Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

verschillen in snelheid op analoge Märklin baan

Gestart door Frankie.7 woensdag 02 januari 2008, 00:08:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
verschillen in snelheid op analoge Märklin baan
Hallo forumleden,

Ik heb een analoge baan met twee stroomkringen, waarbij ik per stroomkring één 6631 (30 VA) trafo gebruik om steeds 2 of 3 treinen tegelijk te laten rijden op "snelheid 180". Voor mijn station heb ik één 6631 trafo die op stand 130 staat en die beide stroomkringen bedient. Mijn stationsemplacement zit op een plank, zodat ik de wissels en stopvakken kan aansturen. De rest van de baan is niet permanent, dus ik kan geen bloksysteem bouwen.

Ik vind dat de snelheidsverschillen tussen de locs toch wel groot zijn, vooral op lage snelheid. Sommige locs gaan op het station bijna op volle snelheid door, terwijl andere locs bijna stilvallen. De locs rijden bij mij achter elkaar en sommige rijden zeer snel op hun voorganger in. De lage snelheden spelen met name bij de nieuwere locs, die volgens mij nog niet vuil kunnen zijn. Bij de meeste nieuwe locs heb ik er noodgedwongen de delta elektronica uit gehaald, omdat die ook vermogen gebruiken. Ze kunnen dan nog maar in één richting rijden, maar dat is voor mij geen probleem.

Naar aanleiding van de tips en trucs op treinengek.nl heb ik twee van mijn analoge Märklin locs schoongemaakt met wasbenzine. Tevens heb ik het slijtsel van de koolborstels weggehaald uit de gleufjes. Vervolgens de boel weer gemonteerd en gesmeerd. De 3155 (BR111) loopt nu weer perfect, maar de 3058 (BR151) blijft langzaam rijden.

De langzame locs zijn:

3058   BR151
3340   BR110
34374 BR101, zonder delta print
34353 BR152, nieuw met delta print

Deze locs hebben allemaal een trommelcollectormotor, dus dat kan het verschil niet verklaren.

Mijn volgende locs rijden zonder problemen:

3054  BR103 (schijfcollectormotor, rijdt super!)
3072  BR216
3155  BR111
3654  BR120, zonder digital print
3088  DGH700C
ICE-2 uit startset, zonder delta print

Ik heb de volgende vragen.
[ftp]

  • - Heeft iemand een idee wat de oorzaak is van de grote snelheidverschillen?
    - Kan ik bijvoorbeld doormeten of het anker en de collector nog goed zijn?
    - De koolborstels zijn nog ongeveer 3 mm lang. Wanneer zijn ze versleten en welke problemen kan dat geven?
    - Treed het vermogensverlies ook op bij de locs uit de 33xx serie, met elektronische omschakeling van de rijrichting?
    - Hoe is het mogelijk dat een nieuwe 34374 (BR101) waarbij ik de rijspanning zonder enige elektronica op de motor heb aangesloten, niet goed rijdt?
    - Kan ik een vijfpolig anker monteren in een analoge loc zonder verdere aanpassingen?

Ik hoop dat iemand me kan helpen met deze vragen.
Re: verschillen in snelheid op analoge Märklin baan
D.m.v. de veerdruk van de koolborstel (strakker zetten) kan ook nog wel eens een verschil maken.
Gewoon even proberen.

Bij meer gewenste snelheid: Strakker.
Bij minder gewenste snelheid: slapper.
Re: verschillen in snelheid op analoge Märklin baan
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: verschillen in snelheid op analoge Märklin baan
Hai Riny,

is het niet net anders om ?   :lol:

groetjes
Wim
Re: verschillen in snelheid op analoge Märklin baan
Al heb je dezelfde loc en dezelfde motor, kan het zijn dat het ene ankertje nou net een paar wikkelingen meer heeft als die ander.......... 8)

Te slappe veerdruk op koolborstels is MINDER snelheid
Goede druk op koolborstels geeft goede snelheid
Te strakke veerdruk op borstels geeft gewoon schade aan je motor :( 8), en je borstels zijn in een mum van tijd op :?

Als test kun je je loc laten draaien terwijl je hem vasthoudt, en dan met een
puntig voorwerp (bij voorkeur houten kaasprikkertje ivm sluiting maken!)
tegen de borstels drukken, gaat de motor sneller draaien dan is de veerdruk te laag, gaat de motor langzamer draaien dan is de veerdruk gewoon goed.

Mvg Gert
Re: verschillen in snelheid op analoge Märklin baan
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: verschillen in snelheid op analoge Märklin baan
ja, probeer maar...

teveel koolborsteldruk geeft juist meer slijtage
en maakt het anker MINDER omwentelingen !

een lichte druk is echt voldoende,
vaak zijn ze juist te strak afgesteld.

snelheid is vaak ook afhankelijk van hoe soepel de
tandwielen draaien...
en zijn de wielassen wel gesmeerd,
en is de sleper niet versleten ?

groetjes
wim
Re: verschillen in snelheid op analoge Märklin baan
Is de motor of tandwielen niet gewoon versleten.

