Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Marklin ICR

Gestart door mardig23 zondag 22 april 2018, 11:53:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin ICR
Lid sinds: 2017

offline
Marklin ICR
Hoi allemaal,

In aanloop naar de nieuwe IC-Direct (of ICRm) rijtuigen eind dit jaar van LS (of misschien iets later >:-D) ben ik mij toch maar eens gaan verdiepen in de Marklin ICR rijtuigen.
Er is op dit forum al best wat over geschreven, maar nergens vind ik de verschillen terug in de verschillende versies, behalve de bedrijfsnummers dan op de wiki.

Weet iemand waarom bijvoorbeeld de 4265 tijdperk IV is en de 42645 en de 42653 tijdperk V zijn?
Ik zie tussen deze 3 tweede klasse rijtuigen geen verschil (behalve de bedrijfsnummers)

Ik wil een stammetje maken voor de BENELUX, en wat extra rijtuigen om tussen mijn Rood/Gele en ICRM-en te steken van tijd tot tijd.

Wat ik ook niet goed snap is dat geel. Op sommige rijtuigen is dat zo flets, en op sommige redelijk fel. Maar dat lijkt toevel en niet gebonden aan artikelnummer...

Help 8o
Re: Marklin ICR
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin ICR
ICR

De rijtuigen zijn in principe allemaal gelijk qua periode , en dus uitwisselbaar.
De kleur geel is bij de eerste versie (serie) wat fletser dan de daarop volgende series. Deze werd nog verkocht in de blauwe verpakking 
Na de uitgave van het koninklijk rijtuig, waarbij een raam werd versmald,  heeft Marklin verzuimd dit weer terug aan te passen, zodat de daarop volgende series met één verkeerd raam is geproduceerd.
Qua periode zijn de rijtuigen inzetbaar tot de revisie, waarbij het NS-logo in het blauw is aangebracht. Dit valt ook een beetje samen met het einde van de inzet van de benelux uitvoering. (geel-rood)

Mvg. Marcel
Re: Marklin ICR
Lid sinds: 2017

offline
Re: Marklin ICR
Hoi Marcel,

Dat van dat raam wist ik nog niet. Ik dacht dat alle ICR-rijtuigen met een verkeerd raam werden gemaakt.
Heb je er een idee van tot welk jaar ze juist zijn (misschien aan de hand van bedrijfsnummers te herkennen)?

Heeft er iemand misschien een foto van een goeie en een slechte qua raam. Dat zou het visueel iets gemakkelijker maken.

Dat van het logo wist ik, maar aangezien er voorlopig geen latere versies zijn (ICRm) van Marklin in geel/blauw is er natuurlijk weinig aan te doen.

Tevens lijkt niemand al een versie te hebben met zowel het NS logo als het NMBS logo, of zie ik dat verkeerd?
Die zou ik eigenlijk het liefst hebben om in sandwich over de HSL te denderen :D

Qua tijdperk zijn ze dus gelijk. Dan staat het verkeerd op de 3rail Wiki...
Re: Marklin ICR
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin ICR
Volgens mij heb ik alle bestaande versies.
Maar ik zit nu op Texel, dus kan niet verder kijken.
In mijn database heb ik wel alle info van deze rijtuigen.
Maar je kan mij natuurlijk ook even bellen.

Mvg Marcel
Re: Marklin ICR
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Marklin ICR
Als je weet wanneer het koninklijke rijtuig (4362) is uitgebracht. Was ergens begin '90. Dan weet je ook dat alle daarna uitgebrachte ICR rijtuigen de verkeerde raamindeling hebben. Want die was speciaal voor de 4362 aangepast. Jaar precies weet ik zo even niet meer terug te vinden.
Foto's van de goede en foute indeling van raam zijn er als goed is wel te vinden op forum.
Alle geel/blauwe heb ik. Zwerft nog een video van op YouTube ook ergens.
Ik kan alleen nu niet even kijken en foto's maken.
Andere verschillen zijn nog het dak. Zilver/grijs of donker grijs.
Re: Marklin ICR
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Marklin ICR
Uit de Kolls geciteerd:
Productie\Catalogus: 1995.

Laatste ongewijzigde versie is 4265 (2e klas), die met drie bedrijfsnummers is geproduceerd:
  20-77713-0
  20-77771-0
  20-77728-8* (1999-2001)

* Gegeven de productie tijd, zou deze versie ook met half raampje te vinden moeten zijn.

