Citaat van: Laurent op zaterdag 28 april 2018, 22:16:53
Wat grappig is in je verhaal: Je schrijft dat je jezelf wilt inlezen en wilt experimenteren, maar gelijktijdig gooi je knetterhard de deur dicht door meteen te roepen wat je voor systeem wilt.
Allereerst bedankt voor je goed onderbouwde input!
Altijd fijn om iemand uit eigen ervaring te horen spreken.
Laat ik ook benadrukken dat de deur alles behalve dicht zit!
Tot mijn huidige systeem keuze ben ik tot stand gekomen door mijn wensen en voorkeur op te schrijven welke hier aan voldoen.
Dit was één van de systemen die daaraan voldeed dus zodoende kwam ik tot die conclusie.
Aan de hand daarvan ben ik hier gekomen om te kijken of dit inderdaad zo zou kunnen werken, maar uiteraard ook om input te krijgen van mensen die veel meer ervaring binnen het vak hebben dan ik.
De mening en informatie daarvan sla ik zeker niet van de hand!
Citaat van: Laurent op zaterdag 28 april 2018, 22:16:53
Allereerst dit: Je bent nu van plan te investeren in techniek die zijn oorsprong bijna 40 jaar terug vindt. En dan bedoel ik niet, zoals bijvoorbeeld de T Ford, als voorouder van de huidige Mondeo, nee, dan bedoel ik de T Ford versie 2.0 ofzo. Wat gewijzigd, maar niet meegegaan naar het nu. Het Märklin Digital Systeem waar jij naar kijkt, vindt zijn oorsprong in 1981 en is sindsdien nooit compleet opnieuw opgebouwd. Er zijn functies aan toegevoegd, waarmee Motorola II geïntroduceerd werd. Het systeem is inmiddels afgeschreven aan de kant gezet en vervangen door Märklin Systems, waarbij het eerste systeem ook alweer aan de kant staat (de CS1) en grotendeels opnieuw opgebouwd is, al heeft dat te maken met wisselen van de uitvoerende partij.
Je hebt het over meerdere knoppen voordat er een sein of wissel om gaat. Hoe zie je dat dan voor je met keyboards? Ga je voor 16 nieuwe wissels/seinen een nieuw keyboard bijplaatsen? Gelukkig ben je met 16 stuks klaar, want je wordt beperkt door het oude systeem tot maximaal 256 attributen als wissels, seinen, ontkoppelrails en dergelijke. Een beperking die je met een centrale die DCC spreekt, niet hebt. Daar heb je 2048 adressen. En onthoudt: Een sein dat meer dan 2 standen kent, kost je minstens 2 adressen.
Ik snap wat je zegt, en dat is ook zeker iets waar ik uiteindelijk naartoe wil.
De baan die ik ga bouwen zal in eerste instantie klein van setup zijn. Om mezelf ervaring te geven met het bouwen en besturen van het digitaal rijden. Daarna zal ik een grotere baan willen gaan bouwen.
Dit zal beginnen met een handje vol wissels. Huidig baanontwerp heeft er 18 inc rangeer baan.
Deze was ik van plan aan te sluiten met een 72710.
En als ik mijn research goed gedaan heb, dan zal je om de wissels aan te drijven een decoder als een (K/M)83/84 nodig.
Dit is het geval bij een MS2, z21, CS2, DI, maar dit werkt ook met het oude systeem.
Dus wanneer ik de wisselaandrijving heb liggen, wat rond heb kunnen rijden etc is de structuur van de baan daar, dan is nog het een kwestie van de juiste centrale eraan hangen.
Citaat van: Laurent op zaterdag 28 april 2018, 22:16:53
Je kan maar maximaal 80 lokadressen aansturen met een oude centrale. Als je een lok hebt met meer dan 4 functies die je wilt gebruiken, zal je dus 2 lokadressen moeten gaan gebruiken. Bij sommige locs loopt dit op tot 4 adressen. Kan je zeggen dat het je nu niet interesseert, het is toch best fijn als je de verlichting aan de stamkant uit kan zetten. Als je stoomlok echt stoomt. En rangeren met op afstand ontkoppelen.
Eerlijk gezegd komt het rijden bij mij wel op een tweede plaats.
Ik zal de meeste voldoening halen uit het bouwen van de tafel, het leggen van de baan, het worstelen met de electronica en alles aansluiten etc.
Misschien is dit een beetje vloeken in de kerk maar toch voel ik het zo.
Daarom kunnen de loc functies mij niet zo bekoren vooralsnog.
Daarnaast, op den duur zal ik wel overstappen naar een ECOs/CS/Z21, dan zal ik met volle tuigen van alle functionaliteiten kunnen genieten.
Citaat van: Laurent op zaterdag 28 april 2018, 22:16:53
Als je wilt experimenteren, doe jezelf een lol en koop lekker een mobile station 2 of 3 of haal een z21start. Die zijn van deze tijd, spreken DCC en MM (en de MS ook nog MFX), kunnen wissels schakelen en zijn in latere apparatuur vaak ook wel te gebruiken. Bijvoorbeeld met CAN-Digital-Bahn of een CS2/3 (i.g.v. MS2/3). Met de Ecos werkt de z21 waarschijnlijk wel, maar die heb je dan niet nodig. Of de MS2/3 ook met de z21 werkt, weet ik niet, maar anders verkoop je die weer.
Groet,
Laurent
Ik wil vooral benadrukken dat bovenstaand absoluut niet in steen staat geschreven.
Er zullen heus dingen zijn die ik over het hoofd zie, daar word ik dan graag op gewezen.
Slechts één ding weet ik zeker; een mobile station gaat het niet worden. Ik heb daar ondertussen flink wat flimpjes over de werking van gezien, de instructie boekjes gelezen en gesproken met iemand die daarmee gewerkt heeft en die bevestigen allemaal wat ik zelf al vermoede, en absoluut niet wil.
Dat ik eerst 3/4 menu's moet doorlopen (bijwijzevanspreken) voordat ik daadwerkelijk wissel 5 kan omzetten.
Ik wil gewoon een helder overzicht van m'n wissel punten (1 t/m xx) en als ik wissel 5 wil omschakelen, ik naar dat overzicht kijk en op het bijhorende knopje drukken.
Wat ik mij overigens afvraag, is het mogelijk om naast digitale aansturen (door wat voor centrale dan ook) ook nog de wissel tebedienen dmv een schakelkast zoals bijvoorbeeld de 72710?
kwestie van draden aftakken en de één naar de m83/84 welke naar de centrale gaat, en dan de ander naar de schakelaar.
Dus stel je hebt een rangeerbaan. Deze kan je uiteraard ook vanaf de centrale bedienen. Maar de centrale staat 5 meter verderop.
Kan je daar dan lokaal een schakelaar plaatsen zodat je snel even een wissel kan omzetten.