Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Ontwerp eerste baan

Gestart door Flix zaterdag 28 april 2018, 14:46:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Ontwerp eerste baan
Gerrit-1959
gast

Re: Ontwerp eerste baan
Zoiets misschien?
Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwerp eerste baan
Hoe ik er nog een brug in kan stoppen is iets waar ik over na moet denken. In de laatste paar ontwerpen zie ik nergens een manier om voldoende hoogteverschil te krijgen om rails over elkaar heen te laten gaan.

In plaats daarvan heb ik de ideeën van Gerrit gecombineerd met het laatste plan dat jij zelf had gepost en de losse eindjes verbonden, maar dan net iets anders dan Gerrit.

Voor het geval het je niet meteen opvalt: ik heb één van de engelse wissels vervangen door een kruising. De rijmogelijkheden blijven praktisch hetzelfde, maar je moet zelf maar kiezen wat je wilt.
Re: Ontwerp eerste baan
Citaat van: Gerrit-1959 op donderdag 03 mei 2018, 18:58:17
Zoiets misschien?

Dit kan ?m nog wel is worden zo wat betreft de lus!
Re: Ontwerp eerste baan
Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 03 mei 2018, 19:11:13
Hoe ik er nog een brug in kan stoppen is iets waar ik over na moet denken. In de laatste paar ontwerpen zie ik nergens een manier om voldoende hoogteverschil te krijgen om rails over elkaar heen te laten gaan.

dat lijkt inderdaad een hele lastige te gaan worden. Heb zelf nog een idee welke ik eens moet gaan passen en meten.

Jij hebt zoiets al eerder getekend, een dubbele keerlus, een boven, een onder.
En dan kan de lagere overgaan richting een schaduwstation.
Re: Ontwerp eerste baan
Gerrit-1959
gast

Re: Ontwerp eerste baan
En als je het nu doet zoals in de afbeelding:

- vanaf de wissel 24612 aan de linkerkant alles tot aan de 24611 rechtsboven 50 mm omhoog.
- vanaf de wissel 24612 aan de linkerkant tot en met de laatste 24330 helling naar 30 mm
- beide 24236 veranderen in brug en daaronder 'water' op 0 mm
- verleggen van het rangeerspoor en deze vanaf wissel 24611 helling naar beneden tot wissel 24712 niveau 30 mm 
- vanaf wissel 24611 rechtsboven helling naar beneden tot de beide wissels 24611 en 24612.

Dan krijg je bruggen. Zie afbeelding. Een brug hoeft immers niet altijd over rails  8)
Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwerp eerste baan
Citaat van: Flix op donderdag 03 mei 2018, 19:28:31
Jij hebt zoiets al eerder getekend, een dubbele keerlus, een boven, een onder.
En dan kan de lagere overgaan richting een schaduwstation.

Klopt, met verschillende variaties, maar nog niet met een station met extra breed perron. Je kunt proberen om de onderdelen die je mooi vindt van de plannen van verschillende mensen te combineren tot iets wat past in de beschikbare ruimte. Ik heb net een kleine bestelling ontvangen waarmee ik mijn eigen baan verder kan digitaliseren, zodoende heb ik de komende dagen wat minder tijd om over jouw baan na te denken, maar ik blijf je volgen. Gelukkig helpt Gerrit nu mee. En als me iets nieuws te binnen schiet, zal ik ook weer met een ontwerp komen.
Re: Ontwerp eerste baan
En we zijn weer een stukje verder.
De rechter/bovenste/noordoosterlijke lus zal worden zoals Gerrit deze in elkaar heeft geknutseld.
Ik wil nog wel even kijken of ik daar een Helix in kan krijgen zodat ik ook het beide niveau's aan elkaar kan koppelen.

Even een legenda bij van onderstaan
Groen: Tunnel/ondergronds
Rood: dalend spoor, mogelijk brug?
Grijs: Station
Blauw:Niveau 0 (en zichtbaar)
Roze: Niveau 1

Ik zal niveau 0 nog even uitwerken.
Niveau 0 nu ook uitgewerkt.
Het lange opstel spoor zal dus op niveau 0 zijn. daar wil ik iets van een industrie maken om ook de goederen treinen nut te geven op de baan.
Legenda:
Donker blauw: Zichtbaar
Licht blauw: Stijgend spiraal
groen: tunnel
Rood: Dalend

Ondertussen ook de keerlus uitgewerkt.
Blauw gaat richting de helix/klimspiraal.
Re: Ontwerp eerste baan
Gerrit-1959
gast

Re: Ontwerp eerste baan
Hallo Flix,

Een ontwerp, wat weer een ander kant opgaat. Hou je wel de hellingspercentages in de gaten? Je hebt minstens een hoogteverschil nodig van 64 mm voor rijden materieel en rail. hierbij opgeteld nog de dikte van je plaat en isolatiemateriaal. Dit is al gauw samen minimaal 80 mm. En dan heb ik het nog niet over een bovenleiding.

Edit 1: Dit plan gaat niet werken. Het blauw/groene spoor is al gedaald en je laat de rode erop zakken. Dat gaat elkaar in de weg zitten. En het station met zo'n breed perron op zulke korte sporen? Wat wil je nu precies?

