalt is dat je zegt er van onderaf niet zo goed bij te kunnen bij je vorige baan. Maar nu heb je toch ook onderaan een vrij massief schaduwstation waardoor je de bovenliggende lagen alsnog moeilijk kan bereiken? of zie ik dat fout?

Heb je wel een aan een treinlift als opslagruimte gedacht?

Hoi Ernst,
Ik heb wel over 100 mogelijkheden gedacht maar je komt nooit uit wat de ruimte betreft en wat je wilt verwezenlijken in een baan. Mijn baan begint op 65 cm vanaf de vloer en elk niveau is 11 cm hoger, ik heb deze maat genomen omdat ik daar gewoon onder kan werken. Onder de sporen komt multiplex 10 mm met vangrail, de rest is lucht, ik heb zeker bij het ontwerpen rekening gehouden met de sporen boven het schaduwstation, niveau 1 zit dus al op 76 cm en als je de lagen op elkaar legt kan je toch redelijk bij de kritische punten onder de baan. Dichte niveau`s en bergen piepschuim gaat het niet meer worden, daar ben ik van genezen  :) We gaan het zien, vandaag de paaltjes naar zolder gebracht en morgen nog wat materialen kopen. Aangezien het mooi weer wordt zal het zeker niet hard gaan met de bouw, volgende week hele week vrij dus allicht dat er wat gebouwd gaat worden.

Dank voor je reactie.

Mvg,
Erik
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0
Je hebt een werkelijk prachtig plan uit je hoge hoed weten te toveren waarvoor ik veel respect heb. Wel maak ik me wat zorgen over de bereikbaarheid van het schaduwstation en de uiterste hoeken van de baan. Vooral omdat dat één van de redenen is geweest dat je de huidige baan hebt afgebroken.
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0
Citaat van: Janvis op vrijdag 04 mei 2018, 19:13:41
Je hebt een werkelijk prachtig plan uit je hoge hoed weten te toveren waarvoor ik veel respect heb. Wel maak ik me wat zorgen over de bereikbaarheid van het schaduwstation en de uiterste hoeken van de baan. Vooral omdat dat één van de redenen is geweest dat je de huidige baan hebt afgebroken.

Hoi Jan Willem,

Dat klopt voor een gedeelte, het grootste probleem was dat ik mijn opstelsporen had hergebruikt en er moest nog een verdieping tussen, dus een probleem wat bereikbaarheid betreft. Ik ben inmiddels lekker bezig geweest zo in de vroege en late uurtjes van de dag, te mooi weer om overdag te klussen. Het open frame is inmiddels gebouwd voor een gedeelte en begint vorm te krijgen. Nu kan ik goed zien straks of je gelijk hebt, onder de baan door is nu geen probleem maar dan moet je nog wel rechtop kunnen staan om iets te kunnen bouwen, rails is 1 maar scenery bouwen is 2 ;-)
Ik ga ook niet meer met piepschuim werken, fijn gaas en gips, kun je ook beter onder de baan want al die stapels piepschuim nemen toch ook weer ruimte in beslag.
Binnenkort weer wat foto`s, nu eerst naar de bouwmarkt voor de blauwe isolatie plaatjes voor onder de rails, geluidsdemping. Heb gekeken voor kurk maar is met lijm toch stukken duurder.
Fijne dag allemaal ;-)

Gr. Erik
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0
Goedemorgen,

de eerste bouwfoto`s zal ik eens plaatsen. Het frame is in opbouw en ik ben begonnen met de ronding links en zo richting schaduw station. Nu kan ik mooi zien waar ik onder de baan bij kan en waar eventueel niet, als dat laatste een feit is zal ik dus wat aanpassingen moeten doen, ga niet blind door bouwen en daar later spijt van krijgen ;-)
Heb een nieuwe handcirkelzaag aangeschaft zodat we netjes kunnen zagen. Ook gisteren de blauwe isolatie weer gekocht, moet nog wel onder de rails maar eerst maar eens zagen, passen en meten, geeft toch altijd weer een rotzooi, ook moet je de materialen telkens verplaatsen van links naar rechts, ga niet elke keer van zolder naar de tuin en weer terug, eerst bouwen en dan schoonmaken.
Hier even een kort overzicht:













