Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Besturingssysteem en of PC

Gestart door Patrick vrijdag 27 april 2018, 12:47:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Besturingssysteem en of PC
Hallo,
Ik ben een herintreder v.w.b. modelbouw en ben heb tot nu toe kennis van analoge techniek. Nu ben ik mij aan het oriënteren .
Digitaal rijden is schitterend om te zien alleen wie kan mij verduidelijken waarom ik een besturingssysteem moet hebben en of een PC .
Ik begrijp dat ik 1 van de 2 nodig heb ,maar wat is de meerwaarde van een besturingssysteem als je een PC met interface hebt . Ofwel, wat is de meerwaarde van een PC als je een besturingssysteem hebt zoals bv een IB ECoS of CS.

Wie kan mij dit uitleggen , aangezien zowel PC met interface of besturingssysteem niet goedkoop zijn.
Re: Besturingssysteem en of PC
hoi,

Citaat van: Patrick op vrijdag 27 april 2018, 12:47:47
Digitaal rijden is schitterend om te zien alleen wie kan mij verduidelijken waarom ik een besturingssysteem moet hebben en of een PC .

Goed met besturingssysteem zal je wel een centrale bedoelen. Dan graag ook zo noemen ;). Het is gelukkig zo dat je ook voor met de PC rijden een centrale nodig hebt. Een PC is altijd "extra" en wordt 9 van de 10 gebruikt om automatisch te rijden zonder tussenkomst van de mens. Dat moet je leuk vinden. Kijk eens voor meer informatie hier: Digitale baanbesturing

Citaat van: Patrick op vrijdag 27 april 2018, 12:47:47
Wie kan mij dit uitleggen , aangezien zowel PC met interface of besturingssysteem niet goedkoop zijn.

Wat is niet goedkoop? Als je bij Märklin blijft hangen dan zit je inderdaad aan de dure kant. Als je niet Märklin kiest zijn er al goede (beginner)centrales tussen de 65 en 100 euro. Daar kan je dan alles mee. Het is maar wat je wil.

Eigenlijk is het verhaal: Je bent een herintreder. Koop dan een startset met een centrale en een digitale lok. Wat rails zit er in en je kan meteen aan de slag en uitproberen. Dan hoef je niet eerst uit te zoeken of de diverse onderdelen wel bij elkaar passen. Vanuit de beginnerscentrale kan je dan verder kijken als het digitaal rijden je bevalt. Kies je voor Märklin dan heeft Märklin die keuze al voor je gemaakt: Alles wat Märklin tegenwoordig voor 3-rail uitbrengt is voorzien van de digitale componenten. Daar heb je geen keuze meer in. Ook niet in decoders of andere zaken.

Groet Ronald.
Re: Besturingssysteem en of PC
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Besturingssysteem en of PC
Zoals al benoemd: een ?centrale? heb je in ieder geval nodig, hetzij  voor de bediening, hetzij als interface tussen computer en de baan.

Kernvraag voor de keuze van de centrale: wil je vanaf een computer ( volautomatisch ) rijden, of vanaf de centrale?

Mocht je vanaf de computer gaan rijden, dan adviseer ik een eenvoudige centrale vwb de ?user interface? maar wel geschikt voor Marklin, ofwel MFX geschikt.

Zelf heb ik als herintreder in 2009 een Marklin CS2 gekocht en rijd volautomatisch vanaf een computer met Windigipet. Ik ben tevreden over de CS2; een mooi apparaat, maar wel aan de prijs. Met de huidige kennis en ervaring, zou ik waarschijnlijk een veel eenvoudiger centrale gekocht hebben. Immers, ik gebruik de CS2 primair als interface.

Mvrgr
Robert
Mvrgr
Robert
Re: Besturingssysteem en of PC
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Besturingssysteem en of PC
 @citaat mee eens een CS2 is een dure oplossing als deze alleen dients als een interface.
Echter daarnaast blijft de CS2 een leuk ding als je daarnaast ook "handmatig" wilt rijden, immers het is een volwassen en grafisch een gaaf apparaat.
oja...dit slechts mijn persoonlijke mening  :D   
Re: Besturingssysteem en of PC
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Besturingssysteem en of PC
Ik heb een ouwe laptop met (gratis) koploper voor het geautomatiseerde gedeelte van de baan en even ECoS 2 als doorgeefluik en handmatige bediening. En dit bevalt mij prima. Veel is afhankelijk van je eigen