Edit 2: Toch nog even gestoeid met je plan. In dit plan dalen de rode sporen van 0 naar -80 mm. De blauwe stijgt naar 40 mm en waar de brug zit, heb je 80 mm hoogteverschil. Na de brug daalt de groene weer naar 0 en sluit aan op de keerlus. De rode sporen kunnen naar het schaduwstation en eventueel een helix met nog meer lagen naar beneden. In dit plan heb ik het rangeerspoor bij het station opgeofferd, maar je zou er nog iets kunnen fabriceren.
Re: Ontwerp eerste baan
Goedemiddag Gerrit,

Bedankt voor uw input!
Citaat van: Gerrit-1959 op vrijdag 04 mei 2018, 06:53:48
Hallo Flix,

Een ontwerp, wat weer een ander kant opgaat. Hou je wel de hellingspercentages in de gaten? Je hebt minstens een hoogteverschil nodig van 64 mm voor rijden materieel en rail. hierbij opgeteld nog de dikte van je plaat en isolatiemateriaal. Dit is al gauw samen minimaal 80 mm. En dan heb ik het nog niet over een bovenleiding.
Bovenleiding zal ik op den duur wel willen toevoegen, maar hoeft van mij niet functioneel.
Hierdoor zou ik het niet in tunnels hoeven toe te passen. Wel rekening houdend met pantografen uiteraard.

En op het tweede niveau ga ik waarschijnlijk geen isolatiemateriaal toevoegen. Hier zal minder ?natuur? scenery zijn door het station/industrie. Dit scheelt weer in hoogte dat overbrugt moet worden.
Heb hier al het e.e.a. over opgezocht.
Ik zal eerdaags, op advies van Rob in het modelbaanbouw thread een topic plaatsen om hier wat meningen van te krijgen.

Citaat van: Gerrit-1959 op vrijdag 04 mei 2018, 06:53:48

Edit 1: Dit plan gaat niet werken. Het blauw/groene spoor is al gedaald en je laat de rode erop zakken. Dat gaat elkaar in de weg zitten. En het station met zo'n breed perron op zulke korte sporen? Wat wil je nu precies?
Blauwe spoor ligt inderdaad laag. Het rode zal hier kruislings overheen lopen, richting de keerlus. Hier is toch ruim voldoende ruimte om te dalen?
Ik weet nog niet zeker of ik dit stuk spoor ga realiseren. Ik denk dat ik met het bouwen kijk of er ruimte voor is en hoe het staat.
Het perron tussen spoor 1 en 2 is inderdaad iets breder. Dit geeft mij iets meer ruimte om een station te creëren. Hier lijkt mij niets raars aan?
Wellicht dat spoor 2 dichter tegen spoor 1 aan komt en dan spoor 3 dus meer ruimte krijgt.
De stukken spoor (inc ruimte in de tunnel) zijn allemaal minstens 1.20m lang.
Re: Ontwerp eerste baan
Gerrit-1959
gast

Re: Ontwerp eerste baan
Hallo Flix,

Als je alles al hebt uitgedacht zal het vast wel goed komen. Ik ga maar even gerustgesteld achterover hangen en kijken waar je op uit komt.
Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwerp eerste baan
Die 64 mm die Gerrit noemde maakte me nieuwsgierig naar mijn eigen materiaal dus heb ik maar eens een liniaal bij gepakt: Inclusief de rails waar de treinen op staan kom ik op maximaal 63 mm. Als ik dan bedenk dat er nog wel eens een hobbel kan zijn - een kleine oneffenheid onder een rails, of een hoger stukje op een wissel, missschien nog wat hoge belading op een wagon, dan kom ik, voor de zekerheid, op 70 mm. Daarbij moet ik aantekenen dat ik (nog) geen treinen met pantografen heb en dus niet weet hoeveel extra milimeters daarvoor nodig zijn.

Daar bovenop komt nog de dikte van het hout (of ander ondersteunend materiaal) waar de rails op ligt, plus de isolatie. Ook in verborgen delen is dat aan te raden, de isolatie is immers om het geluid te dempen en ook in tunnels maken de treinen geluid. Met een beetje pech fungeert de tunnel zelfs als klankkast. Maar goed, uiteindelijk is het jouw keuze om al dan niet isolatie te gebruiken.

Voor wat het waard is: in WinTrack kun je de hoogteverschillen controleren en standaard staat het minimum op 90 mm. Dan heb je 20 mm voor het hout onder de rails plus de isolatie. Ik weet niet precies hoeveel extra er nodig is voor electrische treinen; zoals je zelf al aangeeft, zelfs zonder bovenleiding moet er ruimte zijn voor pantografen. Om die reden hou ik het op 100 mm als minimum hoogteverschil bij mijn ontwerpen. In principe kun je wel iets lager gaan, bijvoorbeeld naar de 90 mm die WinTrack als standaard als minimumgrens heeft, maar als je het té krap maakt en je komt daar pas achter nadat je al een heleboel tijd hebt gestopt in het bouwen van je baan zou dat jammer zijn. Als je minder dan 100 mm aanhoudt, raad ik je aan om eerst eens een tunnel te gaan maken, van binnen zoveel mogelijk zoals het uiteindelijk moet gaan worden, en dan al jouw locs en wagons er doorheen laten rijden. Dat experiment hoeft niet veel tijd te kosten. De beste test is als er een trein ontspoort in jouw tunnel. Misschien paste het allemaal nét als er niets fout ging, maar met een beetje pech komt de boel klem te zitten bij een ontsporing. En als het heel krap is, kun je er misschien zelfs geen vinger meer tussen krijgen.
Re: Ontwerp eerste baan
Ik ben ook van plan minimaal 100mm aan te houden tussen spoorstaaf en eventueel plafond
Re: Ontwerp eerste baan
Gerrit-1959
gast

