even recapituleren (en dat is een heel verhaal):
de sh seinen zijn niet voor rangeer terreinen of opstelsporen. ze zijn ervoor om een machinist te vertellen dat hij door onveilige hoofdseinen mag rijden om bijv. kolen te gaan laden. het seinhuis geeft hiermee aan dat er geen sneltrein het station binnen komt lopen, want de inrijseinen staan op onveilig.
dus na het kolen laden, moet hij eerst wachten totdat de inrijseinen weer onveilig zijn. dus ook hier weer een sh sein plaatsen.
vergelijkbare situaties bij het omrijden of wisselen van een lok.
de 2 armige seinen zijn er voor om treinen met hoge snelheid, te laten vertragen. dit is het geval als een trein met hoge snelheid (meer dan 60km/h) een afbuigend wissel nadert. maar hoge snelheden komen op stations niet voor. dus daar vind je weinig 2 armige uitrijseinen. de trein staat immers stil voor het perron en moet nog optrekken en rijdt nog niet zo hard.
2 armige seinen kunnen wel voorkomen in stations als je een trein niet laat stoppen, maar met hoge snelheid door het station wil jagen. dan zijn twee armen zinvol. maar ook dan worden de wissels meestal recht gelegd. en vaak worden er snelheidsbeperkingen aan doorgaande treinen opgelegd met borden (bijv. max=50km/h)
wat zegt Yeoman?
bij de sporen 1 t/m 3 een hoofdsein en een sh sein. het hoofdsein zou ik enkelvoudig uitvoeren, Yeoman kiest voor dubbel.
bij de sporen 11, 15 en 16 is een W sein voldoende. geen sh, want je hoeft nergens een hoofdsein te negeren! als 15 en 16 gewoon opstelsporen voor materieel betreffen: geen seinen plaatsen.
verder moet je nog inrijseinen hebben bij W21, die is inderdaad dubbel. het is een soort gecombineerd bloksein en inrijsein.
het hangt ook nog af van de functie van spoor 1, hoe dat precies beveiligd moet worden. de drieweg wissel naar spoor 11 maakt het moeilijk, want daar mag geen diensttrein rechtdoor of rechtsaf! je kunt het beter tot rangeerspoor bombarderen, waarop treinen staan te wachten om deel te kunnen gaan nemen aan de dienst. een enkelvoudig uitrijsein met sh sein is dan voldoende.
wissel links: sh en uitrijsein beide onveilig = alles stop, uitrijsein veilig = trein vertrekt van spoor 1
wissel recht en rechts: sh veilig, uitrijsein onveilig = rangeren op sporen 1, 11, 15 en 16