Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Ontwerp eerste baan

Gestart door Flix zaterdag 28 april 2018, 14:46:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ontwerp eerste baan
Goedemiddag Allen,

Na jaren de hobby weer opgepakt, dus nu wordt het tijd om eens een echte baan te gaan bouwen.
Ik heb ruimte voor een L-vorm tafel.
Zie eerste foto voor de afmetingen.
Vervolgens heb ik daar een baan opgetekend van hoe ik het ongeveer wil hebben.
Het rode stuk in het midden zal een station worden welke verlaagd is en de baan zal dmv het station naar beneden de schaduwbaan opgaan.

Graag hoor jullie met ervaring van het bouwen van een baan hoe dit ontwerp in elkaar steekt en wat pointers.

Alvast bedankt.

Ps: het is even simpel in elkaar gezet met de gratis versie van SCARM en paint.
het klopt dat niet alles nog 100% passend is. Dat is een volgende stap.
Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2017

offline
Re: Ontwerp eerste baan
Hoi Flix,

Heb je toevallig ook een naam, dat praat wat gemakkelijker >:-D

Het ziet er op zich niet slecht uit, maar het is eigenlijk erg onhandig.
Je kan bij 122 niet met je arm tot achteraan de tafel, wat voor het bouwen niet erg handig is, en ook als er is iets ontspoord kan je er niet bij.

Ik zou het allemaal wat minder diep maken. Hoe ziet de rest van de ruimte er uit?
Re: Ontwerp eerste baan
Bedankt voor je reactie.

Flix is de naam :)

Ik had inderdaad al het e.e.a. gelezen dat 122 niet handig is ivm bereikbaarheid.
Het verste spoor stuk zal liggen op ~1 meter en daar kom ik prima bij met m'n arm.
Daarnaast vind ik het ook zonde om de ruimte niet te gebruiken. Eventueel dat ik de 'body' van de voet in de L wat indun en dan een hondenbot te doen in de hoek.

Echter is dit stukje ruimte het waar ik het mee moet doen. Dus de huidige baan, is tevens ook de max bruikbare ruimte.

De kamer zelf is ook een L vorm, waarin de baan de volledige kamer in de voet v/d L in gebruik neemt.
De andere kant kan ik ivm een (inbouw)kastdeur niet op helaas.
Daarnaast heeft de baas hier in huis ook een mening over hoe groot de baan mag worden O:-D

Ik heb nog de bouwtekening gevonden v/d woning.
De kamer die ik nu gebruik is die links boven, slaapkamer 3.
Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2017

offline
Re: Ontwerp eerste baan
Hoi Flix,

Dat is voor mij de eerste dan, die heb ik nog nooit gehoord...

Ik zou voor dit soort baanplan enkel gaan als je een wat vroegere periode gaat rijden.
Een traditionele marklinbaan met stomers of oude diesels kan dit bochtenwerk best hebben.
Als je modern materiaal door dit bochtenwerk gaat sturen denk ik dat er regelmatig wel eens iets zal afdonderen...

Als je wil maak ik ook wel eens een plannetje, maar geef eerst effe mee wat je juist wilt?
Tijdperk
draaischijf
goederen
personen
station
Schaduwstation
Rangeren? en wat rangeren?

Re: Ontwerp eerste baan
Goedeavond Karl,

Bedankt voor je feedback!

Hulp met het ontwerpen sla ik nooit af gezien ik zo creatief als een lantarenpaal ben.

Tijdperk zal wel modern zijn.
Heb wat moderne diesel en electrische locs. Wil een IC gaan aanschaffen zodra de baan er ligt.
ik geloof tijdperk IV.
Maar heb daarnaast ook wel 2 stoom locs welke ik uiteraard ook gewoon zal gebruiken.
Wil wel een mix van goederen en personen vervoer doen.
Wil ook wel een station bouwen.

En hoewel ik een draaischijf wel erg cool vind, heb ik deze niet en gezien ik een hele boel ander spul moet gaan aanschaffen zal dit nog niet van toepassing zijn.
Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2017

offline
Re: Ontwerp eerste baan
Ok, Duidelijk!

Ikzelf rij V en VI, Belgische baan, maar ik ook heb nog wel stomers hoor, en zelfs een draaischijf.
Ik doe dan gewoon soms of het meeting is van TSP :D

Nog een laatste vraag, ga je links of rechts rijden?
Re: Ontwerp eerste baan
Ik zal overigens ook wel V en VI gaan rijden.

En rijrichting zal gewoon rechtsom zijn.

Wat rangeer zal ik het wel leuk vinden om een 3/4 baans zichtbaar te hebben.
Ook een rangeer stukje waar de loks kunnen staan. Maar het gros v/d rijtuigen zal ik wel op het schaduwstation plaatsen.
Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2017

offline
Re: Ontwerp eerste baan
Hoi Flix,

Ondertussen heb ik ook de bouwtekening eens bekenen.
Als ik het goed heb komt de 205 tegen de raam, en de 244 van linksboven nar beneden, juist?

Re: Ontwerp eerste baan
Ik had het als volgt bedacht.

De maat die op die tekening staat klopt overigens niet helemaal.
De badkamer muur is opgeschoven zodat deze wat ruimer is, ten koste van de ruimte in kamer 3.
Daar loopt de muur bij de door nu door. De totale ruimte is daardoor ~400 in lengte.
Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2017

offline
Re: Ontwerp eerste baan
Inderdaad, zo had ik het begrepen.

Ik ben nog effe aan een ander plan bezig, en dan ga ik hier eens mee over nadenken als je dat ok vindt.
Misschien ondertussen toch de baas eens aanspreken of je niet de lange zijde van 4m mag gebruiken, en dan alles 60, max 80 diep? O:-D

Daar zou je gemakkelijker een baan op kunnen bouwen met langere rechte stukken, om het modern materiaal wat ruimte te geven. ;)
Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwerp eerste baan
Die 4 meter vond ik er ook al erg aantrekkelijk uitzien, daar kun je wel wat moois mee maken. Gebaseerd op wat Karl schreef heb ik een ruwe schets gemaakt, waarbij je nog niet meteen de héle kamer hoeft in te pikken, maar toch wel een meter of drie van de langste muur. Dit biedt mogelijkheden voor een keerlus aan beide kanten en een ruim station er tussenin. Als je een schaduwstation wilt, is er linksvoor voldoende ruimte voor een klimspiraal.
Re: Ontwerp eerste baan
Citaat van: speeltmettreintjes op zaterdag 28 april 2018, 21:27:21
Die 4 meter vond ik er ook al erg aantrekkelijk uitzien, daar kun je wel wat moois mee maken. Gebaseerd op wat Karl schreef heb ik een ruwe schets gemaakt, waarbij je nog niet meteen de héle kamer hoeft in te pikken, maar toch wel een meter of drie van de langste muur. Dit biedt mogelijkheden voor een keerlus aan beide kanten en een ruim station er tussenin. Als je een schaduwstation wilt, is er linksvoor voldoende ruimte voor een klimspiraal.

Zou graag de gehele wand gebruiken, echter staat direct naast de deur een bureau welke nergens heen gaat.
En daarnaast gaat de baas daar ook niet mee akkoord. Wat ik opzich wel kan begrijpen.
Maar het zou toch wel vervelend zijn, wanneer ik de baan ga bouwen, de plaat 'perongeluk' toch wel een centimeter of 50 langer zou zijn.
O:-D

De schets die jij hebt, aan soortgelijke form had ik nog niet eens gedacht.
Voornamelijk omdat ik weg probeerde te blijven bij het recht toe recht aan, baantje heen, baantje terug.