Re: Ontwerp eerste baan
Hallo Flix,

100 mm tussen spoorstaaf en plafond en een plaat van 18 mm, betekent een hoogteverschil van 100 + 10,1 (rail) + 4 (isolatie) + 18 (plaat) = 134,1 mm. Met jouw ontwerp ga je hellingen maken, die ver boven de 3% komen. Ik schat zelfs wel rond de 5%. Probeer het maar uit.
Van bovenkant plaat tot onderkant plaat is 80 mm ongeveer de ondergrens. Bij minder loop je de kans, dat de pantograaf inklapt. ik zou dan 85 mm hanteren. En met dit hoogteverschil kom je met jouw ontwerp net op 3% of er iets boven. 
Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwerp eerste baan
100 mm tussen spoorstaaf en plafond is ook weer niet nodig hoor: bij een hoogteverschil van 100 mm tussen de verschillende niveau's gaat het om het totale hoogteverschil, dus bijvoorbeeld tussen de bovenkant van de spoorstaven die boven elkaar liggen. Vandaar dat je 333 cm spoorlengte nodig hebt om bij 3% tot 100 mm te komen, die 3% gaat immers ook uitsluitend over de stijging van het spoor. Als je 134 mm wilt bij 3% kom je op 447 cm spoorlengte. Dat wordt wel héél lastig bij de maten van jouw baan!
Re: Ontwerp eerste baan
Citaat van: Gerrit-1959 op vrijdag 04 mei 2018, 19:06:50
Hallo Flix,

100 mm tussen spoorstaaf en plafond en een plaat van 18 mm, betekent een hoogteverschil van 100 + 10,1 (rail) + 4 (isolatie) + 18 (plaat) = 134,1 mm. Met jouw ontwerp ga je hellingen maken, die ver boven de 3% komen. Ik schat zelfs wel rond de 5%. Probeer het maar uit.
Van bovenkant plaat tot onderkant plaat is 80 mm ongeveer de ondergrens. Bij minder loop je de kans, dat de pantograaf inklapt. ik zou dan 85 mm hanteren. En met dit hoogteverschil kom je met jouw ontwerp net op 3% of er iets boven.

Merk dat met SCARM hoogtes invoeren ook wel erg lastig werkt!
Moet echt onderdeel voor onderdeel in hoogte instellen.
Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 04 mei 2018, 19:31:07
100 mm tussen spoorstaaf en plafond is ook weer niet nodig hoor: bij een hoogteverschil van 100 mm tussen de verschillende niveau's gaat het om het totale hoogteverschil, dus bijvoorbeeld tussen de bovenkant van de spoorstaven die boven elkaar liggen. Vandaar dat je 333 cm spoorlengte nodig hebt om bij 3% tot 100 mm te komen, die 3% gaat immers ook uitsluitend over de stijging van het spoor. Als je 134 mm wilt bij 3% kom je op 447 cm spoorlengte. Dat wordt wel héél lastig bij de maten van jouw baan!
Ah, dan heb ik dat verkeer onthouden. Heb het maar weer even opgezocht.
80mm aanhouden dus.
Re: Ontwerp eerste baan
Gerrit-1959
gast

Re: Ontwerp eerste baan
In SCARM kun je toch ook trajecten een helling geven? Je markeert het laagste en hoogste punt, selecteert het traject en dan gelijkmatige helling. Of kent SCARM deze functionaliteit niet?
Re: Ontwerp eerste baan
Citaat van: Gerrit-1959 op vrijdag 04 mei 2018, 20:37:07
In SCARM kun je toch ook trajecten een helling geven? Je markeert het laagste en hoogste punt, selecteert het traject en dan gelijkmatige helling. Of kent SCARM deze functionaliteit niet?

Ik krijg wel een geheel stuk de hoogte in, maar geen gelijkmatige helling.
Of ik zie een knop over het hoofd.
Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2017

offline
Re: Ontwerp eerste baan
Natuurlijk heeft Scarm die optie:
1. menubalk boven: symbool witte H in rood vierkantje met rode strepen selecteren.
2. beginpunt (= 0) stijging/daling aanklikken met linkermuisknop
3. eindpunt aanklikken met linkermuisknop
4. gewenste hoogte (stijgen + = muiswiel naar boven; dalen - = muiswiel naar beneden) instellen : wordt aangegeven in mm en %
5. wanneer gewenste hoogte eindpunt is bereikt linkerknop muis klikken en programma geeft op elke verbinding van twee railstukken de hoogte aan
6. klaar

Cees
Re: Ontwerp eerste baan
Citaat van: Pt2/3 op vrijdag 04 mei 2018, 21:07:38
Natuurlijk heeft Scarm die optie:
1. menubalk boven: symbool witte H in rood vierkantje met rode strepen selecteren.
2. beginpunt (= 0) stijging/daling aanklikken met linkermuisknop
3. eindpunt aanklikken met linkermuisknop
4. gewenste hoogte (stijgen + = muiswiel naar boven; dalen - = muiswiel naar beneden) instellen : wordt aangegeven in mm en %
5. wanneer gewenste hoogte eindpunt is bereikt linkerknop muis klikken en programma geeft op elke verbinding van twee railstukken de hoogte aan
6. klaar

Cees

Dag Cees,

Kan het kloppen dat dit niet werkt wanneer er een wissel in de helling zit?
Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ontwerp eerste baan
hoi,

Citaat van: Flix op vrijdag 04 mei 2018, 18:57:51
Ik ben ook van plan minimaal 100mm aan te houden tussen spoorstaaf en eventueel plafond

Kijk hier eens: Encyclopedie Schaduwstations. Dan zie dat de 100mm niet zo gek is. En bij diepere schaduwstations eigenlijk nog groter moet zijn. Probeer maar eens met je hand over een wagon of lok te komen bij 100mm om een wagon daar achter op te pakken. Dat is nog niet zo gemakkelijk.

