Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Ontwerp eerste baan

Gestart door Flix zaterdag 28 april 2018, 14:46:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Ontwerp eerste baan
Sorry dat ik het zeg, maar ik zie heel veel wissels die totaal voor niks dienen...en dan nog allemaal R1...toch allesbehalve ideaal voor in een schaduwstation?
Re: Ontwerp eerste baan
Gerrit-1959
gast

Re: Ontwerp eerste baan
Ik doe het nog 1 keer:

- station met drie sporen.
- mogelijkheid van omlopen.
- rangeergebied met omloopmogelijkheid.
- dubbelspoor helix met 24230 en 24330.
- 3 lange opstelsporen (2 x 5,4 m en 1 x 5,9 m) in het schaduwstation, dus zouden zes combinaties kunnen staan.
- 300 mm tussen zichtbaar en schaduwstation.
- alles passend in de opgegeven maten van de tafel.
Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Ontwerp eerste baan
Mooi ontwerp, goe gebruik van beschikbare ruimte!

Mvrgr
Robert
Re: Ontwerp eerste baan
Ben den Hollander
gast

Re: Ontwerp eerste baan
 @citaat Je bedoelt vast: mooi vol geplempt met rail?  O:-D
Re: Ontwerp eerste baan
Gerrit-1959
gast

Re: Ontwerp eerste baan
 @citaat: Goed gezien, de topicstarter heeft nogal een lijstje, dus geprobeerd eraan te voldoen.  :P

Het is niet vergelijkbaar met jouw baan natuurlijk, want die is langgerekt en helaas is die ruimte er niet.
Re: Ontwerp eerste baan
Aangezien mijn bijdragen totaal geen toegevoegde waarde brengen aan dit ontwerp denk ik er aan ze in een apart draadje onder te brengen, ze zijn misschien interessant voor anderen die wel de stap willen/durven zetten om een paar plastieken railtjes door te zagen en af zien van het blokkendoossysteem dat Märklin standaard aanbiedt.
Ik, en er zullen er vast nog zijn, vind dat mijn ontwerpen totaal niet passen in dit draadje. Ik zal ze daarom beter wegdoen, dan wordt het hier veel homogener wat toch de bedoeling is binnen 1 draadje.
Dit zal de leesbaarheid van dit draadje zeker niet beïnvloeden, er wordt toch nergens naar gerefereerd.
Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwerp eerste baan
Wat mij betreft was het wel degelijk interessant en had je ze niet weg hoeven te halen. Ik heb niets met jouw baanplan gedaan omdat het behoorlijk afweek van waar Flix mee bezig was, daarom liet ik het liever aan hem over om er op te reageren of niet. Gelukkig heb je je plannen nu in een eigen topic gezet, zo kunnen de geïnteresseerden ze nog gewoon bekijken.
Re: Ontwerp eerste baan
Citaat van: Gerrit-1959 op maandag 21 mei 2018, 13:41:19
Ik doe het nog 1 keer:

- station met drie sporen.
- mogelijkheid van omlopen.
- rangeergebied met omloopmogelijkheid.
- dubbelspoor helix met 24230 en 24330.
- 3 lange opstelsporen (2 x 5,4 m en 1 x 5,9 m) in het schaduwstation, dus zouden zes combinaties kunnen staan.
- 300 mm tussen zichtbaar en schaduwstation.
- alles passend in de opgegeven maten van de tafel.

Je hebt 't dubbelspoor in de helix gekregen! super!
Het ontwerp van hoe ik zelf het station voor ogen heb ga ik eens proberen te combineren maar dat zal wel moeten lukken.

Wat ik mij wel afvraag, gezien er vaak een volledige omwenteling nodig gaat zijn om voldoende te dalen om onder het andere spoor door te komen.
Gaat dat bij dit ontwerp het geval zijn?
Gezien dat is waar ik continu tegenaan loop met het plaatsen van een helix onder het industrie terrein.