Zo nog even wat bouwen voordat het te warm wordt en dan lekker naar buiten, toch lekker een weekje vrij en dan zulk weer, TOP ;-)

Gr.
Erik
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0 - Bouw Frame gestart.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0 - Bouw Frame gestart.
Hoi Erik,

Ik heb je nieuwe draadje gevonden  :P
Als ik de foto's bekijk, ben je alweer enthousiast en volle bak bezig  :thumbup:
De 3D tekeningen beloven een interessante en gevarieerde baan, waar ook korte treinen goed tot hun recht zullen komen.
Op het linker berg en dal gedeelte zou ik zelf kiezen voor zo veel mogelijk natuur en zo weinig mogelijk bebouwing. Dat laat dit stuk ook groter ogen.

Grtz en geniet van het bouwen, Tony
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0 - Bouw Frame gestart.
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0 - Bouw Frame gestart.
Hey Erik,

ook hier weer een volger erbij,

het schiet al goed op zo, veel suc6

grts Freddy
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0 - Bouw Frame gestart.
Dag Erik,

Ik lees je teksten en kijk naar je plaatjes. Wat je nu gebouwd hebt ligt op 65cm, de volgende laag komt op 76cm. Met als conclusie dat je weer een bereikbaarheid probleem krijgt of ik interpreteer het verkeerd. Zou er nog maar eens over nadenken.....

Gr, Ben.
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0 - Bouw Frame gestart.
Zowwww, jij schakelt ook meteen even door naar de hoogste versnelling, het begin ziet er alvast weer erg goed uit.  :thumbup:
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0 - Bouw Frame gestart.
Goedemiddag,

Toch lekker wat kunnen doen afgelopen dagen zo aan het begin en einde van de dag, op zolder wordt het toch wel warm  :P

Citaat van: Ben den Hollander op vrijdag 11 mei 2018, 08:18:08
Dag Erik,

Ik lees je teksten en kijk naar je plaatjes. Wat je nu gebouwd hebt ligt op 65cm, de volgende laag komt op 76cm. Met als conclusie dat je weer een bereikbaarheid probleem krijgt of ik interpreteer het verkeerd. Zou er nog maar eens over nadenken.....

Gr, Ben.

Hoi Ben,
Voor alsnog valt het reuze mee, zeker met wat ik had. Inmiddels ligt niveau 0 geheel op zijn plek, dank voor je bezorgdheid  :thumbup:

Ik verwacht vanmiddag een pakketje met draad van Mecktronics, dit was aangegeven hier in mijn draadje en heb dus afgelopen dinsdag een bestelling geplaatst, wordt vandaag dus geleverd en kan ik dus beginnen met het maken van blokken e.d.
De decoders van Viesmann hebben een mooi plekje gekregen met kabelgootjes en de voorbereiding is daarvoor gedaan, net als de Ecos en router. Wordt vooral draad trekken en solderen ben ik bang ;-)

Iedereen weer bedankt voor zijn reactie.  :thumbup:

Hier de stand van zaken tot en met gisteren.







Fijne dag weer allemaal.
Gr. Erik
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0 - Bouw Frame gestart.
Citaat van: Ben den Hollander op vrijdag 11 mei 2018, 08:18:08
Dag Erik,

Ik lees je teksten en kijk naar je plaatjes. Wat je nu gebouwd hebt ligt op 65cm, de volgende laag komt op 76cm. Met als conclusie dat je weer een bereikbaarheid probleem krijgt of ik interpreteer het verkeerd. Zou er nog maar eens over nadenken.....

Gr, Ben.

