Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Her-intreder en overstappen op digital

Gestart door Flix vrijdag 27 april 2018, 21:57:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Her-intreder en overstappen op digital
Een goedemiddag Allen,

Ook hier weer een her intreder.
Jaren lang heeft mijn Marklin spul bij m'n ouders op zolder in boxen gezeten.
Nu ik lekker gesetteld ben in m'n eigen stekkie, en sinds recentelijk werkzaam in de spoorwereld ben ik weer klaar om nu een keer écht goed aan een baan te beginnen.
Mooie ruimte gecreerd waar ik een baan wil gaan bouwen (heb hier ook een ontwerp voor, zou iemand mij kunnen wijzen waar ik deze op dit forum kan plaatsen om hier wat feedback op te ontvangen?).

Huidige situatie:
Marklin 66471 transformator en een Delta 6604 controle unit.
Handje vol C-rail en locs welke aangeschaft zijn omstreeks 2002-2010

Gewenste situatie/wat wil ik:
Voor nu vind ik vooral baan controle leuk en wil ik mee aan de slag.
Wissels automatiseren en centraal aansturen, seinen, rijblokken maken.

Maar ook bovenstaand wil ik in etapes gaan doen, puur een kosten kwestie.
de volgorde:
1) wissels
2) seinen
3) bezetmelders en rijblokken op de baan maken.
De baan aankleden/scenery komt op een later punt.

Hoe/wat wil ik:
Besturing:
Over de besturing ben ik nog niet helemaal over uit.
Ik weet wel dat ik een Central Station 2/3 voor nu nog te duur vindt.
Waar ik zelf eigenlijk aan zit te denken is het wat ouder Marklin 6021 controle unitgekoppeld met een Marklin 6040 Keyboard en later een Marklin 6043 Memory unit.
De reden waarom ik hier voor wil gaan is dat ik lampjes en geluidjes etc via het MFX/DCC(?) systeem niet belangrijk vind.
Daarnaast, als ik naar de Mobile station kijk heb ik het gevoel dat ik eerst 3 knoppen moet indrukken om de juiste wissel te vinden om deze om te zetten. Daar waar ik met de 6040 gewoon de knoppen direct voor m'n neus heb en alleen maar op de juiste knop moet drukken. Daarnaast vind ik de fysieke toetsen gewoon fijn en overzichtelijk.
Ook kost bovenstaand allemaal niet de wereld. Later, wanneer de baan etc er ligt, dan zal ik waarschijnljk wel willen gaan overstappen naar een central station.
Ook heb ik me ingelezen over het Roco z21/Z21 systeem, dit is ook nog wel een kanshebber.

Is bovenstaand een juiste gedachte en gaat dit allemaal, voor wat ik wil werken of zijn er nog alternatieven.

De wissels en aansturing:
Voor de wissels gebruik ik de wisselaandrijving 74491.

De aansturing hiervan zal een combinatie van de M83 zijn en de schakelbox met terugmelder(72710).
Zijn de M83 en 72710 ook beide op dezelfde wissel te gebruiken? Dus dat de wissel vanaf het centrale punt op de 6040 te bedienen is, maar ook langs de baan dicht bij de wissel dmv de 72710?
Daarnaast vraag ik mij ook af, of ipv de M83, ik ook de k83 kan gebruiken gezien het hier puur gaat om wissel aandrijving.

Wat ik ook graag zou willen is dat de wissel zelf schakelt wanneer er een trein op de baan van de aftakking rijdt.
dus situatie: de wissel staat op rechtdoor, er nadert een trein de wissel op de aftakking. Vervolgens springt de wissel dus naar het spoor waar de trein aankomt.
Wat ik begrijp ik dat ik hiervoor een contactrail/bezetmelder moeten maken i.c.m. een S88 en dan in de memory unit een 'taak' moet aanmaken: Als trein, dan wissel switch. Heb ik dit goed?


Graag ontvang ik op bovenstaand wat feedback of ik op het juiste pad zit en wat ik omschrijf mogelijk is.

Alvast bedankt voor uw tijd en aandacht!

mvg.

Re: Her-intreder en overstappen op digital
Ha Flix,

Heel snel lezend denk ik dat het verstandig is je eens goed in te lezen in de digitale aansturing van de modelbaan. Kijk eens in de wiki. Begin met een kleine studie over blokken, terugmelding en decoders. Als je uit de voeten kunt met een computer, zou ik je aanraden je te verdiepen in de beschikbare software. Gratis zijn koploper en Rocrail bijvoorbeeld.
In plaats van een 6020 en andere oude Motorola techniek, kun je beter kiezen voor een simpel doorgeefluik, bijvoorbeeld de z21 van Roco of een oudere/simpele variant van de IB van Uhlenbrock.
Alle fancy beelden, zoals een sporenplan zie je op je Pc scherm, je tablet of mobiel. Gaat best goed en kost minder dan een CS3 en het kan veel meer! Je bent dan veel flexibeler in wat je wel en niet wilt automatiseren.