Citaat van: fredy op maandag 21 mei 2018, 21:00:59
Aangezien mijn bijdragen totaal geen toegevoegde waarde brengen aan dit ontwerp denk ik er aan ze in een apart draadje onder te brengen, ze zijn misschien interessant voor anderen die wel de stap willen/durven zetten om een paar plastieken railtjes door te zagen en af zien van het blokkendoossysteem dat Märklin standaard aanbiedt.
Ik, en er zullen er vast nog zijn, vind dat mijn ontwerpen totaal niet passen in dit draadje. Ik zal ze daarom beter wegdoen, dan wordt het hier veel homogener wat toch de bedoeling is binnen 1 draadje.
Dit zal de leesbaarheid van dit draadje zeker niet beïnvloeden, er wordt toch nergens naar gerefereerd.

Ik moet zeggen dat jouw ontwerp mij wel echt ontzettend aanspreekt hoor!
Met name de vormgeving en dynamiek van het station.
Wat ik eerder al aangaf is dat ik het out of the box denken heel erg kan waarderen.

Was nog van plan ?m over te nemen om er eens mee te stoeien of ik er een beetje van m?n eigen smaak aan toe kon voegen.
Re: Ontwerp eerste baan
Gerrit-1959
gast

Re: Ontwerp eerste baan
 @citaat: De afstand van boog naar rangeerterrein en in de helix is 80 mm. Dat is bereikt door het rangeerterrein op te hogen naar 25 mm en de eerste boog bij de rangeersporen laten zakken tot -55 mm. Dit geeft dan een helling van 3% in de binnenboog. Deze afstand kun je groter maken door het rangeerterrein met 5 mm te verhogen. Ook zou je de bocht rechtsboven al in een helling kunnen leggen, waardoor je nog meer hoogteverschil kunt krijgen. Een laatste optie is in de helix linka en rechts een 24071 aan te brengen, waardoor ook het hoogte verschil in de helix iets groter wordt.
De basis is dus 80 mm. Materiaal heeft een hoogte van 64 mm, dus met een 12 mm plaat zou het moeten lukken.

Succes ermee.
Re: Ontwerp eerste baan
Is die 64 mm ook geschikt voor materieel met panto?s omlaag? Of houdt het dan al op?
Re: Ontwerp eerste baan
Citaat van: Gerrit-1959 op dinsdag 22 mei 2018, 17:31:58
@citaat: De afstand van boog naar rangeerterrein en in de helix is 80 mm. Dat is bereikt door het rangeerterrein op te hogen naar 25 mm en de eerste boog bij de rangeersporen laten zakken tot -55 mm. Dit geeft dan een helling van 3% in de binnenboog. Deze afstand kun je groter maken door het rangeerterrein met 5 mm te verhogen. Ook zou je de bocht rechtsboven al in een helling kunnen leggen, waardoor je nog meer hoogteverschil kunt krijgen. Een laatste optie is in de helix linka en rechts een 24071 aan te brengen, waardoor ook het hoogte verschil in de helix iets groter wordt.
De basis is dus 80 mm. Materiaal heeft een hoogte van 64 mm, dus met een 12 mm plaat zou het moeten lukken.

Succes ermee.

Hmm lastig gezien ik al 18mm plaat heb.
Maar ik moet toch nog 9mm plaat aanschaffen om de klimspiraal mee te maken, volgens het Rainer Lussi princiepe.
Daar zou ik het gedeelte waar de klimspiraal komt ook mee bouwen.
Re: Ontwerp eerste baan
Ben den Hollander
gast

Re: Ontwerp eerste baan
Citaat van: Flix op dinsdag 22 mei 2018, 18:57:51

Maar ik moet toch nog 9mm plaat aanschaffen om de klimspiraal mee te maken, volgens het Rainer Lussi princiepe.


Als je volgens Luessi principe werkt is 9 mm wel wat dik. Zou maar 4,5 of 5mm nemen......