Ik ben het toch wel een beetje met Ben eens. 11 cm ruimte boven zo'n diep schaduwstation is vragen om problemen. Als op de voorste sporen treinen staat en op de achterste sporen gebeurd iets heb je een probleem. Maar ook als de voorste sporen vrij zijn zal het niet mee vallen om bij de achterste sporen te kunnen komen met maar 11cm ruimte.

Maar om niet enkel negatief te willen zijn vind ik wel dat je een prachtig schaduwstation hebt liggen, mocht de mijne best wezen  :P
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0 - Bouw Frame gestart.
Hallo Erik,

Door de drukte van onze verhuizing ben ik sinds december niet meer op het forum geweest.
De afgelopen weken even vakantie gehad in Drenthe en daardoor had ik tijd om alle door mij gevolgde draadjes "bij" te lezen, gisteren de laatste.
Op het einde van je vorige topic gelezen dat je de baan afgebroken had. O.a. wegens je gezondheid en de frustratie van bereikbaarheid van sporen.
Het gaat gelukkig weer beter met je en het begon weer te kriebelen. (Gelukkig voor ons als volgers ;))
Je hebt weer prima inspiratie en nu weer een schitterende nieuwe baan ontworpen.

Bij deze nieuwe baan zie ik toch een probleem opdoemen voor de bereikbaarheid van je schaduwstation.
Met de "angst" van Ben en Jan ben ik het volkomen eens.
Er liggen 12 sporen naast elkaar, afstand h.o.h. ruim 7,7 of 6,4 cm.
Uitgaande van 12 x 6,4 cm heb je een breedte van 80 cm., maar volgens mij is het nog breder.
Normaliter is de reikwijdte van een arm 60 tot 70 cm. Dan lukt het niet om zonder brokken een ontspoorde trein van het laatste spoor op te pakken bij een hoogte van 11 cm.
Om dit uit te proberen zou je eens een plaat op een hoogte van 11 cm boven het schaduwstation kunnen leggen.
Zet een paar wagens op het tweede spoor (op de plek waar op de foto het mes ligt) en een paar kort gekoppelde wagens op het achterste spoor en ook op het spoor daarvoor.
Probeer dan een wagon op het achterste spoor er uit te tillen. Denk daarbij wel alle geplande scenery op je baan rondom je er ook bij.
Als dat zonder problemen lukt, niets aan de hand.
Lukt dat niet, dan zou ik toch voorstellen om in de spiralen een extra lus te maken, zodat je meer ruimte boven de sporen krijgt.

Naar je bevindingen zullen alle volgers zeer benieuwd zijn.

Succes verder met bouwen en ik blijf je uiteraard weer volgen.


grtjs

Wil Tweeendrie
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0 - Aanpassing schaduwstation niveau 0
Beste allemaal,

Ik heb serieus naar jullie reacties geluisterd en ben het zeker met jullie eens omtrent de bereikbaarheid achterin bij de opstelsporen niveau 0, in mijn plan groen.
Ik heb ook gedaan wat Wil schreef om eens een plaat te leggen op stations hoogte, bij mij geel en is niveau 2 en ligt dus 22 cm hoger dan de opstelsporen, 11cm per niveau x 2 is 22cm. Dan kom je tot de conclusie dat het lastig wordt, dus Wil goeie tip en zeker uitgevoerd  :thumbup:.

Ik ben dus opnieuw achter de pc gaan zitten met Wintrack V9.0 en heb gekeken waar ik een soort opening kan maken van minimaal 30 cm en dan zo lang mogelijk zodat ik er onder de baan toch bij kan bij een calamiteit. Gelukkig ligt alleen de rails los op de blauwe isolatie platen dus gaan we dit aanpassen, nu kan het allemaal nog. Ik heb dus niveau 0 - 1 - 2 wat aangepast en ben er in rij lengte niet eens op achteruit gegaan, das een meevaller  :P

Hieronder mijn aanpassing, zou erg op prijs stellen wat jullie ervan vinden en of 30cm voldoende is, mijn hoofd is niet zo groot en is ruim 2 meter lang zodat je makkelijk je arm door kan steken.










