Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ontwerp eerste baan

Gestart door Flix zaterdag 28 april 2018, 14:46:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Ontwerp eerste baan
marklinmanus
gast

Re: Ontwerp eerste baan
Hoe ga je weer terug je schaduwstation in?
Re: Ontwerp eerste baan
Gerrit-1959
gast

Re: Ontwerp eerste baan
Hé Herman, dat is een hele goeie. Had ik nog niet gezien. Dus terug naar de tekentafel. Heb helaas nog niet het inzicht en de creativiteit, die altijd ten toon spreidt.
Re: Ontwerp eerste baan
Gerrit-1959
gast

Re: Ontwerp eerste baan
Dit zou een oplossing kunnen zijn:
Re: Ontwerp eerste baan
Ingezonden voorstel:

Alle rails in 1 vlak en een 2de niveau met stad en landschap/berg, wat verborgen opstelruimte creëert.

Station op niveau +1 met trappen naar de perrons.

Onder de stad een mangat om de rechterbovenhoek bereikbaar te houden.

De baan is te berijden als een rondje maar ook als een dogbone, dus er is realistische rijverkeer mogelijk, alle treinen kunnen gekeerd terug naar het station.

En je kijkt enkel tegen ruime buitenbogen aan, enkel de binnenbochten zijn kort.


Met vriendelijke groet,
William
Re: Ontwerp eerste baan
Gerrit-1959
gast

Re: Ontwerp eerste baan
Nog kleine uitbreiding met extra (opstel-)spoor achter rangeerterrein. Deze sporen zijn, zoals William aangeeft, ook verborgen te maken voor hoger gelegen scenery.
Re: Ontwerp eerste baan
Heb wel het gevoel dat de onderzijde iets te breed gaat worden zo!
Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwerp eerste baan
 @citaat Tsja, dan moet de deur van de inbouwkast toch maar weg, dan wordt het een boekenkast. Of, beter nog, een kast om treinen tentoon te stellen ;)
Re: Ontwerp eerste baan
Het eerder genoemde baanplan is toch een stuk smaller? Is dat niet meer haalbaar?
Re: Ontwerp eerste baan
Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 10 mei 2018, 15:46:56
@citaat Tsja, dan moet de deur van de inbouwkast toch maar weg, dan wordt het een boekenkast. Of, beter nog, een kast om treinen tentoon te stellen ;)

Dat gaat 'm niet worden.

Citaat van: Laenderbahn027 op donderdag 10 mei 2018, 17:10:53
Het eerder genoemde baanplan is toch een stuk smaller? Is dat niet meer haalbaar?

Jawel, die past wel, precies. Dus dat wil ik gaan aanhouden.

Nog eens de ideeen die ik nog had om toe te voegen toegepast.
Re: Ontwerp eerste baan
marklinmanus
gast

Re: Ontwerp eerste baan
En dit?

begreep dat iets naar onder op de lange zijde geen probleem was.
Re: Ontwerp eerste baan
En dan ruimte voor een prima schaduwstation.

De baan met hoogte ingesteld en een 3d print ervan gemaakt.
Ik denk dat we er zijn!

Nu nog even een beetje meten of ik een beetje ruimte voor wat scenery etc over houd.
Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwerp eerste baan
Ik kon het niet laten en ben nog een keertje met een andere insteek gestart: In plaats van op het eind zoeken naar een manier om naar beneden te gaan richting schaduwstation, ben ik begonnen met het schaduwstation zelf. Het resultaat: maar liefst 12 meter opstelruimte verdeeld over drie lange sporen. Met slechts 6 wissels is het heel overzichtelijk.

Vanaf het punt dat ik heb gemarkeerd met "0" gaat het rechts naar boven. Het spoor aan het uiteinde komt op 100 mm uit bij 2,8% stijging. Daarvandaan kun je op heel veel manieren verder naar boven en een verbinding maken met de zichtbare laag. Een voorbeeld heb ik alvast bijgevoegd. Doorgaan met 2,8% levert een hoogte van 197 mm op. Daardoor heb je boven het schaduwstation bijna 20 cm ruimte, zo kun je er wat beter bij.

Hier kun je een zichtbare laag aan vast maken en daarvoor zijn nog heel veel mogelijkheden. De belangrijkste randvoorwaarden zijn dat je voldoende ruimte moet laten tussen de bovenlaag en het stijgspoor en dat je in de bovenlaag een keerlus moet hebben, anders kunnen de treinen die uit het schaduwstation zijn komen nooit meer terug rijden.
Re: Ontwerp eerste baan
Ik zit inderdaad net te kijken, de manier hoe ik nu zelf het schaduw station heb gedaan, gaat niet werken.
Of ik zou het hele station schuin moeten leggen.
Schiet dus ook niet op.
Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwerp eerste baan
Dat is niet het enige probleem: je hebt op de bovenlaag geen omkeermogelijkheid.
Re: Ontwerp eerste baan
Wellicht zoiets.
Met de brug doorgaan.

Wel een beetje twijfels of dat gaat passen.
Maar is het echt noodzakelijk om boven om te kunnen draaien?
Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwerp eerste baan
 @citaat Ik denk niet dat dit mogelijk is. Met enkelspoor misschien, maar met dubbelspoor is het te lastig. Je hebt maar heel weinig mogelijkheden als je de stijgingen beperkt wilt houden. En dan komt er ook nog de complicatie van het dubbelspoor bij, waardoor je het binnenste spoor moet kruisen. Dat had je zelf al in de tekening aangegeven.

Als je niet kunt omkeren, kan een trein die uit het schaduwstation komt rijden er alleen achteruit rijdend weer naartoe, dat is de belangrijkste reden om een keerlus te hebben.

Ik heb nog wel een ideetje. Of het klopt, weet ik niet, maar ik ga nog een keertje puzzelen.
Re: Ontwerp eerste baan
marklinmanus
gast

Re: Ontwerp eerste baan
Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 10 mei 2018, 22:55:39
Ik denk niet dat dit mogelijk is. Met enkelspoor misschien, maar met dubbelspoor is het te lastig.