Groet Ronald.
Re: Ontwerp eerste baan
Citaat van: ronaldk op vrijdag 04 mei 2018, 21:43:11
hoi,

Citaat van: Flix op vrijdag 04 mei 2018, 18:57:51
Ik ben ook van plan minimaal 100mm aan te houden tussen spoorstaaf en eventueel plafond

Kijk hier eens: Encyclopedie Schaduwstations. Dan zie dat de 100mm niet zo gek is. En bij diepere schaduwstations eigenlijk nog groter moet zijn. Probeer maar eens met je hand over een wagon of lok te komen bij 100mm om een wagon daar achter op te pakken. Dat is nog niet zo gemakkelijk.

Groet Ronald.

Dat is inderdaad ook waar ik de 100mm vandaan heb.
Ook elders heb ik de 100mm gelezen.

Mogelijk dan toch maar eens kijken of er een helix mogelijk is ook in de onderste lus.
Re: Ontwerp eerste baan
Gerrit-1959
gast

Re: Ontwerp eerste baan
Hallo Flix,

Het kan kloppen, dat het niet werkt, als er een wissel in ligt. Dat is bij Anyrail ook. Tenminste ik heb nog niet ontdekt, hoe het dan zou moeten. Wat ik dan doe is d wissel er even uitnemen en vervangen door door de correcte lengtes of bochten, dan de helling aanbrengen. Vervolgens pak ik deze stukken er weer uit. Ik kijk dan wat de hoogtematen van de verbindingspunten van deze stukken zijn en breng deze ook aan op de wissel(s).
De verbindingspunten van de wissels reken ik uit.

Mocht iemand een snellere/betere/handiger methode hebben, ik hou mij aanbevolen.
Re: Ontwerp eerste baan
Gerrit-1959
gast

Re: Ontwerp eerste baan
 @citaat @citaat: Wat de bereikbaarheid van het schaduwstation betreft heb je helemaal gelijk, Ronald. In het geval van Flix is zelfs 300 mm al aan de kleine kant. In mijn betoog ben ik alleen nog maar ingegaan op het minimale hoogteverschil tussen twee lagen, zonder nog te kijken naar de bereikbaarheid.
Re: Ontwerp eerste baan
Wanneer de helix 2 balans is en het midden open, kan je er dan bij vanaf de onderkant.

Idem met het schaduw. Deze zal 4 banen breed worden. Als ik deze in het midden onder de tafel plaats en van beide kanten bereikbaar vanaf onder mort bereikbaarheid goed zijn.

Ik snap dat wanneer je 6+ banen hebt je er wel met je armen overheen moet.
Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2017

offline
Re: Ontwerp eerste baan
Klopt, wanneer er een wissel in zit werkt het niet
Doe wat Gerrit zegt: vervang de wissel door een rechte rail

Cees
Re: Ontwerp eerste baan
Ondertussen het ontwerp maar eens een paar dagen laten liggen.
Heb nog niet het ?ja dit is het!? Gevoel gehad.

Vanavond maar is met een blanke kaart begonnen en eens opnieuw begonnen.
Ditmaal met het station op de lange zijde in de voet van de L.
Re: Ontwerp eerste baan
marklinmanus
gast

Re: Ontwerp eerste baan
Ook nog wat geprobeerd
Re: Ontwerp eerste baan
Vanavond SCARM maar weer eens opgestart en eens gaan spelen met wat ideeën welke ik wil uitvoeren.
Helaas kom ik gewoon niet uit.
Ik denk dat ik téveel op té weinig ruimte wil doen.

Ik blijf maar terugkomen met slechts ruimte voor een keerlus van R1 bochten.
Wat ik wil:
-een station met 4 sporen, met wat complexe wissel bewegingen (denk engelse wissel) liefst met ruimte tussen baan 1 & 2, en 3&4. Dan krijg je dus spoor 1, perron, spoor 2&3, spoor 4. Spoor 4 wil ik dan doodlopend.
-een kort rangeer terrein welke als werkplaats voor locs zal dienen/opgemaakt worden
-Wat bocht/tunnel werk.

Zie mijn geweldige paint vaardigheden voor mijn hersenspinsels.
Re: Ontwerp eerste baan
marklinmanus
gast

Re: Ontwerp eerste baan
Dan zal je iets in je wensen moeten aanpassen.

Heb mijn plan nog wat uitgewerkt.
Re: Ontwerp eerste baan
Ziet er interessant uit!
Ben toevallig ook net bezig met het station op die plek.

Heb je deze misschien ook in 3d weergave of met alle lagen op elkaar zodat ik een beeld kan krijgen van het baan verloop?
Re: Ontwerp eerste baan
marklinmanus
gast

Re: Ontwerp eerste baan
Alle lagen op elkaar gaat niet werken denk ik, maar als je de plaatjes volgt kom je een heel eind.
1. Het schaduwstation met keerlus.
2. Bijna 7 meter spoor om naar de volgende laag te gaan. Het station.
3. Weer bijna 7 meter spoor om naar laag +1 te gaan.
4. Laag +1 hier keert de trein om weer af te dalen.
Re: Ontwerp eerste baan
Nou, Ik denk dat ik de grote lijnen klaar heb!
Ben er nog niet helemaal tevreden mee daar het nu eigenlijk nog maar één groot rondje is die beide kanten op kan.
Daar wil ik dus nog iets verandering in aanbrengen maar met de grote lijn ben ik wel erg tevree.
Kijken of ik nog ergens een keerlus kan aanbrengen.

