Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Fantasietje - Aus den berg - WO2

Gestart door Meeus maandag 30 april 2018, 20:14:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Fantasietje - Aus den berg - WO2
Het idee is om een combinatie te maken van een Marklin baan met een WO2 set waar ik al langere tijd aan bezig ben.
qua concept is het een duits dorp op een rotsplateau omgeven door bergen waar een spoorbaan rondheen lust.

Het idee van het dorp op een rotsplateau is fantasie, daarvan de naam "fantasietje - Aus den berg".
De foto's van de vooruitgang volgen hieronder.

De opzet is dus een plaat van 2m op 2m.
Het frame is een kader van witte den (75x44) met tussenbalken en bestaande uit 2 lagen.
De basis van het geheel is gemaakt van witte pyrofoam platen. Waarom? Goedkoop en stabiel, makkelijk te snijden en als er iets verkeerd is wat tec7 en er weer aanplakken.
Om een favoriet schilder te citeren "just a happy little accident" maw verkeerd bestaat niet.

Hetgeen wat ik hier wil bereiken is een landschap dat al bestond en waar de mens provisoir een spoorbaan in gemurwt heeft.
Dit gecombineerd met een dorp fundament dat al eeuwen op een rotsplateau ligt en hier en daar muren heeft gemaakt en her en der de rotswand behouden heeft.

Op de foto's gaat nog niet direct veel duidelijk zijn aangezien alles in witte pyrofoam plaat is.
Overzicht:

Hangar voor duitse Messerschmits en achter die hangaar is een spoortunnel onder het rotsplateau door.

Het station op het rotsplateau met een klein zijspoor om wat wagons te houden.

Oprit naar het dorp

De eerste zijde van het dorp in opbouw, andere zijde moet ik nog huizen voor gaan halen

Eerste twee huizen waarvan al eentje met weathering gedaan

Er komt nog een haven bij van 90cm op 1m30 maar dat is voor later, het bootje dat erin moet komen is alleszins al klaar.


Dit zijn foto's van even geleden, ondertussen ben ik al een beetje verder
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Wat er van vliegtuigen boven komen.


Wat close ups van de laatste modellen dat ik gemaakt heb en met spuitbus heb afgewerkt



Voor de hangars heb ik gebruik gemaakt van gietmallen, spuitbussen en acryl verf.




Ondertussen een stap dichter bij de huidige datum
Een HO locje rijker



Schaduw laagje bij onder het bestaande

En de nodige lussen die naar onder gaan


Een afwerkt grotje op de -1 waar het "plafond" van ingestort is



Eerste probeersels voor een weide te maken



En dan ineens er goed ingevlogen







De messerschmid's hun hangars al een proeflaagje gegeven


Volgende werk was de weide afwerken met omheining en een observatiepost zetten voor de luchtleiding




Volgend weekend eens kijken voor wat grind te halen voor de startbaan en dan de hangars een goede laag geven grind of beton.

Ook even ter vermelding, duits dorp WO2 in de lvie versie staan de vlaggen er maar voor de foto's haal ik deze even weg.

Tot later, Yo
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Hoi,

Leuk om te zien hoe de witte pyrofoam plaat langzaam veranderd in een mooie kleurige plaat met veel activiteiten. :)
En thema als de WO2 zie je niet vaak daarom best interessant om de ontwikkelingen te volgen.
Succes met het aanleggen van de start en landingsbaan voor de luchtmacht en met het maken van de observatiepost voor de luchtleiding.

Groet Michel
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Dag Meeuws (echte naam?),

Oude tijden herleven bij me, terwijl ik je foto's bekijk.

Vroeger kon ik ook niet kiezen tussen 'historische modelbouw' en de treinen.
Je bent goed bezig om een balans erin te krijgen, daar waar ik altijd rigoureus of voor het één of voor het ander ging.

Ik ga je zeker volgen in dit avontuur.

