Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Leuk plan gezocht

Gestart door Thomas G zondag 22 april 2018, 02:38:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Leuk plan gezocht
Lid sinds: 2017

offline
Leuk plan gezocht
Hallo Allemaal,

Ik ben een aantal maanden afwezig geweest. De hobby even wat laten rusten.
Nu wil ik toch graag weer beginnen en nu rest me nog het plan voor de baan. Ik ben hier al even een poosje mee bezig en het wil me nog niet bepaald lukken, daarom dat ik jullie om wat hulp ga vragen.

Ik hoop dat jullie me willen helpen om iets leuks op te kunnen zetten.
Al moet het wel in een ruimte van 2.80 bij 2.00 passen.

Ik ben al in het bezit van aardig wat rails en treinen. o.a. de Marklin 29400 waar ik behoorlijk blij en gelukkig mee ben.

Maar dat doet er niet toe.

Ik hoop dat jullie me hierbij willen helpen en een aantal leuke plannen voor mij op papier/pc kunnen zetten

Groeten

Thomas G
Re: Leuk plan gezocht
Lid sinds: 2017

offline
Re: Leuk plan gezocht
Hoi Thomas,

Welkom op het forum, in de nachtelijke uurtjes 8o!

Ik wil je graag helpen, maar daarvoor heb ik alvast een beetje specifieke wensen nodig.
Ik maak dan een basisplannetje en zet het hier voor je neer.
Vervolgens krijg je meestal een hoop reacties en verbeteringen, en kan je uiteraard zelf duidelijk maken wat je juist wilt.

Maar voor we beginnen tekenen:

Is de volledige ruimte 280 op 200, en moet je daar dus zelf nog bij kunnen, of is dat de ruimte die de baan mag innemen.
Welke periode ga je rijden? (maw moet er een draaischijf in, of moderne stellingsmogelijkheden)
Ga je links of recht rijden?
Wil je op 1 niveau rijden, of mag het wat meer een uitdaging zijn met verschillende niveaus en schaduwstations.
Minder belangrijk, maar leuk om op voorhand te weten, ga je digitaal aansturen en/of automatisch rijden mogelijk maken?
Wat zijn de extra wensen? (Stations, lengte treinen, rangeermogelijkheden, locwerkplaatsen, goederentreinen ja/nee, enz...

Veel succes in elk geval!
Re: Leuk plan gezocht
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Leuk plan gezocht
Hoi Thomas !

Er zitten een stel baanplaan-wizzards hier op het forum, maar je vraag is nog te algemeen om te beantwoorden.
Er mist allereerst een plattegrond van de ruimte met daarop ook de plek van de deur en eventuele ramen.
De vorm van de treintafel die je graag zou willen, bepaalt veel.
Ook een wensenlijstje, van wat je zou willen zien op ( en onder) je baan is handig.

Denk daar eens goed over na en plaats het dan hier  :P

Grtz Tony

Ps. Karl was me nét voor  ;)
Re: Leuk plan gezocht
marklinmanus
gast

Re: Leuk plan gezocht
Inderdaad, we kunnen wel wat verzinnen maar wat meer info (of het liefst een begin van een baanplan) zou welkom zijn.
Re: Leuk plan gezocht
Lid sinds: 2017

offline
Re: Leuk plan gezocht
hallo,

allereerst enorm bedankt voor jullie reacties.

Om op jullie vragen terug te komen, met een deur heb ik niets te maken, de ruimte is ingedeelt in 2 delen, het achterste deel is voor mij bestemd.
De ruimte is door midden gehaald door middel van een kast. Er zijn dan 2 punten waar ik tegen aanloop, de schuine kant en een klein raampje tegen de achterwand.

Het liefste zou ik iets van een L vormige baan of een U vormige baan neer leggen, alleen ik vrees dat daar de ruimte toch iets te klein voor is.

Voor meerdere niveaus heb ik geen moeite, al moet het niet te gek worden dat ik zegmaar op 4 niveaus uitkomt.

Treinlengtes... Graag een locomotief met 3 rijtuigen. Zit rond de 1.10 ongeveer denk. (langer mag altijd)
De periode/tijdperk is 4. Ik weet niet of daar een draaischijf bijpast...

