Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Fantasietje - Aus den berg - WO2

Gestart door Meeus maandag 30 april 2018, 20:14:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Brug in opbouw, wat sfeerbeeldjes:




De brug op zijn plaats en al wat planken aan de zijkant (ook deels om de grijze berm te bedekken)



Tevens was de verf op de berg ook droog maar deze moet nog wat extra afwerking krijgen.


Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Citaat van: nobody op zondag 06 mei 2018, 09:02:04
Vreemd: Railbedding op een brug. ;)

Een stalen brug daar vond je geen railbedding, maar een stenen viaduct toch wel? Ik heb gegoogled naar het Landwasser viaduct, daarop liggen rails en bielzen in een bedding van grind. Zie https://goo.gl/images/Bbf3rX (plaatje van internet)
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
 @citaat Klopt. Ik heb het over een houten (of stalen) brug. En niet over een stenen viaduct.
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
ff de ganse draad doorlopen. Is leuk idee om het ene met het andere te mengen.
Zelf heb ik ook met dat idee gespeeld om een dergelijke baan te maken wanneer ik de plaats heb. Maar dit zal nu niet het geval worden.
Mijn research spitst zich vooral toe naar de US Army Railway batalions uit WO2. Ik heb via mijn grootvader een aantal zaken geërfd van een veteraan van zo een batalion. Alzo kwam ik erachter dat Antwerpen-Dam in 1945-1946 toch een belangrijk depot was van het US army Transportation Corps.
Nu nog een beetje sparen voor locomotieven, een Roco S160 in AC en een Rivarossi S100 in AC. Die gaan zeker een plaatsje krijgen als ik ooit begin met mijn baan, of liever depot.

Guy
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
En de brug is af.. nog wat drogen hier en daar en als de rivier eronder loopt wat weathering aanbrengen.
Zoals men ziet heb ik via wandel paden langs het spoor de grijze berm van de rails verborgen.

Zicht vanop de brug.


Overzicht


einde van de brug.
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Even wat sfeerbeelden met de trein erop


Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2

Hoi Yoni,

Je hebt de vaart er flink in zitten  :P
Ik vraag me wel af, of de bovenbouw van je brug ( palen en reling ) niet wat te grof is/oogt voor HO.
Zeker met een preiser op de "wandelpaden", zou je dat moeten kunnen zien.

Grtz Tony
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
 @citaat @citaat  :thumbup:
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Citaat van: Tony op zondag 06 mei 2018, 18:03:41

Hoi Yoni,

Je hebt de vaart er flink in zitten  :P
Ik vraag me wel af, of de bovenbouw van je brug ( palen en reling ) niet wat te grof is/oogt voor HO.
Zeker met een preiser op de "wandelpaden", zou je dat moeten kunnen zien.

Grtz Tony

Wel het is ook iets waar ik vaak mee zit te denken, is het niet te ruw of is het niet te perfect.
Ik ga vaak dan is kijken naar andere leuningen bij bruggen of zaken die langs het spoor staan waar feitelijk nooit een mens komt en hoe die eruit zien.
Bij dit scenario had ik iets van de trein rijd er voorbij in weer en wind dan nog is de roet van de loc dat afkomt plus dat hout in de jaren 1940 niet altijd gedrenkt was in antirot middel.

Nu bij dit eerste stuk van het spoor zie je aan de brug dat het ooit gemaakt was voor een enkel spoor en dat er later een wissel opgekomen is en dat men dan de brug heeft moeten breder maken.
Natuurlijk zonder de palen en een stuk van de brug af te breken.
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Het lijkt alsof die sd kfz 9 al direct naar de REME mag gebracht worden.... ;)

Guy
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Ja dat is een onderdeel van men test-treinstel. sommige hebben al een aantal crashes meegemaakt.
Daarnet aan het genieten hoe men BR52 op halve snelheid over de sporen tuft langs de bossen en over de bruggen onder het rode dakje door.. zalig.

Er is toch niet veel dat tegen het gevoel opkan dat je zoiets met je eigen handen kan maken.
Enne, ja, ik heb een vreselijk snel tempo vantijden.