Groeten,

Jan
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
 :) Hallo, dit ziet er erg leuk uit,  ik ga dit ook volgen.
Bouwen kan je wel zo te zien aan al je vliegtuigen. B) :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
De vliegtuigen zijn jaloersmakend mooi gemaakt. Ik heb er vroeger ook flink wat geplakt, maar misschien door een gebrek aan geduld werden ze nooit zo fraai als ik wel wilde. Complimenten, hoor!

De BR 52, die past er trouwens mooi bij. Geldt iets minder voor de DB machines die ik voorbij zag komen. Damals waren die er nog niet!
En wie nog de rijtjes heeft moeten stampen, zal bij aus den Berg hopen op bewust toegepast Steinkohle Deutsch. Maak er anders gauw aus dem Berg van! Of niet. Was macht es auch eigentlich aus! Als je maar lol hebt.

Groet,

Peter
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Hoi mede forummers! Ik heb vorig weekend de omschakeling gedaan van analoog naar digitaal.
Maw de enige loc die nog ritjes maakt is de BR52 aka kriegsloc.

De omvorming van deze loc ben ik aan het bedenken, ik wil geen permanente "schade" aanrichten door te lakken of beplating eraan te plakken.
Dus zal het eerder een overzet body worden uit dunne pvc platen maar eerst nog wat foto's googlen van het origineel.

Volgende grote opdracht is het bijzetten van de berg met houten spanten brug in de links achterhoek.
De grote opdracht zal vooral zijn dat er op die achterkant 3 sporen lopen (-1, 0 en +1 niveau) en het feit dat de brug op een recht stuk en bocht gaat liggen.
Het geheel zal uit balsa hout bestaan en met half hout verbindingen ineen worden gezet en als versteviging kruisbalken.

Het geheel is geen kopie van iets dat bestaat dus los uit de verbeelding wat het ook fijn maakt en je vrijheid geeft.
Er gaan in de weide bv nog schapen komen ook al maak ik me de bedenking dat deze het niet fijn zouden vinden als er een messerschmitt land.

Van het moment er vordering is dan plaats ik wat foto's.
Groeten, Yoni (echte naam)
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
En we hebben even tijd voor een klein spelletje, spot "the tiger" tank.


Ondertussen aan het proberen een berg te maken



Basis is styrofoam platen van 3cm dik, 3 ribben verbonden met andere staven styrofoam met siliconelijm aaneen gezet.
Daarover een doek dat ik had liggen (oude matrassenhoes) en eerst wat verhard met lijm uit een spuitbus en dan een laag grijze motip spuitverf erover om het doek uit te harden.
Hopelijk werkt dit, anders ga ik er een laagje scultpamold overzetten om de boel te fixeren.
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Citaat van: Meeus op dinsdag 01 mei 2018, 10:17:21
En we hebben even tijd voor een klein spelletje, spot "the tiger" tank.

Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Geen wonder, dat Hitler de oorlog verloor. Reden: slechte camouflage.  >:-D
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Citaat van: Meeus op maandag 30 april 2018, 20:14:20
Er komt nog een haven bij van 90cm op 1m30 maar dat is voor later, het bootje dat erin moet komen is alleszins al klaar.
Een Brits Korvet op bezoek in Nazi Duitsland? :D
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Citaat van: Meeus op maandag 30 april 2018, 20:30:31
Een HO locje rijker
De BR 52 past er prima bij ===> klik
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Ik vind je vliegtuigen heel mooi gedaan, heb vroeger ook vliegtuigen en tanks gelijmd en gespoten.

Mss dat ik weer eens een mooie doos ga kopen, (voorkeur Tamiya) duur OK maar past heel mooi zonder te veel gedoe.


Verder ben je erg mooi bezig met je baan, doe zo verder ik blijf je volgen.
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Vandaag nog even een aantal uurtjes gevonden om wat aan de berg en spoor te werken.