Ter aanvulling;
Op het zichtbare vlak/bovenlaag, wil ik 5cm dik XPS schuim gebruiken om hier ook wat voor de scenery mee te doen.
Dit lijkt me handig gezien hoe bewerkelijk het is. Ook kan ik de baan dan 5cm laten dalen zodat ik voor een brug etc maar 5 cm hoef te stijgen voor een fly-over.
Is dit aan te raden of wordt dat dan lastig om op 2 niveau te gaan rijden.
Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwerp eerste baan
Uiteraard moet je de baas te vriend houden, dus natuurlijk moet je je aan de afgesproken grenzen houden. Die vorm heeft echter niet zo veel te maken met het gebruiken van een groter deel van de kamer, het is om te zorgen dat je nog steeds overal bij kunt komen. Iets vergelijkbaars kan ook nog wel als je iets minder ruimte gebruikt. De belangrijkste gevolgen zijn dat je niet zo'n lang station kunt maken en dat het wat meer puzzelen wordt om hoogteverschillen te realiseren.

Zoals je zelf al had bedacht kun je het ene spoor laten dalen en het andere laten stijgen, dan bereik je hetzelfde hoogteverschil op een veel kleinere ruimte dan wanneer er slechts één spoor omhoog c.q. omlaag gaat. Met de uiteinden van de sporen (aan beide kanten) wil je echter ook nog wat doen en dan is het wel handig om wat speelruimte te hebben, dat biedt meer mogelijkheden bij de planning. Maar ook binnen de oorspronkelijke maten zie ik wel mogelijkheden. Ik ga eens wat proberen.
Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwerp eerste baan
Het is een klein beetje anders geworden dan ik in gedachten had, maar hier is een idee dat vrijwel helemaal binnen de gegeven maten past en waarbij de baan overal goed bereikbaar is. Er ligt een station met op het langste spoor ruimte voor een trein van bijna 1,5 meter. Ik wilde ook een fly-over maken, maar daar bleeft weinig ruimte voor over. Rechtsachter liggen twee keerlussen boven elkaar, met een hoogteverschil van 10 cm. De maximale stijging is 2,83%, maar het hele station ligt vlak, evenals de keerlussen. En ook belangrijk: er liggen geen bochten R1 in de stijgende sporen.

Er zijn nog wel wat variaties mogelijk. Als je het te druk vindt, kun je het station nog wat vereenvoudigen. Anderzijds is er ook nog een beetje ruimte voor extra zijsporen. De vorm van de keerlussen kan eventueel nog wel wat anders, maar als de bochten te ruim worden, worden de hoeken lastig bereikbaar.
Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwerp eerste baan
Ietwat laat bedacht ik dat er heel eenvoudig een klein schaduwstation kon worden toegevoegd, te beginnen met een aftakking in de onderste keerlus, rechtsachter. Vanaf de aftakking hoeft het spoor nog maar een klein stukje te dalen, dan past het gemakkelijk.
Re: Ontwerp eerste baan
Rob,

Hartelijk bedankt voor de tijd en moeite die je hierin hebt gestoken!
Concepten zien er goed uit en helpen mij zeker de goede kant op.

Ik zal zelf inderdaad ook te kijken om het station die plek te geven.
Met deze setup ben ik nu zelf ook aan het stoeien.

Ik merk echter wel dat ik de rest v/d baan wat recht toe, recht aan vind.
In beide uiteinden v/d baan zit nu een één richtingsverkeer element.

Zelf ben ik nu aan het kijken of ik dit dubbelbaans krijg.
Ook zou ik er graag een fly over, dus een brug, in willen verwerken.
Dit wil ik graag omdat ik hier de scenery bouw voor wil doen en dan een mooie tunnel ingang.
Wellicht de entree van het station iets opschuiven en dan maakt dit plek in de hoek van de L als het ware.

Ik zit ook te denken aan iets van een werkplaats/loc opslag in de rechter lus.

Zou je hierover met me mee kunnen denken/ontwerpen?

Zie ik trouwens goed dat de getallen die tussen de rail elementen staan, de hoogte aangeeft. Dus het stuk spoor dat voor het station loopt omlaag gaat?
Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwerp eerste baan
Hoi Flix,

Graag gedaan, ik vind het een leuke puzzel.

De langste kant vond ik de meest voor de hand liggende plaats voor een station, dan kun je immers de langst mogelijke treinen kwijt. Ik was overigens begonnen met gedeeltelijk dubbelspoor, maar toen ik een eind gevorderd was, vond ik het er niet mooi uit zien en ik liep ook nog eens tegen ruimtegebrek op, dus heb ik dat idee laten varen. Dat recht toe, recht aan begrijp ik. Het lastigste vond ik om de stijgingen onder de 3% te houden. Samen met de bereikbaarheid legt dat nogal wat beperkingen op. Desalniettemin zie ik nog wel wat mogelijkheden. Morgen zal ik eens kijken of ik er toch een flink stuk dubbelspoor in kan stoppen en of een fly-over toch mogelijk is. Als een brug voldoende is, wel, dan heb ik al wel een idee. Ik weet echter niet of dat past, dat zou ik moeten uitproberen. Voor een échte fly-over wacht ik nog op inspiratie.

De keerlus rechtsboven is nu nog leeg, maar daar kan natuurlijk heel simpel een werkplaats gemaakt worden: er zit immers een rechte 24188 in waar je een rechterwissel voor in de plaats kunt leggen. Hoe je vervolgens de werkplaats/locloods wilt hebben, wel, aansluitproblemen zijn er niet, de enige beperking is dat het binnen de keerlus moet passen.

Wordt vervolgd
Re: Ontwerp eerste baan
Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 29 april 2018, 23:33:46
Hoi Flix,

Graag gedaan, ik vind het een leuke puzzel.

De langste kant vond ik de meest voor de hand liggende plaats voor een station, dan kun je immers de langst mogelijke treinen kwijt. Ik was overigens begonnen met gedeeltelijk dubbelspoor, maar toen ik een eind gevorderd was, vond ik het er niet mooi uit zien en ik liep ook nog eens tegen ruimtegebrek op, dus heb ik dat idee laten varen. Dat recht toe, recht aan begrijp ik. Het lastigste vond ik om de stijgingen onder de 3% te houden. Samen met de bereikbaarheid legt dat nogal wat beperkingen op. Desalniettemin zie ik nog wel wat mogelijkheden. Morgen zal ik eens kijken of ik er toch een flink stuk dubbelspoor in kan stoppen en of een fly-over toch mogelijk is. Als een brug voldoende is, wel, dan heb ik al wel een idee. Ik weet echter niet of dat past, dat zou ik moeten uitproberen. Voor een échte fly-over wacht ik nog op inspiratie.

De keerlus rechtsboven is nu nog leeg, maar daar kan natuurlijk heel simpel een werkplaats gemaakt worden: er zit immers een rechte 24188 in waar je een rechterwissel voor in de plaats kunt leggen. Hoe je vervolgens de werkplaats/locloods wilt hebben, wel, aansluitproblemen zijn er niet, de enige beperking is dat het binnen de keerlus moet passen.

Wordt vervolgd

Ik zit zelf te denken het station iets naar beneden door te schuiven. Dat stukje iets complexer maken door er een engelse wissel toe te voegen.
dan waar het station nu begint, aan de bovenzijde, daar komt nu wat meer ruimte dus dan kan daar een kruising plaats vinden.
Het gedeelte rechts, icm een werk/opstal plaats voor locs, geeft dat gedeelte meteen wat meer aanzien. Dan maakt de enkele zichtbare lus daar (waarschijnlijk) meer dan genoeg aanzien.

Wat ik zelf gelezen en gezien had, was om een station in een tunnel te laten verdwijnen. Zo kan je op een korter stukje spoor, ook je langere treinen op een station kwijt zonder dat dit er raar uitziet.
Dat zou eventueel ook beneden kunnen. een 4 baans stuk station, waarvan de buitenste 2 in een tunnel verdwijnen en buiten de lus er weer uitkomen. De binnenste twee sporen, zullen dan een wat korter station zijn, maar die sporen zullen dan wel zichtbaar zijn.

Ik ga zo zelf ook eens stoeien.
Re: Ontwerp eerste baan
Zo, even gespeeld met de bocht.
Deze twee ontwerpen heb ik nu staan welke me aanspreken en de boel een beetje meer sjeu geven.
Ik heb overigens jouw bocht nagemaakt, maar ik kom niet helemaal uit op het punt van de wissel :?
Mogelijk heb ik ergens een foutje gemaakt maar kan 'm zo 123 niet spotten.