Volgende is die berg wat beter maken, ik denk met wat dry brushing te proberen en als dat niet helpt met de gips-bergmallen en er wat bij aankleven.
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Yoni,

Het eind resultaat van de zelfgemaakte brug mag er zijn en ja met de trein erop is het sfeerplaatje meteen compleet. :)

Groet Michel
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Na een korte denk pauze heb ik besloten wat ik met de linker achterhoek en het stuk tussen de 2 bruggen ga doen.
Eerst al eens gras geplaatst en waar dennenbomen op komen al in een donker groen gespoten klaar voor wat vulling en dennenbomen (die besteld zijn)
Type dennenbomen: Noch nrtje 24511 (zijn dezelfde die vooraan zijn gebruikt)

Een klein tussendoor beeldje want er moet ook nog wat bijgewerkt worden aan de berg want deze is te egaal van uitzicht. (het lijkt eerder op een grote grijze tand)
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
En we hebben weer wat tijd om wat te doen aan het landschap.
Na het afwerken van de gras helling:


Dan hebben we wat rotsen gemaakt met de gipsmallen
En dan wat pret gehad met het rondtuffen van de loc op de track.. en dan kreeg ik de rechter zijkant in het oog en dacht weer bij mezelf.. is dit niet te recht?
Ik had nog een hoop bochten liggen van een grotere diameter en dan heb ik van het zijspoor het hoofdspoor gemaakt en dan had ik een zijspoor naast de landingsbaan.


Ik had nog een loc huisje liggen van vroeger, dat wat opgesmukt, wat grijze steentjes en een haagje rond en klaar.


Wat sfeer beeldjes



Als de gips mallen droog zijn is de berg de volgende.
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Nog een klein recht smal brugje gemaakt om de rivier onderdoor te laten lopen die dan onder de grote brug gaat doorlopen.


Met de nadruk op smal


Wat extra rotsen aan de berg toegevoegd, verven is voor later


Momenteel het station en de omgeving ervan aan het bijwerken, foto's volgen later
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Werkende weg wordt dit een erg leuke baan. :arrow: :thumbup:
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
En ja hoor het stationnetje is klaar. Zelf nog een perron uit balsa hout gemaakt zoals de planken op de brug zodat alles een mooi geheel vormt.


Voorzijde station waar nog rotsen moeten komen maar dat is voor wanneer ik aan de vallei en de rivier begin.


Zijkant station


Wat sfeer beelden





De berg heeft ook al een kleurtje gekregen en morgen de drybrushing uitvoeren zodat de scherpe delen visueel meer uitsteken en wat groen aanbrengen bovenop.

Ik zie net dat ik nog wat wit zie, dus nog iets meer ballast gieten op dat plekje

Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Nog een paar tanks en vliegers bijgezet aan de landingsbaan





Tot morgen!
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Fraai materiaal, dat balsahout,
Ziet er solide uit hoor!

Je bent lekker bezig, ga het draadje volgen...
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Yoni,

Je gaat als een sneltrein prachtige update's laat je steeds zien. :) :thumbup:
Alleen de vlaggen bij de mooi gecamoufleerde grotten werken wel als een lap op de bekende stier voor de vijandelijke vliegtuigen. :D

Groet Michel
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Klein fimpje met de gsm  hoe de trein rond de 0 gaat naar de +1 en weer naar de 0 over de bruggen en door de berg.
https://youtu.be/n8WDARbYaXM

Ik zal later eens kijken of mijn camera een betere opname functie heeft.
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
 @citaat Een goederentreinlocomotief met race aspiratie. :D
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Ja dat was full speed en idd de loc is wel enorm snel.

Er is nog een kleine verandering geweest aan het spoor dat naar de -1 gaat.
Ik heb daar op de weg naar beneden 2 wissels geplaatst zodat ik de -1 kan gebruiken om de gehele trein in de andere richting kan laten rijden zonder de loc en wagens af te koppelen en manueel om te draaien.

Deze wissels komen nog volledig elektrisch met een klein bedieningspaneeltje vooraan want nu moet ik nog onder de plaat kruipen om de wissels om te zetten.
En het is ook raden welke richting deze opstaan (plus de bestaande worden vervangen deze zijn versleten)
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Om een idee te geven van de baan layout, een paint "mad skills" tekening

Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2

Zo te zien, beleef je veel plezier aan het bouwen, Yoni   :thumbup:
En voor de volgers leuk om de ontwikkelingen te zien  :P

Grtz Tony
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
En vanavond naar de trein winkel want men BR52 geeft geen teken van leven meer..
Geen lampjes of beweging in te krijgen, noch op digitaal of analoog.

Ik ben benieuwd wat dit kan zijn.
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
 @citaat Draadje van de sleper los?
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Nu net van de treinboer gekomen die heeft er is naar gezien en die krijgt hem ook niet aan de praat.
Aangezien ik de loc een maand geleden heb aangekocht daar (2dehands) was er nog garantie op en is die op naar Marklin DE verzonden om hersteld te worden onder garantie.

Ondertussen wat in de winkel aan het rondlopen en kwam ik langs de bak met "left over wagonnetjes" die 2de hands zijn vond ik me daar een mooi drie wagonnetjes.
één van de weinige keren dat ik iets koop omdat ik het mooi vind.
De man wist niet te zeggen van welk tijdperk of andere details juist dat het trix wagonnetjes zijn.

Weet iemand meer?


Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
 Zie ===> klik
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
WOW, Nobody, wow.. ik heb dan toch een goede feel gehad, het is epoch 2

http://mobadaten.de/wiki/TRX_23709_DRG_II_CL_Bay11_Personenwagen_3._Klasse

Zalig, dat je dat zo uit je hoofd weet te vinden.
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Nou ja uit 't hoofd... 'k Heb dat topic zelf geplaatst ... indertijd.
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Met wat verlof in de Eiffel streek en het kapot gaan van de BR52 is het wat stiller geworden.
Tevens ook wat tijd gehad om wat nieuwe ideeën op te doen en vandaag wat gewerkt aan de linker achterhoek (tussen de brug en de berg)
De berg heeft wat meer accenten gekregen maar is naar mijn denken hier en daar nog wat te egaal van vorm..



Verder nog een verlaten stuk zijspoor met houten perron dat overgroeid is en een verlaten goederen wagon die overwoekerd is door het groen.




Wat zichten vanaf de brug



Wat algemene zichten


Wat er nog bijkomt is wat rotswand om wat accenten te maken en hier en daar wat rotspuin van de berg.
De berg zelf kan zijn dat ik daar nog wat meer ruwe stukken tegen ga zetten.

Zoals het er nu uitziet zal het dorp als allerlaatste gemaakt worden.
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Citaat van: Meeus op dinsdag 22 mei 2018, 17:35:27
De berg heeft wat meer accenten gekregen maar is naar mijn denken hier en daar nog wat te egaal van vorm..
Dat gladde ziet er wel wat apart uit, maar ik denk dat je er niet zo heel veel aan hoeft te doen om het een meer natuurlijker aanzien te geven. Het doet me wel wat denken aan de rotsen van Meteora of, net iets minder glad, de Sächsische Schweiz. Slechts een heel klein beetje ruwer maken en dan wat verf er over om strepen te maken, daarmee denk ik dat diezelfde soort rotsen wel te maken zijn.
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Ik vind het allemaal heel erg mooi gemaakt, lekker knutselen en je fantasie laten werken.
Gewoon lekker doorgaan, en kijken wat je zelf mooi vind en sommige tips kan je gebruiken en andere weer niet.
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Na wat stilte (moest de vrouw haar maquette ook maken) begonnen aan wat kleine details voor in het dorp of aan het station

Een voorsmaakje
Het begin


zonder verf aan het drogen


Later nog verven..
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Ineens de rest van de checkpost afgewerkt zodat ik morgen kan verven..
Checkpost is om de trein te stoppen voor papieren controle.. en ja de slagboom kan omhoog ver genoeg om een trein door te laten.

Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Leuke kleine details ben je aan het maken. :)
Geven net dat beetje extra aan een baan. :thumbup:

Groet Michel
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Na een pauze door de gezondheid (en ook omdat men BR nog steeds niet terug is van de hersteller..)

Wat verder gewerkt aan het wachtershuisje met slagboom.
Waar ik deze ga plaatsen zal waarschijnlijk in de bocht vooraan zijn net voor de wissel.

Na wat opzoekwerk en ook wat mijn zin gevonden en gedaan, ziehier het resultaat:






Het volgende grote werk is dit stukje in de rode kader:


Het idee is om de pryrofaom weg te snijden en hier en daar een stuk van 5cm op 5cm ongeveer terug te plakken en de rest dmv stukken brug die verankert zijn in de bergwand te verbinden.
Volledig ben ik er nog niet uit maar ik heb al een leuk idee, het gaat een "basic" brug worden met weinig of geen leuning aan de zijkant. (zo zie ik de trein beter)
Er is ook een idee om het van 5cm op 5cm uitsteeksel rots tot op de grond te brengen als betonnen structuur die dan bovenop een bunker heeft staan en waar de trein langs doorrijd.
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
En het wachtershuisje heeft een plaatsje en bijhorende scenery gekregen.
Niet te druk, volgende maand eens een kudde schaapjes bestellen op schaal HO of 1/72
Ik moet toegeven het deed nog eens deugd om een stukje verder af te werken.

Wat sfeerbeelden:








Voor de zijkanten ga ik een klein stukje foamboard gebruiken zodat het geheel wat minder met die aluminium buizen opvalt..

Note: excuses voor de doos pringles op de achtergrond maar dat zijn men "shakers"
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Vandaag nog wat aan het kijken wat ik met die rotswand zou aanvangen tot de vrouw zegt "wanneer ga je die bocht hier vooraan afwerken, zo spijtig dat het nog zo kaal is."

En bij deze die bocht afgewerkt.
Het pad van het wachtershuisje heb ik ingekort dat deze aan de wissel de sporen overgaat


En een klein houten perron gemaakt waar zo een kleine wagon net kan stoppen.