Ik hoor graag jullie opmerkingen en of suggesties.

Met vriendelijke groet,
Erik
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0 - Aanpassing schaduwstation niveau 0
Over die 30cm: die ruimte heb ik ook tussen beide stations en het voldoet. Aan de schuine wand liggen 6 sporen en heb ik voldoende hoogte:



Het kopstation is 7 sporen breed maar is van 2 kanten bereikbaar:



Het volgend nivo ligt daar op 24cm en die ruimte heb ik echt nodig:



Re: ModelSpoorOpZolder 3.0 - Aanpassing schaduwstation niveau 0
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0 - Aanpassing schaduwstation niveau 0

Heel verstandig, Erik  :thumbup:

Bereikbaarheid wordt met het stijgen der jaren ook nog eens steeds belangrijker  :D

Grtz Tony
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0 - Aanpassing schaduwstation niveau 0
Erik

Het word wel indrukwekkend hoor, en nu beter goed bouwen dan later denken van oei en ai  :P
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0 - Aanpassing schaduwstation niveau 0
Heel verstandig besluit Erik, daar ga je 100% zeker geen spijt van krijgen  :thumbup:
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0 - Aanpassing schaduwstation niveau 0
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0 - Aanpassing schaduwstation niveau 0
Hallo Erik,

Mooi dat je weer opnieuw gaat bouwen! Vakwerk is altijd mooi om naar te kijken en om van te leren. Ook het plan voor jouw nieuwe baan is bijzonder ambitieus, maar wel erg mooi!

Citeermijn hoofd is niet zo groot en is ruim 2 meter lang

Weet je zeker dat dat past? :D

Het is wel zo dat we vaak veel te veel willen op een altijd te kleine ruimte, de grote valkuil in onze hobby! Goed dat je jouw plan bijstelt. Ik zou nog meer schaduwstationssporen laten vervallen maar dat is natuurlijk helemaal aan jou.

Veel succes met bouwen! Ik reageer niet vaak maar kijk wel mee!
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0 - Aanpassing schaduwstation niveau 0
Hallo allemaal,

Dank voor jullie reacties  :thumbup:

De aanpassing heb ik vandaag uitgevoerd, was niet veel werk maar ik heb wel het frame intact gelaten voor de stevigheid. Ik kan van onder de baan nu bij alle sporen en straks dus ook bij de 2 sporen die hier boven worden gemaakt. Ik ben blij dat ik het aangepast heb en dank een ieder voor zijn tips en opmerkingen  :)

Ook de eerste blokken zijn gemaakt omdat gisteren het draad was binnen gekomen wat ik op advies van Sander en Michel had besteld bij Mecktronics, keurige levering voor een betaalbare prijs, thx voor de tip  :thumbup: :thumbup: Het zijn nog maar 3 blokken maar het begin is er.

Hieronder nog wat foto`s:










Fijn weekend verder allemaal.
gr. Erik
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0 - Aanpassing schaduwstation niveau 0
Zie dat je met mijn aanpassing bij groen in de problemen komt met je zicht sporen, maar misschien heb je nog wat aan het lichtblauwe gedeelte
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0 - Aanpassing schaduwstation niveau 0
Hallo Erik,

Fijn dat je "onze angst" hebt weg genomen.  :D

Hopelijk heb je deze gaten zelden nodig, maar indien noodzakelijk is het heerlijk dat je er bij kan. (ervaringsfeit)
Je kan zelfs nog uitbreiden met stompe opstelsporen op de laatste foto, in het verlengde van de nieuwe opening.
Een of twee korte treinstellen zou je daar nog op kunnen stellen.