Ik vind zelf het tweede ontwerp mooier. Daar ligt het allemaal wat centraler.
Overigens heb ik nog geprobeerd om aan de onderkant in de bocht, nog een wissel te plaatsen zodat het terrein van beide kanten te bereiken is.
Dat is mijzelf niet gelukt.

Dat laatste ga ik schrappen.
Hoe ik het nu voor me zie, is dat de lus wat lager ligt dan het rangeer terrein. Een cm of 4/5.

Edit:// en ontwerp 3 is erbij gekomen. Dit is de favoriet tot noch toe.
Later zal ik hier wel een draaischijf willen gaan plaatsen.
Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwerp eerste baan
Hoi Flix,

Om te beginnen met de reden dat je niet uitkwam: je hebt een wissel 24612 liggen waar ik een slanke wissel 24712 had gebruikt.

Het verbaast me ook niet dat het je niet is gelukt om onderin de bocht een wissel te plaatsen: omdat de ruimte daar beperkt is, heb ik een aantal krappe bochten (24130) gebruikt en dat maakt het lastig.

Het rangeerterrein zelf zou ik vlak houden, anders rollen de losgekoppelde wagons weg. De lus kun je inderdaad wel iets lager leggen dan het rangeerterrein, maar 4 centimeter gaat denk ik niet lukken want dan worden de sporen van de keerlus veel te steil..

Citaat van: Flix op zondag 29 april 2018, 23:02:48Zie ik trouwens goed dat de getallen die tussen de rail elementen staan, de hoogte aangeeft. Dus het stuk spoor dat voor het station loopt omlaag gaat?
Dat zie je inderdaad goed: tussen de laatste wissel van het station en de slanke wissel bij de keerlus is het hoogteverschil 85 mm. De stijging/daling is 2,83%. Hoogteverschillen brengen wat meer leven in de brouwerij en bovendien leverde dat de mogelijkheid op om de twee keerlussen boven elkaar te leggen.

Ik had eerst geprobeerd om ze exact boven elkaar te krijgen, maar het lukte niet om het gewenste hoogteverschil van 10 cm te bereiken en tegelijkertijd de stijging tot maximaal 3% te beperken. Daarom zet het dalende spoor de bocht al in ruim voor de achterkant en loopt het een stukje parallel aan het achterste spoor in plaats van eronder. Dat heeft een dubbel effect: ten eerste geeft dat het dalende spoor net wat extra lengte om nog een stukje hoogteverschil te overbruggen, ten tweede loopt het achterste spoor omhoog, 9 mm bij 2,8%. Ook de slanke wissels bij de keerlussen liggen niet helemaal vlak, die stijgen/dalen 3 mm bij 1,4%. Alles bij elkaar levert dat precies 100 mm op.

Citaat van: Flix op maandag 30 april 2018, 18:20:36Ik zit zelf te denken het station iets naar beneden door te schuiven. Dat stukje iets complexer maken door er een engelse wissel toe te voegen.
dan waar het station nu begint, aan de bovenzijde, daar komt nu wat meer ruimte dus dan kan daar een kruising plaats vinden.
Hoe bedoel je dat precies, naar beneden schuiven? Bedoel je dat de 244 toch wat langer mag worden, wil je het station inkorten of iets heel anders? Misschien kun je een ruwe schets maken. Het hoeft niet eens helemaal aan te sluiten om te tonen wat je ongeveer wilt.

Citaat van: Flix op maandag 30 april 2018, 18:20:36Wat ik zelf gelezen en gezien had, was om een station in een tunnel te laten verdwijnen. Zo kan je op een korter stukje spoor, ook je langere treinen op een station kwijt zonder dat dit er raar uitziet.
Dat zou eventueel ook beneden kunnen. een 4 baans stuk station, waarvan de buitenste 2 in een tunnel verdwijnen en buiten de lus er weer uitkomen. De binnenste twee sporen, zullen dan een wat korter station zijn, maar die sporen zullen dan wel zichtbaar zijn.
Ik heb een 4-spoors station geprobeerd te maken, maar de enige manier waarop me dat lukt is als een van de vier sporen héél kort is en daar kun je dan ook maar weinig mee. Zou je kunnen uitleggen hoe je meer ruimte schept voor een station door een deel in een tunnel te leggen? Misschien begrijp ik het niet, maar daar wordt de beschikbare ruimte toch niet groter van?

Citaat van: Flix op maandag 30 april 2018, 18:20:36Ik ga zo zelf ook eens stoeien.
Vooral veel proberen, zo ben ik ook begonnen.
Re: Ontwerp eerste baan
Met naar beneden schuiven bedoel ik inderdaad het station wat inkorten en wat later op de baan laten starten, vanaf de bovenkant gezien dus.

Met het rangeer terrein op het laatste plaatje ben ik heel tevreden!
Deze zal ik vlak laten, wel zal ik de lus iets wat naar beneden gaan halen.
Die 4cm was slechts wat gokwerk. Ik zal de max 3% blijven hanteren.

Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwerp eerste baan
Ok, da's duidelijk - maar voordat ik dat ga proberen, hoe lang zijn de treinen die je in het station wilt laten stoppen?




Terwijl jij aan het stoeien was met de keerlus, was ik al bezig met een fly-over en dat is uiteindelijk gelukt. Door het station naar rechts te halen en in elk spoor een flauwe bocht (24912) te gebruiken paste het. Op dit station kun je een trein van iets meer dan 130 cm kwijt zonder wissels te blokkeren.

Het is inmiddels een ontwerp geworden met drie niveau's. Rechtsachter ligt nog steeds een keerlus, maar deze wordt vanaf het station via een grote omweg (en fly-over :)) bereikt. Die omweg maakt niet alleen de fly-over mogelijk, maar is ook nodig om voldoende hoogte te winnen ten opzichte van het station.

Het station heeft nu aan beide uitgangen twee sporen, wat op zijn minst de illusie wekt van dubbelspoor. Aan de achterkant (bij het raam dus) gaan ze direct na de wissels een tunnel in. Aan de voorkant gaat de buitenbocht naar boven, richting fly-over en naar de zichtbare keerlus.

De binnenbocht gaat naar beneden en via een grote omweg verliest het spoor net voldoende hoogte om aan de achterkant onder de andere sporen te duiken, en vervolgens gaat het verder naar het schaduwstation. Daar ben ik overigens nog niet helemaal tevreden over, ik heb het idee dat er meer van te maken valt. Dat wil zeggen, ik denk dat het mogelijk moet zijn om iets meer parkeerruimte te scheppen. Maar het is nu laat genoeg, dat moet maar wachten tot een volgende keer. En trouwens, als iemand anders er mee aan de slag wil, ga vooral je gang.

Re: Ontwerp eerste baan
Rob,

Wederom bedankt voor de tekeningen!
Het komt stukje bij beetje allemaal op zn plek te vallen!

Ik zit eens naar beide ontwerpen te kijken en ik zit zelf te denken aan een combinatie van de twee.
De plaatsing van het eerste station op de originele plek, met het dubbele bochtwerk van de tweede tekening.

De fly over zou ook bij de bovenste keerlus kunnen. Dat deze in plaats van aansluit, over elkaar heen kruist.

Schaduwstation ontwerp van de eerste tekening is natuurlijk ook goed op de tweede tekening toe te passen.

Wat ik mij overigens afvraag, ik had dus het plan om als basis van de tafel, gewoon standaard multiplex plaat te nemen, met daarop een schuim(xps) plaat, zodat ik ook aan de scenery kan werken met mooie contouren.
Deze exp plaat is wel 5cm dik. Dus om in het ondergrondse(-1) te komen zal een hoogteverschil van 15 cm overbrugt moeten worden.
Dit zal voornamelijk voor het schaduwstation zijn.
Voor de bovenste keerlus zaag ik gewoon de tafel open voor de baan.

Wat ik bedoel met een station een tunnel in te laten gaan is dat je zichtbaar een stuk spoor met perronhebt, welke onder het stationsgebouw verdwijnt. Dit zal dan de tunnel zijn. En in deze tunnel kan je dan een lus plaatsen waardoor je treinen die langer als het station zijn, toch kwijt kan.