Waar een wil is is een weg.

Alles zit er in keerlussen, stijging ruim onder de 3% en een dubbelspoor en mogelijkheden om andere routes te rijden.
Achter de schermen is alles enkel zodat dat veel meer mogelijkheden geeft.

Zo als ik al eerder aangaf, je moet keuzes maken.
De ruimte die je hebt en de dingen die je in je hoofd hebt gaan niet altijd samen.
Er worden hier door diversen mensen plannen aan gedragen (de meeste zijn niet dubbelspoor, waarom zou dat zijn denk je?)maar daar word weinig mee gedaan.
ik geef je nogmaals een voorbeeld van wat er kan, doe je niks mee zijn we even goede vrienden maar dan houd het voor mij op.
Je hoeft het niet 1 op 1 over te nemen maar kijk er nou is naar en ook naar de plannen die hier voorbij zijn gekomen.
Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwerp eerste baan
Tot dusver hebben alle plannen wel kleine of grotere problemen, zonder concessies komen we er niet. Je wilt een station, dubbelspoor en een brug. Dat kan, maar er moeten concessies gedaan worden, bijvoorbeeld aan de bereikbaarheid of aan het gebruiken van krappe bochten bij 3%. Herman's idee van gistermiddag vind ik een van de beste tot nu toe. In eerste instantie begreep ik hem niet, maar dat kwam omdat ik zijn schaduwstation niet goed kon zien: er is geen apart plaatje voor maar het ligt verborgen onder het hoofdstation.

Als je desondanks liever dicht bij jouw eigen laatste plan wilt blijven en daar een keerlus bij wilt hebben, dan heb ik er nog eentje voor je.

De bovenlaag heeft één keerlus gekregen, nauw verbonden met het station. Daarvoor hebben de zijsporen linksvoor moeten wijken. Om in plaats daarvan een aftakking te maken binnen de keerlus is minder handig want dan zijn de zijsporen moeilijk bereikbaar. Zet maar eens een trein in het station en rij er dan naar toe. Gelukt? Mooi, draai nu de trein om en probeer het nog een keer. Nu wordt het een enorme omweg. Het gebiedje rechtsachter, waar je in eerdere plannen ook al eens zijsporen had, is beter bereikbaar. Je moet nu wel rekening houden met het extra spoor dat naar beneden gaat, richting schaduwstation, maar je zou kunnen aftakken op de plaats van de 24230 naast de brug of van de 24188 die daar weer tegenaan ligt. Dat laatste zou mijn keuze zijn.

Ik heb een groot schaduwstation neergelegd. Het het spoor ernaar toe is heel lang, waardoor er veel ruimte ontstaat boven het schaduwstation. Die extra ruimte is echter niet de reden voor dit lange spoor, het is slechts een bij-effect: de in-/uitgang van het schaduwstation is niet eenvoudig te bereiken, daarom móet het wel via een grote omweg. Als je dit niet wilt, kun je de ingang van het schaduwstation natuurlijk ergens anders leggen, ergens waar de toegang veel korter is. Dan maar een (aanzienlijk?) kleiner schaduwstation.

De sporen op de brug liggen geen 100 mm boven de sporen eronder, het is maar 95 mm. Dat kun je opvangen door de sporen op de brug een relatief dunne ondersteuning te geven. Een kort stukje ondersteuning hoeft immers niet dik te zijn.

De stijgingen zijn maximaal 3%. Helaas geldt dat ook voor de R1-bochten in de binnenste lus rechtsachter. Als je dat wilt terugbrengen, wordt het hoogteverschil bij de brug kleiner.

Je kunt naar wens tunnels toevoegen, dan oogt het minder vol en je hebt wat meer plaats voor scenery. En het is leuk om treinen te zien verdwijnen en ergens anders weer tevoorschijn te komen. De tunnelingang op weg naar het schaduwstation is daarbij een speciale. Ik stel me zo voor dat een lange trein er compleet in verdwijnt, en na een tijdje komt er uit de tunnel een heel andere. Als je de tunnelingang ziet, denk je, waar moet die trein toch heen? Het lijkt alsof er niet veel ruimte is, het spoor gaat immers richting de muur. Als je het niet weet, vraag je je af: waar is die lange toch gebleven?

N.B. In het plaatje van het schaduwstation liggen twee rails 24330 die ook al in het plaatje van de (lange) weg ernaar toe getekend zijn.
Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwerp eerste baan
Bij deze nog wat meer plaatjes bij het laatste plan.
Re: Ontwerp eerste baan
marklinmanus
gast

Re: Ontwerp eerste baan
Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 11 mei 2018, 18:12:02
In eerste instantie begreep ik hem niet, maar dat kwam omdat ik zijn schaduwstation niet goed kon zien: er is geen apart plaatje voor maar het ligt verborgen onder het hoofdstation.
Re: Ontwerp eerste baan
marklinmanus
gast

Re: Ontwerp eerste baan
En zo laat ik de treinen keren en hun route kiezen
Re: Ontwerp eerste baan
Citaat van: marklinmanus op vrijdag 11 mei 2018, 09:27:41


Zo als ik al eerder aangaf, je moet keuzes maken.
De ruimte die je hebt en de dingen die je in je hoofd hebt gaan niet altijd samen.
Er worden hier door diversen mensen plannen aan gedragen (de meeste zijn niet dubbelspoor, waarom zou dat zijn denk je?)maar daar word weinig mee gedaan.
ik geef je nogmaals een voorbeeld van wat er kan, doe je niks mee zijn we even goede vrienden maar dan houd het voor mij op.
Je hoeft het niet 1 op 1 over te nemen maar kijk er nou is naar en ook naar de plannen die hier voorbij zijn gekomen.

Laat ik voorop stellen dat ik de tijd en moeite die hier door jullie erin gestoken wordt om met mij mee te denken echt ontzettend waardeer!
En ik neem jullie suggesties ten harte, kijk maar naar mijn eerste ontwerp en de laatste.
Van ieder van jullie tips en ontwerpen is iets meegenomen.
Neem als voorbeeld de vormgeving van het station. Dat is ontstaan uit jouw ontwerpen.

