Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Mooie ruimte, nu nog een plan.

Gestart door Edwin1962 zondag 29 april 2018, 10:43:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Mooie ruimte, nu nog een plan.
En als (voorlopig) laatste nivo.....
Re: Mooie ruimte, nu nog een plan.
 @citaat @citaat: Nivo-0 aanpassen zoals gepost in reactie 47
Re: Mooie ruimte, nu nog een plan.
Gerrit,

Zoals ik het nu heb, gaat de stijging via de buitenste ring (330 rails), dus minder weerstand/stijging.
Op jou voorstel ga ik via de binnen ring omhoog....
Ik rij dus rechts.

Groet, Edwin
Re: Mooie ruimte, nu nog een plan.
Zo dus....
Re: Mooie ruimte, nu nog een plan.
Daar heb je een punt, want het scheelt 0,6% en dat is niet gering. Hierbij ga ik uit van een verschil per laag van 100 mm.

Edit: Sluitende T-kruising toegevoegd als afbeelding
Re: Mooie ruimte, nu nog een plan.
Hallo Edwin,

Ben de nodige tijd bezig geweest met je ontwerp. Ik blijf tegen een aantal zaken aanlopen, die gewoon niet goed te krijgen zijn.
Onder andere:
- het niet sluiten van de driehoek. Het vervangen van de driehoek door een sluitende vraagt teveel ruimte en vergroot je hellingspercentage.
- de bereikbaarheid van de diepe sporen in de schaduwstations. De sporen daar liggen diep, terwijl je zichtbare gedeelte ver naar voren ligt.
   Dit vraagt wel een speciale constructie van je tafel om de schaduwstations bereikbaar te houden.
Tevens heb ik de vraag, waarom je de driehoek aanbrengt in de helix. Het lijkt mij wat overbodig om van het ene schaduwstation naar het andere te moeten kunnen rijden.

Je geeft verder aan met treinen te willen rijden van zeg maar max 2,5 m. Je maakt opstelsporen van meer dan 7 meter.
Je tafelniveau bestaat voornamelijk uit parallelle sporen en hele korte rangeerspoortjes. Zal ook wel een reden hebben, maar die ken ik niet.
Welke concessies wil je doen en wat zijn de 'must's'?

Ik plaats deze opmerkingen, omdat ikzelf ook wel een beetje tegen het probleem aanloop, dat ik mijn baan ook best wel een bewerkelijk ontwerp heb gegeven. Ik heb zwaar onderschat, hoeveel tijd ik nodig ben aan het bouwen van alleen al de tafel met helix.
Re: Mooie ruimte, nu nog een plan.
Hoi Gerrit,

Ik ben er ook nog niet uit....., zitten idd nog veel maren aan.

Komt bij dat ik nu al een volledige baan heb, dus de noodzaak is niet echt heel groot... ;)
Maar die heeft ook zo z'n beperkingen, en ik ook..... :D
En net als zovele hier op het Forum, we willen soms te veel in te kleine ruimte...... :P

Ga dus rustig verder met nadenken, steek daar liever meer tijd in, dan dat ik weer met een ontwerp zit die het net niet is.
En......het is nu veel te warm en mooi weer voor onze binnen hobby....

Groet, Edwin
Re: Mooie ruimte, nu nog een plan.
Gerrit,

Heb ook mijn huidige baan (Baanplan Edwin1962) op Anyrail neer gezet.
Misschien heb je daar wat aan voor ideeen.....

Gr. Edwin
Re: Mooie ruimte, nu nog een plan.
Ander opzet schaduwstation.
- Goed bereikbare wissels
- Opstelsporen van 5 m (dus kunnen opgedeeld worden in twee blokken en dus twee combinaties per spoor)
- Groene vlak is loopruimte