Zie de foto. Zoiets bedoel ik.
Foto plaatsen vanaf de iPad lukt niet, hier is de link https://goo.gl/images/s6DQ8N
Re: Ontwerp eerste baan
marklinmanus
gast

Re: Ontwerp eerste baan
Citaat van: Flix op dinsdag 01 mei 2018, 00:44:25
Wat ik bedoel met een station een tunnel in te laten gaan is dat je zichtbaar een stuk spoor met perronhebt, welke onder het stationsgebouw verdwijnt. Dit zal dan de tunnel zijn. En in deze tunnel kan je dan een lus plaatsen waardoor je treinen die langer als het station zijn, toch kwijt kan.
Re: Ontwerp eerste baan
Dat idee ja!
Maar dan dacht ik het station langs de linker/lange zijde te leggen en beetje weg te laten bij de vernauwing.
Dat geeft net iets meer ruimte en oogt het daar niet te vol.
Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwerp eerste baan
@marklinmanus: dat is mooi uitgewerkt!

Citaat van: Flix op dinsdag 01 mei 2018, 00:44:25Ik zit eens naar beide ontwerpen te kijken en ik zit zelf te denken aan een combinatie van de twee.
De plaatsing van het eerste station op de originele plek, met het dubbele bochtwerk van de tweede tekening.
No problem, dat past gemakkelijk.

Citaat van: Flix op dinsdag 01 mei 2018, 00:44:25De fly over zou ook bij de bovenste keerlus kunnen. Dat deze in plaats van aansluit, over elkaar heen kruist.
Met het station op de originele plek heb ik nog geen goed idee voor een fly-over. Bij de bovenste keerlus vermoed ik dat het heel lastig wordt: Om over elkaar heen te kruisen moet de spoorlengte van de keerlus 333 cm zijn, anders lukt het niet om 10 cm hoogteverschil te krijgen bij een stijging van maximaal 3%. Die 333 cm is er, maar dat is nog niet alles: er liggen bochten 24130 in de keerlus, daar wil je geen 3%. Die 24130-ers liggen er niet voor niets: als ze worden vervangen door 24230-ers wordt de afstand van de rand tot aan het achterste spoor zo'n 95 cm en dat is veel. Hoe lang zijn jouw armen? Afijn, ik zal er nog eens naar kijken. Misschien valt het mee en krijg ik het toch passend. En als anderen het willen proberen, ga je gang. Hoe meer ideeën, hoe beter, nietwaar?

Citaat van: Flix op dinsdag 01 mei 2018, 00:44:25Schaduwstation ontwerp van de eerste tekening is natuurlijk ook goed op de tweede tekening toe te passen.
Klopt, en ik heb ook nog een idee hoe het misschien iets beter kan - of het past weet ik pas als ik het uitprobeer.

Citaat van: Flix op dinsdag 01 mei 2018, 00:44:25... Wat ik mij overigens afvraag, ik had dus het plan om als basis van de tafel, gewoon standaard multiplex plaat te nemen, met daarop een schuim(xps) plaat, zodat ik ook aan de scenery kan werken met mooie contouren.
Deze exp plaat is wel 5cm dik. Dus om in het ondergrondse(-1) te komen zal een hoogteverschil van 15 cm overbrugt moeten worden.
Dit zal voornamelijk voor het schaduwstation zijn.
Voor de bovenste keerlus zaag ik gewoon de tafel open voor de baan.
Ik ben al wel aan het puzzelen op een ontwerp voor een vaste opstelling, maar pas na de zomer heb ik daar de ruimte voor. Op dit moment ligt mijn baan op de vloer. Ik denk graag mee over baanontwerp, maar laat het aan anderen over om advies te geven over de bouw. Desalniettemin wil ik je één ding wel op het hart drukken: denk aan de bereikbaarheid van alle sporen. Als voorbeeld geef ik de twee keerlussen boven elkaar: er moet een toegang zijn tot de rails van de onderliggende keerlus om zonodig een ontspoorde trein te kunnen pakken. Van boven kan dat niet want daar ligt al een keerlus, met daarbinnen een paar zijsporen en wat scenery. Van opzij kan maar op een klein deel van de lus: de muren staan nogal in de weg, en daar waar geen muren staan, wel, met slechts 10 cm afstand tussen de niveau's kom je niet ver met je armen. Kortom, het moet van onderen. Dat betekent dat je onder de baan moet kunnen kruipen en er moet een flink gat in de keerlus zitten waar je van onderen met je hoofd en handen in past. Het zal sowieso krap worden. Tegen de tijd dat je tevreden bent met een ontwerp, kun je het beste een nieuw topic openen in "Modelbouw". Daar kun je dan om tips en trucs vragen hoe je dit het beste kunt bouwen.
Re: Ontwerp eerste baan
marklinmanus
gast

Re: Ontwerp eerste baan
Citaat van: Flix op dinsdag 01 mei 2018, 10:55:24
Maar dan dacht ik het station langs de linker/lange zijde te leggen en beetje weg te laten bij de vernauwing.
Re: Ontwerp eerste baan
Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 01 mei 2018, 13:26:51
@marklinmanus: dat is mooi uitgewerkt!

Citaat van: Flix op dinsdag 01 mei 2018, 00:44:25Ik zit eens naar beide ontwerpen te kijken en ik zit zelf te denken aan een combinatie van de twee.
De plaatsing van het eerste station op de originele plek, met het dubbele bochtwerk van de tweede tekening.
No problem, dat past gemakkelijk.

Citaat van: Flix op dinsdag 01 mei 2018, 00:44:25De fly over zou ook bij de bovenste keerlus kunnen. Dat deze in plaats van aansluit, over elkaar heen kruist.
Met het station op de originele plek heb ik nog geen goed idee voor een fly-over. Bij de bovenste keerlus vermoed ik dat het heel lastig wordt: Om over elkaar heen te kruisen moet de spoorlengte van de keerlus 333 cm zijn, anders lukt het niet om 10 cm hoogteverschil te krijgen bij een stijging van maximaal 3%. Die 333 cm is er, maar dat is nog niet alles: er liggen bochten 24130 in de keerlus, daar wil je geen 3%. Die 24130-ers liggen er niet voor niets: als ze worden vervangen door 24230-ers wordt de afstand van de rand tot aan het achterste spoor zo'n 95 cm en dat is veel. Hoe lang zijn jouw armen? Afijn, ik zal er nog eens naar kijken. Misschien valt het mee en krijg ik het toch passend. En als anderen het willen proberen, ga je gang. Hoe meer ideeën, hoe beter, nietwaar?

Citaat van: Flix op dinsdag 01 mei 2018, 00:44:25Schaduwstation ontwerp van de eerste tekening is natuurlijk ook goed op de tweede tekening toe te passen.
Klopt, en ik heb ook nog een idee hoe het misschien iets beter kan - of het past weet ik pas als ik het uitprobeer.

Citaat van: Flix op dinsdag 01 mei 2018, 00:44:25... Wat ik mij overigens afvraag, ik had dus het plan om als basis van de tafel, gewoon standaard multiplex plaat te nemen, met daarop een schuim(xps) plaat, zodat ik ook aan de scenery kan werken met mooie contouren.
Deze exp plaat is wel 5cm dik. Dus om in het ondergrondse(-1) te komen zal een hoogteverschil van 15 cm overbrugt moeten worden.
Dit zal voornamelijk voor het schaduwstation zijn.
Voor de bovenste keerlus zaag ik gewoon de tafel open voor de baan.
Ik ben al wel aan het puzzelen op een ontwerp voor een vaste opstelling, maar pas na de zomer heb ik daar de ruimte voor. Op dit moment ligt mijn baan op de vloer. Ik denk graag mee over baanontwerp, maar laat het aan anderen over om advies te geven over de bouw. Desalniettemin wil ik je één ding wel op het hart drukken: denk aan de bereikbaarheid van alle sporen. Als voorbeeld geef ik de twee keerlussen boven elkaar: er moet een toegang zijn tot de rails van de onderliggende keerlus om zonodig een ontspoorde trein te kunnen pakken. Van boven kan dat niet want daar ligt al een keerlus, met daarbinnen een paar zijsporen en wat scenery. Van opzij kan maar op een klein deel van de lus: de muren staan nogal in de weg, en daar waar geen muren staan, wel, met slechts 10 cm afstand tussen de niveau's kom je niet ver met je armen. Kortom, het moet van onderen. Dat betekent dat je onder de baan moet kunnen kruipen en er moet een flink gat in de keerlus zitten waar je van onderen met je hoofd en handen in past. Het zal sowieso krap worden. Tegen de tijd dat je tevreden bent met een ontwerp, kun je het beste een nieuw topic openen in "Modelbouw". Daar kun je dan om tips en trucs vragen hoe je dit het beste kunt bouwen.