En Ben, jij hebt ook een aardige, knappe baan.  :thumbup:

grtjs

Wil Tweeendrie



Re: ModelSpoorOpZolder 3.0 - Aanpassing schaduwstation niveau 0
Goedemorgen,

Weer even een update van mijn baan, de stand van zaken  :D
Lekker aan het timmeren, solderen, testen geweest de laatste tijd in de vrije uurtjes met het 1e schaduwstation. Ik kan lekker onder de baan door schuiven en een kussen zorgt ervoor dat ik nog best lekker lig en goed kan werken onder de baan. ook de extra mangaten werken perfect, dan maar even wat sporen minder maar kan er goed bij, zelfs in staan, dus jullie opmerkingen zeker ten harte genomen. Wel moest ik mijn kastje voor de S88 decoders uitbreiden, had er 8 gemonteerd maar ik kwam er achter dat ik er 10 nodig heb. Ik heb er 9 zelf nu weer gemonteerd en moet op zoek naar een extra exemplaar. Mocht iemand er nog 1 over hebben hou ik me aanbevolen. :thumbup:
Alle wissels en blokken van het eerste niveau zijn gemaakt en getest, vandaag geen tijd voor de hobby maar in de avond uurtjes kun je ook lekker knutselen zolang het niet al te warm is op zolder.

Let niet op die muurtjes, die staan schuin en worden later verticaal ingebouwd, ook de brug is alleen geplaatst voor de ruimte, afwerking met pijlers e.d. komt later.

@Herman, dank voor je bijdrage maar dan kom ik in de knoei met zichtsporen, hartelijk dank voor het meedenken  :thumbup:
Hieronder nog 4 foto`s.










Met vriendelijke groet,
Erik
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0 - Aanpassing schaduwstation niveau 0
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0 - Aanpassing schaduwstation niveau 0
Hoi Erik,
Mooi dat je weer begonnen bent. Je makt erg mooie ontwerpen.
Wel heb ik een vraag over de bereikbaarheid, waar je al druk mee bezig bent. Voor mijn nieuwe baan wil ik die zeker goed houden. Heb al te vaak moeten knoeien omdat ik er slecht bij kon.
Ik zie veel ontwerpen met mangaten, maar die worden vervolgens 'van boven' toch weer afgedekt (met landschap of een volgende laag).
Daardoor kun je weer niet vrij genoeg bewegen of alleen zittend je armen en hoofd er door steken (wat erg vermoeiend werkt).
Daarom mijn vraag: blijven jouw mangaten van onder tot boven open?

gr. Gertjan
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0 - Aanpassing schaduwstation niveau 0
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0 - Aanpassing schaduwstation niveau 0
Het tempo waarin jij bouwt blijft me altijd verbazen.
Ik ben nu 3 jaar bezig en jij bent in 3 weken net zo ver!

Het ziet er weer veelbelovend uit, ga zo door!

Gr Richard
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0 - Aanpassing schaduwstation niveau 0
Citaat van: rscosworth op maandag 21 mei 2018, 11:09:09
Het tempo waarin jij bouwt blijft me altijd verbazen.
Ik ben nu 3 jaar bezig en jij bent in 3 weken net zo ver!

Dat is ook exact mijn gedacht :D , bij alle banen van Erik heb ik me verbaast over het tempo waarin hij een baan weet op te bouwen en dan ook nog eens van een hoog niveau. Ik vind dat echt knap en heb er erg veel respect voor. Ik hoop wel dat deze baan nu een langer leven is beschoren dan de vorige banen want vind het stiekem wel jammer dat die prachtige banen weer worden afgebroken  ;)
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0 - Aanpassing schaduwstation niveau 0
Hallo Erik,

Mooi baanplan heb je weer ontworpen.
De bouw gaat weer erg snel ondanks het warme weer.

Slim dat je de opmerkingen van de andere hebt toegepast in je baanplan, voorkomt veel problemen en frustraties.


Ik blijf je weer volgen, vond je vorige baan al prachtig.