Na de berg op zijn plek te zetten voor een proefopstelling kreeg ik de bevestiging van iets wat al een tijdje aan het knagen was, nl: dit stuk spoor is te recht.
Dus hebben we op de baan van de +1 naar 0 een kleine bocht bijgezet om de rechtlijnigheid eruit te halen. Het kan zijn afhankelijk hoe de scenery zich voltooid deze bocht hogerop komt te liggen.

Hieronder wat foto's van de proefopstelling van de berg en de bocht in het spoor.


Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Plastic modelletje, van het merk Monogram.
Vind ik ook leuk. Vliegding plakken en dan fotograferen.
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
 :P mooie baan ben je aan het maken;
:!: dat is toch een s-bocht dat je hebt toegevoegd,gaat dat geen ontsporingen geven?
mvg,Michel
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Citaat van: Meeus op maandag 30 april 2018, 22:57:38
Er gaan in de weide bv nog schapen komen ook al maak ik me de bedenking dat deze het niet fijn zouden vinden als er een messerschmitt land.

Mijn vader heeft vaak verhalen verteld over nep koeien op wieltjes die op de Duitse vliegbasis Welschap (bij Eindhoven) de indruk moesten geven dat het een boerderij was in plaats van een vliegveld. Na de bevrijding gingen de kinderen uit de buurt daar spelen en werden alle beesten als een trein achter een Jeep in de rondte gereden.

groetjes
Henk

Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Wel het spoor met die S bocht is getest en geeft geen ontsporing. Natuurlijk gaan ze met halve snelheid altijd naar beneden en volle snelheid de heuvel op.
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
 :) Hoi Yoni, voor het geval je dit nog niet wist;
Busch heeft wat verschillende Messerschmitt Bf 109 in hun assortiment en een aantal leuke voertuigen van WWII en
Artitec heeft een hele boel voertuigen en soldaten in hun assortiment, erg mooi  B) B)

Dirk-Jan

N.B.
Het vliegtuigje op je baan lijkt wel een Busch, dus dan wist je dat al. :D
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Vandaag nog een vliegertje omhoog gehangen, een Focke-Wulf Fw 189

Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Apart vliegtuigje.

herken hem niet.

Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
 @citaat: Dat zou best wel eens kunnen. Je ziet ze ook niet meer vliegen. 1 over en die staat notabene in de USA.
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
De motorgondels lijken van de Messerschmitt 109 af te komen.

En de staart van het middelstuk lijkt wat op de Fokker G1?

Groeten,

Jan
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Hallo Yoni,
interessant thema dat je niet vaak tegenkomt.
Ik ga je maar eens volgen, sucsez. :arrow: :thumbup:
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Citaat van: Meeus op dinsdag 01 mei 2018, 22:22:31
Vandaag nog een vliegertje omhoog gehangen, een Focke-Wulf Fw 189
Pas maar op: de geallieerden staan op schootsafstand ...  :D
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Citaat van: nobody op woensdag 02 mei 2018, 15:56:36
Citaat van: Meeus op dinsdag 01 mei 2018, 22:22:31
Vandaag nog een vliegertje omhoog gehangen, een Focke-Wulf Fw 189
Pas maar op: de geallieerden staan op schootsafstand ...  :D

Wel je snapt hem al, ik heb ongeveer een 12 tal corsair F4u-4, mustangs, B17f's klaarstaan om een bombardement / invasie na te maken.
De marine dekking is er ook al met de brits-candeese flower class corvette
Als de scenery een beetje in orde is dan wat landingstuigen maken om de boel wat aan te kleden.

Maar eerst de houten spantenbrug linksachteraan en de berg afwerken.
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
 @citaat De corsair werd voornamelijk gebruikt in de strijd in de Grote Oceaan, vanaf vliegdekschepen.
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Citaat van: Meeus op woensdag 02 mei 2018, 17:24:16
De marine dekking is er ook al met de brits-candeese flower class corvette
Als de scenery een beetje in orde is dan wat landingstuigen maken om de boel wat aan te kleden.