Re: verschillen in snelheid op analoge Märklin baan
Zoals gezegd zijn de meeste "trage" locs juist nog in nieuwstaat. De slepers zijn in prima staat en ik ga er vanuit dat de veerdruk op de koolborstels goed is.
Re: verschillen in snelheid op analoge Märklin baan
Maak je de spleten tussen de collector van de ankers wel eens schoon? Kun je doen met een punt van een speld en elketrocleaner. Wel voorzichtig doen anders duw je bramen op de randen van de collector dan heb je weer een probleem bij.

Mvg, Johan.
Re: verschillen in snelheid op analoge Märklin baan
De "spleten" in de motoren van mijn oude locs heb ik inderdaad schoon gemaakt. (In mijn vraag noemde ik dat "gleufjes".)

Zijn er nog techneuten die wat meer details uit mijn vragen kunnen beantwoorden?

Groeten
Re: verschillen in snelheid op analoge Märklin baan
Er zit toch gewoon een andere tandwiel verhouding in? Als bij een oude loc bv de motor 4 rondjes draait zijn de wielen rond terwijl bij een nieuwe loc er 8 rondjes nodig zijn om de wielen een maal rond te krigjen. Dus of moet de motor dan sneller draaien of gaat de loc trager als de loc even snel draait als bij de oude locs

Mvg Kristof
Re: verschillen in snelheid op analoge Märklin baan
Bij mijn weten is dit zoeken naar gelijkmatigheid die er (bij analoog rijden tenminste) gewoon niet is.

Ik was een paar maanden terug bij 'Kroko04' voor 2 locs, die bouwt heel veel om naar digitaal en ziet ook heel veel locs. Die zei ook al: al heb je 10 dezelfde type Märklin locs, ze maken allemaal een ander rijgeluid en rijden allemaal anders.

Net 2 BR41'ers op de testbaan gehad, tegelijk in zelfde richting:
snelheidsverschil behoorlijk. Loks en trein omgewisseld: Bleek dus de zwaarte van de trein te zijn die dit veroorzaakte.
Zonder iets aan de haak zag ik echter ook grote verschillen in optrekgedrag en snelheid.

Maar ook: een vrijwel nieuwe lok en een heel oud type lok: die oude trok gewoon alle stroom weg (2 ovaaltjes op 1 trafo, dus net als jij 2 loks op 1 trafo), die nieuwe kwam niet meer van zijn plaats (40-50% vermogen op de trafo regelaar).


Dit soort factoren als ouderdom en ingereden zijn (hoe meer km's gelopen doorgaans meer snelheid in mijn ervaring), minder weerstand in ene loc waardoor die meer stroom trekt, maar zeker ok verschil in trekkracht nodig om een trein te trekken, samen met al genoemde factoren als spanning op koolborstels en extra anker wikkels, maakt denk ik dat de snelhededn van analoge loks bij gelijke rijspanning altijd zullen verschillen.


Ik weet niets van digitaal rijden af (gek he, met zo'n forumnaam  :lol:),  maar ik neem aan dat daar meer mogelijk is, hoewel ik betwijfel of er een snelheidssensor op digi locs zit (waarmee natuurlijk elke gewenste snelheid electronisch ingesteld zou kunnen worden).

Misschien is het mede daarom ook dat wel eens gezegd wordt dat je bij analoog rijden nog echt zelf moet opletten en de treinen moet besturen.

Maar dit zijn maar even mijn gedachten hierover.
Re: verschillen in snelheid op analoge Märklin baan
AnalogDriver,

Bedankt voor het melden van je bevindingen. Het lijkt erop dat zeker een deel van mijn problemen redelijk gangbaar zijn en dat het dus niet zozeer ligt aan de technische staat van de locomotieven.

Ik blijf desondanks nog even zoekn naar verbeteringen.

Groeten,
Frank
Re: verschillen in snelheid op analoge Märklin baan
"It is not a bug, it is a feature"

Oftewel, snelheidsverschillen horen er helaas bij...  :(
Re: verschillen in snelheid op analoge Märklin baan
Ik heb dit ook op mijn analoge baan.
Maar iets dat mij opvalt is dat de plaatsen waar ik heb meeste de sporen poets het beste gaat!!
Mijn advies is dan ook houd je spoor goed bij!!!!
Vooral bij wissels, en ook op rangeerterreinen die wil ik nog wel eens vergeten!!

Ik hoop dat je er iets mee kunt.

mvg ralph