Groet,
Peter
Re: Her-intreder en overstappen op digital
Dag (voornaam?)   
Veel plezier hier én met de modelspoorhobby :exclaim:
Re: Her-intreder en overstappen op digital
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Her-intreder en overstappen op digital
Dag Flix.
Van harte welkom op ons gezellige en leerzame forum.
Leuk dat je weer van plan bent om een baan te gaan bouwen.
Weliswaar ditmaal digitaal maar daar kun je op ons forum al veel over lezen.
En anders gewoon even vragen.

Veel plezier op ons forum en met de bouw van je nieuwe baan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Her-intreder en overstappen op digital
Hoi,

Even nu inhoudelijk reageren.

Je hebt dus ook al ergens Delta-loks. Deze zijn in theorie digitaal. Volgens de huidige standaarden een oude decoder en daarmee weinig stappen en maken mogelijk gebruik van Motorola I protocol.

Citaat van: Flix op vrijdag 27 april 2018, 21:57:24
het wat ouder Marklin 6021 controle unitgekoppeld met een Marklin 6040 Keyboard en later een Marklin 6043 Memory unit.

Dan kan je ook voor een tweedehands Uhlenbrock Intellibox (IB) of IB-basic of IB-IR gaan. Even kijken of daar ook de I2C aansluitingen voor de Marklin 6040 / 6043 aanwezig zijn. Dan heb je een modernere centrale die je direct op de PC kan aansluiten. Je hebt dan de beschikking over de protocollen Motorola en DCC. Dan zit je niet vast op alleen motorola. En je hebt Loconet tot je beschikking. Dat is een groot pluspunt. Ik heb deze opstelling naast de rest van de centrales ook en het werkt. ;)

Citaat van: Flix op vrijdag 27 april 2018, 21:57:24
De reden waarom ik hier voor wil gaan is dat ik lampjes en geluidjes etc via het MFX/DCC(?) systeem niet belangrijk vind.

Kijk even naar het DCC-protocol. Het is meer dan alleen lampjes en geluidjes. Ook het aantal rijstappen, het maken van instellingen e.d. Zie het stuk hierboven dat er oplossingen voor zijn. Omdat je bij Märklin wil blijven zal je niet helemaal van het MFX(+)-protocol uit de buurt kunnen blijven.  Bij tweedehands loks van Märklin moet je goed achterhalen of de decoder wel Motorola- of DCC-protocol aanwezig heeft.

Citaat van: Flix op vrijdag 27 april 2018, 21:57:24
Ook heb ik me ingelezen over het Roco z21/Z21 systeem, dit is ook nog wel een kanshebber.

Ook Motorola en DCC tot je beschikking als protocollen. Niets mis mee. Een nadeel van de z21 / Z21 is dat je geen fysieke knoppen hebt om de treintjes te bedienen. Goed dat wordt dan vervangen door een slimme telefoon en/of tablet. Bij de z21Start zit standaard een multimaus. Dat werkt ook wel fijn (ervaring ;) ) Bij de z21 / Z21 is het nog wel even kijken naar de terugmelding. Je zit namelijk met de Roco-bus als terugmelding, die is nog niet echt standaard ;)

Citaat van: Flix op vrijdag 27 april 2018, 21:57:24
Wat ik ook graag zou willen is dat de wissel zelf schakelt wanneer er een trein op de baan van de aftakking rijdt.
dus situatie: de wissel staat op rechtdoor, er nadert een trein de wissel op de aftakking. Vervolgens springt de wissel dus naar het spoor waar de trein aankomt.
Wat ik begrijp ik dat ik hiervoor een contactrail/bezetmelder moeten maken i.c.m. een S88 en dan in de memory unit een 'taak' moet aanmaken: Als trein, dan wissel switch. Heb ik dit goed?

Volgens mij staat het zo in de handleiding van de marklin 6043. Goed dat heb ik zelf nog niet geprobeerd :)
Re: Her-intreder en overstappen op digital


Citaat van: Flix op vrijdag 27 april 2018, 21:57:24
Ook heb ik me ingelezen over het Roco z21/Z21 systeem, dit is ook nog wel een kanshebber.