De afgewerkte hoek met wat gras en een berm helling.



Het overzicht van de hoek.


Het stukje met het grind gaat weg en daarkomen nog struiken of iets anders, maar nog niet uitgeraakt wat juist.
Het kleine beige grachtje dat je ziet in het overzicht van de hoek daar komt hars in zodat het een klein riviertje kan worden.

Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Wat gras en een boom al niet doet met een baan, ziet er mooi uit gewoon lekker verder doen  :)
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Ondanks de hitte vandaag toch nog wat creativiteit gevonden om de klein ruimte tussen het wachtershuisje en de loc loods op te vullen.
Met een klein perron en wat extra grindvulling tussen de sporen te gieten.

Het perron:

Op zijn plaats:


De afwerking op de zijkant komt met wat struiken als ik nog wat struikmateriaal heb gaan bijkopen nl.

Het overzicht van het loc huisje met mini perron


Het overzicht vanaf het wachtershuisje.


Nu nog dat kleine witte driehoekje achter het wachtershuisje maar daar heb ik nog een paar bomen voor nodig.
Morgen maar eens naar de hobbywinkel denk ik.
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Vandaag wat aan het neuzen geweest op de 2de hands site en zie ik me daar een leuk locje voor bij men drie mini passagierswagons.
Kleuren kwamen overeen en qua afmeting is het geen monster van een loc tov drie kleine wagonnetjes.
Marklin type 3609, ja ik weet het dit is een WO 1 loc maar wiki geeft me de info dat deze gereden hebben tem 1975.
https://en.wikipedia.org/wiki/Prussian_T_18
Dus kan ook nog gegaan hebben in men WO2 thema als passagierstrein.

Wat foto's




En nog een paar flatbed goederewagons gevonden in metaal met beweegbare matelen pinnen



Overzicht



Nu eens kijken om wat straat/perron verlichting te plaatsen zodat ik wat leukere foto's heb snachts.
Maar dan eerst leren waar ik die dingen moet aansluiten en hoe..
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
En de grote werken in de bocht zijn begonnen..

Een hoop pyrofoam weggesneden



Dan nog een hoop rotsstukken gemaakt met de mallen en sneldrogende gips (15 minuten droog!)



Volgende is het stuk baan terugleggen en uitzoeken war ik de balken voor de bergwand brug moet zetten en natuurlijk in de juiste graden..
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
 :) Zeker de mallen goed reinigen met door in heet water te leggen ....

Mvg Freddy

Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Hey Freddy, dat is net het leuke met die sneldrogende plaaster na een 7 minuten is die gloeiend heet en dan kan je hem uit de mal halen zonder er iets achterblijft van plaaster.
Die tip heb ik gekregen van een man die niets anders deed dan mallen maken in hout, aluminium rubber etc en daarna afgietsels in gips of beton of andere stuff.

Zo ver zijn we geraakt, nu is de energie echt op, morgen verder doen met de steunen uit te zetten en uit te snijden in de rots.


Kleine zijnote: dit is het resultaat van een dag intens systematisch gieten van malafdrukken en uitproberen. Leuke is dat ik klein mos tussen de overgang van wand en bodem kan steken.

trein & scenerylovers, tot morgen!
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
..en wat gisteren een steunpaal met wat rotsen was is nu een ruwe brug met rotswand erlangs.
Verven en de rest komt als de brug afgewerkt is


Aan het station (waar hier en daar nog kleine stukjes rots bij moeten om het plaatsen van kantelen toe te laten.)


Langs de bergflank omhoog
Note: Tevens ook besloten om de berg die achter het dorpje komt weg te doen en op dat verhoog een kasteel te maken dat net erop past.


Voor het kasteel:
Al geprobeerd om zelf een kasteelmuur te maken dat zelf kan rechtstaan en wat volume en details heeft.
Volgende stap is daarvan een latex mal te maken voor afgietsels te maken

Kantelen en bijhorend wandelpad met ook hetzelfde latex mal idee


Morgen, brug afwerken en dan eens kijken om de rotsen te spuiten en drybrushen etc.
Dan is een groot stuk dat me al langer irriteerde van de baan.
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Leuke fantasie baan, je hebt een geweldige fantasie en creatief lekker bezig.
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Dank je iTom, voor het kasteel ben ik aan het twijfelen om het geheel uit plaaster te maken of balsa.
Wat ik nu gewoonlijk doe, grote blok pyrofoam en daar plaaster tegen plakken.
Denk dat dat het snelste gaat werken aangezien ik dan en laag plaaster kan aanbrengen en al de stenen eruit snijden met een scalpel.
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2

Je gaat nog steeds hard, Yoni !

En aan creativiteit geen gebrek  :thumbup:

Grtz Tony