Voor de 1e klas:
Model 4264, in 2 versies, met 1 waarschijnlijk ook het misvormde raampje.
  10-70563-8
  10-70662-8 (1999-2001)

Tot zover het boekwijzheid.

De 4164+4165 zijn gelijk maar hebben geen kortkoppelling.

Jan-Peter
Re: Marklin ICR
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Marklin ICR
Even een voorbeeld van fout en goed met foto's uit de wiki:

Hierboven is de foute indeling. Waarom? Het halve raam aan de linker kant van de rechter deuren. Dat hoort een heel raam te zijn. Dit is maar aan één zijde van het rijtuig te zien de kant zonder rooster in het midden van de zijkant.

Hieronder is de andere zijde met rooster en toont hoe de indeling eigenlijk hoort te zijn:


Re: Marklin ICR
Lid sinds: 2017

offline
Re: Marklin ICR
@Marcel: Bellen? Ik zie je spoedig! :D

@ Johan: Bedankt, de foto's maken het inderdaad duidelijk. Heb je er een idee van wanneer ze de daken hebben veranderd?

@Jan-Peter: Dat is voor mij ook nieuw, bedankt! Het is eigenlijk duidelijk dat als je het juist wilt, je best voor de oudere versie gaat...
Re: Marklin ICR
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Marklin ICR
Hallo Karl,

'juist' Is denk ik net niet het correcte woord. De eerste 4264/4265 zijn minder fout, en het meest correcte geproduceerd door Marklin. Er zijn beter gelijkende modellen uitgebracht die echter ook weer hun eigen (praktische) problemen hebben.

Jan-Peter
Re: Marklin ICR
Lid sinds: 2017

offline
Re: Marklin ICR
Dat is waar Jan-Peter, en dan vooral de Ls models zijn wat mij betreft de beste keuze.
Maar die zijn niet te vinden, en als je ze toch eens tegenkomt zijn ze niet te betalen.

Zoals in het begin van het topic vermeld, zit ik nu een beetje te wachten op de nieuwe productie, waarvan de levering eind dit jaar voorzien is.
Hiervan zou ik eigenlijk een IC-direct sandwich willen maken.

Ondertussen is het samenstellen van een stam geel/blauw een mooie projectje :D
Ik wil graag iets dat ik kan combineren met de rood/gele BENELUX, en de Marklin 42648.
De LS is qua lengte te verschillend om hier tussen te hangen...


Re: Marklin ICR
Lid sinds: 2017

offline
Re: Marklin ICR
Citaat van: janpeter op zondag 22 april 2018, 20:23:48
Uit de Kolls geciteerd:
Productie\Catalogus: 1995.

Laatste ongewijzigde versie is 4265 (2e klas), die met drie bedrijfsnummers is geproduceerd:
  20-77713-0
  20-77771-0
  20-77728-8* (1999-2001)

* Gegeven de productie tijd, zou deze versie ook met half raampje te vinden moeten zijn.

Hoi Jan-Peter,

Ik heb net een 4265.5 binnengekregen, met bedrijfsnummers 20-77728-8 met de correcte ramen.
Straf, want die zijn van na het koninklijk rijtuig.

Maar kijk, het kan dus toch 8o

Voor de 1e klas:
Model 4264, in 2 versies, met 1 waarschijnlijk ook het misvormde raampje.
  10-70563-8
  10-70662-8 (1999-2001)

Tot zover het boekwijzheid.

De 4164+4165 zijn gelijk maar hebben geen kortkoppelling.

Jan-Peter
Re: Marklin ICR
Lid sinds: 2014

offline
Re: Marklin ICR
Ach aan de andere kant hoe storend kan een verkeerd raampje zijn het valt niet echt op als het treinstel rijd of stilstaat in het station :D
Re: Marklin ICR
Lid sinds: 2006

offline
Re: Marklin ICR
Als we op alle slakken zout leggen :

de door marklin uitgegeven versie van het rijtuig Sr10 is per zijde in bezit van een brede en een smalle deur . dit is standaard ICR uitvoering . De Sr10 is in 1992 door de fabrikant Talbot te Aachen aangepast een heeft per zijde 2 smalle deuren .

tussen de LS models en Marklin zitten ongeveer 25 jaar , logisch dat de techniek ( en de eisen van de klant ) hoger worden .
Re: Marklin ICR
Lid sinds: 2010

offline
Re: Marklin ICR
Inderdaad logisch maar Marklin schaamt zich er niet voor om 25 jaar uit spul een likje verf te geven en er de hoofdprijs voor te vragen
Re: Marklin ICR
Lid sinds: 2010

offline
Re: Marklin ICR
Zolang het gekocht wordt...
Re: Marklin ICR
Lid sinds: 2017

offline
Re: Marklin ICR
 @citaat

Zo is het, maar het zou toch leuk geweest zijn moesten ze op zijn minst dat raam terug in orde gebracht hebben alvorens ze de ICRm set 42648 uit te brengen.