Ook Motorola en DCC tot je beschikking als protocollen. Niets mis mee. Een nadeel van de z21 / Z21 is dat je geen fysieke knoppen hebt om de treintjes te bedienen. Goed dat wordt dan vervangen door een slimme telefoon en/of tablet. Bij de z21Start zit standaard een multimaus. Dat werkt ook wel fijn (ervaring ;) ) Bij de z21 / Z21 is het nog wel even kijken naar de terugmelding. Je zit namelijk met de Roco-bus als terugmelding, die is nog niet echt standaard ;)

@citaat
de z21 start heeft geen multimaus standaard,dat hangt er van af bij wie je hem koopt;

en bij de zwart Z21 kan je ook loconet (of can) gebruiken voor terugmelding;

mvg,
Michel
Re: Her-intreder en overstappen op digital
hoi,

Citaat van: ramdani op zaterdag 28 april 2018, 08:58:46
de z21 start heeft geen multimaus standaard,dat hangt er van af bij wie je hem koopt;

Standaard heeft de z21start een multimaus. Als je hem ergens ziet waar die niet bij zit zal de prijs ook lager zijn. Een standaardset z21start kost iets van 100 - 125 euro een beetje afhankelijk van het aanbod. Een standaardset z21start bestaat uit een z21start, een 2A-voeding, een multimaus en een aansluitrail. Wil je met je z21start via de app rijden dan zal je een ontgrendelcode voor de netwerkpoort moeten aanschaffen, die kost iets van 30 euro bij Roco / Fleischmann.

Vroeger had je de z21 (zonder de toevoeging "start") los als set met een z21, een 2A-voeding, een TPlink-router en een aansluitrail, deze sets worden nog nauwelijks aangeboden. Daar heb je geen ontgrendelcode voor de netwerkpoort nodig. De z21's komen altijd uit een startset. Ze worden namelijk officieel niet los verkocht.

Citaat van: ramdani op zaterdag 28 april 2018, 08:58:46
en bij de zwart Z21 kan je ook loconet (of can) gebruiken voor terugmelding;

Uhm... klopt dat er Loconet en CAN op de Z21. En nog meer snufjes zoals een sniffer en een programmeerspooraansluiting maar dan ben je 300+ euro verder. Of Flix dat nu wil uitgeven is nog even de vraag.

Groet Ronald.
Re: Her-intreder en overstappen op digital
De Digikeijs DR5000 is naar mijn mening ook een goede optie als je nog niet veel locs met decoders hebt die geen DCC ondersteunen. Nadeel is misschien dat je geen fysieke knoppen hebt maar wat ik zo zie is de interface via de computer vrij overzichtelijk. En hij is heel goedkoop in verhouding.
Re: Her-intreder en overstappen op digital
Allen bedankt voor uw reacties en verwelkoming.
Citaat van: BlikkenTinus op vrijdag 27 april 2018, 22:24:44
Ha Flix,

Heel snel lezend denk ik dat het verstandig is je eens goed in te lezen in de digitale aansturing van de modelbaan. Kijk eens in de wiki. Begin met een kleine studie over blokken, terugmelding en decoders. Als je uit de voeten kunt met een computer, zou ik je aanraden je te verdiepen in de beschikbare software. Gratis zijn koploper en Rocrail bijvoorbeeld.
In plaats van een 6020 en andere oude Motorola techniek, kun je beter kiezen voor een simpel doorgeefluik, bijvoorbeeld de z21 van Roco of een oudere/simpele variant van de IB van Uhlenbrock.
Alle fancy beelden, zoals een sporenplan zie je op je Pc scherm, je tablet of mobiel. Gaat best goed en kost minder dan een CS3 en het kan veel meer! Je bent dan veel flexibeler in wat je wel en niet wilt automatiseren.


Ik heb al flink wat uren tijd in m'n research zitten. Voor nu heb ik geen interesse in aansturen via de pc.
Eventueel op een later stadium, voor nu wil ik gewoon zelf aan de knoppen zitten.
Gezien alles grotendeels nog aangeschaft moet worden zal dit in etappes gebeuren.

Ook ben ik nieuw in het digitaal aansturen en vooral het onderzoeken, experimenteren en het opbouwen en experimenteren vind ik leuk.
Wanneer ik de baan heb liggen en alles in beginsel op simpele basis werkend heb, zal ik pas naar de volgende stap gaan kijken en dat is het (deels) automatiseren.
Voor nu zoek ik dus gewoon een simpele aansturing om de baan werkend te krijgen.
Later wil ik dan gaan overstappen naar een CS2/3 of ECO
Citaat van: ronaldk op zaterdag 28 april 2018, 08:17:53
Hoi,

Even nu inhoudelijk reageren.