En ik weet dat niet alles mogelijk is, dat geef ik zelf ook aan.
Er staan nu een aantal mooie ontwerpen waar ik opzich mee aan de slag zou kunnen.
Toch wil ik ermee blijven spelen om te zien wat een mooie balans gaat zijn tussen wat ik wil, en wat mogelijk is.
Overigens is dubbelspoor, buiten rondom het station geen harde must.
Als dit moet wijken om vervolgens wel een mooi industrie terrein te kunnen maken, bijvoorbeeld boven de keerlus, is dat meer dan prima.

Niets staat ook in steen en ik heb het expres een paar dagen met rust gelaten omdat ik er continu mee bezig was.
Ondertussen heb ik het weer opgepikt.
Ik ben nu aan het kijken of ik met 3 lagen kan gaan werken.
Niveau 0 : schaduw station
Niveau 1: industrie/opstel voor goederen trein
niveau 2: station/personen lijn.

Het schaduwstation heb ik ondertussen, welke ik zeer tevreden over ben.
De aftakking die richting de helix gaat zal ook al in een stijgende lijn zitten zodat deze al boven de keerlus zal zitten.
Hierdoor kan ik de stijging in de eerste lus in de helix, waar bovenin de wissels zullen zitten, rond de 2% houden.

Voor de helix had ik het idee, om hier een in- en uitgang in te plaatsen.
Heb hier het e.e.a. online over opgezocht en op een topic hier en daar heb ik er niets over kunnen vinden.
Er werd gewaarschuwd dat wissels gevoeliger zijn voor ontsporingen, maar het zou niet onmogelijk moeten zijn.
Dit moeten we dus maar eens gaan testen.

Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Ontwerp eerste baan
Hallo Felix,

Erg leuk om de evolutie van je groeiende baan & het enthousiasme van alle mee-denkers vertaald te zien naar menige constructieve bijdrage  :) !

Ik blijf je topic dus meevolgen (echter zonder commentaar omdat ik enkel vertrouwd ben met de goniometrie van metalen M-rails ).

Benieuwd naar het vervolg.
Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwerp eerste baan
Hoi Flix,

Een klimspiraal vraagt relatief veel ruimte. Als je dat wilt beperken door R1-bochten te gebruiken krijg je weer andere problemen, om te beginnen het stijgingspercentage. Om dat niet veel te hoog te maken, moet je er een stuk rechte rails tussenvoegen, en omdat de ovaal-spiraal dan toch al meer ruimte nodig heeft dan de cirkel, kun je beter op R2 overgaan of, als het past, op R3.

Zoals je al hebt gemerkt, raadt iedereen je af om meer dan 3% te gebruiken, maar omdat je het zo graag wilt, heb ik voor zowel 3% als 4% een plaatje voor je gemaakt ter illustratie van de hoogteverschillen bij bochten van 180° op basis van R1 tot en met R5 (weliswaar zijn R4 en R5 veel te ruime bochten voor jouw baan, maar ik wilde een compleet plaatje tonen).

Wat betekent dit in de praktijk?

Bij R1-bochten en 3% stijging moet er twee keer 536 mm aan rechte rails bij (536 mm aan beide kanten) om op 10 cm te komen.
Bij R2-bochten en 3% stijging moet er twee keer 292 mm aan rechte rails bij om op 10 cm te komen.
Bij R3-bochten en 3% stijging moet er twee keer 49 mm aan rechte rails bij om op 10 cm te komen.

Bij R1-bochten en 4% stijging moet er twee keer 119 mm aan rechte rails bij om op 10 cm te komen.
Bij R2-bochten en 4% stijging kom je op 11 cm.
Bij R3-bochten en 4% stijging kom je op 12,9 cm.

Kijk hier maar eens naar als je verder gaat met het ontwerp van een stijgspiraal.
Re: Ontwerp eerste baan
Bedankt voor het meedenken.
Op de manier hoe het klimspiraal nu is ontworpen, zal stijgend verkeer de buitenbocht, dus de R2 bocht, gebruiken.
Dalend verkeer zit dus in de R1 waardoor, naar mijns inziens, het percentage wat minder een rol speelt dan bij het stijgend verkeer.
Als ze er niet met een rot vaart doorheen denderen, wat sowieso mijn plan niet gaat zijn, zou er niet veel mis kunnen gaan.

Mocht dit wel blijken, dan is het er ook zo weer uit en dan gaat het een enkel spoor spiraal worden.
Re: Ontwerp eerste baan
Juist dalend verkeer in een te krappe bocht geeft de meeste problemen met ontsporing. Kun je voor een deel voorkomen door de bocht/rails een fractie schuin te leggen. Lost het vaak al op. Experimenteer hiermee voordat je definitief iets bouwt.
Re: Ontwerp eerste baan
Gerrit-1959
gast

Re: Ontwerp eerste baan
Beste Flix,

Wat Ton schrijft is iets, wat je op diverse fora tegenkomt. Hele wijze mensen en fabrikanten hebben proefondervindelijk gevonden, dat hellingen met een percentage boven de 3% een grotere kans op storingen geven.
Ik heb je draadje nog eens grondig doorgenomen en gezien, dat Herman en Rob met echt goede dingen komen.
Als ik kijk naar jouw laatste ontwerp, dan kun je er niet eens een stationsgebouw neerzetten. In een eerdere reactie (34) heb ik al eens aangegeven, dat in ons hoofd een baan veel groter is, dan de ruimte, die daadwerkelijk beschikbaar is. Iets ontwerpen met software is heel iets anders dan het fysiek bouwen.
Ik denk, dat het voor jou handig is om eens goed na te denken, wat je nu eigenlijk precies wil. Het is namelijk in het hoofd erg gemakkelijk om zaken te bedenken als bergen, hellingen, bruggen, scenery, schaduwstations, helici, enz.
Kijk nog eens naar wat je in reactie 5 en 7 schrijft. Klopt dit nog steeds?