Links boven zal een rangeer stuk komen.
Rechts past ook nog makkelijk wat.
Ik wil alleen wel voorkomen dat het té vol komt te staan.
Dit weekend zal het hout binnenkomen voor de tafel en dan mooi de tijd om deze in elkaar te knutselen.
Dan maar eens het e.e.a. gaan neerleggen, kijken hoe het eruit komt te zien.

Ik zit te denken om het station dan op niveau 1 te plaatsen en de andere baan daar onderdoor te laten komen en dan daar een mooie brug in het station te verwerken.


Rechts langs de zijkant is ruimte voor 3x 360 lengtes, maar dan word het SCARM bestand te groot om hier te uploaden.
Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwerp eerste baan
 @citaat
Ik heb het niet ingevoerd in WinTrack, maar ik vermoed dat de stijgingen bij dit plan (net) binnen acceptabele grenzen blijven. Je hebt natuurlijk zelf al gezien dat de aansluitingen niet precies kloppen, maar dat is ongetwijfeld wel op te lossen.

Een paar opmerkingen:


  • Je kunt best beginnen met een tafel voordat je een vergevorderd plan hebt. Niet mijn eigen keuze, maar er zijn er genoeg die dat doen. Ik waardeer het enthousiasme. Het kan dan echter zijn dat je op een gegeven moment het ontwerp wilt veranderen. Zoals het nu is, zit je alleen vast aan de maten van de kamer. Als je er een tafel in hebt staan, wil je ook daar rekening mee houden. Zolang je dat niet erg vindt, hoeft dat geen probleem te zijn. Ik zie ook een paar grote voordelen: Ten eerste wordt je door de tafel gedwongen om keuzes te maken voor het baanplan, ten tweede lijkt het me heel motiverend om te zien dat er iets concreets gebeurt in de kamer.
  • De hoek rechtsachter is lastig te bereiken. Als je de inham wat dieper maakt, zodat je dichter bij het raam kunt komen, kom je wat dichter bij die hoek. Ideaal is het nog niet, ik raad je dan ook aan om de baan stevig genoeg te maken om er zonodig op te kunnen steunen. En een grijper bij de hand houden om een trein die in de hoek ontspoort te kunnnen pakken is ook handig. Je kunt de inham natuurlijk tijdens de bouw wat dieper maken, dat hoeft niet meteen.
  • Het stijgingspercentage in de lus rechts zal tegen de 3% liggen en de bocht is ook nog eens krap. Daarom zou ik er geen meegebogen wissels in leggen, dat is een combinatie die gevoelig is voor ontsporingen. Het hoeft niet fout te gaan, maar het kan ook anders: je kunt praktisch dezelfde rijmogelijkheden bereiken met wissels op de plaats waar de sporen onder de toekomstige brug liggen. De onderste sporen zullen daar zo goed als vlak liggen en de bereikbaarheid is ook niet slecht, zeker niet als je de inham wat dieper maakt.
  • In de lus rechts liggen bochten die tegengesteld draaien direct tegen elkaar, waaronder bochten 24130. Normaal gesproken kunnen de treinen dat wel aan, al weet ik niet of dat ook zo is op een stijgend of dalend spoor. Als het ook maar enigszins mogelijk is, leg ik er een rechte rails tussen want dat ziet er mooier uit. Het kost echter wel een beetje ruimte en die heb je niet zoveel, daarom begrijp ik jouw keuze.
  • Wat je precies wilt met de slanke wissel (24712) linksachter ontgaat me. Je schrijft dat je wilt rangeren, maar zoals het nu is, zie ik geen andere mogelijkheid dan een paar heel korte zijspoortjes. Net genoeg om een paar locomotieven te parkeren, meer niet. Als je nou de engelse wissel (24624) vervangt door een wissel rechts (24612) en de wisselbocht (24224) bij het raam vervangt door een wissel links (24611), dan heb je al wat meer opties, al is het nog steeds zeer beperkt. Als je de bocht om zou gaan bijvoorbeeld, zou je boven andere sporen uitkomen. Ik denk dat dat het met de hoogteverschillen nog wel goed zit, maar dan heb je weer een nieuw probleem: het rangeerterrein komt op een helling te liggen en da's niet handig. Elke ontkoppelde wagon zal spontaan naar beneden rollen!
    Nu ik me dit zo voorstel, denk ik dat dat eigenlijk best leuk kan zijn om te zien. Veilig is anders, maar wel lollig om de wagons ongecontroleerd de halve baan over te zien gaan, zonder zelfs maar een wissel die je snel om kunt zetten om ongelukken te voorkomen. Ik kijk al uit naar de video!

P.S. Mocht je bij de laatste opmerking enige ironie bespeuren dan kan dat kloppen. Desalniettemin lijkt me zo'n video leuk. :P
Re: Ontwerp eerste baan
Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 09 mei 2018, 01:43:42
Ik heb het niet ingevoerd in WinTrack, maar ik vermoed dat de stijgingen bij dit plan (net) binnen acceptabele grenzen blijven. Je hebt natuurlijk zelf al gezien dat de aansluitingen niet precies kloppen, maar dat is ongetwijfeld wel op te lossen.
Stijgingen zouden inderdaad onder de 2.8% blijven.
Aansluitingen komen inderdaad net niet helemaal overeen, dit is denk ik op te lossen door 2x 172 te gebruiken tov 1x 360 op de lange linker zijde.
Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 09 mei 2018, 01:43:42
Een paar opmerkingen:

