Hallo forumleden,
Ik heb een analoge baan met twee stroomkringen, waarbij ik per stroomkring één 6631 (30 VA) trafo gebruik om steeds 2 of 3 treinen tegelijk te laten rijden op "snelheid 180". Voor mijn station heb ik één 6631 trafo die op stand 130 staat en die beide stroomkringen bedient. Mijn stationsemplacement zit op een plank, zodat ik de wissels en stopvakken kan aansturen. De rest van de baan is niet permanent, dus ik kan geen bloksysteem bouwen.
Ik vind dat de snelheidsverschillen tussen de locs toch wel groot zijn, vooral op lage snelheid. Sommige locs gaan op het station bijna op volle snelheid door, terwijl andere locs bijna stilvallen. De locs rijden bij mij achter elkaar en sommige rijden zeer snel op hun voorganger in. De lage snelheden spelen met name bij de nieuwere locs, die volgens mij nog niet vuil kunnen zijn. Bij de meeste nieuwe locs heb ik er noodgedwongen de delta elektronica uit gehaald, omdat die ook vermogen gebruiken. Ze kunnen dan nog maar in één richting rijden, maar dat is voor mij geen probleem.
Naar aanleiding van de tips en trucs op
treinengek.nl heb ik twee van mijn analoge Märklin locs schoongemaakt met wasbenzine. Tevens heb ik het slijtsel van de koolborstels weggehaald uit de gleufjes. Vervolgens de boel weer gemonteerd en gesmeerd. De 3155 (BR111) loopt nu weer perfect, maar de 3058 (BR151) blijft langzaam rijden.
De langzame locs zijn:
3058 BR151
3340 BR110
34374 BR101, zonder delta print
34353 BR152, nieuw met delta print
Deze locs hebben allemaal een trommelcollectormotor, dus dat kan het verschil niet verklaren.
Mijn volgende locs rijden zonder problemen:
3054 BR103 (schijfcollectormotor, rijdt super!)
3072 BR216
3155 BR111
3654 BR120, zonder digital print
3088 DGH700C
ICE-2 uit startset, zonder delta print
Ik heb de volgende vragen.
[ftp]
- - Heeft iemand een idee wat de oorzaak is van de grote snelheidverschillen?
- Kan ik bijvoorbeld doormeten of het anker en de collector nog goed zijn?
- De koolborstels zijn nog ongeveer 3 mm lang. Wanneer zijn ze versleten en welke problemen kan dat geven?
- Treed het vermogensverlies ook op bij de locs uit de 33xx serie, met elektronische omschakeling van de rijrichting?
- Hoe is het mogelijk dat een nieuwe 34374 (BR101) waarbij ik de rijspanning zonder enige elektronica op de motor heb aangesloten, niet goed rijdt?
- Kan ik een vijfpolig anker monteren in een analoge loc zonder verdere aanpassingen?
Ik hoop dat iemand me kan helpen met deze vragen.