De ruimte, die jij tot je beschikking hebt is niet extreem groot. En juist dan is het van belang om goede keuzes te maken. Zoals ik jouw laatste ontwerp zie, is dat het een ontwerp is, wat voornamelijk rijden in zich heeft en geen scenery.
(Her-)overweeg je keuzes. Soms is een stap terug ook een paar stappen vooruit.
Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Ontwerp eerste baan
Het stijgingspercentage is en blijft kritisch. Op mijn baan (Waldbrunn) heb ik een klimspiraal in combi met een stijgtraject bestaand uit rechte rails. In de spiraal stijg ik met R1 en daal met R2. Dit gaat allemaal net aan met percentages tussen de 3 en 4 pct.

Dalen die ik gelukkig met de R2; koppelingen nijgen naar het in elkaar schuiven en de buffers kunnen elkaar raken als je met R1 daalt.

De diverse analyses en adviezen zijn allemaal valide en ik beveel ze dan ook van harte aan. Op een baan met beperkte afmetingen is het gewoon lastig en moet je bewust kiezen. Uiteindelijk heb ik al mijn wensen op 3,6 x 1,3 meter gerealiseerd. Wel veel rails en weinig scenary. Uiteindelijk kan ik 21 locs herbergen, automatisch rangeren en is er een klein locdepot.

Kortom: succes en ik ga het ontwerp en de goede adviezen met aandacht volgen!

Groeten
Robert
Re: Ontwerp eerste baan
Nou, ik denk dat ik eruit ben.
Gewoon simpel beginnen.

Vooralsnog heb ik 3 complete personen treinen en staat de VIRM en de IC bovenaan mijn wishlist wat rollend materiaal betreft.
Dus, beginnen met een station.
Mogelijk, dat wanneer de baan staat, ik de baan wil gaan uitbreiden(wanneer dit mag O:-D) over de gehele lengte van de muur.

Ik heb nu 3 elementen verwerkt in de baan.
1)perron's om de personenvoertuigen te laten stoppen.
2) in het midden 2 banen waar treinen die niet stoppen door kunnen rijden
3) een keerlus

Daarnaast heb ik ook de mogelijkheid om wat locs op te stellen.
Ook heb ik nog veel ruimte om aan scenery te werken, in de lus bovenin.
Eventueel zou ik daar ook nog een industrie terrein kunnen maken.

Bovenin waar de twee blauwe spoorstukken zijn gaan richting de Helix.

Dit dan inc. het schaduw station en helix uit mijn bovenstaande post, ik geloof #121.
Behalve dat de Helix geen wissels erin zal hebben omdat het nu maar 2 niveau's zal worden.
Ook zal ik minimaal R2 bochten gebruiken. Mogelijk dat ik nog een dubbel spoor erin krijg met R3, maar ben bang dat dat wat ruimte net niet gaat passen?
Re: Ontwerp eerste baan
En dan mogelijk dit als industrie stukje.
De wissels aan het einde zijn zodat de loc van de voorkant van de goederen wagons, naar de achterkant kan om zo weer in trek bedrijf te treden.
Re: Ontwerp eerste baan
Gerrit-1959
gast

Re: Ontwerp eerste baan
Ik geef het op. Heel veel succes.
Re: Ontwerp eerste baan
Citaat van: Gerrit-1959 op vrijdag 18 mei 2018, 05:34:25
Ik geef het op. Heel veel succes.

Je denkt dus dat er ergens een probleem gaat komen?
Heb naar mijns inziens alle tips en waarschuwingen die hier gegeven zijn rekening mee gehouden.

Heb geen hellingen meer op de baan, behalve de helix welke minimaal R2 zal worden, mogelijk een R3 buitenbocht erbij.
Ook zit er een keerlus in en zijn er perrons van 1.5m lang dus al mijn rijdend materiaal kan erop.
Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwerp eerste baan
Ik heb nog eens naar jouw helix gekeken (die uit post #121, met bochten R1 en R2; ik zie geen helix die minimaal R2 zal worden) en kom op bijna 4,5% voor de binnenbocht om 10 cm hoogteverschil te bereiken. Ik zou er zelf niet aan beginnen, maar misschien valt het mee als je het met jouw treinen gaat testen.

Aangezien de verschillende onderdelen van jouw plan verspreid liggen over verschillende posts en ik het overzicht kwijt begin te raken, heb ik geprobeerd om ze samen te voegen. Dat liep niet goed af: als ik goed begrijp wat je wilt maken, komt de laatste toevoeging, het industriestukje, op dezelfde plaats te liggen als de helix. Omdat de aftakking van het industriestukje dicht bij de ingang van de helix ligt, zie ik een probleem om het industriestukje ver genoeg omhoog te laten gaan om boven de helix uit te komen. Dat probleem hangt samen met het gegeven dat je het industriestukje niet zomaar omhoog kunt laten lopen: als je wagons afkoppelt op een hellend spoor rollen ze immers weg.

Misschien begrijp ik het niet goed, en heb je iets anders voor ogen dan wat ik denk. Zou je zelf nog eens alles samen kunnen voegen en in één post plaatsen? Bij het samenvoegen van de losse delen kun je dan meteen controleren of het allemaal op elkaar aansluit (in drie dimensies), of er voldoende hoogteverschil is tussen rails die boven elkaar ligt en of de stijgingspercentages daarbij nog realistisch zijn.
Re: Ontwerp eerste baan
Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 18 mei 2018, 19:19:40
Ik heb nog eens naar jouw helix gekeken (die uit post #121, met bochten R1 en R2; ik zie geen helix die minimaal R2 zal worden) en kom op bijna 4,5% voor de binnenbocht om 10 cm hoogteverschil te bereiken. Ik zou er zelf niet aan beginnen, maar misschien valt het mee als je het met jouw treinen gaat testen.