Je hebt dus ook al ergens Delta-loks. Deze zijn in theorie digitaal. Volgens de huidige standaarden een oude decoder en daarmee weinig stappen en maken mogelijk gebruik van Motorola I protocol.
Correct, op de dozen van de locs staat ook dat ze digitaal zijn, alleen van de Marklin 3326 moet ik het nog even opzoeken.
Citeer
Dan kan je ook voor een tweedehands Uhlenbrock Intellibox (IB) of IB-basic of IB-IR gaan. Even kijken of daar ook de I2C aansluitingen voor de Marklin 6040 / 6043 aanwezig zijn. Dan heb je een modernere centrale die je direct op de PC kan aansluiten. Je hebt dan de beschikking over de protocollen Motorola en DCC. Dan zit je niet vast op alleen motorola. En je hebt Loconet tot je beschikking. Dat is een groot pluspunt. Ik heb deze opstelling naast de rest van de centrales ook en het werkt. ;)
Deze had ik nog niet gevonden, bedankt!
Heb er ondertussen het e.e.a. over gelezen, ziet er wel interessant uit om mee te starten ook.
Toch neig ik voor nu, gezien de basis dingen die ik vooralsnog wil doen, meer naar de marklin aansturing en later dan richting een SC of een Ecos ESU te gaan.

Citeer

Kijk even naar het DCC-protocol. Het is meer dan alleen lampjes en geluidjes. Ook het aantal rijstappen, het maken van instellingen e.d. Zie het stuk hierboven dat er oplossingen voor zijn. Omdat je bij Märklin wil blijven zal je niet helemaal van het MFX(+)-protocol uit de buurt kunnen blijven.  Bij tweedehands loks van Märklin moet je goed achterhalen of de decoder wel Motorola- of DCC-protocol aanwezig heeft.
Heb al het e.e.a. over het DCC-protocol ingelezen. Dingen als rijstappen(=snelheidniveau correct?) etc vind ik voor nu nog niet belangrijk.
Het gaat me er vooralsnog echt om om simpel en snel wissels etc te kunnen schakelen en wat treinen over de baan te laten gaan.
Wat mis ik dan echt aan het niet hebben van een DCC-protocol.

Ik ben vooral benieuwd naar of wat ik wil mogelijk is met de samenstelling die ik uitgedokterd heb.

Als ik dingen verkeerd zie/snap of over het hoofd zie, let me know!
Re: Her-intreder en overstappen op digital
Citaat van: Flix op zaterdag 28 april 2018, 11:55:05

Heb al het e.e.a. over het DCC-protocol ingelezen. Dingen als rijstappen(=snelheidniveau correct?) etc vind ik voor nu nog niet belangrijk.
Het gaat me er vooralsnog echt om om simpel en snel wissels etc te kunnen schakelen en wat treinen over de baan te laten gaan.
Wat mis ik dan echt aan het niet hebben van een DCC-protocol.


Citaat van: Flix op vrijdag 27 april 2018, 21:57:24

Nu ik lekker gesetteld ben in m'n eigen stekkie, en sinds recentelijk werkzaam in de spoorwereld ben ik weer klaar om nu een keer écht goed aan een baan te beginnen.


Over écht goed beginnen gesproken: wat nu onbelangrijk lijkt gaat later een grote rol spelen.

Wie vandaag de dag start kiest voor DCC tenzij merkentrouw aan Marklin met het oude Motorola protocol een rol speelt. Voor de prijs van één glimmende CS3 of Ecos centrale koop je 5 Digikeijs of z21Start centrales........ ;)

Gr, Ben.
Re: Her-intreder en overstappen op digital
CiteerWie vandaag de dag start kiest voor DCC tenzij merkentrouw aan Marklin met het oude Motorola protocol een rol speelt. Voor de prijs van één glimmende CS3 of Ecos centrale koop je 5 Digikeijs of z21Start centrales........ ;)

en bij de z21 start kan je ook nog het Motorola protocol gebruiken;
Re: Her-intreder en overstappen op digital
Goedkoop kan uiteindelijk ook duur koop betekenen als je nu weet dat je in de toekomst een CS2/3 Of Ecos wilt aanschaffen zou ik daar nu gelijk voor kiezen pak een 2dehands die is voor een 250/300 incl voeding wel te krijgen
En als je keuze kwa materiaal voor marklin gaat zou ik ook de CS kiezen ;)
Re: Her-intreder en overstappen op digital
Onder de 500 ben ik ze nog niet tegen gekomen.

Normaliter ben ik het met je eens, maar gezien ik ook nog voor een kleine 1000-1500 aan ander materiaal wil aanschaffen, en dan heb ik nog geen nieuwe locs (voor nu zijn de 6 die ik er al heb genoeg) en ander rijdend materiaal.