Maar het blijft naar mijn mening een mooie set, en je kan er ook op kleine banen mee rijden.

En als je hetzelfde wil in LS ben je minstens het dubbele kwijt... :-(
Re: Marklin ICR
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Marklin ICR
Citaat van: mardig23 op zondag 22 april 2018, 12:33:29
...Tevens lijkt niemand al een versie te hebben met zowel het NS logo als het NMBS logo, of zie ik dat verkeerd...

Volgens mij heeft Kleinspoor Decals met NMBS logo's, maar als ik goed heb begrepen wil hij een nieuw setje voor de NS direct treinen uitbrengen. die zouden dan op de goede afmetingen onderling moeten zitten (NS en NMBS logo) Ik zit daar ook een beetje op te wachten...  O:-D
Re: Marklin ICR
Lid sinds: 2007

offline
Re: Marklin ICR
Citaat van: loc1200 op zondag 22 april 2018, 12:23:13
ICR

De rijtuigen zijn in principe allemaal gelijk qua periode , en dus uitwisselbaar.
De kleur geel is bij de eerste versie (serie) wat fletser dan de daarop volgende series. Deze werd nog verkocht in de blauwe verpakking 

De exemplaren die in de blauwe doosjes werden verkocht, hadden ook nog geen kortkoppelmechanieken en een strak zilverkleurig dak.
Re: Marklin ICR
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Marklin ICR
Ja, die hebben dan ook het nummer 4164 en 4165. Zie reactie #5.

Jan-Peter
Re: Marklin ICR
Lid sinds: 2017

offline
Re: Marklin ICR
Citaat van: ernstcramer op vrijdag 04 mei 2018, 17:17:50
Citaat van: mardig23 op zondag 22 april 2018, 12:33:29
...Tevens lijkt niemand al een versie te hebben met zowel het NS logo als het NMBS logo, of zie ik dat verkeerd...

Volgens mij heeft Kleinspoor Decals met NMBS logo's, maar als ik goed heb begrepen wil hij een nieuw setje voor de NS direct treinen uitbrengen. die zouden dan op de goede afmetingen onderling moeten zitten (NS en NMBS logo) Ik zit daar ook een beetje op te wachten...  O:-D

Vandaag bij Kleinspoor info gaan vragen. De decals komen in july. De IC direct wagons komen NIET :-( Hij kan niet mee met de prijzen, en gaat het overlaten aan LS Models :? Beetje geduld nog dus...
Re: Marklin ICR
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Marklin ICR
Hi, er is al even niet meer gereageerd op dit topic, maar ik heb er nog een vraag over:

waar staat op het IC-rijtuig het catalogusnummer (zeg: 4165, of 4265)?

Of staat het niet ergens op of in het rijtuig vermeld, maar moet ik het afleiden uit het nummer op de zijkant (en dat vergelijken met info die hier op het forum te vinden is)?


Dank en groet, Patrick
Re: Marklin ICR
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Marklin ICR
Citaat van: pitsar op donderdag 01 november 2018, 20:33:44
Of staat het niet ergens op of in het rijtuig vermeld, maar moet ik het afleiden uit het nummer op de zijkant (en dat vergelijken met info die hier op het forum te vinden is)?

Dat laatste dus.
Re: Marklin ICR
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Marklin ICR
En uit de koppeling. Een 4165 heeft een koppeling aan het draaistel zitten waar de 4265 een kortkoppelschaarmechanisme heeft.
Re: Marklin ICR
Lid sinds: 2018

Pitsar <=> Patrick

offline
Re: Marklin ICR
dag Laurent,

dank je voor je toevoeging, ook helder. Marcel (loc1200) heeft dat ook ergens geschreven. Het zal ongetwijfeld kloppen.

Maar ik heb zelf een ICR dat ik kocht als een exemplaar uit de eerste serie, maar al mijn ICR's (9) hebben kortkoppelschaarmechanisme. Ik zal er nog eens naar kijken dit weekend, of ik 'm nog kan detecteren aan de hand van het nummer op de zijkant. Misschien heeft de persoon van wie de ICR was er wel andere draaistellen op gezet en kortkoppel gemonteerd.

Wordt vervolgd  :D