Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ombouw Ludmilla met printjes John Soldeert

Gestart door AlexH maandag 24 februari 2020, 17:46:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Ludmilla met printjes John Soldeert
Ik ben inmiddels ook zo ver dat ik drie Ludmilla's wil gaan ombouwen met de printjes van John Soldeert. Zit er alleen heel knullig tegen aan te kijken hoe ik e.e.a. nou moet aansluiten. Heb al redelijk wat locs omgebouwd maar nog niet op deze manier qua verlichting.

Als decoder heb ik de ESU 54615 Lokpilot v4 DCC 21MTC, volgens mij kan ik daarmee tot AUX6 gebruiken (A1-2 normaal en A3-6 logic level).

Wat ik ongeveer zou willen bereiken is (sluitlichten a-la hoe Piko dat doet):
  F0 - 3-punts wit rijrichting afhankelijk
  F1 - sluitlicht (rood) schakelbaar achter
  F2 - sluitlicht (rood) schakelbaar voor
  F3 - standaard ESU functie - rangeergang
  F4 - standaard ESU functie - optrek/afrem vertraging uit
  F5 - grootlicht voor (bovenste enkele frontsein)
  F6 - grootlicht achter (bovenste enkele frontsein)
  F5/F6 gecombineerd rijrichting afhankelijk is ook prima (of misschien zelfs nog wel mooier)

Als het beter/mooier kan hoor ik graag suggesties. :)

Vermoed het volgende maar weet het niet helemaal zeker:
Voorkant:
1 - Sluitseinen -> F2?
2 - Schijnwerpers -> ??
3 - Frontsein linksonder -> samen met 4 naar F0F?
4 - Frontsein rechtsonder -> samen met 3 naar F0F?
5 - Frontsein boven -> F3?
6 - Gemeenschappelijke plus -> V+

Achterkant:
1 - Sluitseinen -> F1?
2 - Schijnwerpers -> ??
3 - Frontsein linksonder -> samen met 4 naar F0R?
4 - Frontsein rechtsonder -> samen met 3 naar F0R?
5 - Frontsein boven -> F4?
6 - Gemeenschappelijke plus -> V+

De vervolgvraag over hoe e.e.a. te programmeren volgt later nog, maar eerst het fysieke deel maar eens voorelkaar hebben.
Re: Vragen ombouw Ludmilla met printjes John Soldeert
Hallo Alex,

Ik zag je mailtje eerst, en heb daar zojuist op gereageerd.
Re: Vragen ombouw Ludmilla met printjes John Soldeert
Zag hem net binnenkomen, super, dank je! :) Zal het resultaat hier plaatsen zodra het gelukt is.

edit:
Het eerste deel is inmiddels klaar, de dragerprint voor de decoder vervangen en hij rijd weer (met zowel LoPi v4 als mLD3 getest). Volgende stap is de verlichting.
Re: Vragen ombouw Ludmilla met printjes John Soldeert
De ombouw is gelukt, toen ik door had hoe de lichtprintjes zijn opgebouwd was het een eitje. Uit eindelijk toch nog weer de sluitlichten anders aangesloten dan ik van plan was maar alles werkt en de printjes zijn top.

F0 - Driepunts sein.
F1 - Sluitlicht voor.
F2 - Sluitlicht achter.
F5 - Top sein 'grootlicht' voor.
F6 - Top sein 'grootlicht' achter.

Hierbij een filmpje even snel met m'n telefoon gemaakt (plan is om dat binnenkort met m'n DSLR te gaan proberen):


Ik moet de CV's (voor LokPilot v4) nog verder finetunen maar het werkt zo eerst. De CV's voor de motor heb ik ergens van internet geplukt en zijn de volgende:

CV 2 = 2
CV 53 = 40
CV 54 = 12
CV 55 = 30

Dit werkt nog niet helemaal vlekkeloos en hij bokt wat, vooral met 'gas terug nemen'. Met een mLD/3 is dit een stuk beter (gebeurt nogsteeds een beetje) en lijkt de motor dan nog iets luidruchtiger dan met de LokPilot v4 DCC. Via CV51 kun je in de mLD/3 AUX3+4 van versterkt naar 'logic level' zetten. Vreemd genoeg bleef de waarde 0 met uitlezen (moet 24 zijn, 16 + 8 ) alleen veranderde de waarde wel daadwerkelijk.