Re: Ontwerp eerste baan
Gerrit-1959
gast

Re: Ontwerp eerste baan
 @citaat: mee eens.
@citaat @citaat: Het rangeerterrein kan ook gemakkelijk op 9 mm
@citaat @citaat @citaat: Informatie heb ik hier gevonden.
Re: Ontwerp eerste baan
Citaat van: Ben den Hollander op dinsdag 22 mei 2018, 19:16:55

Als je volgens Luessi principe werkt is 9 mm wel wat dik. Zou maar 4,5 of 5mm nemen......

Citaat van: Gerrit-1959 op dinsdag 22 mei 2018, 19:24:48
@citaat: mee eens.
@citaat @citaat: Het rangeerterrein kan ook gemakkelijk op 9 mm
@citaat @citaat @citaat: Informatie heb ik hier gevonden.

4mm en 9mm staat genoteerd!

Overigens lijkt de NEM norm het met de 65mm eens.
Echter gaat die 65mm niet op met c-rail, dan wordt het 75.
Plus ~3mm dik isolatie materiaal.

Overigens zat ik voor het schaduw station te denken aan MDF.
Re: Ontwerp eerste baan
Gerrit-1959
gast

Re: Ontwerp eerste baan
Denk niet aan MDF, denk populieren-multiplex of berken-multiplex. MDF is nog erger dan spaanplaat. Gevoelig voor vocht en dus zaken als houtlijm ed. Als je het perse wil gebruiken dan het liefst vertikaal, maar dan is de helling weer te groot voor de treintjes  >:-D
Persoonlijk vind ik MDF troep.
Re: Ontwerp eerste baan
Citaat van: Gerrit-1959 op dinsdag 22 mei 2018, 20:33:00
Denk niet aan MDF, denk populieren-multiplex of berken-multiplex. MDF is nog erger dan spaanplaat. Gevoelig voor vocht en dus zaken als houtlijm ed. Als je het perse wil gebruiken dan het liefst vertikaal, maar dan is de helling weer te groot voor de treintjes  >:-D
Persoonlijk vind ik MDF troep.

Haha denk niet dat ik hier nog terug hoef te komen wanneer ik voorstel de trein vertiaal te laten bewegen.
Ik wordt al bijna verbannen wanneer ik >3% voorstel :roll:

Ik dacht zelf dat voor het schaduwstation MDF prima kan gezien daar weinig vocht komt, op hooguit de lijm om het isolatie materiaal vast te maken.
Materiaal voor het zichtbare deel/bovenbouw heb ik 18mm multiplex voor.
Re: Ontwerp eerste baan
Ik ben het helemaal eens met Gerrit. MDF is vervelend spul want elke aanraking met vocht, zelfs een druppel, verandert de structuur en stevigheid van de plaat. Zelfs de duurdere versies waarvan men beweert dat ze minder vochtgevoelig zijn. Heb hier zelf nare ervaringen mee en daardoor delen van mijn scenery over moeten bouwen. Chemici hebben mij aangegeven dat dat komt door de soort lijm die wordt gebruikt bij de vervaardiging van MDF. Door aanraking met water verandert de chemische samenstelling van de lijm en doet hij niet meer wat hij zou moeten doen, namelijk houtvezels verbinden. De houtvezels laten los.
Ergo, bezint eer gij begint.
Re: Ontwerp eerste baan
Multiplex it is.

Verder ga ik onder de rails vloer isolatie van 3mm gebruiken.
voor een beetje scenery/landscaping ga ik 50mm XPs platen gebruiken.
Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Ontwerp eerste baan
MDF aan weerszijden schilderen voorkomt krom trekken...
Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Ontwerp eerste baan
Voor isolatie is een rol laminaatondervloer ook uitermate bruikbaar. Goedkoop en simpel op maat te knippen en te plakken.

Mvrgr
Robert
Re: Ontwerp eerste baan
Citaat van: Robert op woensdag 23 mei 2018, 18:18:22
Voor isolatie is een rol laminaatondervloer ook uitermate bruikbaar. Goedkoop en simpel op maat te knippen en te plakken.

Mvrgr
Robert

Robert,

Dat is ook wat ik bedoel;
Citaat van: Flix op woensdag 23 mei 2018, 10:50:20
Multiplex it is.