Gr.
Piwie.
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0 - Aanpassing schaduwstation niveau 0
Hoi Erik,

Wat een baan weer. Alsof je helemaal nooit problemen hebt gehad. Goed om te zien dat alles weer lekker loopt en straks rijdt. Ben benieuwd naar de eerste video :D.

Succes en ik blijf dit volgen.

Gr. Dirk
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0 - Aanpassing schaduwstation niveau 0
Ik ben ook héél nieuwsgierig naar de eerste video beelden  :D
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0 - Aanpassing schaduwstation niveau 0
Erg indrukwekkend waar je mee bezig bent!

Sta zelf ook op punt om te beginnen dus ga jouw voortgang zeker volgen voor tips&tricks!

Meteen een vraagje, wat is de blauwe isolatie die je gebruikt?
Misschien een linkje?

Eventueel via PB.
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0 - Aanpassing schaduwstation niveau 0
Beste allemaal,

Ik lees toch steeds dat de bereikbaarheid een dingetje wordt, ik verwacht persoonlijk dat sinds de aanpassing dit zal meevallen, de eerste 3 niveau`s blijven de mangaten sowieso vrij en kan ik er in staan, pas bij de bergtrajecten kom ik een spoortje tegen en ben aan het kijken in Wintrack hoe ik dit kan oplossen, plan B is gereed maar ga dit in de bouw per niveau bekijken. :D
Blijft toch lastig plannen vind ik met die schuine daken, niveau met station ligt nog op hoogte waar de muren recht dus verticaal zijn, inclusief hoogte voor pantograaf. Daarna moet ik per niveau 20cm naar binnen om een spoor te plaatsen met hoogte voor pantograaf, dus dat gaat best snel, leve het schuine dak.
Wat snelheid betreft is gewoon goed plannen, blokken zijn al allemaal in koploper getekend, alles is daar al gedigitaliseerd en werkt een stuk vlugger want je weet als je een draad trekt welke bezetmelder je nodig hebt en welke ingang. Dit geld ook voor de wissels en seinen. Elk opstelspoor is voorzien van een extra stroom aansluiting via 0.5 draden, rood en bruin, of naar de Ecos of naar de Ecos booster.
Ik heb inmiddels 1,5km aan draad dus kan wel even vooruit  :D Ik kom op dit moment op 75 blokken, is goed voor 180 bezetmeldingen, dus 10 x Viessmann decoders, deze heb ik er 9 van dus nog op zoek naar nummer 10, ik weet dat het goedkoper kan maar ga voor die ene de boel niet veranderen. Ook heb ik nu 56 wissels in de baan die elektrisch aangedreven moeten worden, tevens nog 22 wissels zonder aandrijving, deze hoeven maar in 1 richting te staan en ga ik niet aansturen, zitten toch uit het zicht en ook zonde van het geld  :D :P
Ook moet ik zeggen dat mijn zoon heeft geholpen met wat aansluitingen en soldeerwerk, met name dat laatste vind hij leuk en ik ben ermee geholpen.
Hoop eind van de week weer wat te kunnen plaatsen van de bouw volgend niveau, moet het niet te warm zijn op zolder in de avond uurtjes.

Citaat van: Flix op dinsdag 22 mei 2018, 18:15:43
Erg indrukwekkend waar je mee bezig bent!

Sta zelf ook op punt om te beginnen dus ga jouw voortgang zeker volgen voor tips&tricks!

Meteen een vraagje, wat is de blauwe isolatie die je gebruikt?
Misschien een linkje?

Eventueel via PB.

@Flix, dit zijn blauwe geluidsisolatie platen voor laminaat, deze zijn bij de bouwmarkt te verkrijgen, ik heb ze bij Karwei gekocht (in de aanbieding). Ze zijn erg makkelijk te snijden met een stanleymes of iets gelijkwaardig.