Aangezien de verschillende onderdelen van jouw plan verspreid liggen over verschillende posts en ik het overzicht kwijt begin te raken, heb ik geprobeerd om ze samen te voegen. Dat liep niet goed af: als ik goed begrijp wat je wilt maken, komt de laatste toevoeging, het industriestukje, op dezelfde plaats te liggen als de helix. Omdat de aftakking van het industriestukje dicht bij de ingang van de helix ligt, zie ik een probleem om het industriestukje ver genoeg omhoog te laten gaan om boven de helix uit te komen. Dat probleem hangt samen met het gegeven dat je het industriestukje niet zomaar omhoog kunt laten lopen: als je wagons afkoppelt op een hellend spoor rollen ze immers weg.

Misschien begrijp ik het niet goed, en heb je iets anders voor ogen dan wat ik denk. Zou je zelf nog eens alles samen kunnen voegen en in één post plaatsen? Bij het samenvoegen van de losse delen kun je dan meteen controleren of het allemaal op elkaar aansluit (in drie dimensies), of er voldoende hoogteverschil is tussen rails die boven elkaar ligt en of de stijgingspercentages daarbij nog realistisch zijn.

Klimspiraal met R2/3 bochten heb ik inderdaad niet in afbeelding geplaatst.
Had ik de tekst aangegeven hier een R2 bocht, mogelijk met R3.

Ik zie ook dat ik in de afbeelding van het schaduwstation geen hoogtes heb tonen.
De bedoeling is, om vanaf onder wanneer de opstelbanen samen komen, het spoor al een stuk zullen stijgen.
Hierdoor heb ik nog maar 2 omwentelingen van het klimspiraal nodig en dan kom ik uit op een hoogte van ~20cm waardoor ik er nog met m'n arm bij kan.

Afbeelding van het nieuwe ontwerp klimspiraal heb ik momenteel niet bij de hand.

Gezien heb nu maar om één niveau gaat wat de trein moet stijgen, zou het ipv echt een spiraal, kan het ook een ovaal zijn over de lengte van de voet v/d L
Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwerp eerste baan
Als ik een R2/R3 spiraal aan jouw schaduwstation knoop, kom ik breder uit dan 205 cm :(. Ik denk dat het schaduwstation anders moet worden, dan zou het wel moeten kunnen. Ik zou de aparte keerlus na het schaduwstation weghalen, de keerlus die nu onder de klimspiraal ligt. In plaats daarvan kun je het omkeren onderdeel maken van het schaduwstation zelf. In post 117 vind je een voorbeeld van wat ik bedoel. Er zullen nog wel aanpassingen nodig zijn aan het schaduwstation maar daarna is het vast wel te koppelen aan een R2/R3 spiraal.

Iets anders is dat ik me afvraag waarom je een dubbelspoor klimspiraal zou willen hebben. Enkelspoor is een stuk eenvoudiger. De stijging wordt minder groot en het koppelen aan zowel het schaduwstation als aan de bovenlaag wordt een stuk gemakkelijker. De enige beperking is dan dat er niet tegelijkertijd treinen naar boven en naar beneden kunnen rijden, maar is dat nou zo erg?
Re: Ontwerp eerste baan
Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 18 mei 2018, 23:19:12
Als ik een R2/R3 spiraal aan jouw schaduwstation knoop, kom ik breder uit dan 205 cm :(. Ik denk dat het schaduwstation anders moet worden, dan zou het wel moeten kunnen. Ik zou de aparte keerlus na het schaduwstation weghalen, de keerlus die nu onder de klimspiraal ligt. In plaats daarvan kun je het omkeren onderdeel maken van het schaduwstation zelf. In post 117 vind je een voorbeeld van wat ik bedoel. Er zullen nog wel aanpassingen nodig zijn aan het schaduwstation maar daarna is het vast wel te koppelen aan een R2/R3 spiraal.

Iets anders is dat ik me afvraag waarom je een dubbelspoor klimspiraal zou willen hebben. Enkelspoor is een stuk eenvoudiger. De stijging wordt minder groot en het koppelen aan zowel het schaduwstation als aan de bovenlaag wordt een stuk gemakkelijker. De enige beperking is dan dat er niet tegelijkertijd treinen naar boven en naar beneden kunnen rijden, maar is dat nou zo erg?

Dubbel spoor inderdaad om wat meer trein beweging mogelijk te maken.
Gezien het station bes5 een groot deel gaat innemen, dacht ik het zo te willen.
Maar als dat het laatste knel punt is, dan gaat het eruit.

Klopt het dat de keerlus/schaduw uit post 117 breder uitvalt?
Zo niet dan is dit een goed alternatief. Wel zal er een extra wenteling wenselijk zijn om zo meer ruimte tussen de niveaus te creëren.
Re: Ontwerp eerste baan
Beste Flix,
Ik volg dit draadje al enige tijd. Ik ben best onder de indruk van de vele oplossingen die zijn en worden gevonden op de door jou aangedragen en vanwege complicaties ontstane problemen.
Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat je (te) veel rails en (te) thema?s probeert te realiseren op het aantal ?kubieke? meters die je ter beschikking hebt. Als het niet in de oppervlakte kan worden opgelost dan maar in de hoogte. Realiseer je wel dat het aantal onzichtbare meter rails relatief gezien steeds groter wordt. Leuk veel treinen laten rijden, maar je ze niet.
Ergo: ?An die Beschränkung erkennt man die Meister!?
Eerste een klein baantje starten en dan rustig uitbreiden zover je mogelijkheden je die ruimte bieden.
Re: Ontwerp eerste baan
Gerrit-1959
gast

Re: Ontwerp eerste baan
Hallo Flix,

Wat Ton schrijft onderschrijf ik volledig. In jouw reactie (132) lees ik, dat jouw ook niet duidelijk is, wat ik jou probeer aan te reiken. Ik ben daarin niet duidelijk genoeg geweest, waarvoor excuus.