Voor ik de andere twee Ludmilla's ook ga ombouwen ga ik eerst eens op zoek naar een alternatief voor de motor in deze hobby locs, vind het een verschrikkelijk ding. Rond de 0:23 in m'n filmpje hoor je het gepiep van de koolborstels. Heb bij Märklin/Trix nog niks gevonden wat zo 1:1 past. Misschien ook maar eens bij Piko kijken of ze wat hebben wat qua maten overeen komt. De cardan asjes is wel wat mee te regelen (b.v. van elk merk een halve en die met een bus aan elkaar maken).
Re: Ombouw Ludmilla met printjes John Soldeert
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Ombouw Ludmilla met printjes John Soldeert
Hallo.

zelf zou ik sluitlichten op 1 functietoets zetten, richting afhankelijk, en hetzelfde voor de schijnwerper, ook op 1 functietoets en afhankelijk van de rijrichting.

Dus f1 vooruit: sluitlicht achter, aux 2
Dus f1 achteruit: sluitlicht voor, aux 1
en f2 vooruit: schijnwerper voor, aux 5
en f2 achteruit: schijnwerper achter, aux 6


met vriendelijke groet,

Walter
Re: Ombouw Ludmilla met printjes John Soldeert
Vind het zo los wel handig, zo doet Piko dat ook en de meeste locs die ik heb zijn inmiddels van Piko. Dus past dan wel in de routine. ;)

Heb inmiddels wat motoren (en cardan assen) bij Piko besteld die er uit zien als of ze in deze hobby loc kunnen passen. Heb bij Marklin ook wat mogelijke opties gevonden, daar moet ik nog wat van bestellen.
Re: Ombouw Ludmilla met printjes John Soldeert
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Ludmilla met printjes John Soldeert
Bij losse functieknoppen, moet je eerst de rijrichting bepalen van de loc en welke knop dan het sluitsein aan de achterkant vertegenwoordigd.
Programmeer je zoals Walter aangeeft, moet je daar niet naar omzien.
Je kan alleen geen fout lichtsein tonen, zoals bijvoorbeeld een sluitsein voorop... :-)
Re: Ombouw Ludmilla met printjes John Soldeert
Moet nog maar even kijken wat ik er mee ga doen. Eerst wordt deze loc slachtoffer van een experiment met andere motoren. Heb inmiddels een aantal van Piko binnen en die zien er op het eerste gezicht uit als of ze prima gaan passen. Zodra ik er mee aan de slag ben geweest zal ik hier een verslag plaatsen. :)
Re: Ombouw Ludmilla met printjes John Soldeert
Inmiddels alle drie m'n Ludmilla's omgebouwd. Ziet er echt top uit met deze printjes. De drie frontseinen zitten op een losse soldeerpad en deze moeten worden doorverbonden om ze in één keer te kunnen aansturen vanaf de F0 functie. Ik vond het niet mooi om hier een grote kwak tin overheen te doen. Dit heb ik als volgt opgelost:

De witte draad voor F0 vertin ik over een redelijke lengte voor en vervolgens buig ik deze zodat de knik halverwege de soldeerpad zit. Vervolgens kort ik de draad in zodat hij mooi over de 3e pad valt. De middelste pad heb ik ook al een klein beetje voorvertind en daar zet ik hem als eerste vast.