Wat is in deze opstelling de lengte van de keerlus?
Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwerp eerste baan
Exclusief de slanke wissel en de twee korte rails 24071 is de keerlus volgens het eerste plan is 350 cm, volgens het laatste plan 365 cm.
Re: Ontwerp eerste baan
Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 01 mei 2018, 16:15:53
Exclusief de slanke wissel en de twee korte rails 24071 is de keerlus volgens het eerste plan is 350 cm, volgens het laatste plan 365 cm.

Oke.
En je wilt geen 3% in een 24130 omdat dit er niet uitziet, of omdat dit te veel problemen zal opleveren?

Ondertussen weer even zitten spelen.
Het begint goed vorm te krijgen hoe ik het in mijn hoofd heb met elementen die ik er graag in zou terug zien!

De lus aan de rechter kant bij het rangeer terrein is nu 380cm lang. Genoeg ruimte dus om een fly-over te realiseren. Gemeten vanaf ná de wissel naar het rangeer terrein tot aan de fly-over.
Onderin bij het station ben ik nog niet tevreden.
Lengte van het middelste spoor is nu 95 cm. Er zou nog een stuk bij kunnen gezien eronderin wat ruimte is.

Ook zit ik te kijken of ik onderstaande wisselconcept kan toevoegen van bijlage 2
Re: Ontwerp eerste baan
Ondertussen goed gevorderd met het station.
Hier wel zeer tevreden mee. Helaas komt die op plekken niet helemaal uit.
Net een cm hier en daar die ernaast zit, Maar dat valt op de afstanden wel recht te leggen.
Hoewel dat niet ideaal is natuurlijk.
Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwerp eerste baan
Citaat van: Flix op dinsdag 01 mei 2018, 20:51:46
Ondertussen goed gevorderd met het station.
Hier wel zeer tevreden mee. Helaas komt die op plekken niet helemaal uit.
Net een cm hier en daar die ernaast zit, Maar dat valt op de afstanden wel recht te leggen.
Hoewel dat niet ideaal is natuurlijk.

Een centimeter is wel wat veel. Afhankelijk van waar je dit moet overbruggen lukt dat soms heel gemakkelijk, maar soms ook niet. Ik doe mijn best om de afwijkingen bij de aansluitingen onder de 2 mm te houden, dan past het altijd.



Citaat van: Flix op dinsdag 01 mei 2018, 20:05:36En je wilt geen 3% in een 24130 omdat dit er niet uitziet, of omdat dit te veel problemen zal opleveren?
Hoe het er uitziet als een trein door een bocht met 24130 rijdt, speelt hoogstens een rol op de zichtbare sporen en heeft niets te maken met de helling. Persoonlijk vind ik het minder mooi om een lange locomotief of een personenrijtuig van bijna 30 cm door een bocht 24130 te zien gaan, maar als het bij de baanplanning zo uitkomt, gebruik ik ze gewoon.

Nee, het is niet hoe het er uitziet, het gaat om de trekkracht van de locomotieven. Hoe groter de stijging, hoe moeilijker de treinen de helling op komen, en krappe bochten maken het extra lastig. Het verschilt per loc, de ene is sterker dan de andere. En het maakt uiteraard ook uit wat er achter de loc hangt. Als je rondkijkt hier op het forum zul je zien dat over dit onderwerp al heel wat is geschreven.

Het maximum van 3% stijging is een leidraad, sommige treinen redden dat niet eens. Eén van de experimenten die ik zelf wil doen voordat ik aan een vaste baan begin is het testen van al m'n locs, met verschillende aantallen wagons, op een aantal stijgende bochten, van 24230 tot en met 24530. De 24130 ga ik in mijn baan sowieso niet in een stijgend spoor gebruiken en afhankelijk van de uitkomst van de tests beslis ik of ik de 24230 in stijgende sporen wil of niet, en of ik de maximale stijging misschien nog een stuk kleiner moet maken dan 3%. Dat zou jij ook kunnen doen met jouw treinen, dan weet je tot hoever je kunt gaan.

Overigens betekenen jouw wensen dat jouw baan behoorlijk vol komt te liggen met rails. Ook dat is iets wat niet iedereen mooi vindt, maar ook dat moet iedereen voor zichzelf bepalen. In mijn eigen plannen wordt het ook tamelijk vol.

De slanke meegebogen wissels vind ik mooi, maar ze vragen beduidend meer ruimte dan de gewone meegebogen wissels. Het is niet onmogelijk, maar het gaat ten koste van de lengte van je station. In het eerste plan dat ik had getekend zit er trouwens eentje.

De fly-over zoals jij bedoelt is inderdaad mogelijk, ik heb het al even uitgeprobeerd. Terwijl ik dat deed, kreeg ik een ander idee, dat ben ik eerst aan het uitwerken.
Re: Ontwerp eerste baan
Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 01 mei 2018, 21:05:14

Een centimeter is wel wat veel. Afhankelijk van waar je dit moet overbruggen lukt dat soms heel gemakkelijk, maar soms ook niet. Ik doe mijn best om de afwijkingen bij de aansluitingen onder de 2 mm te houden, dan past het altijd.
Komt vooral door dat tussenstukje wat ik na de engelse wissel heb geplaatst.
Krijg de hoek aan de andere kant net niet gecompenseerd.

Hoe het er uitziet als een trein door een bocht met 24130 rijdt, speelt hoogstens een rol op de zichtbare sporen en heeft niets te maken met de helling. Persoonlijk vind ik het minder mooi om een lange locomotief of een personenrijtuig van bijna 30 cm door een bocht 24130 te zien gaan, maar als het bij de baanplanning zo uitkomt, gebruik ik ze gewoon.

Nee, het is niet hoe het er uitziet, het gaat om de trekkracht van de locomotieven. Hoe groter de stijging, hoe moeilijker de treinen de helling op komen, en krappe bochten maken het extra lastig. Het verschilt per loc, de ene is sterker dan de andere. En het maakt uiteraard ook uit wat er achter de loc hangt. Als je rondkijkt hier op het forum zul je zien dat over dit onderwerp al heel wat is geschreven.