Maar mijn vraag was, of wat ik voor ogen heb, dus simpel weg beginnen met wissel en eventueel seinen aansturen ook met het hierboven aangegeven setup mogelijk is.
Ik weet en besef mij dat ik dan vooralsnog niet alle volledige functionaliteiten kan gebruiken, maar als de infrastructuur dan op de baan ligt en alles een beetje naar wens is, het tijd voor uitbreiden.
Re: Her-intreder en overstappen op digital
hoi,

Citaat van: Flix op zaterdag 28 april 2018, 19:48:16
Maar mijn vraag was, of wat ik voor ogen heb, dus simpel weg beginnen met wissel en eventueel seinen aansturen ook met het hierboven aangegeven setup mogelijk is.

Met de 6021 en motorola protocol kan het. Met de intellibox kan het ook. Alleen je zit met het motorola-protocol. Dat wordt steeds minder ondersteund in sein- en wisseldecoders. Zeker als je buiten het merk Märklin gaat kijken dan kan je beter kijken naar ook het DCC-protocol. Ook voor sein- en wisseldecoders.

Citaat van: Flix op zaterdag 28 april 2018, 19:48:16
Ik weet en besef mij dat ik dan vooralsnog niet alle volledige functionaliteiten kan gebruiken, maar als de infrastructuur dan op de baan ligt en alles een beetje naar wens is, het tijd voor uitbreiden.

En dan er achter komen dat je infrastructuur (o.a. sein- en wisseldecoders en bezetmelders) die je gebruikt hebt niet meer werken met de nieuwe centrales van Märklin omdat ze bedacht hebben dat ze iets "beters" hebben. Dus een 12V s88-bus in plaats van de standaard 5V s88-bus. Dat soort kleine dingetjes.

Citaat van: hmmglaser op zaterdag 28 april 2018, 19:29:35
Goedkoop kan uiteindelijk ook duur koop betekenen als je nu weet dat je in de toekomst een CS2/3 Of Ecos wilt aanschaffen

Valt wel mee.... een z21 doet al jaren een prijs van ongeveer 100 euro op de tweede / derdehands markt. Daar is nog geen echte verandering in te zien. Zelfs multimaus-setjes zijn nog steeds 80 euro waard. Bij verkoop krijg je zo goed als je aankoopprijs terug.

Groet Ronald.
Re: Her-intreder en overstappen op digital
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Her-intreder en overstappen op digital
Ik ben nu een aantal jaar bezig met modelspoor, het heeft enkele jaren stil gelegen, maar sinds 2 jaar weer volop bezig als tapijtrijder en tafelrijder. Hierbij bezoek ik grotere evenementen in bijvoorbeeld Duitsland of, zoals vandaag, onze eigen eerste stamtafel rijdag. Ook bezoek ik collega modelspoorders of komen zij, als ik thuis eens opbouw, bij mij rijden. Sinds een ruim jaar heb ik een CS3, daarvoor reed ik met een MS1 (die doet alleen Motorola en MFX).

Wat grappig is in je verhaal: Je schrijft dat je jezelf wilt inlezen en wilt experimenteren, maar gelijktijdig gooi je knetterhard de deur dicht door meteen te roepen wat je voor systeem wilt.

Allereerst dit: Je bent nu van plan te investeren in techniek die zijn oorsprong bijna 40 jaar terug vindt. En dan bedoel ik niet, zoals bijvoorbeeld de T Ford, als voorouder van de huidige Mondeo, nee, dan bedoel ik de T Ford versie 2.0 ofzo. Wat gewijzigd, maar niet meegegaan naar het nu. Het Märklin Digital Systeem waar jij naar kijkt, vindt zijn oorsprong in 1981 en is sindsdien nooit compleet opnieuw opgebouwd. Er zijn functies aan toegevoegd, waarmee Motorola II geïntroduceerd werd. Het systeem is inmiddels afgeschreven aan de kant gezet en vervangen door Märklin Systems, waarbij het eerste systeem ook alweer aan de kant staat (de CS1) en grotendeels opnieuw opgebouwd is, al heeft dat te maken met wisselen van de uitvoerende partij.

Je hebt het over meerdere knoppen voordat er een sein of wissel om gaat. Hoe zie je dat dan voor je met keyboards? Ga je voor 16 nieuwe wissels/seinen een nieuw keyboard bijplaatsen? Gelukkig ben je met 16 stuks klaar, want je wordt beperkt door het oude systeem tot maximaal 256 attributen als wissels, seinen, ontkoppelrails en dergelijke. Een beperking die je met een centrale die DCC spreekt, niet hebt. Daar heb je 2048 adressen. En onthoudt: Een sein dat meer dan 2 standen kent, kost je minstens 2 adressen.