Je kunt best beginnen met een tafel voordat je een vergevorderd plan hebt. Niet mijn eigen keuze, maar er zijn er genoeg die dat doen. Ik waardeer het enthousiasme. Het kan dan echter zijn dat je op een gegeven moment het ontwerp wilt veranderen. Zoals het nu is, zit je alleen vast aan de maten van de kamer. Als je er een tafel in hebt staan, wil je ook daar rekening mee houden. Zolang je dat niet erg vindt, hoeft dat geen probleem te zijn. Ik zie ook een paar grote voordelen: Ten eerste wordt je door de tafel gedwongen om keuzes te maken voor het baanplan, ten tweede lijkt het me heel motiverend om te zien dat er iets concreets gebeurt in de kamer.
Ik zit hoe dan ook vast aan bepaalde afmetingen van de tafel ivm de beschikbare ruimte.
Het ontwerp tafel wat er nu ligt, is toch wel het maximale haalbaar(lees:toelaatbaar).
De reden waarom ik ook een echte baan wil neer gaan leggen is om mij meer te verdiepen in de techniek erachter.
Daarnaast moeten alle wisselaandrijving en decoders nog besteld worden, en ook beschik ik momenteel over alleen R1 en R2 bochten. Dus voordat alles binnen is zijn we ook wel even verder dus de definitieve baan laat sowieso nog wel even op zich wachten.
Nu kan ik alvast een start maken en ook de layout en besturing onder de knie krijgen voordat alles definitief gemaakt wordt.
Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 09 mei 2018, 01:43:42
De hoek rechtsachter is lastig te bereiken. Als je de inham wat dieper maakt, zodat je dichter bij het raam kunt komen, kom je wat dichter bij die hoek. Ideaal is het nog niet, ik raad je dan ook aan om de baan stevig genoeg te maken om er zonodig op te kunnen steunen. En een grijper bij de hand houden om een trein die in de hoek ontspoort te kunnnen pakken is ook handig. Je kunt de inham natuurlijk tijdens de bouw wat dieper maken, dat hoeft niet meteen.
De baan komt daar te steunen op de vensterbank dus dat zal ook het stevigste deel van het geheel worden.
Ik denk ook dat daar een tunnel gaat komen, welke ik dan van onder open zal maken zodat ik er via de onderkant bij kan.
Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 09 mei 2018, 01:43:42
Het stijgingspercentage in de lus rechts zal tegen de 3% liggen en de bocht is ook nog eens krap. Daarom zou ik er geen meegebogen wissels in leggen, dat is een combinatie die gevoelig is voor ontsporingen. Het hoeft niet fout te gaan, maar het kan ook anders: je kunt praktisch dezelfde rijmogelijkheden bereiken met wissels op de plaats waar de sporen onder de toekomstige brug liggen. De onderste sporen zullen daar zo goed als vlak liggen en de bereikbaarheid is ook niet slecht, zeker niet als je de inham wat dieper maakt.
Die wissels hebben nu ook nog geen functie dus die kunnen prima weg.
Ik heb die voor nu daar geplaatst omdat ik de baan nog wel érg ?gewoontjes/saai? vind. Er zijn alleen wat wissels en complexe bewegingen rondom het station.
Dus ik zit te kijken of ik bij die wissels geen 3 baans kan maken om zo een keerlus te plaatsen. Dan links onder ook een keerlus, dan heb je meteen weer meer rij mogelijkheden.
En dan linksboven waar inderdaad een zijspoor als werk- /parkeerplaats voor locs zal komen.
Maar deze kan ook verplaatst worden naar één van de lussen zoals al eens op een eerder ontwerp.

Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 09 mei 2018, 01:43:42
In de lus rechts liggen bochten die tegengesteld draaien direct tegen elkaar, waaronder bochten 24130. Normaal gesproken kunnen de treinen dat wel aan, al weet ik niet of dat ook zo is op een stijgend of dalend spoor. Als het ook maar enigszins mogelijk is, leg ik er een rechte rails tussen want dat ziet er mooier uit. Het kost echter wel een beetje ruimte en die heb je niet zoveel, daarom begrijp ik jouw keuze.
Je bedoelt dus R1(24130) ? recht ? R1 ? recht ? R1? Dan kan ik net zogoed R2 (24230) gebruiken denk ik?
Dat heb ik ook geprobeerd, helaas is daar echt de ruimte niet voor om een dubbelspoor bocht te creëren.

Daarnaast heb ik ondertussen nog veel gezocht naar ervaringen met R1 bochten.
Je hebt overal mensen die roepen doe het absoluut niet, het ziet er ook niet uit.
Ik krijg vooral het gevoel dat dit een gevoel van elkaar napraten is. Iedereen voert ook dezelfde argumenten.

Er zijn ook mensen die de R1 als stijgend spoor gebruiken en ook dat gaat prima, zo ook hier op het forum.
Als je een R1 bocht als dalend spoor gebruikt, kan dat allemaal best.
Daarnaast heb ik altijd al R1 bochten gebruikt in mijn vloerbanen en ik stoor mij er niet zo aan wanneer een trein misschien niet zo heel mooi door een bocht gaat.
Het verhaal van ontsporen heb ik dan ook nooit echt meegemaakt. Lijkt me tenslotte ook dat Marklin heus wel heeft nagedacht met het ontwerpen van de geometry.