Schaduwstation is denk ik wel handig. Voor in de toekomst met meerdere treinen.

Het enige waar ik nog mee zit is of ik digitaal of analoog ga rijden. Ik ben in het bezit van een mobile station.
Ik zou daarvoor nog even de boeken in moeten duiken. Mijn voorkeur gaat uit naar een combinatie van beide. Rijden digitaal, schakelen analoog.

Ik heb niet zozeer wensen. Ik wil me laten verrassen. Al vind ik enkelbaans wel erg gaaf. Terwijl dubbel ook wel weer zo zijn voordelen heeft. Lastig lastig.

Ik ga nog even kijken of ik ergens een plattegrondje kan maken en hier kan uploaden.


Met vriendelijke groeten,

Thomas G
Re: Leuk plan gezocht
Lid sinds: 2017

offline
Re: Leuk plan gezocht
Hoi Thomas,

Als het plattegrondje er is met de beschikbare ruimte kunnen we starten :D

Ik persoonlijk zou niet twijfelen over digitaal of analoog. Zeker niet als je al een mobile station hebt en waarschijnlijk dan ook een digitale loc.
Uiteraard moet je zelf kiezen, maar als je dan ook nog een schaduwstation gaat leggen zou ik echt digitaal gaan.
Je kan altijd een schakelbord installeren om alles manueel te besturen, ook als je digitaal schakelt. Als je kiest voor analoog schakelen wordt dat later een probleem.

En je bent 17 Thomas. Als deze hobby gebeten heeft laat ze meestal nooit meer los, en heb je nog vele jaren voor de boeg. (Ik ben echt begonnen op mijn 8, en ben er nu 40, en "still going strong" 8o) Je hebt dus tijd om iets op te bouwen, en een baantje op deze schaal digitaal schakelen is echt de kost niet hoor O:-D

Een draaischijf in periode IV (1968 tot 1989) is moeilijk, maar het jouw baan dus als je ze erin wil moet je dat vooral doen!
Ik ben nu België tijdperk VI aan het bouwen met een HSL (voorlopig nog in mijn hoofd 8o) en ik denk dat er ook bij mij een draaischijfje zal komen.

Ik wacht vol spanning op u uw plannetje B)
Re: Leuk plan gezocht
Lid sinds: 2017

offline
Re: Leuk plan gezocht
Hallo,

Een plattegrondje moet lukken, alleen rest mijn 1 vraag, met welk programmatje kan ik het beste een plattegrondje maken?
Aangezien het ook te openen moet zijn voor jullie zegmaar.

Thomas

Re: Leuk plan gezocht
Lid sinds: 2017

offline
Re: Leuk plan gezocht
Ik heb even snel een plattegrondje gemaakt van de beschikbare ruimte.

Links rechts =2.80
Boven beneden =2.00

Bovenin is een soort van extra balkje, dit is het raam.

Over de gehele rechterzijde is een schuine kant.

De gehele ruimte is verder beschikbaar. alleen rechtsonder naast de kast zit een doorgang.

Ik ben helaas niet de beste tekenaar en totaal niet handig met computers.  O:-D
Ik hoop dat jullie er wat mee kunnen.

Thomas
Re: Leuk plan gezocht
Lid sinds: 2017

offline
Re: Leuk plan gezocht
Hoi Thomas,

Gewoon met een pen op een velletje papier lukt ook wel, als je kan scannen.
Wat je nodig hebt zijn de maten.

Ik zal op basis hiervan morgen even een grondplan maken met maten.
Moet je enkel nog even de lege pijlen invullen, en dan zijn we vertrokken...

Nu effe dutje doen O:-D
Re: Leuk plan gezocht
Lid sinds: 2017

offline
Re: Leuk plan gezocht
Het Thomas,

Het dutje is wat uitgelopen 8o

Ik heb effe onverwacht wat problemen hier met de verbouwingen.
Ik doe vanavond een nieuwe poging :D
Re: Leuk plan gezocht
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Leuk plan gezocht
Hier is een idee dat past in 280 x 200.