Je kan maar maximaal 80 lokadressen aansturen met een oude centrale. Als je een lok hebt met meer dan 4 functies die je wilt gebruiken, zal je dus 2 lokadressen moeten gaan gebruiken. Bij sommige locs loopt dit op tot 4 adressen. Kan je zeggen dat het je nu niet interesseert, het is toch best fijn als je de verlichting aan de stamkant uit kan zetten. Als je stoomlok echt stoomt. En rangeren met op afstand ontkoppelen.

DCC Lijkt je ook niet belangrijk... Met DCC kan je een stuk meer adressen aansturen. Je kan je loks nauwkeuriger aansturen. Je kan meer dan 4/16 functies (MM/MFX) eroverheen slingeren. Eerlijk? Ik vervloek Märklin tegenwoordig dat hun MFX loks uit de eerste generaties niet MM én DCC spreken. Op DCC banen zit ik vast aan 2/3/4 adressen. Met DCC heb ik nooit meer gepiel met adressen. Zit er een adres dubbel, dan programmeer ik hem even om... Van mijn part zet ik hem op 6789... Als dat vrij is. Simpel.

De enige reden die ik nog heb om te overwegen een oud stuk digital aan te kopen, is omdat ik dan met een 6021Connect mijn IB en daarmee dus Loconet aan mijn CS3 kan hangen. Want dat mis ik nu.

Als je wilt experimenteren, doe jezelf een lol en koop lekker een mobile station 2 of 3 of haal een z21start. Die zijn van deze tijd, spreken DCC en MM (en de MS ook nog MFX), kunnen wissels schakelen en zijn in latere apparatuur vaak ook wel te gebruiken. Bijvoorbeeld met CAN-Digital-Bahn of een CS2/3 (i.g.v. MS2/3). Met de Ecos werkt de z21 waarschijnlijk wel, maar die heb je dan niet nodig. Of de MS2/3 ook met de z21 werkt, weet ik niet, maar anders verkoop je die weer.

Groet,
Laurent
Re: Her-intreder en overstappen op digital
Citaat van: hmmglaser op zaterdag 28 april 2018, 19:29:35

Goedkoop kan uiteindelijk ook duur koop betekenen


Onzin. Mijn centrale incl. voeding kost ?135 in de winkel, er staan 22 treinen op mijn baantje, ik rij op 3A met 5/6 treinen tegelijk op ruim 100 terugmeldingen, 50 of zoiets wissels, 30 meervoudige seinen en ik kan er uiteindelijk veel meer mee dan jij met je Marklin spullen. Ieder z'n mening maar zet de Marklin bril eens af en probeer eens wat verder te kijken.

Gr, Ben.
Re: Her-intreder en overstappen op digital
Citaat van: Laurent op zaterdag 28 april 2018, 22:16:53


Wat grappig is in je verhaal: Je schrijft dat je jezelf wilt inlezen en wilt experimenteren, maar gelijktijdig gooi je knetterhard de deur dicht door meteen te roepen wat je voor systeem wilt.
Allereerst bedankt voor je goed onderbouwde input!
Altijd fijn om iemand uit eigen ervaring te horen spreken.

Laat ik ook benadrukken dat de deur alles behalve dicht zit!
Tot mijn huidige systeem keuze ben ik tot stand gekomen door mijn wensen en voorkeur op te schrijven welke hier aan voldoen.
Dit was één van de systemen die daaraan voldeed dus zodoende kwam ik tot die conclusie.

Aan de hand daarvan ben ik hier gekomen om te kijken of dit inderdaad zo zou kunnen werken, maar uiteraard ook om input te krijgen van mensen die veel meer ervaring binnen het vak hebben dan ik.
De mening en informatie daarvan sla ik zeker niet van de hand!
Citaat van: Laurent op zaterdag 28 april 2018, 22:16:53
Allereerst dit: Je bent nu van plan te investeren in techniek die zijn oorsprong bijna 40 jaar terug vindt. En dan bedoel ik niet, zoals bijvoorbeeld de T Ford, als voorouder van de huidige Mondeo, nee, dan bedoel ik de T Ford versie 2.0 ofzo. Wat gewijzigd, maar niet meegegaan naar het nu. Het Märklin Digital Systeem waar jij naar kijkt, vindt zijn oorsprong in 1981 en is sindsdien nooit compleet opnieuw opgebouwd. Er zijn functies aan toegevoegd, waarmee Motorola II geïntroduceerd werd. Het systeem is inmiddels afgeschreven aan de kant gezet en vervangen door Märklin Systems, waarbij het eerste systeem ook alweer aan de kant staat (de CS1) en grotendeels opnieuw opgebouwd is, al heeft dat te maken met wisselen van de uitvoerende partij.