Verder ga ik onder de rails vloer isolatie van 3mm gebruiken.
voor een beetje scenery/landscaping ga ik 50mm XPs platen gebruiken.

Toch bedankt voor de tip!

Voor de duidelijkheid: https://www.gamma.nl/assortiment/ondervloer-blueline-7m2/p/B456654
Re: Ontwerp eerste baan
Citaat van: Gerrit-1959 op maandag 21 mei 2018, 13:41:19
Ik doe het nog 1 keer:

- station met drie sporen.
- mogelijkheid van omlopen.
- rangeergebied met omloopmogelijkheid.
- dubbelspoor helix met 24230 en 24330.
- 3 lange opstelsporen (2 x 5,4 m en 1 x 5,9 m) in het schaduwstation, dus zouden zes combinaties kunnen staan.
- 300 mm tussen zichtbaar en schaduwstation.
- alles passend in de opgegeven maten van de tafel.

Ik ben eens gaan passen en meten, ook heb ik het ontwerp eens uitgetekend op papier.
Dit met name om de maten voor het hout op te nemen en ook eens na te denken over de aansluitingen voor de electra; ik ga een ringleiding maken.
Maar ook helpt het mij voor het totaal overzicht. 


Wat ik mij afvraag is welke maten jij gebruikt hebt Gerrit, gezien ik onder geen mogelijkheid een r3 bocht in de hoek van het klimspiraal krijg.
Max een R2.
Re: Ontwerp eerste baan
Gerrit-1959
gast

Re: Ontwerp eerste baan
Hallo Flix,

Ik ben uitgegaan van de maten, die jij in reactie 145 hebt gegeven. Zie bijlage.
Re: Ontwerp eerste baan
Ah, ik zie al waar het aan scheelt.
Verschil zit ?m in de hoek en de ?inkeping?.
Deze heb ik groter gehouden omdat ik er wel tussen moet staan. Met 30cm gaat dat ?m niet worden.

Het zal dan maar een enkel spoor R2 bocht worden.
Re: Ontwerp eerste baan
Gerrit-1959
gast

Re: Ontwerp eerste baan
Hallo Flix,

De inkeping is iets meer dan 60 cm.
Re: Ontwerp eerste baan
Bij de opening zelf wel ja.
Maar bij het uiteinde, waar ik zelf een beetje bedacht had de controle panels te bevestigen zit het op 30cm.
Daar gaat ik niet tussen passen.
Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ontwerp eerste baan
hoi,

Ik zie dat er schetsen van mij hergebruikt worden ;) Dat is mooi maar dan wel even met de bron, het juiste draadje zoals dit Over hoogtes en schaduwstation  of vermelding van naam. We zitten hier niet op feestboek waar je alles zo klakkeloos kan kopiëren.  :)

Citaat van: Ton van het Fort op dinsdag 22 mei 2018, 22:31:44
MDF is vervelend spul want elke aanraking met vocht, zelfs een druppel, verandert de structuur en stevigheid van de plaat. Zelfs de duurdere versies waarvan men beweert dat ze minder vochtgevoelig zijn. Heb hier zelf nare ervaringen mee en daardoor delen van mijn scenery over moeten bouwen.

Ik ken een digitale beursbaan die compleet met MDF is opbouwd. Dat ding heeft behoorlijk wat beurzen overleeft. Het probleem is vocht in de lucht. Daar reageert MDF op. Het kan maar niet aan te bevelen. Beter is peppel of berken multiplex.

Groet Ronald.
Re: Ontwerp eerste baan
Gerrit-1959
gast

Re: Ontwerp eerste baan
 @citaat: Misschien handig, als je even aangeeft in welke reactie. Kunnen anderen er ook rekening mee houden, dat jij gesteld bent op je copyright en om te voorkomen dat het weer gebeurd.
Re: Ontwerp eerste baan
Het is even stil geweest van mijn kant en gezien de tijd en moeite die ik ook van jullie heb mogen ontvangen wil ik nog wel  even een update geven!
Heb nog eens flink zitten stoeien, passen en meten en heb de conclusie moeten trekken dat ik met de huidige opstelling en ruimte niet volledig kan bereiken wat ik wil.