Het spoor ligt vooral langs de rand want het midden moet open blijven om overal nog enigszins bij te kunnen komen. Treinen van 110 cm passen probleemloos. Er is nog wat ruimte om extra zijsporen aan te leggen, maar het is al tamelijk vol. Om de beschikbare ruimte te benutten heb ik een aantal bochten 24130 gebruikt, anders lukte het me niet goed, maar waar mogelijk heb ik wat ruimere bochten neergelegd. Treinen kunnen van- en naar het schaduwstation rijden. Bij sporen die boven elkaar liggen is de afstand overal minimaal 100 mm. Het stijgingspercentage is nergens meer dan 3% en alle bochten 24130 liggen vlak.

Wat kunnen treinen hier doen?
- Op het bovenste niveau rondrijden en stoppen op het station.
- Op het bovenste niveau omkeren en ook weer terug.
- Rangeren (in het station ligt één ontkoppelrails, je kunt er nog meer toevoegen).
- Van en naar het schaduwstation rijden.


Links- en rechtsvoor heb ik heuvels in gedachten. Linksvoor is dat niet nodig, maar ik denk dat het er mooier uitziet dan wanneer alles gewoon zichtbar is. Als je dit maakt, moet je het zodanig doen dat je van onderen overal bij de rails kunt komen, zowel in de heuvels als bij het schaduwstation, anders heb je een probleem als er een trein ontspoort in een verborgen gedeelte.

Kijk er maar eens naar. Misschien is het toevallig precies wat je zoekt, maar ik kan me ook goed voorstellen dat je dit te moeilijk vindt. Laat het maar weten. Hoe meer informatie we hebben over wat jij wilt, des te beter kunnen we een plan bedenken.
Re: Leuk plan gezocht
Lid sinds: 2017

offline
Re: Leuk plan gezocht
Hallo treinvrienden

Bedankt voor jullie reacties. Alleen dit is eigenlijk niet helemaal wat ik zoek,
Als ik er zelf over nadenk ben ik meer op zoek naar iets waar iets rustigs. Het is me allemaal wat te vol.
Althans, die laatste dan. De eerste baan die ik zag (op dit topic) sprak me in eerste instantie wel aan. Alleen het feit dat je er over heen komt is een ander verhaal, als het mogelijk zou zijn om deze in een tunnel of iets dergelijks te krijgen zou dat er denk ik mooier uitzien.

Misschien een beetje een brutale vraag, zou iemand die baan in een 3D overzicht voor mij kunnen maken?

Verder ben ik zelf benieuw wat er nog meer mogelijk is op deze afmetingen.

Ik ben er zelf wel achter gekomen dat ik nevenbaantjes verreweg het mooiste vind. Tja een hoofdlijn is ook erg gaaf om er bij te hebben. Keuzes keuzes, het is niet makkelijk om een geschikt plan op te zetten

Groeten.

Thomas
Re: Leuk plan gezocht
Gerrit-1959
gast

Re: Leuk plan gezocht
Hallo Thomas,

Ik las je draadje en heb even een samenvatting gemaakt. Jij wil/hebt:
- startset 29400 (goederen)
- c-rail
- ruimte van 2800 x 2000 mm
- rechts schuine wand (dakhelling)
- voor op ongeveer 500 mm een raam van ongeveer 400 mm
- personenvervoer met max drie rijtuigen
- L-/U-vormige baan
- meerdere niveaus mogen (max. 3)
- tijdperk IV
- geen bruggen

Ter overweging:
- wil je alleen rijden of ook scenery?
- als je scenery wil, waar denk je dan aan?
- wil je ook een station?
- wat noem jij een rustige baan?
- wil je kunnen rangeren?
- wil je enkel- of dubbelspoor?
- digitaal smaakt naar meer. Waarom analoog gaan schakelen? Kan allemaal met de MS3. (eventueel een tweede voor schakelen, de ander voor rijden)
- hoe wil je naar andere niveaus?

Wat software betreft voor het ontwerpen van banen kun je eens op het internet gaan zoeken. De meeste programma's hebben wel een probeer-versie en dan gewoon kijken wat je het meest aanspreekt. Bij niet alle probeer-versies kun je je ontwerp opslaan. Ik heb voor mijzelf ook op deze manier gekozen voor een programma.