Ik wil nogmaals benadrukken wat ik al twee keer eerder heb gezegd, maar nu in andere woorden:
Een baanplan op een computer ontwerpen is geen probleem. Er zijn legio mogelijkheden, zoals je in je topic al hebt kunnen lezen en waar je zelf mee bezig bent geweest. Ook kent software de mogelijkheid om een 3D-beeld te maken. Dit is een heel handig instrument om je baan te gaan visualiseren en zeker nodig om een indruk te krijgen. In het ontwerp van Fredy (135) kun je dan ook een indruk krijgen van wat scenery 3D op je baan. Heel hard gezegd, een paar huisjes, een station en wat rails en jou tafel is vol.
Vandaar ook mijn advies om goed te kijken, wat je wil. Met de plannen, waar jezelf steeds mee komt, is gewoon nagenoeg geen plaats voor scenery. Zet een station aan de achterzijde en met je plannen kun je net aan een paar huisjes en een weg kwijt. Daarom denk ik, dat je eerst een beslissing moet nemen, wat voor soort baan je wil. Uit de dingen, die je steeds aandraagt maak ik op, dat je eigenlijk alleen wil rijden. Misschien moet je dit dan ook eerst gaan doen. Aan het begin van je topic geef je aan, nog weinig te hebben. Hieruit maak ik op, dat je dus nog veel moet kopen. Ik kan niet in jouw beurs kijken, maar wel in de mijne en met mijn inkomen kan er per maand een doosjes rails of een wissel met aandrijving en decoder er net van af. Dus eerst maar een tafel gebouwd en daar wat sporen op gelegd, zodat ik kan rijden. Ondertussen gewoon verder werken aan de tafel en materiaal kopen. Met dit tempo en mijn ambities voor mijn baan, hoop ik over 20 jaar nog niet klaar te zijn.
Dus nogmaals: Neem het advies van Ton ter harte en begin met een tafel en een eenvoudige baan. En als je er iets bij kunt kopen of krijgt, dan weer eens achter de pc en kijken, welke mogelijkheden hierdoor ontstaan.
Natuurlijk mag je dromen en werken aan je ideale baan, maar het kan ook maar zo zijn, dat je intussen verhuist en geen of juist een grotere ruimte krijgt. En natuurlijk wil iedereen meedenken over jouw baan. Blijf daar gebruik van maken.   
Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2017

offline
Re: Ontwerp eerste baan
Ergo: ?An die Beschränkung erkennt man die Meister!?
moet zijn:
In der Beschränkung zeigt sich der Meister

Cees
Re: Ontwerp eerste baan
Gerrit-1959
gast

Re: Ontwerp eerste baan
 @citaat @citaat: mijn schrijven was geen aanval op jouw ontwerp. Ik heb het meer gebruikt om duidelijk te maken, wat visualisering kan doen. Ik denk, dat het goed is, dat Flix eerst eens kijk wat hij wil en wat hij kan.
Re: Ontwerp eerste baan
Gerrit-1959
gast

Re: Ontwerp eerste baan
Voor een schaduwstation kan dat een insteek zijn, maar een schaduwstation kun je ook inzetten om de omlooptijd van de treinen te verlengen.
Maar ik wil graag helder hebben, wat Flix nu eigenlijk wil met zijn baan.
Re: Ontwerp eerste baan
Citaat van: Gerrit-1959 op zaterdag 19 mei 2018, 12:02:58
Hallo Flix,

Wat Ton schrijft onderschrijf ik volledig. In jouw reactie (132) lees ik, dat jouw ook niet duidelijk is, wat ik jou probeer aan te reiken. Ik ben daarin niet duidelijk genoeg geweest, waarvoor excuus.

Ik wil nogmaals benadrukken wat ik al twee keer eerder heb gezegd, maar nu in andere woorden:
Een baanplan op een computer ontwerpen is geen probleem. Er zijn legio mogelijkheden, zoals je in je topic al hebt kunnen lezen en waar je zelf mee bezig bent geweest. Ook kent software de mogelijkheid om een 3D-beeld te maken. Dit is een heel handig instrument om je baan te gaan visualiseren en zeker nodig om een indruk te krijgen. In het ontwerp van Fredy (135) kun je dan ook een indruk krijgen van wat scenery 3D op je baan. Heel hard gezegd, een paar huisjes, een station en wat rails en jou tafel is vol.
Vandaar ook mijn advies om goed te kijken, wat je wil. Met de plannen, waar jezelf steeds mee komt, is gewoon nagenoeg geen plaats voor scenery. Zet een station aan de achterzijde en met je plannen kun je net aan een paar huisjes en een weg kwijt. Daarom denk ik, dat je eerst een beslissing moet nemen, wat voor soort baan je wil. Uit de dingen, die je steeds aandraagt maak ik op, dat je eigenlijk alleen wil rijden. Misschien moet je dit dan ook eerst gaan doen. Aan het begin van je topic geef je aan, nog weinig te hebben. Hieruit maak ik op, dat je dus nog veel moet kopen. Ik kan niet in jouw beurs kijken, maar wel in de mijne en met mijn inkomen kan er per maand een doosjes rails of een wissel met aandrijving en decoder er net van af. Dus eerst maar een tafel gebouwd en daar wat sporen op gelegd, zodat ik kan rijden. Ondertussen gewoon verder werken aan de tafel en materiaal kopen.

Ik kan mij goed voorstellen, dat door de vele ontwerpen die aangedragen zijn een beetje het beeld wat nou precies de bedoeling is, wat ik precies zoek en wil.
Toen ik begon met ontwerpen en dit topic starten, zat ik ook bom vol met ideeën.
Deze zijn ondertussen bijgesteld.
Zoals een fly-over/brug. Meerdere hoogte niveau op het zichtbare deel.
Na veel, flink veel tijd erin gestoken te hebben, en niet alleen ik, maar ook jullie van deze gemeenschap helaas tot de conclusie moeten komen dat dit helaas niet haalbaar is met hoe ik het graag zou willen zien.

Dus wat wil ik wel?
Je hebt inderdaad gelijk, mijn voornaamste doel van de baan is om een mooie, functionele route te hebben voor het rollend materiaal.
Wat dit voor mij inhoudt; een mooi station(ICR, ICE, VIRM, BBM) en een stuk industrie waar ik mijn industrieel materiaal (zoals mijn FALS en VAM wagons.)
En dan nog een stukje waar ik wat locs kan opslaan.