In de tussentijd heb ik me ook eens flink verdiept in het maken van scenery en kwam tot de conclusie dat ik de kosten hiervan zeer heb onderschat.
Daarnaast zit ik momenteel in een woning waar ik niet verwacht nog 2 jaar in te zitten (eerste huur huis met de vriendin) en verwachten binnen een jaartje wel eens naar een koopwoning te gaan kijken.

Daarom heb ik besloten voor nu eerst een simpele baan neer te gaan leggen.
Gewoon een simpel rondje met wat wissel en opstel mogelijkheden. 
Doel hiervan is om te gaan experimenteren welke aspecten mij aanspreken, welke technieken voor mij werken etc.
Ook om te gaan oefenen met de techniek van de baan. Het werken met bezetmelders, seinen met remmodules etc.

Nu de baan nog ontwerpen.
Daarvoor zal ik nog eens goed kijken naar de ontwerpen die hier voorgedragen zijn.
Re: Ontwerp eerste baan
Ben den Hollander
gast

Re: Ontwerp eerste baan
 @citaat Vergeet seinen en remmodules, seinen staan er voor de leuk en hebben geen functie want het besturingsprogramma regelt het remmen en stoppen.
Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Ontwerp eerste baan
Ik ben begonnen met een testbaan ( als herintreder ). Met Cs2 als besturings unit ben ik van de PC gaan rijden met Windigipet. Windigipet demoversie kan je gratis downloaden / gebruiken, beperkt tot 4 locs en 12 magneetartikelen. Zeer leerzaam en leuk: volautomatisch rijden, aan-/afkoppelen en rangeren! Ik kan het aanbevelen!

Groeten
Robert
Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2016

offline
Re: Ontwerp eerste baan
En gratis en voor niks is er ook Rocrail. Zonder beperkingen van betekenis is het hele programma te gebruiken. Je kunt er fijn mee experimenteren en uiteindelijk is alles goed werkend krijgen. Zelfs voor een kneus in bèta vakken als ik.
En Ben merkt terecht op dat je remmodules rustig kunt vergeten, net als stroomloze secties. Als je digitaal rijdt, is dat niet nodig. Heerlijk toch?

Groet,

Peter

Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwerp eerste baan
Citaat van: Flix op donderdag 21 juni 2018, 16:36:58... heb ik besloten voor nu eerst een simpele baan neer te gaan leggen.
Gewoon een simpel rondje met wat wissel en opstel mogelijkheden. 
Doel hiervan is om te gaan experimenteren welke aspecten mij aanspreken, welke technieken voor mij werken etc.
Ook om te gaan oefenen met de techniek van de baan. Het werken met bezetmelders, seinen met remmodules etc.

Nu de baan nog ontwerpen.
Daarvoor zal ik nog eens goed kijken naar de ontwerpen die hier voorgedragen zijn.

Om te beginnen kun je gewoon iets op de vloer leggen, dan kun je alvast genieten van het rijden. Dat doe ik ook nog steeds en ondertussen experimenteer ik een beetje.

Je zou eens wat stijgende bochten van R1 en groter kunnen uitproberen, dan kom je er achter wat jouw treinen zoal voor stijgingen aankunnen.