Laat maar weten waar je mee wil komen.
Re: Leuk plan gezocht
marklinmanus
gast

Re: Leuk plan gezocht
Met een brug gaat het spoor omhoog en met een tunnel naar beneden

Re: Leuk plan gezocht
Aan de rechterkant verdwijnt het spoor in een tunnel en waar kom je dan terug boven?
Re: Leuk plan gezocht
Gerrit-1959
gast

Re: Leuk plan gezocht
Spoor gaat parallel aan zichtbaar spoor naar links (dijkje) en komt links naar achteren weer zichtbaar. Is oorspronkelijk plan alleen met niveau.
Re: Leuk plan gezocht
marklinmanus
gast

Re: Leuk plan gezocht
Een iets ander idee
Re: Leuk plan gezocht
Lid sinds: 2017

offline
Re: Leuk plan gezocht
Hoi Thomas,

Kan je effe volgende maten opgeven, om een correct idee te krijgen van de ruimte.
Er komen hier nette plannen door, maar ik denk dat ze niet gaan passen in de ruimte.

Ik wel al iets leuks in gedachte O:-D

Ik zou toch een hoofdbaan leggen als je naar de jaren 80 gaat.
Re: Leuk plan gezocht
Lid sinds: 2017

offline
Re: Leuk plan gezocht
Hallo,

De afstand vanaf de muur tot het raam is 85 cm, het raam zelf is 60 cm breed. Die doorgang heeft geen gevaren want desnoods zet ik de kast iets opzij.

Een hoofdbaan is denk ik zelf ook wel het mooiste, al ben ik zelf gefacineerd van de nevenbanen. Ik denk dat ik zelf digitaal ga rijden. Als het goed is kan je 2 mobile stations op 1 aansluitbox kwijt. Dat moet dus geen probleem opleveren.

Ik moet wel zeggen dat er leuke plannen voorbij komen. Dank daarvoor

Thomas
Re: Leuk plan gezocht
Lid sinds: 2017

offline
Re: Leuk plan gezocht
Ok, ik ga aan de slag, en probeer je wat leuks uit te werken.

Ik ben er meestal wel effe mee bezig dus niet denken dat ik je vergeten ben O:-D
Re: Leuk plan gezocht
Gerrit-1959
gast

Re: Leuk plan gezocht
Wil je een enkelsporige hoofdbaan of dubbelspoor?
Re: Leuk plan gezocht
Lid sinds: 2017

offline
Re: Leuk plan gezocht
 De rechterkant van de ruimte mag 2.44 zijn. Dit is namelijk al een tafel die staat O:-D :D :)
Re: Leuk plan gezocht
Lid sinds: 2017

offline
Re: Leuk plan gezocht
Wat is mooier in dat tijdperk?
Mijn voorkeur gaat uit naar dubbel en een enkel nevenbaan maar dat wordt denk ik te gek.
Het liefst dubbel maar als dat niet kan is enkel ook goed.
Re: Leuk plan gezocht
Lid sinds: 2017

offline
Re: Leuk plan gezocht
Een hoofdbaan leg je best dubbel in IV, V, en VI.
In dit geval waarschijnlijk enkel in het zichtbare gedeelte.

Hierbij een plannetje met de buitenmaten.

Kan dit met de kast, de doorgang en de raam (met je hier nog aankunnen om open te zetten of te poetsen?)

Naar de rails moet je nog niet te veel zien, dat is maar om te zien of het zou passen...
Re: Leuk plan gezocht
Lid sinds: 2017

offline
Re: Leuk plan gezocht
Het betreft een vast raam dat niet open kan, met betreft schoonmaken is een keer een doek erlangs en klaar, er zit een rolgordijn voor dus veel is er vanaf de buitenkant ook niet zichtbaar. De kast staat aan de lange kant in dit geval, maar dat is geen probleem.

Thomas
Re: Leuk plan gezocht
Gerrit-1959
gast

Re: Leuk plan gezocht
is de dakhelling ongeveer 45 graden?
Re: Leuk plan gezocht
Lid sinds: 2017

offline
Re: Leuk plan gezocht
De dakhelling is 45 graden zo ongeveer ja.

Thomas