Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Buffercondensator

Gestart door flyerman dinsdag 24 april 2018, 15:33:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Buffercondensator
Lid sinds: 2015

offline
Buffercondensator
In het boekje van de ESU lopi 4 decoder staat hoe je een Elco kan aansluiten op de decoder om als buffer te dienen,(niet te verwarren met het powerpack van ESU).

Als je deze aansluit moet je dan nog CV waardes in de decoder veranderen? Met CV 113 kan je de tijd instellen die het powerpack moet overbruggen.

Ik heb het een en ander geprobeerd, verschillende waardes, maar ik zie geen verschil. Werkt dit überhaupt wel?

Merci
Re: Buffercondensator
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Buffercondensator
quote : CV 113 kan je de tijd instellen die het powerpack moet overbruggen ::  zegt het zelf dat het geld voor het powerpack.De condensator is enkel hulp bij zeer kortstondige onderbrekingen. In het powerpack zitten trouwens speciale condensatoren en electronica.

PS : http://www.tsdbvba.be/handleidingen/LoPi4NL.pdf    6.10
Re: Buffercondensator
Lid sinds: 2015

offline
Re: Buffercondensator
 Dat er speciale onderdelen in het powerpack zit, weet ik.

Hoe lang zou de overbrugging ongeveer moeten zijn met een 2200 u Elco? Ik zie n.l. geen verschil in tijd tussen 2200 en 220u.
Re: Buffercondensator
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Buffercondensator
zou je eens moeten voor googelen of zoeken hier op het forum.Er zijn daar al enkele topicjes over geweest
Re: Buffercondensator
Lid sinds: 2015

offline
Re: Buffercondensator
Had ik gedaan, maar geen antwoord op mijn vraag gevonden.
Re: Buffercondensator
nobody
gast

Re: Buffercondensator
Citaat van: bellejt op dinsdag 24 april 2018, 15:40:34
quote : CV 113 kan je de tijd instellen die het powerpack moet overbruggen ::  zegt het zelf dat het geld voor het powerpack.
Nogmaals: CV 113 alléén  met powerpack :important:
Re: Buffercondensator
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Buffercondensator
Re: Buffercondensator
Lid sinds: 2015

offline
Re: Buffercondensator
 @citaat @citaat.

Bij CV 113 kan je de tijd instellen. Moet er voor een powerpack nog meer CV's ingesteld worden? Gewoon uit nieuwsgierigheid.
Re: Buffercondensator
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Buffercondensator
CV 113 is de betrokken CV.Volgens handleiding ook de enige.Kan je steeds testen met locprogrammer software
Re: Buffercondensator
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Buffercondensator
By the way:
Marklin heeft nu ook, met ingang van deze zomer,
een buffercondensator op print van 2 x 1 Farad !
Volgens hun een super condensator.
Voor de Mld en Msd.

Ik denk dat je lok dan 5 min. zonder stroom kan rijden ! :P
Re: Buffercondensator
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Buffercondensator
op de esu mini is dat 1 farad en heb hier ook de maxi liggen en die is 2 X 5 farad.Heb ze nog niet gebruikt maar denk dat die maxi in een loc zal gaan die de baan continue reinigd.Werkt het goed dan gaat er eentje in alle 3 de locs die de lux modellbau setjes trekken.Soms kan je ze goedkoop krijgen .Heb de mijne kunnen kopen met 30% vermindering.
Re: Buffercondensator
Lid sinds: 2008

offline
Re: Buffercondensator
Citaat van: flyerman op dinsdag 24 april 2018, 15:48:32
Dat er speciale onderdelen in het powerpack zit, weet ik.

Hoe lang zou de overbrugging ongeveer moeten zijn met een 2200 u Elco? Ik zie n.l. geen verschil in tijd tussen 2200 en 220u.

puur op capaciteit vergeleken:
Elco in powerpack is 1 Farad en levert max. 2 seconden power.
Elco 2200 uF is 500 maal kleiner en dat geeft dus een tijd van 4 ms, zo kort, dat kan je helemaal niet waarnemen.
Ook al neem je 10 maal zo lang, 40 ms, dan kan je dat ook nog niet waarnemen.

grv Huub
Re: Buffercondensator
Lid sinds: 2009

offline
Re: Buffercondensator
Citaat van: huub op dinsdag 24 april 2018, 18:02:45
Citaat van: flyerman op dinsdag 24 april 2018, 15:48:32
Dat er speciale onderdelen in het powerpack zit, weet ik.

Hoe lang zou de overbrugging ongeveer moeten zijn met een 2200 u Elco? Ik zie n.l. geen verschil in tijd tussen 2200 en 220u.

puur op capaciteit vergeleken:
Elco in powerpack is 1 Farad en levert max. 2 seconden power.
Elco 2200 uF is 500 maal kleiner en dat geeft dus een tijd van 4 ms, zo kort, dat kan je helemaal niet waarnemen.
Ook al neem je 10 maal zo lang, 40 ms, dan kan je dat ook nog niet waarnemen.

grv Huub

"Muggenzift modus aan"

Deze vergelijk gaat niet helemaal voor de volle 100% op. Op de powerpack zit een speciale elco (een zogenaamde powercap) van 1 farad maar die mag maar 5.5 volt hebben. Op de print wordt dus de aangeboden spanning voor de bufferelco verlaagd naar 5.5 volt. Op het moment dat er aanspraak gedaan moet worden op de energie in de elco zal die spanning door een step-up convertor weer omhoog worden gebracht naar de spanning waarom de decoder hoort te werken. Dat zal tussen de 15 en 18 volt zijn vermoedt ik. Dat betekend dat de stroom die de elco van de powerpack moet leveren dus 3X hoger is dan de stroom die de elco moet leveren de we er los in knutselen. Dat betekend dus dat de verhouding alweer 3X verkleind moet worden.