Ik denk dus dat ik gewoon een R1/2 helix ga bouwen en eens experimenteren hoe dit bevalt.
Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 09 mei 2018, 01:43:42
Je schrijft dat je wilt rangeren, maar zoals het nu is, zie ik geen andere mogelijkheid dan een paar heel korte zijspoortjes. Net genoeg om een paar locomotieven te parkeren, meer niet. Als je nou de engelse wissel (24624) vervangt door een wissel rechts (24612) en de wisselbocht (24224) bij het raam vervangt door een wissel links (24611), dan heb je al wat meer opties, al is het nog steeds zeer beperkt. Als je de bocht om zou gaan bijvoorbeeld, zou je boven andere sporen uitkomen. Ik denk dat dat het met de hoogteverschillen nog wel goed zit, maar dan heb je weer een nieuw probleem: het rangeerterrein komt op een helling te liggen en da's niet handig. Elke ontkoppelde wagon zal spontaan naar beneden rollen!
Nu ik me dit zo voorstel, denk ik dat dat eigenlijk best leuk kan zijn om te zien. Veilig is anders, maar wel lollig om de wagons ongecontroleerd de halve baan over te zien gaan, zonder zelfs maar een wissel die je snel om kunt zetten om ongelukken te voorkomen. Ik kijk al uit naar de video!
Wellicht dat ik zelf de term rangeer niet helemaal correct gebruik.
Wat ik bedoel, is dat ik zichtbaar op de baan een plek wil creëren waar ik iets van een onderhoud/opslag plek voor locs kan maken. Dit hoeft dus inderdaad niet lang en niet veel sporen te zijn.
Ik moet even kijken hoeveel ruimte hiervoor gaat zijn, maar links boven lijkt mij daar wel een oké plek voor.
Anders een paar aftakkingen in de onderste lus.

Wat ik nu zie, is dat ik waar nu de engelse wissel bovenin, naar links heb afbuigen, kan ik deze ook naar binnen in de lus laten gaan en daar een paar sporen maken om en daar dan een industrie terrein te maken.

Er moet ergens ook nog een toegang naar het schaduwstation komen.
Ik heb momenteel DDM van 4 units en een ICE van 4 units.
Het personenvervoer wil ik nog gaan uitbreiden met een VIRM en een IC welke dus ook al snel 3 á 4 bakken gaan zijn en deze wil ik wel kunnen stallen.
Bovenbaan gaat geen ruimte zijn en om het er steeds af te halen voel ik ook weinig voor.
Iemand suggesties?

Re: Ontwerp eerste baan
Gerrit-1959
gast

Re: Ontwerp eerste baan
Hallo Flix,

Een helix met een R1 en een hellingspercentage van 3% kan maximaal 67,5 mm hoogteverschil aan. Als je een R2/R3 helix neemt, is de diameter van de helix buitenmaat/buitenmaat rail 1140 mm. De R2 kan dan bij 3% 82,5 mm hoogteverschil overbruggen.
Een andere afweging kan zijn om de helix enkelsporig te maken. Zoals jij je plannen beschrijft gaat het om 1 omwenteling. En dan kijken of het past met de R3.
Re: Ontwerp eerste baan
Citaat van: Gerrit-1959 op woensdag 09 mei 2018, 10:16:56
Hallo Flix,

Een helix met een R1 en een hellingspercentage van 3% kan maximaal 67,5 mm hoogteverschil aan. Als je een R2/R3 helix neemt, is de diameter van de helix buitenmaat/buitenmaat rail 1140 mm. De R2 kan dan bij 3% 82,5 mm hoogteverschil overbruggen.
Een andere afweging kan zijn om de helix enkelsporig te maken. Zoals jij je plannen beschrijft gaat het om 1 omwenteling. En dan kijken of het past met de R3.

Ik denk dat een enkelsporing inderdaad voldoende voor mijn doeleinde gaat zijn.
Ik ga (nog) niet volledig automatisch rijden. Dus ik zal hooguit 2/3 treinen tegelijk op de baan hebben.
Als deze aan de ene kan het spoor opkomen en aan de andere kant eraf zal dat prima moeten kunnen.
Jij  suggesties hoe dit te bewerkstelligen?
Re: Ontwerp eerste baan
Gerrit-1959
gast

Re: Ontwerp eerste baan
Hallo Flix,

Dan moet ik eerst even je laatste ontwerp overnemen in Anyrail. Geduld.
Re: Ontwerp eerste baan
Citaat van: Flix op woensdag 09 mei 2018, 10:03:36

Wellicht dat ik zelf de term rangeer niet helemaal correct gebruik.
Wat ik bedoel, is dat ik zichtbaar op de baan een plek wil creëren waar ik iets van een onderhoud/opslag plek voor locs kan maken. Dit hoeft dus inderdaad niet lang en niet veel sporen te zijn.
Ik moet even kijken hoeveel ruimte hiervoor gaat zijn, maar links boven lijkt mij daar wel een oké plek voor.
Anders een paar aftakkingen in de onderste lus.

Wat ik nu zie, is dat ik waar nu de engelse wissel bovenin, naar links heb afbuigen, kan ik deze ook naar binnen in de lus laten gaan en daar een paar sporen maken om en daar dan een industrie terrein te maken.


bovenstaand maar eens provisorisch in paint uitgetekend.
Vanavond maar eens in SCARM gooien.

(wel even moeten verkleinen, anders pakt de site de afbeeldign niet.
Re: Ontwerp eerste baan
Gerrit-1959
gast

Re: Ontwerp eerste baan
Een probeersel met stijg-/daalsporen. Met een helix ben ik nog aan bestuderen.
Re: Ontwerp eerste baan
Dat ziet er ook interessant uit!

Echter, de 3 sporen in het midden gaat een station worden, dus dat zijspoor wat daarop aanhaakt wil ik aan de lange zijde hebben.

Een helix is voor mij overigens geen vereiste, is meer om bij het schaduwstation te komen. Maar op deze manier met het spoor aan de achter zijde, kan daar ook het schaduw worden bereikt!
Re: Ontwerp eerste baan
Gerrit-1959
gast

Re: Ontwerp eerste baan
Dat kan wel, maar dan komt het rangeergedeelte verhoogd, want dat lange stuk is een stijgspoor naar de brug.
Re: Ontwerp eerste baan
Citaat van: Gerrit-1959 op woensdag 09 mei 2018, 12:05:42
Dat kan wel, maar dan komt het rangeergedeelte verhoogd, want dat lange stuk is een stijgspoor naar de brug.

