Het is me gelukt om zowel een station strak aan de linkerkant te leggen als ook een fly-over te realiseren. Daarvoor moest ik de baan een klein beetje groter maken, maar het valt nog steeds binnen de door jouw opgegeven grenzen. Het zou echter kunnen dat de deur van de inbouwkast nu niet meer goed open kan. Als dat inderdaad zo is, wel, misschien volstaat het omhangen van de scharnieren zodat de deur de andere kant op draait. Anders kun je nog overstappen op franse deuren, of er open schappen van maken. De allerlaatste optie is natuurlijk om dit plan toch maar níet precies te volgen
.
Het zichtbare niveau is behoorlijk vol geworden, maar het is natuurlijk heel eenvoudig om iets weg te halen of te verbergen in een tunnel of in een stationsgebouw. Misschien wil marklinmanus het wel weer tekenen.
Zonder wissels te blokkeren passen er op de middelste stationssporen treinen van 135 cm, op de beide andere van 150 cm. Als er op het spoor vlak langs de muur een trein van 2 meter stopt, is het onvermijdelijk dat er een wissel wordt geblokkeerd, maar de twee meest rechtse sporen van het station kunnen vrij blijven.
Er ligt nu een fly-over dicht bij de rand van de baan; het onderste spoor gaat direct daarna een tunnel in, op weg naar het schaduwstation. Deze fly-over is de reden dat nu misschien de deur van de inbouwkast niet meer open kan: om een hoogteverschil van 10 cm tussen de twee sporen te krijgen moest ik wat meer rails leggen tussen het station en de fly-over.
De rails
onder de fly-over heb ik op beide niveau's laten liggen zodat je beter kunt zien hoe het boven elkaar ligt.
Rechtsachter in de hoek heb ik een uitkijktoren geplaatst. Niet dat ik me met de scenery wil bemoeien, ik heb het gedaan om duidelijk te maken hoe ver de sporen uit de hoek blijven, en dat is weer om ze nog redelijk bereikbaar te houden.
Het schaduwstation is ingrijpend veranderd: met meer dan 9 meter parkeerruimte is het véél groter dan voorheen, en op het langste opstelspoor past een trein van bijna 3 meter!
Het maximale stijgingspercentage is 2,8%. Op een paar plaatsen heb ik ook rails 24130 een klein beetje laten stijgen, maar nooit meer dan 1%.
Als je goed kijkt, zie je dat de drie meegebogen wissels in de hoek linksachter net zo liggen als in het plaatje dat je eerder zelf had gepost. Dat patroon had ik bij eerdere ontwerpversies ook al gebruikt. In het schaduwstation daarentegen heb ik, onder andere, een paar
slanke meegebogen wissels gebruikt: daarmee komen de twee meest linkse sporen dichter bij elkaar te liggen en zodoende passen er in totaal vier sporen naast elkaar.
Mocht je uiteindelijk iets gaan bouwen dat hier op lijkt, dan heb ik nog een belangrijk aandachtspunt: de ruimte boven het schaduwstation is relatief klein; op sommige plaatsen nog geen 11 cm. De treinen zullen wel passen, maar je moet er rekening mee houden dat er wel eens een ontsporing is en dat je er dan bij moet kunnen zonder de zaag te moeten pakken. Ik beb één van de wissels in het schaduwstation ook van bovenaf bereikbaar gemaakt. Verder zou ik er voor zorgen dat je met je hoofd en handen van onderen in de keerlus van het schaduwstation kunt komen, dat helpt ook.
Het lastigste wordt het als er linksachter in de hoek een ontsporing is. Vanaf de rand van de baan kan dat ruim 50 cm zijn, en tenzij je erg dunne armen hebt, kom je daar niet bij. De goedkoopste oplossing is een
grijper kopen. De structurele oplossing is dat je het zodanig bouwt dat je het schaduwstation helemaal kunt laten zakken dan wel de bovenlaag helemaal op kunt krikken. Als er dan een probleem is op het onderste deel van de baan, kun je er altijd goed bij. Heb het zelf nooit gedaan, maar het is een optie. Voor ideeën hoe je dit moet maken, kun je het beste een een topic beginnen in
"Modelbaanbouw".