Dus daar wil ik een mooi station gebouw bij gaan maken, en een stukje industrie, zoals te zien op mijn laatste tekening.
Verder vind ik scenery niet heel belangrijk.
Wat huisjes, een weg etc, leuk als er eventueel plek voor is. Maar bovenstaand heeft voor mij meer prio.

Wat aanschaf van het materiaal. Dat zal het probleem niet zijn.
Materialen voor de tafel zijn binnen. 2x multiplex 2.44x1.22 voor de bovenkant.
Centrale ook.
Wat rail heb ik momenteel wat in een ovaal + inhaalspoor van een starterspakket circa 1998.
Marklin uitbreidingsset C1, C2, C3, C4(2x) en C5.
Dit is wat ik nog heb liggen.

De rest zal ik bestellen zodra een baanplan bekend is zodat ik weet welke componenten ik daadwerkelijk nodig ga hebben.
Wat je zelf ook al aangeeft, klein beginnen, is ook wat ik ga doen.
Heus niet dat ik in één keer ga beginnen met het bouwen van de baan.
Eerst ga ik het skelet van de tafel bouwen en daar het schaduwstation op leggen. Deze vervolgens uitbundig testen.
Daarna gaan we eens kijken wat mogelijk gaat zijn met de helix.
Vervolgens gewoon de bovenbaan neerleggen en de boel eens te laten rijden voordat daadwerkelijk alles vast gezet gaat worden.
Dus concreet:
1)Een mooi station met een wat complex wisselstelsel.
2)Loc opstel/opslag/werkplaats
3)Industrie met een paar opstel sporen.

Het station, heb ik op mijn laatste ontwerp bereikt naar mijn mening.
Functioneel, voor zowel voor materiaal om te stoppen als door te rijden en ook omkeren.

Industrie hoop ik in de andere uiterste hoek kwijt te kunnen.
Wat hier terecht opgemerkt werd, is dat deze over het klimspiraal zal gaan, waar te weinig ruimte tussen zal zitten.
Hier heb ik inderdaad niet bij stil gestaan, over het hoofd gezien. Shit.

Het ontwerp wat Fredy heeft voorgesteld is ook zeker interessant!
Een mooi station welke het pronkstuk op de baan is zo.
En hoewel het idee van een tweede baan,boven op de heuvel interessant en erg creatief, out of the box gedacht(hou ik wel van, mijn compliment!) heb ik weinig kort materiaal wat daar geschikt voor is. Dat zie ik mezelf niet zo snel doen.

En wat Fredy ook aangeeft, bijvoorbeeld in beide hoeken van de lus en de helix zal in een tunnel gaan. Dit creeert voor het oog dus ook weer een stuk ruimte om eventueel wat scenery te doen mocht ik dat willen.

Verder wil ik nog mijn waardering uiten naar hoeveel tijd en moeite jullie er samen met mij insteken om een zo mooi mogelijke baan neer te zetten.
Re: Ontwerp eerste baan
Gerrit-1959
gast

Re: Ontwerp eerste baan
Hallo Flix,

Ik ga in de afwachting van het maken van je tafel. Dat geeft ook een wat duidelijker beeld van de maatvoering. Succes met het bouwen van de tafel.

PS: Wat het industrie betreft, je kunt natuurlijk dit niveau ook wat hoger op maken, zodat de helix wel past. Een dergelijke constructie had ik ook al eens toegepast op 1 van mijn aangeboden ontwerpen.
Re: Ontwerp eerste baan
De helix zou ik zo kunnen doen.
Het is een R2 bocht.

Wat nu dus als brug gezien wordt, zal zo dus niet zichtbaar zijn omdat het naar beneden gaat.
Waar de trein de tunnel ingaat, zou ik in een gebouw kunnen verwerken en zodoende het industrie terrein kunnen tonen.
Re: Ontwerp eerste baan
Citaat van: Gerrit-1959 op zaterdag 19 mei 2018, 18:12:52
Hallo Flix,

Ik ga in de afwachting van het maken van je tafel. Dat geeft ook een wat duidelijker beeld van de maatvoering. Succes met het bouwen van de tafel.

PS: Wat het industrie betreft, je kunt natuurlijk dit niveau ook wat hoger op maken, zodat de helix wel past. Een dergelijke constructie had ik ook al eens toegepast op 1 van mijn aangeboden ontwerpen.

Tafel zal als volgt worden:
Maten van de brede stukken zijn gemaakt op de bochten.
Dus de buiten lijnen zijn al wel bekend. Dus de 208x260. Dan de 110 de kamer in.
De andere maten zullen definitief worden wanneer ik er een bocht op leg en dan nog wel wat ruimte over hou.
Nu heb ik de maten zo aan de hand van de afmetingen van SCARM.

Rode lijnen op de baan zullen de zaag sneden zijn, zagen gebeurt op ee nandere locatie dus zo is transport makkelijker, maar dat is meer voor mijn beeld.

Industrie hoger heb ik naar zitten kijken, maar ik zie niet zo snel hoe ik dat met huidig ontwerp kan bewerkstelligen.
Ik zou eventueel een aftakking in de onderste keerlus kunnen maken en deze dan laten stijgen om zo het industrie terrein te betreden, maar ik ben bang dat de baan dan te vol met spoor gaat zijn (zie, ik leer het al).
Re: Ontwerp eerste baan
Hallo Flix,
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Hopelijk zullen de adviezen je voldoende stappen verder helpen. Maar wel stap voor stap. En als je met een probleem zit heb je inmiddels ervaren dat er velen zijn die je met raad en soms daad willen bijstaan. Heb je al aangesloten bij een van de vele stamtafels?
Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwerp eerste baan
Bij de plannen die ik bedenk, richt ik me op wat jij wilt. Als ik denk dat er iets niet klopt zal ik het wel melden, maar uiteindelijk kies jij natuurlijk zelf wat je gaat maken. Als onvermijdelijk gevolg van wat je allemaal wilt leg ik het bij de verschillende plannen iedere keer weer behoorlijk vol met rails. Anderen wijzen je daar steevast op, en ik ben het er mee eens, maar desondanks hou ik me niet in. Ik ga er namelijk van uit dat je zelf moet bepalen welke sporen je eventueel wilt weglaten of in tunnels wilt verbergen om genoeg ruimte over te houden voor scenery.