Vervolgens soldeer ik de buitenste twee:


Daarna vast de draden aan de lichtprintjes gesoldeerd en de plastic houder er weer aan geklikt:


Vervolgens de nieuwe motor geplaatst, de "B" en "0" draden vast gesoldeerd en alle pads die ik nodig heb voorvertind:


En alle drie volledig gereed:




De donker rode DB versie had sound, maar de Märklin decoder kent alleen MFX en Motorola en ik gebruik alleen nog DCC dus die kan ik niet meer gebruiken. Heb alle drie voorzien van een ESU LoPi v4 (de v5 kan ik niet mee uit de voeten en krijg ik helemaal niet mooi ingeregeld). Misschien vervang ik in die loc de decoder later nog wel voor een exemplaar met sound.

Zoals ik het heb aangesloten zijn de functies als volgt:
  F0 - Front licht wit
  F1 - Sluitlichten cabine 1
  F2 - Sluitlichten cabine 2
  F3 - Rangeer stand (ESU Standaard)
  F4 - ABV uit (ESU Standaard)
  F5 - Top sein 'grootlicht' cabine 1
  F6 - Top sein 'grootlicht' cabine 2

Ik vind het zelf wel handig om de sluitlichten handmatig aan te kunnen zetten, aangezien deze meestal niet nodig zijn met een wagon er achter. Waar je wel enorm goed op moet letten is dat je de ledjes niet sloopt met het er weer op zetten van de kap. Ik wil de plastic houders nog met dun dubbelzijdig tape aan het frame vast plakken zodat ze goed vrij van de kap blijven hangen. Heb van één printje de leds gesloopt ondanks heel voorzichtig de kap er op zetten.

Re: Ombouw Ludmilla met printjes John Soldeert
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Ombouw Ludmilla met printjes John Soldeert
Hallo,

Met een Esu decoder is veel meer te mappen, waardoor je makkelijker lichtfuncties schakelt, zo kan ik bv. aan de hand van een wagonlengte in koploper de sluitverlichting automatisch uitschakelen als er wagons aanhangen, is ook te gebruiken in rangeerroutes waarbij wagons achterblijven, waardoor sluitlicht automatisch aangezet wordt, richting  onafhankelijk.

ik schakel ze zodusdanig via een Esu decoder
F0 // niet F1 Frontlichten en sluitlichten aan, richting afhankelijk
F1 Frontlichten aan, sluitlichten uit, richting afhankelijk
F2 afhankelijk van f0 Grootlicht aan, richting afhankelijk.
f3 rangeergang
f4 lastregeling
f5 etc. overige lichtfuncties te denken aan verlichting sleperzijde etc.

met vriendelijke groet,
Re: Ombouw Ludmilla met printjes John Soldeert
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Ombouw Ludmilla met printjes John Soldeert
Hallo Alex,

Voor een vriend heb ik ook de ludmilla omgebouwd. Ik heb de printjes van Schönwitz gebruikt. Ook heb ik cabineverlichting ingebouwd. Ik heb wel een ESU v5.0 sounddecoder gebruikt met het mooie geluidsbestand van de ludmilla. Een andere vriend van mij heeft de loc heel mooi gefunctiemapped. Daarna heb ik met de cv truuk (cv 54 op 0 en dan wegschrijven. Daarna F1 inschakelen en dan gaat de loc er even kort vandoor. Gebruik bijvoorbeeld een rollenbank. Hierna rijdt je loc heel erg mooi) afgeregeld. Ik loop nog wel tegen een probleem aan. De sluitseinen zitten (zoals dat hoort) in de buitenste glaasjes en deze zijn (nog) niet uitgeboord. Ik hoop daar nog eens iemand voor te vinden die de glaasjes uit wil boren.

Groet, Jasper
Re: Ombouw Ludmilla met printjes John Soldeert
Je kunt de rode lampen ook aan de binnenkant gebruiken.  Zie het blog van mijn neef Frank
Re: Ombouw Ludmilla met printjes John Soldeert
De printjes die ik heb gebruikt hebben beide leds binnen, dan hoef je niet te boren. Misschien niet helemaal zoals het hoort maar wel gemakkelijk. :)