Dat is niet erg, graag zelfs.
Dat geeft de baan wat meer leven, diepte.

Ziet er erg goed uit!
Heb je deze ook met de nummers?
Re: Ontwerp eerste baan
Gerrit-1959
gast

Re: Ontwerp eerste baan
En nu met aanzet tot helix.
Re: Ontwerp eerste baan
Gerrit-1959
gast

Re: Ontwerp eerste baan
Van de eerste niet meer. Die zou ik dan moeten herleiden. Het derde stationsspoor kun je natuurlijk ook met een wissel aansluiten op de helix.
Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Ontwerp eerste baan
Ziet er goed uit !
Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwerp eerste baan
Hoi Flix, toen ik je laatste plan in WinTrack zette, bleek dat het links iets meer ruimte in beslag nam dan 244 cm; je hebt 260 cm nodig. Ik weet niet of je dat doelbewust hebt gedaan, maar ben toch maar verder gegaan met invoeren en kloppend maken van de aansluitingen. Het lukt nét met de hoogteverschillen en 3%. Ik heb niet geprobeerd de baan weer binnen de 244 cm te krijgen, maar door het sluitend maken werd de overschrijding een paar cm kleiner.

Het sluitend gemaakte plan vindt je hieronder. Linksachter zijn twee korte zijsporen toegevoegd. De stootblokken komen strak tegen de muur, maar er passen (net) twee locs naast elkaar. Dak erover en je hebt een locloods. De wissels rechts heb ik weggehaald, maar onder de brug heb ik ruimte gevonden om slanke meegebogen wissels te leggen. De stijgingen moeten hier iets lager zijn want onder de brug is het laagste punt en je kunt niet zomaar op één punt de omslag maken van 3% stijgen naar 3% dalen, een overgang van 6% is veel te abrupt. De sleper kan dan los komen van de baan en in een bocht krijg je er nog de kans op ontsporingen bij. Het beste is om de rails direct onder de brug vlak te leggen, dan is er geen probleem. Met de hoogtes is dat net te doen.

Ik heb nog gekeken wat het scheelt als de 24360's in het station worden vervangen door twee 24172's maar dat helpt nauwelijks: de overschrijding wordt er maar één cm door teruggebracht. Om weer binnen de 244 cm te komen, zouden de 24360's vervangen moeten worden door slechts één 24172. Dat lijkt me nou ook weer niet de bedoeling, het station is immers al niet zo groot. Kortom, ik zit een beetje vast tussen wat je graag wilt en de beschikbare ruimte.

De combinatie van twee tegengestelde bochten R2 gaat nog wel, dat zie je immers ook vaak bij wissels in combinatie met een 24224. Voor wat betreft de R1: gezien de ruimte die je hebt, móet je ze haast wel gebruiken, anders worden je mogelijkheden flink beperkt. Het bouwen en experimenteren met een helix is een prima idee, ben ik helemaal voor. Uiteindelijk is dat de enige manier om er achter te komen wat jouw eigen treinen aankunnen. En als je toch aan het experimenteren gaat, dan kun je ook een stukje spoor leggen met 3% stijging met daarin een R1-bocht gevolgd door een tegendraaiende R2.

Ik heb geprobeerd om binnen jouw ontwerp een plaats te vinden voor een aftakking naar een schaduwstation, maar dat is me niet gelukt, daarvoor is een grotere aanpassing nodig, bijvoorbeeld zoals Gerrit het doet @citaat. Naast de overschrijding van de 244 cm zie ik daarbij trouwens nog een tweede knelpunt met de ruimte. Een tijdje terug had ik al eens een plan gepost dat nogal ver de kamer in kwam. Daarmee zou de deur van de inbouwkast aan de rechterkant waarschijnlijk niet meer open kunnen. Misschien speelt dat hier opnieuw een rol. Heb je al uitgezocht hoever je maximaal de kamer in kunt gaan vanaf de linkermuur? Als we dat weten, kunnen we bij het plannen binnen de grenzen blijven.
Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwerp eerste baan
Citaat van: Flix op woensdag 09 mei 2018, 10:37:20
(wel even moeten verkleinen, anders pakt de site de afbeeldign niet.

Heb je het al eens geprobeerd als .png? Kleine bestanden en minstens zo scherp als .jpg.
Re: Ontwerp eerste baan
De 244 was voornamelijk de maat welke de standaard triplex plaat is.

Echter wanneer ik deze in de breedte als voet van de L gebruik, dan blijft er zat ruimte aan de andere kant over dus zou het iets verder kunnen.
Wanneer ik het geheel daadwerkelijk ga neerleggen kan ik altijd nog beslissen of het iets korter moet ja of te nee.
Re: Ontwerp eerste baan
Hoi allemaal,
Ik lees met jullie mee met de oplossingen. Even een duit in het zakje. Je zou met het rangeerdeel nog iets met de hoogte kunnen spelen door heuvelje te leggen vlak voor de driewegwissel. Zo maar een idee.
Re: Ontwerp eerste baan
Gerrit-1959
gast

Re: Ontwerp eerste baan
Helix met schaduwstation. In het schaduwstation drie opstelsporen, 1 kortere en twee langere. Wissels door deze plaatsing goed bereikbaar. 3D vanaf onderzijde. Op tafel rechts extra rangeerspoor. Bv. voor korte train/railbus.

LET OP: 3D is kwartslag tegen de klok in gedraaid.