De keuze voor een enkelspoor stijgspiraal biedt wat meer mogelijkheden en ik heb er eentje uitgewerkt.

Hieronder vind je jouw laatste bovenlaag terug, via een R2-spiraal gekoppeld aan een iets gestroomlijnder schaduwstation dan de versie waar ik onlangs nog naar verwees. In de R2-spiraal liggen een paar rechte rails 24236 (op één plaats echter een 24229). Langer dan dat past niet goed, maar daamee bereik je al een stijging van 3,1%. Dat begint ergens op te lijken. Het schaduwstation ligt 22 cm onder de bovenlaag. Dat is niet al te ruim. Als je in de praktijk merkt dat je meer ruimte wilt boven het schaduwstation, kun je eenvoudig 10 cm extra bereiken door een extra draai van de stijgspiraal.

Ik heb jouw bovenlaag iets aangepast, om het allemaal goed aan te sluiten, maar het is niet groter of kleiner geworden en het meeste heb ik gelaten zoals jij het had bedacht. Verder heb een variant van jouw idee voor een industrieterreintje boven de stijgspiraal er aan vastgemaakt. Nu de spiraal enkelspoor is, heb je net wat meer ruimte dan voorheen. Eerlijk gezegd begrijp ik echter niet zo goed wat voor realistische rijmogelijkheden je hiermee toevoegt. Natuurlijk, een loc kan een treintje trekken, afkoppelen vlak voor het einde van het spoor en dan via de driewegwissel weer terug rijden naar de hoofdbaan, maar dat werkt alleen bij hele korte treintjes. Voor je zoiets bouwt, kun je dit het beste een tijdje ergens neerleggen en dan met de hand gaan rijden. Dan merk je wel wat je van het rijgedrag vind, of dat je misschien toch iets anders wilt.

Overigens, als de tafel 110 cm de kamer in komt, past jouw station er maar nét op. Vergeet dan niet om een opstaande rand te maken of een andere voorziening te treffen om te voorkomen dat een trein die bij de rand ontspoort op de grond kan vallen. Dat zou immers zonde zijn.
Re: Ontwerp eerste baan
Bedankt voor het ontwerp!
Dat met die brug zo is ook wel interessant. Breekt het terrein ook een beetje.
Ik ga ermee aan de slag!

Ontwerp met de wissels zo heb ik gezien bij een andere baan bouwer met als achterliggende gedachte zo de loc van voor de wagons weg te halen en dan een rangeer loc de wagons naar hun eind bestemming te brengen.
Na er eens goed naar gekeken te hebben, heb ik daar gewoon de ruimte en dus mogelijkheid niet voor.
Dan maar een iets minder realistische baan en de locs gewoon weer achteruit te laten rijden (hoewel dit in het echt bij ons op het rangeer terrein ook gebeurt).
Re: Ontwerp eerste baan
Nou, hier is ie dan. Ontwerp versie 388.

Keerlus concept in het schaduwstation kunnen verwerken, passend op de helix, welke ondertussen ook aansluit op de bovenbaan die naar het station gaat.
Industrie ook toegevoegd. Is nog een twijfelgeval of deze ook op de daadwerkelijke baan geplaatst gaat worden. Moet niet te druk worden.

En 3d zicht daarvan toegevoegd.
Re: Ontwerp eerste baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ontwerp eerste baan
Ik heb jouw schaduwstation nog iets aangepast want ik zag nog wat uitdagingen:

- Er moesten nog twee aansluitingen gemaakt worden (dat wist je zelf natuurlijk ook al).
- De verbinding met de klimspiraal die jij had gemaakt betekende, bij 10 cm hoogteverschil, een stijging van 3,7%, deels met R1-bochten (zie het 1e plaatje).
- Enkele meegebogen wissels 24671/24672 zouden fors moeten stijgen en dat vergroot de kans op ontsporingen.
- De 244 cm was inmiddels opgerekt tot bijna 270 cm; ik dacht dat het maximum 260 cm was.

Het resultaat is het 2e plaatje. Ik heb het schaduwstation zelf zoveel mogelijk hetzelfde gelaten, maar heb de aansluitingen kloppend gemaakt, de verbinding met de klimspiraal aangepast zodat de stijging bij 10 cm hoogteverschil 3,1% is, overal met R2-bochten, alle wissels kunnen vlak liggen en het schaduwstation iets verschoven waardoor de 244 cm nog maar nauwelijks opgerekt hoeft te worden. Eventueel zou je de extra ruimte die het verschuiven oplevert, kunnen gebruiken om (in totaal) 47 cm extra opstelruimte in het schaduwstation te maken, dat is wat ik in het laatste plaatje laat zien. Maar misschien is dit net te veel, en kom ik nu weer te dicht bij de 260 cm. Afijn, het is maar om je een idee te geven.

Als je de klimspiraal gewoon doortrekt met een gebogen rails 24230 en twee keer een rechte rails 24236, liggen de sporen overal precies boven elkaar, met 3,1% stijging voor 10 cm hoogteverschil. Bovenaan ligt het uiteinde dan 18 cm boven het schaduwstation. Je kunt nog 2 cm extra winnen bij de verbinding met het station, waarmee dat 20 cm boven het schaduwstation uitkomt. Dat is niet al te ruim, maar als je merkt dat je er niet goed bijkunt, kun je er gemakkelijk 30 cm van maken met een extra draai in de klimspiraal.

Van een bepaald stukje begrijp ik niet goed wat de bedoeling is, maar ik heb het niet gewijzigd: ik bedoel de drie meegebogen wissels in het schaduwstation, aan de voorkant. Ik kan me voorstellen dat je hiermee van 3 naar 2 sporen wilt gaan, dan kom je immers wat minder ver de kamer in dan wanneer je met drie parallelsporen door de bocht gaat. Maar om van 3 naar 2 te gaan heb je aan één wissel al genoeg. Waarom liggen er drie?