Met vriendelijke groet,
Erik
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0 - Aanpassing schaduwstation niveau 0
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0 - Aanpassing schaduwstation niveau 0
Hoi Erik,

Was jij nog op zoek naar en viesmann S88 ?

In het verkoop hoekje staat er een te koop bij Walter.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0 - Aanpassing schaduwstation niveau 0
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0 - Aanpassing schaduwstation niveau 0
Wauw, dat wordt weer een fantastische baan met een indrukwekkend baanplan!
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0 - Aanpassing schaduwstation niveau 0
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 26 mei 2018, 18:03:04
Hoi Erik,

Was jij nog op zoek naar en viesmann S88 ?
In het verkoop hoekje staat er een te koop bij Walter.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Hoi Peter,

Dank voor je bericht, ik ben op dit moment bezig met Walter voor de afronding, ben ik gelijk compleet.
Thx voor je oplettendheid  :D

Gr. Erik
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0 - Aanpassing schaduwstation niveau 0
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0 - Aanpassing schaduwstation niveau 0
 @citaat op

Graag gedaan  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0 - Aanpassing niveau 0-1-2
Beste allemaal,

Na diverse opmerkingen en tips, ik zie dat als advies  :thumbup: toch een aantal aanpassingen gedaan met het plan waar ik mee begonnen ben. Niveau 0-1 en 2 zijn aangepast dat ik nu in de mangaten kan staan, inmiddels ben ik aan het bouwen en aansluiten van blokken, decoders en bezetmeldingen. Ook het station heb ik toch moeten aanpassen, liep wat schuin weg maar precies in de lastige hoek over mijn mangat, grrr. Dus toch helaas recht moeten maken wat iets minder mooi oogt maar waar ik wel kan werken vanuit mijn mangat, kiezen of delen ;-)
Door het laten vervallen van wat opstelsporen heb ik er toch nog 6 weten te creëren aan de anders kant van de baan, kan ik nu dus prima bij. Een trein komt aan op de opstelsporen en zal via koploper achteruit deze nieuwe opstelsporen berijden, dit alleen als er een lok voor staat, en kan hij vooruit weer vertrekken. Een personen trein als de Talent kan in 1x erin rijden.
Ook de keerlus helemaal links aangepast, na nog eens goed bestuderen ervan tijdens het werken in Koploper kwam ik erachter dat ik 2 wissels nooit zal gebruiken, zonde van de wissels, decoders etc en zijn dus nu vervallen en inmiddels aangepast op de baan.

Verder dankzij de Tip van Peter (degeluidsman) mijn laatste benodigde S88 decoder gekocht via het forum bij Walter en geplaatst ;-) Walter bedankt voor de keurige verpakking, met zorg behandeld, TOP  :thumbup:

Hieronder nog wat foto`s die ik tussendoor had gemaakt en de wijzigingen van het baanplan.
LET OP station ligt alles nog los dus als er nog tips zijn hoor ik ze graag, tijd zat want het is veel te warm nu ;-)





















Tot de volgende update!

Met vriendelijke groet,
Erik
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0 - Aanpassing niveau 0-1-2
Erik

Man wat word dat ook een grote baan, en succes verder  :)  :thumbup: :thumbup:
Re: ModelSpoorOpZolder 3.0 - Aanpassing niveau 0-1-2
Citaat van: peterke33 op woensdag 06 juni 2018, 19:02:11
Erik

Man wat word dat ook een grote baan, en succes verder  :)  :thumbup: :thumbup:

Hoi Peter,

De kamer is er niet groter op geworden, de bereikbaarheid wel net als de diverse rij-mogelijkheden. Totaal nu 200.74 meter rails geeft Wintrack aan dus ga er wat op achteruit maar ik weet zeker dat ik veel plezier ga beleven met de scenery straks omdat ik overal goed bij kan. Wie weet wat de volgende niveau`s nog teweeg brengen, theorie is 1 en praktijk 2 ;-)
Dank voor je reactie.

gr. Erik