Je wilt gaan experimenteren met bezetmelders, dan neem ik aan dat je ook bedoelt dat je (op z'n minst deels) automatisch wilt rijden. Dat is iets wat ik zelf ook wil gaan doen, al denk ik dat ik daar dit jaar nog niet aan toe kom. Dat neemt niet weg dat ik er al over aan het nadenken ben, en zo heb ik al bedacht hoe ik dat aan zou moeten pakken. Dat kun jij natuurlijk ook toepassen. Als eerste testbaan denk ik aan een ovaal met een inhaalspoor. Twee wissels, meer niet. Dan kun je al met twee treinen oefenen, bijvoorbeeld een sneltrein en een goederentrein. Als ze dezelfde kant op rijden, zul je het zo moeten inrichten dat de langzaamste (de goederentrein dus) even wacht op het inhaalspoor zodat de sneltrein er langs kan. Als ze tegengestelde kanten op rijden, moet je er voor zorgen dat ze het inhaalspoor gebruiken om elkaar te passeren; als ze elkaar ergens anders op het ovaal tegenkomen zullen ze tegenover elkaar komen te staan en dan heb je een deadlock.
Als dit automatische baantje met twee treinen goed functioneert, kun je verdere stappen maken. Ik denk aan keerlussen, volledig 2-spoors, een station, een rangeerterrein. En gaandeweg met meer treinen. Niet meteen alles natuurlijk, stap voor stap, pas als het allemaal automatisch goed gaat weer verder.
Re: Ontwerp eerste baan
Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 29 juni 2018, 10:26:57
Citaat van: Flix op donderdag 21 juni 2018, 16:36:58... heb ik besloten voor nu eerst een simpele baan neer te gaan leggen.
Gewoon een simpel rondje met wat wissel en opstel mogelijkheden. 
Doel hiervan is om te gaan experimenteren welke aspecten mij aanspreken, welke technieken voor mij werken etc.
Ook om te gaan oefenen met de techniek van de baan. Het werken met bezetmelders, seinen met remmodules etc.

Nu de baan nog ontwerpen.
Daarvoor zal ik nog eens goed kijken naar de ontwerpen die hier voorgedragen zijn.

Om te beginnen kun je gewoon iets op de vloer leggen, dan kun je alvast genieten van het rijden. Dat doe ik ook nog steeds en ondertussen experimenteer ik een beetje.

Je zou eens wat stijgende bochten van R1 en groter kunnen uitproberen, dan kom je er achter wat jouw treinen zoal voor stijgingen aankunnen.

Je wilt gaan experimenteren met bezetmelders, dan neem ik aan dat je ook bedoelt dat je (op z'n minst deels) automatisch wilt rijden. Dat is iets wat ik zelf ook wil gaan doen, al denk ik dat ik daar dit jaar nog niet aan toe kom. Dat neemt niet weg dat ik er al over aan het nadenken ben, en zo heb ik al bedacht hoe ik dat aan zou moeten pakken. Dat kun jij natuurlijk ook toepassen. Als eerste testbaan denk ik aan een ovaal met een inhaalspoor. Twee wissels, meer niet. Dan kun je al met twee treinen oefenen, bijvoorbeeld een sneltrein en een goederentrein. Als ze dezelfde kant op rijden, zul je het zo moeten inrichten dat de langzaamste (de goederentrein dus) even wacht op het inhaalspoor zodat de sneltrein er langs kan. Als ze tegengestelde kanten op rijden, moet je er voor zorgen dat ze het inhaalspoor gebruiken om elkaar te passeren; als ze elkaar ergens anders op het ovaal tegenkomen zullen ze tegenover elkaar komen te staan en dan heb je een deadlock.
Als dit automatische baantje met twee treinen goed functioneert, kun je verdere stappen maken. Ik denk aan keerlussen, volledig 2-spoors, een station, een rangeerterrein. En gaandeweg met meer treinen. Niet meteen alles natuurlijk, stap voor stap, pas als het allemaal automatisch goed gaat weer verder.

Zoiets is inderdaad het plan ja.
Vloerbaan wordt tafelbaan met het eerder besproken afmetingen.

Eerst rustig aan beginnen met het e.e.a. neer te leggen aan spoor en testen.
Onlangs heb ik om te beginnen een pakket op de kop weten te tikken bestaande uit de oude Marklin digital besturing.
Gewoon simpel beginnen met wat wissels te besturen via de 6040 keyboard.
Daarnaast wil ik het beetje bij beetje gaan uitbreiden en mezelf bekender maken met verschillende technieken zodat wanneer ik een definitieve baan ga maken ik de kennis en ervaring heb.

Denk hierbij aan simpelere dingen zoals dmv een led lampje aangeven dat een (opstel)spoor bezet is etc.