Het maximum van 3% stijging is een leidraad, sommige treinen redden dat niet eens. Eén van de experimenten die ik zelf wil doen voordat ik aan een vaste baan begin is het testen van al m'n locs, met verschillende aantallen wagons, op een aantal stijgende bochten, van 24230 tot en met 24530. De 24130 ga ik in mijn baan sowieso niet in een stijgend spoor gebruiken en afhankelijk van de uitkomst van de tests beslis ik of ik de 24230 in stijgende sporen wil of niet, en of ik de maximale stijging misschien nog een stuk kleiner moet maken dan 3%. Dat zou jij ook kunnen doen met jouw treinen, dan weet je tot hoever je kunt gaan.
[/quote]
Ja heb dat inderdaad al op meerdere plaatsen gelezen.
Lastige is, ik heb ook hier en daar gelezen dat er ook mensen zijn die 5% toepassen en aangeven dat dit prima gaat.
Ook SCARM houdt 3.5% als advies, 4% als max aan.
Het zal vooral trail&error zijn.
Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 01 mei 2018, 21:05:14

Overigens betekenen jouw wensen dat jouw baan behoorlijk vol komt te liggen met rails. Ook dat is iets wat niet iedereen mooi vindt, maar ook dat moet iedereen voor zichzelf bepalen. In mijn eigen plannen wordt het ook tamelijk vol.
Ja daar probeer ik ook erg voor te waken.
Ik vind veel spoor niet erg, maar het moet niet té vol zijn.
Daarom gaat het station ook over in een tunnel, waar het spoor dan ook zal dalen.
Het spoor in de tunnel is 170cm lang, dus met 3% zal het spoor 9cm lager komen te liggen. nee wacht, dat klopt niet haha
Dit creeert dus ook weer wat ruimte voor bij het station.
Ik bedenk me nu ook dat de aansluiting na de lus en voor het station onmogelijk is op de huidige manier van tekenen.
De slanke meegebogen wissels vind ik mooi, maar ze vragen beduidend meer ruimte dan de gewone meegebogen wissels. Het is niet onmogelijk, maar het gaat ten koste van de lengte van je station. In het eerste plan dat ik had getekend zit er trouwens eentje.
Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 01 mei 2018, 21:05:14

De fly-over zoals jij bedoelt is inderdaad mogelijk, ik heb het al even uitgeprobeerd. Terwijl ik dat deed, kreeg ik een ander idee, dat ben ik eerst aan het uitwerken.
Ben erg benieuwd waar je mee gaat komen!
Re: Ontwerp eerste baan
Gerrit-1959
gast

Re: Ontwerp eerste baan
Gooi eens een plaatje met railnummer hier neer. Er kan behoorlijk verschil zitten in nauwkeurigheid tussen de diverse softwarepakketten.

Over je gedachten van de baan, overweeg eens het volgende:
- zo gauw je wil rijden met personenrijtuigen in de moderne tijd heb je 'meters' nodig. Bv. een ICE met 4 bakken is al gauw meer dan een meter.
- lange rijtuigen snijden bochten al gauw af, dus des te groter de radius des te mooier.
- je legt best veel rail op een klein oppervlak. Dan is scenery al lastig en een station al gauw een ruimte vreter.
- in reactie 31 leg je een redelijk strak station neer met vermoedelijk de 24188. Je schuift dan toch op richting het plan van Rob (reactie 14).
- Sporen in het station zijn dan ongeveer 70 cm. Dat zijn dus maar twee rijtuigen en een loc.
- Stijgingspercentages van meer dan 3% echt vermijden, ongeacht hoe sterk de loc is. Het omhooggaan is gewoon een slijtageslag voor locs.

En bovenal:
In gedachten is een baan altijd veel groter en de rijtuigen en scenery veel kleiner. Kijk dus goed naar de verhoudingen.
Re: Ontwerp eerste baan
Citaat van: Gerrit-1959 op woensdag 02 mei 2018, 08:05:53
Gooi eens een plaatje met railnummer hier neer. Er kan behoorlijk verschil zitten in nauwkeurigheid tussen de diverse softwarepakketten.
Recht is een combi van 172&188. Buitenbocht bij station R2 en R3.
Zal vanavond eens proberen een goede foto met railnummers te produceren.
Citaat van: Gerrit-1959 op woensdag 02 mei 2018, 08:05:53
Over je gedachten van de baan, overweeg eens het volgende:
- zo gauw je wil rijden met personenrijtuigen in de moderne tijd heb je 'meters' nodig. Bv. een ICE met 4 bakken is al gauw meer dan een meter.
- lange rijtuigen snijden bochten al gauw af, dus des te groter de radius des te mooier.
Dit probeer ik ook zoveel waar mogelijk te gebruiken. Er zullen slechts 3 zichtbare R1 bochten zijn volgens het huidig plan. De rest is allemaal groter.
Citaat van: Gerrit-1959 op woensdag 02 mei 2018, 08:05:53

- in reactie 31 leg je een redelijk strak station neer met vermoedelijk de 24188. Je schuift dan toch op richting het plan van Rob (reactie 14).
Hoe bedoelt u?
Dat ik beter dat plan kan aanhouden of ...?
Citaat van: Gerrit-1959 op woensdag 02 mei 2018, 08:05:53
- je legt best veel rail op een klein oppervlak. Dan is scenery al lastig en een station al gauw een ruimte vreter.
- Sporen in het station zijn dan ongeveer 70 cm. Dat zijn dus maar twee rijtuigen en een loc.
Door bovenstaande concept wil ik dus de daadwerkelijke ruimte die een station inneemt beperken, maar toch de treinen van een meter kwijt te kunnen door deze dus in een bocht in een tunnel te laten gaan.
Maar ik ben het met u eens dat in het laatste ontwerp, hoewel ik de vorm en complexiteit ervan erg leuk vind, de sporen te kort zijn, met name die met de wissel tussendoor. Daar kan je weinig mee.

We blijven ermee stoeien.
Citaat van: Gerrit-1959 op woensdag 02 mei 2018, 08:05:53
- Stijgingspercentages van meer dan 3% echt vermijden, ongeacht hoe sterk de loc is. Het omhooggaan is gewoon een slijtageslag voor locs.
Duidelijk. Huidig zit er niets meer in dan 3%, dus dat zullen we aan blijven houden.
Citaat van: Gerrit-1959 op woensdag 02 mei 2018, 08:05:53
En bovenal:
In gedachten is een baan altijd veel groter en de rijtuigen en scenery veel kleiner. Kijk dus goed naar de verhoudingen.
Mijn huidig langste trein is inderdaad 4 treinstellen (DDM) + loc (NS 1700) en een ICE-2 van 4 stellen.
Re: Ontwerp eerste baan
Gerrit-1959
gast

Re: Ontwerp eerste baan
Hallo Flix,

Derde citaat: Ik bedoel hier niet dat je dit plan moet aanhouden, maar kijk eens naar het commentaar wat je op dit plan geeft en waar je in je laatste plan op uitkomt.

Even uitgaande van het feit, dat een rijtuig ongeveer 25 cm is en de 1700 20 cm, dan is je combinatie 1,2 m lang. Je kunt wel de loc voorbij het perron parkeren, maar dat is dan niet waarheidsgetrouw. Ik weet niet hoe belangrijk het laatste voor je is.
In ieder geval zal je dus een perron moeten hebben van 1 m. Als je dubbel spoor rijdt, en met de R-3 werkt is een recht perron met in en uitgaande bocht 2 m. Dat past dus op je tafel.

Handig is ook wel, als je de maten van de tafel van je laatste plan even plaatst. Kijk ook goed naar de plannen van Herman en Rob en jezelf en probeer een mix te vinden. En probeer voor jezelf helder te krijgen, waar je je accent wil leggen. Als je voornamelijk personenvervoer doet, kan het erg saai zijn, als dezelfde combinaties steeds langskomen. Kijk of je kunt werken met opstelsporen, zodat er meerdere combinaties afwisselend kunnen passeren.

