Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 09 mei 2018, 01:43:42
Ik heb het niet ingevoerd in WinTrack, maar ik vermoed dat de stijgingen bij dit plan (net) binnen acceptabele grenzen blijven. Je hebt natuurlijk zelf al gezien dat de aansluitingen niet precies kloppen, maar dat is ongetwijfeld wel op te lossen.
Stijgingen zouden inderdaad onder de 2.8% blijven.
Aansluitingen komen inderdaad net niet helemaal overeen, dit is denk ik op te lossen door 2x 172 te gebruiken tov 1x 360 op de lange linker zijde.
Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 09 mei 2018, 01:43:42
Een paar opmerkingen:
Je kunt best beginnen met een tafel voordat je een vergevorderd plan hebt. Niet mijn eigen keuze, maar er zijn er genoeg die dat doen. Ik waardeer het enthousiasme. Het kan dan echter zijn dat je op een gegeven moment het ontwerp wilt veranderen. Zoals het nu is, zit je alleen vast aan de maten van de kamer. Als je er een tafel in hebt staan, wil je ook daar rekening mee houden. Zolang je dat niet erg vindt, hoeft dat geen probleem te zijn. Ik zie ook een paar grote voordelen: Ten eerste wordt je door de tafel gedwongen om keuzes te maken voor het baanplan, ten tweede lijkt het me heel motiverend om te zien dat er iets concreets gebeurt in de kamer.
Ik zit hoe dan ook vast aan bepaalde afmetingen van de tafel ivm de beschikbare ruimte.
Het ontwerp tafel wat er nu ligt, is toch wel het maximale haalbaar(lees:toelaatbaar).
De reden waarom ik ook een echte baan wil neer gaan leggen is om mij meer te verdiepen in de techniek erachter.
Daarnaast moeten alle wisselaandrijving en decoders nog besteld worden, en ook beschik ik momenteel over alleen R1 en R2 bochten. Dus voordat alles binnen is zijn we ook wel even verder dus de definitieve baan laat sowieso nog wel even op zich wachten.
Nu kan ik alvast een start maken en ook de layout en besturing onder de knie krijgen voordat alles definitief gemaakt wordt.
Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 09 mei 2018, 01:43:42
De hoek rechtsachter is lastig te bereiken. Als je de inham wat dieper maakt, zodat je dichter bij het raam kunt komen, kom je wat dichter bij die hoek. Ideaal is het nog niet, ik raad je dan ook aan om de baan stevig genoeg te maken om er zonodig op te kunnen steunen. En een grijper bij de hand houden om een trein die in de hoek ontspoort te kunnnen pakken is ook handig. Je kunt de inham natuurlijk tijdens de bouw wat dieper maken, dat hoeft niet meteen.
De baan komt daar te steunen op de vensterbank dus dat zal ook het stevigste deel van het geheel worden.
Ik denk ook dat daar een tunnel gaat komen, welke ik dan van onder open zal maken zodat ik er via de onderkant bij kan.
Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 09 mei 2018, 01:43:42
Het stijgingspercentage in de lus rechts zal tegen de 3% liggen en de bocht is ook nog eens krap. Daarom zou ik er geen meegebogen wissels in leggen, dat is een combinatie die gevoelig is voor ontsporingen. Het hoeft niet fout te gaan, maar het kan ook anders: je kunt praktisch dezelfde rijmogelijkheden bereiken met wissels op de plaats waar de sporen onder de toekomstige brug liggen. De onderste sporen zullen daar zo goed als vlak liggen en de bereikbaarheid is ook niet slecht, zeker niet als je de inham wat dieper maakt.
Die wissels hebben nu ook nog geen functie dus die kunnen prima weg.
Ik heb die voor nu daar geplaatst omdat ik de baan nog wel érg ?gewoontjes/saai? vind. Er zijn alleen wat wissels en complexe bewegingen rondom het station.
Dus ik zit te kijken of ik bij die wissels geen 3 baans kan maken om zo een keerlus te plaatsen. Dan links onder ook een keerlus, dan heb je meteen weer meer rij mogelijkheden.
En dan linksboven waar inderdaad een zijspoor als werk- /parkeerplaats voor locs zal komen.
Maar deze kan ook verplaatst worden naar één van de lussen zoals al eens op een eerder ontwerp.
Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 09 mei 2018, 01:43:42
In de lus rechts liggen bochten die tegengesteld draaien direct tegen elkaar, waaronder bochten 24130. Normaal gesproken kunnen de treinen dat wel aan, al weet ik niet of dat ook zo is op een stijgend of dalend spoor. Als het ook maar enigszins mogelijk is, leg ik er een rechte rails tussen want dat ziet er mooier uit. Het kost echter wel een beetje ruimte en die heb je niet zoveel, daarom begrijp ik jouw keuze.
Je bedoelt dus R1(24130) ? recht ? R1 ? recht ? R1? Dan kan ik net zogoed R2 (24230) gebruiken denk ik?
Dat heb ik ook geprobeerd, helaas is daar echt de ruimte niet voor om een dubbelspoor bocht te creëren.
Daarnaast heb ik ondertussen nog veel gezocht naar ervaringen met R1 bochten.
Je hebt overal mensen die roepen doe het absoluut niet, het ziet er ook niet uit.
Ik krijg vooral het gevoel dat dit een gevoel van elkaar napraten is. Iedereen voert ook dezelfde argumenten.
Er zijn ook mensen die de R1 als stijgend spoor gebruiken en ook dat gaat prima, zo ook hier op het forum.
Als je een R1 bocht als dalend spoor gebruikt, kan dat allemaal best.
Daarnaast heb ik altijd al R1 bochten gebruikt in mijn vloerbanen en ik stoor mij er niet zo aan wanneer een trein misschien niet zo heel mooi door een bocht gaat.
Het verhaal van ontsporen heb ik dan ook nooit echt meegemaakt. Lijkt me tenslotte ook dat Marklin heus wel heeft nagedacht met het ontwerpen van de geometry.
Ik denk dus dat ik gewoon een R1/2 helix ga bouwen en eens experimenteren hoe dit bevalt.
Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 09 mei 2018, 01:43:42
Je schrijft dat je wilt rangeren, maar zoals het nu is, zie ik geen andere mogelijkheid dan een paar heel korte zijspoortjes. Net genoeg om een paar locomotieven te parkeren, meer niet. Als je nou de engelse wissel (24624) vervangt door een wissel rechts (24612) en de wisselbocht (24224) bij het raam vervangt door een wissel links (24611), dan heb je al wat meer opties, al is het nog steeds zeer beperkt. Als je de bocht om zou gaan bijvoorbeeld, zou je boven andere sporen uitkomen. Ik denk dat dat het met de hoogteverschillen nog wel goed zit, maar dan heb je weer een nieuw probleem: het rangeerterrein komt op een helling te liggen en da's niet handig. Elke ontkoppelde wagon zal spontaan naar beneden rollen!
Nu ik me dit zo voorstel, denk ik dat dat eigenlijk best leuk kan zijn om te zien. Veilig is anders, maar wel lollig om de wagons ongecontroleerd de halve baan over te zien gaan, zonder zelfs maar een wissel die je snel om kunt zetten om ongelukken te voorkomen. Ik kijk al uit naar de video!
Wellicht dat ik zelf de term rangeer niet helemaal correct gebruik.
Wat ik bedoel, is dat ik zichtbaar op de baan een plek wil creëren waar ik iets van een onderhoud/opslag plek voor locs kan maken. Dit hoeft dus inderdaad niet lang en niet veel sporen te zijn.
Ik moet even kijken hoeveel ruimte hiervoor gaat zijn, maar links boven lijkt mij daar wel een oké plek voor.
Anders een paar aftakkingen in de onderste lus.
Wat ik nu zie, is dat ik waar nu de engelse wissel bovenin, naar links heb afbuigen, kan ik deze ook naar binnen in de lus laten gaan en daar een paar sporen maken om en daar dan een industrie terrein te maken.
Er moet ergens ook nog een toegang naar het schaduwstation komen.
Ik heb momenteel DDM van 4 units en een ICE van 4 units.
Het personenvervoer wil ik nog gaan uitbreiden met een VIRM en een IC welke dus ook al snel 3 á 4 bakken gaan zijn en deze wil ik wel kunnen stallen.
Bovenbaan gaat geen ruimte zijn en om het er steeds af te halen voel ik ook weinig voor.
Iemand suggesties?