Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

onderhoud motor

Gestart door joostboudewijns zondag 17 februari 2008, 17:02:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
onderhoud motor
joostboudewijns
gast

onderhoud motor
Ik heb heel wat ''oudere'' loc's die een grote onderhouds beurt nodig hebben maar nou is mijn vraag hoe doe ik dat?
Ik weet dat ik de koolborstols moet vervangen hoe doe ik dat?
ik wat moet er nog meer gebeuren?
zijn er ook dingen waar ik extra op moet letten?
ik hoor graag van jullie.

groeten joost
Re: onderhoud motor
Lid sinds: 2007

offline
Re: onderhoud motor
wel één tip uit eigen ervaring:
als je te veel olie gebruikt hebbie veeeel koolborstels nodig(smelten weg door olie)

verder over de koolborstels vervangen weet ik niet veel(ging naar DE bij mij)

succes

Dennis
Re: onderhoud motor
Freak
gast

Re: onderhoud motor
Hallo Joost,

Aangekoekte olieresten e.d. verwijderen.
De koolborstels zitten op het motorschild, deze worden op zijn plaats gehouden middels veertjes.
Regelmatig de ankerasjes  en tandwielen een drupje olie geven.
Controleer ook de rubberbandjes op de wielen of deze niet vervangen moeten worden.

Mvg,
Peter
Re: onderhoud motor
Re460
gast

Re: onderhoud motor
Motor demonteren en motorschild reinigen met b.v. wasbenzine. Anker en collector reinigen en vrijmaken van koolborstel-slijpsel. Motordraaistel tandwielen reinigen. Motor weer in elkaar zetten en nieuwe koolborstels plaatsen. Goed de loopvlakken van de wielen schoon maken.  Alles een drupje olie. Pas op niet de zijkanten van de tandwielen!
Soldeerpunten nalopen, let vooral op een goede massa.
Veel succes.
Erwin
Re: onderhoud motor
Gerard
gast

Re: onderhoud motor
Joost, heel erg lang geleden (in april 2006) heb ik ergens iets gevonden en op het forum gezet: Onderhoud rails en locomotieven.
Misschien heb je er wat aan.
Re: onderhoud motor
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: onderhoud motor
Typisch gevalletje van RTFM.  :lol:
Als je het onderhoudsboekje er op naslaat, dan vind je een plaatje van de motor met het motorschild en de koolborstels, kan niet missen.
Koolborstels korter dan 3mm dienen te worden vervangen.
De rest is hier al besproken. :wink:
Re: onderhoud motor
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: onderhoud motor
Alles over motoren en onderhoud vind je hier:

>>>click<<<

Enjoy!
Re: onderhoud motor
Lid sinds: 2006

offline
Re: onderhoud motor
Joost,

met de ankeras olien moet je voorzichtig zijn, aan de kant v/d koolborstels altijd een pieplein drupje olie geven, bij teveel komt de olie bij je koolborstels, maakt deze zacht, en dan krijg je een vettige smurrie in je motor, en daar zitten we niet op te wachten 8)
De andere kant v/d ankeras waar het tandwieltje op zit maakt niet zoveel uit, hier kan een eventueel teveel aan olie niet direct kwaad.

Ook belangrijk is dat je de groefjes tussen de koperplaatjes (collectoren? :roll:) schoonmaakt met een speldje, wel voorzichtig doen dat je niet de draadjes v/d koperwikkelingen beschadigd.

Veerdruk v/d koolborstels controleren , en bij te hoge/lage veerdruk, de veertjes voorzichtig bijbuigen.

Mvg Gert
Re: onderhoud motor
ralph-marklin
gast

Re: onderhoud motor
Maar hoe kun je nu de exacte correcte borsteldruk weten??
Re: onderhoud motor
Lid sinds: 2006

offline
Re: onderhoud motor
Als je met een houten prikkertje tgen de koolborstel zachtjes duwt. en de loc gaat beter/harder lopen. stond je veerspanning te laag.

Krijg je de motor moeilijk rond, dan kan het zijn dat de veerdruk te hoog is.

De "juiste" veerdruk krijg je slechts door feeling met je locs te hebben 8),
vertroetelen die handel :mrgreen:

Mvg Gert