Is het Corvette van AirFix? Is zag ook meende ik een 'Schnellboot' en waarschijnlijk de britse variant erop?

Echt mooi spul. Heb altijd die Corvette willen hebben, maar als 'kleine' jongen onbereikbaar.

Groeten,

Jan
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Ik heb de schnellboot en ben op zoek naar de britse variant, beetje zoals ik op zoek ben naar die landingsvaartuigen.
Voor die Corvette te maken ben ik 6 maand bezig geweest. Dit is een Revell model, platinum uitvoering.

Dat de corsairs merendeel van carriers kwamen klopt idd, daarmee dat ik ook nog een hoopje "redtail" mustangs heb staan  :D

Morgen beginnen de brug werken, een hoop balsahout halen om de fundamenten te maken.
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Gisterenavond had ik nog wat sculptamold over na een probeersel om de berg wat bij te werken en heb ik besloten deze overschot op de landingsbaan te zetten.
Deze morgen nog de basis kleuren erop gezet dmv wat spuitbussen, finale afwerking ben ik nog niet volledig uit.



Groeten!
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
 @citaat Je foto is véél te groot. A.u.b. eerst verkleinen naar max 800 x 600 pixels, dan pas uploaden.
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
@ Ronal69: thanks voor de link, die foto's zijn zeer handig!
@ Nobody, de toekomstige foto's worden automatisch aangepast naar 800x600, dank u voor deze info

Ondertussen de start van "how it's made" houten staketsel brug.
De brug zelf heeft een helling van 1 cm en deze is 54cm lang en bestaat uit balsa hout
De brug zal een 30cm hoog zijn (37cm totaal) en zal beginnen op de -1 level.
In de helft van de brug zal deze ook een opening hebben om het spoor voor de 0 level erdoor te laten.
Het geheel word bijeen gehouden dmv half-hout verbindingen en houtlijm.

Hoe maak je een plan voor zoiets en hoe werk je de verbindingen uit:
- ik werk het beste met papier tape op men werkbank te plakken zodat ik een tekenblad hebt waar ik de buitenlijnen op afteken.
- na nog eens nameten zet ik de binnenmaten uit waar welk stut benen komen etc
- het balsa hout is op maat gesneden met een scalpel en breekmes en op dezelfde manier de half hout verbindingen eruit gesneden.

Hier nog wat foto's




Dat is de achterzijde van de brug die nu aan het drogen is.
Als ze droog is begin ik aan de voorzijde van de brug.
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Ondertussen al een eind verder en de basis van de brug staat op zijn plek.
De finale afwerking gebeurd ter plekke aangezien dit 3 niveau's zal bedekken.
Tevens ook de berg weggehaald, deze zal vervangen worden door een beter exemplaar.

Wat foto's van het geheel.
Tevens is er ook een kleinere brug die door de grote brug gaat.



Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
-Yoni:
Fraaie zelfbouw bruggen,  :thumbup:
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Mooie vorderingen aan je leuke baan Yoni. :thumbup:

Groet Michel
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Hoi Yony, wat ontzettend leuk om alle facetten van je hobby in 1 modelbaan te vatten. Erg vindingrijk en knap bedacht.  :thumbup:
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
De brug staat op zijn plaats en de nieuwe bergen hun basis vorm is gemaakt.
De bergen zijn weg te halen in zijn geheel zonder dat ik aan het spoor moet breken, dat was met de vorige berg niet het geval.
De afwerking van de brug volgt vandaag nog


Later in de week eens kijken om wat aluminium net erover te zetten en dan met papier en houtlijm/water mengeling de bergen te maken.
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2

Hallo Yoni,

Ik zit te smullen van wat je allemaal aan het maken bent  :P
Toppie allemaal  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Wel ondertussen de twee bruggen afgewerkt, de berg zal voor morgen zijn.