Het zijn alleen maar punten ter overdenken, geen kritiek. Ieder heeft zijn eigen wijze van accenten, prioriteren en liefhebberij. Het is meer: Bezint eer ge begint.
Re: Ontwerp eerste baan
Citaat van: Gerrit-1959 op woensdag 02 mei 2018, 11:48:50
Hallo Flix,

Derde citaat: Ik bedoel hier niet dat je dit plan moet aanhouden, maar kijk eens naar het commentaar wat je op dit plan geeft en waar je in je laatste plan op uitkomt.
Mijn opmerkingen over dat ontwerp komen toch overeen met datgeen wat ik nu heb gedaan?
Het station word nu wat later ingezet en heeft wat meer complexiteit.
Maar het blijft een WIP.
Citaat van: Gerrit-1959 op woensdag 02 mei 2018, 11:48:50
Even uitgaande van het feit, dat een rijtuig ongeveer 25 cm is en de 1700 20 cm, dan is je combinatie 1,2 m lang. Je kunt wel de loc voorbij het perron parkeren, maar dat is dan niet waarheidsgetrouw. Ik weet niet hoe belangrijk het laatste voor je is.
In ieder geval zal je dus een perron moeten hebben van 1 m. Als je dubbel spoor rijdt, en met de R-3 werkt is een recht perron met in en uitgaande bocht 2 m. Dat past dus op je tafel.
Zoals ik aangaf zal het station een semi terminal station zijn, welke daadwerkelijk wel doorloopt.
Op deze pagina staat het idee erachter uitgelegd: http://hoexbroe.tripod.com/train/id36.html

Dit spreekt mij erg aan en lijkt mij ideaal om toe te passen in mijn ontwerp.
De onderste bocht, waar het station inloopt, zal een tunnel zijn. Dus dat is meer dan voldoende ruimte om een trein van 2 meter kwijt te kunnen waar het lijkt dat deze in het station staat.
Citaat van: Gerrit-1959 op woensdag 02 mei 2018, 11:48:50
Handig is ook wel, als je de maten van de tafel van je laatste plan even plaatst. Kijk ook goed naar de plannen van Herman en Rob en jezelf en probeer een mix te vinden. En probeer voor jezelf helder te krijgen, waar je je accent wil leggen. Als je voornamelijk personenvervoer doet, kan het erg saai zijn, als dezelfde combinaties steeds langskomen. Kijk of je kunt werken met opstelsporen, zodat er meerdere combinaties afwisselend kunnen passeren.
Maten van de tafel die ik hanteer, zijn die Rob ook voert in zijn ontwerpen.
Citaat van: Gerrit-1959 op woensdag 02 mei 2018, 11:48:50
Het zijn alleen maar punten ter overdenken, geen kritiek. Ieder heeft zijn eigen wijze van accenten, prioriteren en liefhebberij. Het is meer: Bezint eer ge begint.

Dat waardeer ik ook zeker!
En goed onderbouwde kritiek is ook niets mis mee! Graag zelfs.

Dit zal een eerste echte baan zijn. Dus het zal veel trail&error zijn en dat realiseer ik me maar al te goed.
Het zal heus niet perfect zijn en dat is oke. Een bocht mag er wat minder uitzien.
Re: Ontwerp eerste baan
Gerrit-1959
gast

Re: Ontwerp eerste baan
OK. Benieuwd naar het sporenbeeld met onderdeelnummers. Misschien kan ik daar iets voor je betekenen.
Re: Ontwerp eerste baan
Citaat van: Gerrit-1959 op woensdag 02 mei 2018, 13:29:18
OK. Benieuwd naar het sporenbeeld met onderdeelnummers. Misschien kan ik daar iets voor je betekenen.

Zal ik vanavond even aanleveren.
Even uit m'n hoofd zo:
Voor de onderste wissel constructie kunt u wel alvast de onderdeelnummers vinden in het onderste plaatje van mijn reactie #21. De rechte stukken die omhoog gaan zullen 24188 zijn. Gevolgd door korte wissels en een engelse wissel.
De bochten die daarop volgen, binnenbocht zijn de 24230, buitenbocht 24330 gevolgd door een korte wissel welke weer opgevolgd word door een lange wissel met bijbehorende 24315 verlengstuk.
Bovenste keerlus onderdeelnummers zijn hetzelfde gebleven als de derde bijlage uit reactie #18.
Re: Ontwerp eerste baan
marklinmanus
gast

Re: Ontwerp eerste baan
Citaat van: Flix op dinsdag 01 mei 2018, 20:51:46
Net een cm hier en daar die ernaast zit, Maar dat valt op de afstanden wel recht te leggen.
Hoewel dat niet ideaal is natuurlijk.

Ik krijg het wel passend.
Het plan klopt helaas niet maar het past wel.
Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwerp eerste baan
Het is me gelukt om zowel een station strak aan de linkerkant te leggen als ook een fly-over te realiseren. Daarvoor moest ik de baan een klein beetje groter maken, maar het valt nog steeds binnen de door jouw opgegeven grenzen. Het zou echter kunnen dat de deur van de inbouwkast nu niet meer goed open kan. Als dat inderdaad zo is, wel, misschien volstaat het omhangen van de scharnieren zodat de deur de andere kant op draait. Anders kun je nog overstappen op franse deuren, of er open schappen van maken. De allerlaatste optie is natuurlijk om dit plan toch maar níet precies te volgen ;).


Het zichtbare niveau is behoorlijk vol geworden, maar het is natuurlijk heel eenvoudig om iets weg te halen of te verbergen in een tunnel of in een stationsgebouw. Misschien wil marklinmanus het wel weer tekenen.

Zonder wissels te blokkeren passen er op de middelste stationssporen treinen van 135 cm, op de beide andere van 150 cm. Als er op het spoor vlak langs de muur een trein van 2 meter stopt, is het onvermijdelijk dat er een wissel wordt geblokkeerd, maar de twee meest rechtse sporen van het station kunnen vrij blijven.

Er ligt nu een fly-over dicht bij de rand van de baan; het onderste spoor gaat direct daarna een tunnel in, op weg naar het schaduwstation. Deze fly-over is de reden dat nu misschien de deur van de inbouwkast niet meer open kan: om een hoogteverschil van 10 cm tussen de twee sporen te krijgen moest ik wat meer rails leggen tussen het station en de fly-over.

De rails onder de fly-over heb ik op beide niveau's laten liggen zodat je beter kunt zien hoe het boven elkaar ligt.

Rechtsachter in de hoek heb ik een uitkijktoren geplaatst. Niet dat ik me met de scenery wil bemoeien, ik heb het gedaan om duidelijk te maken hoe ver de sporen uit de hoek blijven, en dat is weer om ze nog redelijk bereikbaar te houden.

Het schaduwstation is ingrijpend veranderd: met meer dan 9 meter parkeerruimte is het véél groter dan voorheen, en op het langste opstelspoor past een trein van bijna 3 meter!

Het maximale stijgingspercentage is 2,8%. Op een paar plaatsen heb ik ook rails 24130 een klein beetje laten stijgen, maar nooit meer dan 1%.

Als je goed kijkt, zie je dat de drie meegebogen wissels in de hoek linksachter net zo liggen als in het plaatje dat je eerder zelf had gepost. Dat patroon had ik bij eerdere ontwerpversies ook al gebruikt. In het schaduwstation daarentegen heb ik, onder andere, een paar slanke meegebogen wissels gebruikt: daarmee komen de twee meest linkse sporen dichter bij elkaar te liggen en zodoende passen er in totaal vier sporen naast elkaar.

Mocht je uiteindelijk iets gaan bouwen dat hier op lijkt, dan heb ik nog een belangrijk aandachtspunt: de ruimte boven het schaduwstation is relatief klein; op sommige plaatsen nog geen 11 cm. De treinen zullen wel passen, maar je moet er rekening mee houden dat er wel eens een ontsporing is en dat je er dan bij moet kunnen zonder de zaag te moeten pakken. Ik beb één van de wissels in het schaduwstation ook van bovenaf bereikbaar gemaakt. Verder zou ik er voor zorgen dat je met je hoofd en handen van onderen in de keerlus van het schaduwstation kunt komen, dat helpt ook.
Het lastigste wordt het als er linksachter in de hoek een ontsporing is. Vanaf de rand van de baan kan dat ruim 50 cm zijn, en tenzij je erg dunne armen hebt, kom je daar niet bij. De goedkoopste oplossing is een grijper kopen. De structurele oplossing is dat je het zodanig bouwt dat je het schaduwstation helemaal kunt laten zakken dan wel de bovenlaag helemaal op kunt krikken. Als er dan een probleem is op het onderste deel van de baan, kun je er altijd goed bij. Heb het zelf nooit gedaan, maar het is een optie. Voor ideeën hoe je dit moet maken, kun je het beste een een topic beginnen in "Modelbaanbouw".
Re: Ontwerp eerste baan
Oef, dat is wel héél veel spoor.
Beetje téveel van het goede.
Daarnaast is het geen optie op iets aan de deur te veranderen.
In de lengte langs de muur is niet zo ingrijpend, dat lukt nog wel. Het midden van de ruimte moet vrij blijven.