Uiteraard nog steeds een flink verschil, daar niet van, maar 1 op 1 vergelijken is ook weer niet helemaal correct.

"Muggenzift modus uit"
Re: Buffercondensator
Lid sinds: 2015

offline
Re: Buffercondensator
De ontlaadtijd hangt af van de ontlaadstroom. Mijn loc gebruikt in stilstand met de front- en sluitseinverlichting aan 60 mA.

Haal ik de loc eraf, dan blijft de verlichting nog bijna 5 seconden branden. Dit is met een elco van 2200 uf.

Als de trein rijdt, met decoderstap 1, dan gebruikt deze 95mA. Haal ik hem er dan af, dan blijft het een krappe seconde doorlopen
Re: Buffercondensator
Ben den Hollander
gast

Re: Buffercondensator
 @citaat Die krappe seconde zou genoeg moeten zijn om de lok in beweging te houden. Staat de lok stil (regelaar op nul) op vuil spoor dan helpt de 2200 uf elco ook niet om weg te komen, die is al lang ontladen.

Gr, Ben.
Re: Buffercondensator
Lid sinds: 2015

offline
Re: Buffercondensator
Het is inderdaad genoeg om kleine verstoringen te overbruggen.
Re: Buffercondensator
Lid sinds: 2008

offline
Re: Buffercondensator
Janvis:

Uiteraard nog steeds een flink verschil, daar niet van, maar 1 op 1 vergelijken is ook weer niet helemaal correct.

je hebt natuurlijk helemaal gelijk, maar dat is op dit forum als parels voor de zwijnen  :D

grv Huub
Re: Buffercondensator
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Buffercondensator
Hallo Allemaal,

Ik wil graag een buffercondensator inbouwen in mijn loks. Ik loop wel tegen het volgende aan. Ik vind deze condensatoren van zowel Märklin als ESU erg duur. Ik heb ook wel eens gezien dat je deze buffercondensatoren ook zelf kan maken. Is dit makkelijk? En wat heb je ervoor nodig? Ik hoop op wat meer info. Ik zie wel eens wat ombouw projecten op you tube, maar ik kom er nog niet zo heel erg uit!

Groet, Jasper
Re: Buffercondensator
nobody
gast

Re: Buffercondensator
 @citaat Je hebt vooral ruimte nodig. Op bladzijde 24 van de handleiding van de Lokpilot V4.0 (PDF) staat hoe dat te doen ===> klik
Re: Buffercondensator
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Buffercondensator
Alleen een condensator helpt amper. Vergelijk maar eens de capaciteit van een echte powerpack met een condensator.
Re: Buffercondensator
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Buffercondensator
Wijbe, kan ik deze buffercondensator ook zelf maken of ben ik verplicht om zo'n ding duur te kopen. Ik heb prijzen gezien van ?40,- Volgens mij kan ik nl. ook bij een elektronicazaak de onderdelen los kopen en dan het zelf in elkaar zetten, dan ben ik echt geen 40 euro kwijt.

Groet, Jasper
Re: Buffercondensator
nobody
gast

Re: Buffercondensator
Citaat van: Jasperkc op maandag 25 juni 2018, 16:44:03
kan ik deze buffercondensator ook zelf maken
Huhhh, ga je een condensator maken?
Re: Buffercondensator
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Buffercondensator
Zo'n buffercondensator is toch een printplaatje met onderdelen? Dat dat ruim 40 euro kost vind ik teveel en daarom vroeg ik mij af of ik zo'n buffercondensator zelf kan maken. Ik weet ook wel dat je zo iets niet zelf kan maken, maar wel dat je zoiets kan samenstellen. Wat kost dat dan? 10 euro of nog minder?

Groet, Jasper
Re: Buffercondensator
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Buffercondensator
op dat printje zitten wel goldcap condensatoren van 1 Farad op en geen gewone.Daar hoort dus een schakeling bij die de spanning terug brengt naar 5 volt want die zijn enkel in deze spanning te verkrijgen.Als je die kan namaken chapeau en laat het ons weten want dan maken wij ze ook na.
Re: Buffercondensator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Buffercondensator
Hoi,

Kijk even in deze handleiding Handleiding Lokpilot 4.0 nederlands en dan onder "6.10.2 optioneel powerpack" kijken. Daar staat een aantal plaatjes met opties. Ook een optie om zelf een powerpack te maken en aan te sluiten.

Groet Ronald.
Re: Buffercondensator
nobody
gast

Re: Buffercondensator
 @citaat Herhaling van zetten ... ===> klik