Je hebt het over meerdere knoppen voordat er een sein of wissel om gaat. Hoe zie je dat dan voor je met keyboards? Ga je voor 16 nieuwe wissels/seinen een nieuw keyboard bijplaatsen? Gelukkig ben je met 16 stuks klaar, want je wordt beperkt door het oude systeem tot maximaal 256 attributen als wissels, seinen, ontkoppelrails en dergelijke. Een beperking die je met een centrale die DCC spreekt, niet hebt. Daar heb je 2048 adressen. En onthoudt: Een sein dat meer dan 2 standen kent, kost je minstens 2 adressen.
Ik snap wat je zegt, en dat is ook zeker iets waar ik uiteindelijk naartoe wil.
De baan die ik ga bouwen zal in eerste instantie klein van setup zijn. Om mezelf ervaring te geven met het bouwen en besturen van het digitaal rijden. Daarna zal ik een grotere baan willen gaan bouwen.
Dit zal beginnen met een handje vol wissels. Huidig baanontwerp heeft er 18 inc rangeer baan.
Deze was ik van plan aan te sluiten met een 72710.

En als ik mijn research goed gedaan heb, dan zal je om de wissels aan te drijven een decoder als een (K/M)83/84 nodig.
Dit is het geval bij een MS2, z21, CS2, DI, maar dit werkt ook met het oude systeem.
Dus wanneer ik de wisselaandrijving heb liggen, wat rond heb kunnen rijden etc is de structuur van de baan daar, dan is nog het een kwestie van de juiste centrale eraan hangen.
Citaat van: Laurent op zaterdag 28 april 2018, 22:16:53
Je kan maar maximaal 80 lokadressen aansturen met een oude centrale. Als je een lok hebt met meer dan 4 functies die je wilt gebruiken, zal je dus 2 lokadressen moeten gaan gebruiken. Bij sommige locs loopt dit op tot 4 adressen. Kan je zeggen dat het je nu niet interesseert, het is toch best fijn als je de verlichting aan de stamkant uit kan zetten. Als je stoomlok echt stoomt. En rangeren met op afstand ontkoppelen.
Eerlijk gezegd komt het rijden bij mij wel op een tweede plaats.
Ik zal de meeste voldoening halen uit het bouwen van de tafel, het leggen van de baan, het worstelen met de electronica en alles aansluiten etc.
Misschien is dit een beetje vloeken in de kerk maar toch voel ik het zo.
Daarom kunnen de loc functies mij niet zo bekoren vooralsnog.
Daarnaast, op den duur zal ik wel overstappen naar een ECOs/CS/Z21, dan zal ik met volle tuigen van alle functionaliteiten kunnen genieten.


Citaat van: Laurent op zaterdag 28 april 2018, 22:16:53
Als je wilt experimenteren, doe jezelf een lol en koop lekker een mobile station 2 of 3 of haal een z21start. Die zijn van deze tijd, spreken DCC en MM (en de MS ook nog MFX), kunnen wissels schakelen en zijn in latere apparatuur vaak ook wel te gebruiken. Bijvoorbeeld met CAN-Digital-Bahn of een CS2/3 (i.g.v. MS2/3). Met de Ecos werkt de z21 waarschijnlijk wel, maar die heb je dan niet nodig. Of de MS2/3 ook met de z21 werkt, weet ik niet, maar anders verkoop je die weer.

Groet,
Laurent

Ik wil vooral benadrukken dat bovenstaand absoluut niet in steen staat geschreven.
Er zullen heus dingen zijn die ik over het hoofd zie, daar word ik dan graag op gewezen.
Slechts één ding weet ik zeker; een mobile station gaat het niet worden. Ik heb daar ondertussen flink wat flimpjes over de werking van gezien, de instructie boekjes gelezen en gesproken met iemand die daarmee gewerkt heeft en die bevestigen allemaal wat ik zelf al vermoede, en absoluut niet wil.
Dat ik eerst 3/4 menu's moet doorlopen (bijwijzevanspreken) voordat ik daadwerkelijk wissel 5 kan omzetten.
Ik wil gewoon een helder overzicht van m'n wissel punten (1 t/m xx) en als ik wissel 5 wil omschakelen, ik naar dat overzicht kijk en op het bijhorende knopje drukken.