Ook gaat de baas het niet leuk vinden als ik nog meer de kamer inga.

Zoals ik het nu zie, is dat ik op het vorig ontwerp welke Marklinmanus passend heeft gekregen een erg goede stap in de goede richting.
Deze wil ik nog even wat verder uitwerken zodat mogelijk iets meer perron ruimte biedt.
De bovenkant ben ik zeer content mee. Heb alleen nog een spoor welke nog ergens heen moet. En mogelijk de keerlus van beide kanten bereikbaar maken.
Citaat van: marklinmanus op woensdag 02 mei 2018, 16:28:19
Ik krijg het wel passend.
Het plan klopt helaas niet maar het past wel.

Bedankt!
Heb je misschien ook met de spoorcodes erbij zodat ik 'm kan reproduceren in SCARM?

Wat bedoel je dat je 'm niet passend krijgt?
Re: Ontwerp eerste baan
marklinmanus
gast

Re: Ontwerp eerste baan
Hij past wel maar klopt niet, na 1 keer keren kun je niet meer terug draaien
Re: Ontwerp eerste baan
Citaat van: marklinmanus op woensdag 02 mei 2018, 19:24:26
Hij past wel maar klopt niet, na 1 keer keren kun je niet meer terug draaien

Bedankt!

Ja klopt. Ik moet daar nog een manier voor vinden.
Overigens gaat de wissel die na de onderste bocht terug richting het station(maar dan de andere kant op) weg gezien dit spoor lager komt te liggen want in de bocht na het station gaat het spoor dalen.
Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwerp eerste baan
Citaat van: Flix op woensdag 02 mei 2018, 19:40:59
Overigens gaat de wissel die na de onderste bocht terug richting het station(maar dan de andere kant op) weg gezien dit spoor lager komt te liggen want in de bocht na het station gaat het spoor dalen.
:help: :help: :help:
Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwerp eerste baan
Citaat van: Flix op woensdag 02 mei 2018, 18:33:47Oef, dat is wel héél veel spoor.
Beetje téveel van het goede.
Dat begrijp ik, vind ik zelf ook. Bij mijn vloerbaan vind ik dat wel mooi, daar wil ik zoveel mogelijk kunnen rijden en de rest doet er niet toe. In een schaduwstation is het ook handig. Maar op het zichtbare niveau moet ook plaats zijn voor scenery en daar heb ik niet veel ruimte voor overgelaten. Terug naar jouw ideeën: de combinatie van een station tegen de muur én een fly-over is al een uitdaging, en het wordt er niet gemakkelijker op als je, zoals ik heb gedaan, zo lang mogelijke sporen in het station legt en dan ook nog eens vier naast elkaar. Dan wordt het vol. Erg vol.

Citaat van: Flix op woensdag 02 mei 2018, 18:33:47
Daarnaast is het geen optie op iets aan de deur te veranderen.
In de lengte langs de muur is niet zo ingrijpend, dat lukt nog wel. Het midden van de ruimte moet vrij blijven.

Ook gaat de baas het niet leuk vinden als ik nog meer de kamer inga.
Dat verbaast me niet. Juist omdat je dit anders misschien niet direct zou zien, had ik het duidelijk aangegeven. Nu rest alleen nog de vraag: hoe ver van de linkermuur mag de baan maximaal komen om geen ruzie te krijgen met de kastdeur of de baas?

Citaat van: Flix op woensdag 02 mei 2018, 18:33:47Zoals ik het nu zie, is dat ik op het vorig ontwerp welke Marklinmanus passend heeft gekregen een erg goede stap in de goede richting.
Deze wil ik nog even wat verder uitwerken zodat mogelijk iets meer perron ruimte biedt.
De bovenkant ben ik zeer content mee. Heb alleen nog een spoor welke nog ergens heen moet. En mogelijk de keerlus van beide kanten bereikbaar maken.
Goed dat je in de buurt komt van een plan dat je bevalt, ook al heeft de laatste reactie van marklinmanus je weer aan het denken gezet. Ik vermoed echter dat het wel past om rechtsachter zowel een brug als een (gedeeltelijk verborgen) keerlus te maken. Mocht je echter met je opmerking over de wissel die weg kan bedoelen dat de keerlus linksvoor verdwijnt, wel, dan heb je rechtsachter ook geen keerlus meer nodig.

Over dat spoor dat nog ergens heen moet kan ik kort zijn: dat blijft kort. Als je rechtuit gaat, kun je niet verder dan tot aan de twee parallel lopende sporen. Je kunt eventueel een bocht inzetten, maar ook dan houdt het bijna meteen op want je stuit snel op een ander spoor waar je niet overheen of onderdoor kunt. Er is onvoldoende ruimte om het benodigde hoogteverschil te bereiken. Ik zou dat losse eind gewoon weglaten.
Re: Ontwerp eerste baan
Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 02 mei 2018, 19:44:00
Citaat van: Flix op woensdag 02 mei 2018, 19:40:59
Overigens gaat de wissel die na de onderste bocht terug richting het station(maar dan de andere kant op) weg gezien dit spoor lager komt te liggen want in de bocht na het station gaat het spoor dalen.
:help: :help: :help:
zie mijn reactie #29.
Daar is een wissel weggehaald.
De baan parallel aan het station(dus na de lus) zal lager komen te liggen.

Ondertussen wat verder gegaan met het station en het gross van de baan.
Dit inc de keerlus + fly-over zoals die eerder is getekend. (past hier niet wat m'n delen zijn op. Maar eens naar de volledige versie)

Grijs spoor is waar zichtbaar perron gaat zijn.
Groen spoor is wat in een tunnel zal zijn.
Re: Ontwerp eerste baan
En nu ook het nieuwe rangeer gedeelte met de bovenste keerlus toegevoegd.
Alleen nog even kijken waar ik een wissel kan plaatsen aan het begin van de keerlus zodat ik ook het lage spoor (binnenbaan) kan aansluiten.
Re: Ontwerp eerste baan
Gerrit-1959
gast

Re: Ontwerp eerste baan
Een paar aanpassingen:
- 2 onnodige wissels 24611 weggehaald
- slanke wissel 24712 naar keerlus vervangen door Engelse wissel en van beide sporen, zodat dubbel keermogelijkheid ontstaat
- keerlus vereenvoudigd
- rangeren uitgebreid
- bij station 24094 weggehaald.
- rail 24172-24188 vervangen door 24360. Hierdoor vervallen een redelijke hoeveelheid 24077 enz.
Afbeelding weergegeven met hartlijn. Dan is het duidelijker voor het aflezen onderdeelnummers. Stoei er maar mee verder.
Re: Ontwerp eerste baan
Citaat van: Gerrit-1959 op donderdag 03 mei 2018, 09:40:09
Afbeelding weergegeven met hartlijn. Dan is het duidelijker voor het aflezen onderdeelnummers. Stoei er maar mee verder.
Bedankt!
Citaat van: Gerrit-1959 op donderdag 03 mei 2018, 09:40:09
Een paar aanpassingen:
- 2 onnodige wissels 24611 weggehaald
- slanke wissel 24712 naar keerlus vervangen door Engelse wissel en van beide sporen, zodat dubbel keermogelijkheid ontstaat
- keerlus vereenvoudigd
Ik vond de vorm van de keerlus juist charme hebben!
Niet zo recht.
Waar ik nog mee aan het stoeien ben is hoe de keerlus aan het open stuk spoor te verbinden.
Hoe ik het nu in gedachte heb ook, is dat voor de keerlus dus een brug zit waar het andere deel onderdoor komt, zoals te zien is bij tekening #26 van Herman.
Maar daardoor moet de keerlus dus van hoogte wisselen waardoor de huidige setup met de wissels niet kan ivm het hoogte verschil.
Er moet in de lus een wissel komen, of daar net voor zoals in het eerste ontwerp van Rob.
Citaat van: Gerrit-1959 op donderdag 03 mei 2018, 09:40:09
- bij station 24094 weggehaald.
Die heb ik daar expres geplaatst zodat het middelste perron wat breder kan zijn. Dat is wel een look die ik wil creëren.