De bodem van de -1 zal samen met de berg afgewerkt worden.

De berg denk ik te maken met aluminium mesh draad en wc papier en houtlijm met water mix.
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Dit wordt erg mooi! Leuk om te zien hoe snel het ook allemaal kan gaan :)
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
-Yoni:
Knappe constructie,  :thumbup:
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Thanks all!

Toen de brug af was heb ik eens een ritje gedaan, die planken langs de rails doen die grijze marklin berm mooi verdwijnen.
De dwarsbalken zijn niet alleen voor de show, balsa is enorm zacht hout en als er wat gewicht opkomt breekt het vrij snel.
Achteraf gezien, als ik ooit een andere brug zou maken gaat het uit witte den zijn.
Dit is iets moeilijker in verwerking maar niet zo zacht dan balsa.

Kleine tip voor mensen die ook zaken willen spuiten met verfbussen "on the spot"
- motip spuitbus verf vreet pyrofaom op (letterlijk)
- ik heb spuitbussen van "Gold NC-Acrylic" van de hobby winkel hier dit doet niets met de pyrofoam, 7? de bus in BE.

Verdere werkje zal aan de bergen zijn, zien of ik het kan klaarspelen met de aluminium mesh en papier-maché

Groetjes, Yoni
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Gisteren en vandaag me gewaagd aan de berg..

Pyrofam basis met een aluminium vierkantjes mesh erover met daarop een laag wc papier in houtlijm en water mengeling.
Na het nodige drogen was het effect van de papier-maché  wel goed alleen kwamen de ruitjes van de alu draad erdoor.
Na een laag meer van het wc papier zag ik dat dit niet echt het probleem oploste, nl de ruitjes bleven er maar doorkomen.

Na een nachtje drogen getracht de boel te overdekken met een fijne laag gips.
De gips was vrij vloeibaar en beter uitgesmeerd dmv een oud wasbak sponsje.

Het resultaat zonder verf:


De vrouw had dan ineens zin om te kuisen en verschoof de berg zonder te vragen met als gevolg dat er een stuk van de ingang barste en nadien weer met silicone lijm vastgezet.
De spuitbussen staan ervoor om de kalklaag tegen de pyrofoam te houden.



Voor te lakken heb ik een donker en lichtgrijze graniet spuitbussen gehaald.
De inliggende stukken ga ik met de donkere spuiten en de uitstekende krijgen een lichtere laag.
Na die lagen ga ik eens kijken wat het effect is en ik ergens nog stukken voorgegoten rots moet aanplakken om de rots wat ruwer te maken.

Groetjes, Yo
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Hi Yoni,

Bruggen zijn zeer goed gelukt.
Ook brug door brug is een leuk idee en mooi uitgevoerd.

Suc6 met de verdere bouw , ik kijk af en toe mee.

Gr.Wim
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Omdat de berg nog aan het drogen is ben ik begonnen aan brug nr3.
Waarschijnlijk de moeilijkste brug van de hoop omdat deze in een bocht ligt met een bochtwissel erop en een dalende hoek heeft.

Na wat opmeten ben ik op dezelfde manier te werk gegaan alleen heb ik de vorm van het spoor uitgetekend op papier zodat ik de brug pijlers kon uitzetten op reële maat.
Wat foto's:

Er komt ook nog een rivier, daarom dat er wat pijlers weg zijn gehaald.



De secties zijn aaneen gezet en vandaag zien of ik de finale afwerking kan doen na het testplaatsen

Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Vreemd: Railbedding op een brug. ;)
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Dat krijg je dus als men C rail rijdt. Eens kijken hoeveel dit geweldig vinden met de nodige duimpjes als het ingebouwd is.
Alternatief? K rail gebruiken!

Grt, Ronald.
Re: Fantasietje - Aus den berg - WO2
Als je wil zien hoe dit afgewerkt is, scroll meer omhoog en kijk naar de vorige brug  ;)