Wat ik mij overigens afvraag, is het mogelijk om naast digitale aansturen (door wat voor centrale dan ook) ook nog de wissel tebedienen dmv een schakelkast zoals bijvoorbeeld de 72710?
kwestie van draden aftakken en de één naar de m83/84 welke naar de centrale gaat, en dan de ander naar de schakelaar.
Dus stel je hebt een rangeerbaan. Deze kan je uiteraard ook vanaf de centrale bedienen. Maar de centrale staat 5 meter verderop.
Kan je daar dan lokaal een schakelaar plaatsen zodat je snel even een wissel kan omzetten.
Re: Her-intreder en overstappen op digital
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Her-intreder en overstappen op digital
>>Wat ik mij overigens afvraag, is het mogelijk om naast digitale aansturen (door wat voor centrale dan ook) ook nog de wissel tebedienen dmv een schakelkast zoals bijvoorbeeld de 72710?
kwestie van draden aftakken en de één naar de m83/84 welke naar de centrale gaat, en dan de ander naar de schakelaar.
Dus stel je hebt een rangeerbaan. Deze kan je uiteraard ook vanaf de centrale bedienen. Maar de centrale staat 5 meter verderop.
Kan je daar dan lokaal een schakelaar plaatsen zodat je snel even een wissel kan omzetten.<<

IK ben bang van niet.
Ik denk dat een parallelle voeding van een relais slechte invloed heeft op een decoder. Misschien kan je hem beschermen met een diode oid...
Ik kan zo gauw maar 1 mogelijkheid bedenken waarbij het wel zou kunnen. Maar dan zit je gelijk aan het oude systeem van Märklin vast; nl gebruik maken van een 2e keyboard (met verlengde kabels) met gelijk adres, maar dit kan natuurlijk ook het Switchboard 6041 zijn. Deze is bedoeld voor als je zelf een blindschema wilt maken met daarin de wissel/seinbediening EN de terugmelding dmv gloeilamp of led. Net als dus in het grootbedrijf uit de tijd dat de computer nog niet alles opslokte.. Deze bediening kan je wel parallel aansluiten.

Mvg, Marcel
Re: Her-intreder en overstappen op digital
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Her-intreder en overstappen op digital
In de tijd dat ik alleen nog een 6021 had, kocht ik ook een Uhlenbrock Iris-en-loconet adapter (63820) en een Iris setje. Met die handset kon ik dan ook wissels omzetten. Maar gezien het grote aantal seinen en wissels op mijn baan was dat op den duur niet handig (wegens nummers onthouden van de decoders).
Dat werkt overigens nog steeds nu de 6021 aan de sniffer-ingang van mijn ECoS2 hangt (Dus Iris -> 6021 -> ECoS).

Ook kan ik de ECoS met mijn mobieltje bedienen (apps van VNC Viewer en/of ECoS Controller). Ik meen dat er voor de CS ook een mobiele app bestaat. Mijn ECoS hangt dan wel weer bedraad aan een TP-link minimodem, dat je kan instellen als client, dat via WiFi in mijn thuisnetwerk hangt.

Dus als je die kant op wilt, kan je daar wellicht vast rekening mee houden.

Groet, Paul
Re: Her-intreder en overstappen op digital
Beste flix,
Ook ik ben/was herintreder op het digitale systeem. Ik ben begonnen met een analoge baan omdat mijn verzameling nog mooie analoge loc?s had en ik de analoge wereld kende qua schakelingen etc.
Digitaal heeft zeker zijn voordelen en ik ben dus ook voorzichtig begonnen met het oude digitale materiaal van Marklin, zowel de treinen als de aansturing, dus een aantal de ?oude? k83 aangeschaft om mijn wissels te schakelen, en de eerste generatie digitale besturingssystemen, controlunit 6021, keyboard en memory. Is snel en voordelig te krijgen. Alles werkt prima met elkaar en je leert vanzelf alle in en outs van de digitale wereld. Als je merkvast blijft werkt het altijd. Op dit moment zijn er zoveel mogelijkheden en decoders met allerlei toetsers en bellen dat je gek wordt van de aanbieders van allerlei systemen. Leer eerst voordelig wat digitaal allemaal zou kunnen en wat je zou willen. Inmiddels, na 4 jaar heb ik op één emplacement een analoge baan en twee digitale banen. Onafhankelijk van elkaar. Ze komen ook fysiek bij elkaar op een Centraal station. De ene digitale baan is van de eerste generatie zoals ik al aangaf, de wissels, seinen zijn digitaal gestuurd via keyboard, memory en terugmeld decoder s88. Die laatste heb je nodig als je je treinen de wissels en seinen wilt laten bedienen zoals analoog door/bij de schakelrails gebeurde. Mijn derde baan is het recentst en hier heb ik zowel een Mobile Station als een CS3 op aangesloten, hier kan ik de recentste loc?s mee aansturen en al hun leuke geluiden laten horen. Ergo, mijn advies, begin digitaal eenvoudig en als je merkvast blijft heb je (althans ik) nimmer problemen. Succes groet Ton